Olen ollut useamman vuoden psyykkisesti raskaassa suhteessa. Nyt tilanne on niin, että riideltiin ja kaveri lähti pois asunnostani.Ongelma on se, että rakastan kuitenkin häntä ja lisäksi olen läheisriippuvainen. Ja nyt pelkään, että rupean kerjäämään häntä takaisin. Mutta minun pitäisi lopettaa suhde, koska se vaikuttaa minun muutenkin herkkään mieleeni kielteisesti. Onko kellään kokemusta tällaisen suhteen lopettamisesta? Vinkit olis tarpeen…
Olin kolme vuotta henkisesti hyvin raskaassa suhteessa ja paras ratkaisu lopulta oli ero, jota kyllä harkitsin ainakin vuoden ajan. Meillä oli monta tuollaista kertaa että puoliso häipyi riidan jälkeen, mutta palasi takaisin joka kerta. Aloin toivoa ettei enää palaisi, jotta ei tarvitsisi itse tehdä eropäätöstä. Lopulta sen kuitenkin tein ja sitä seurasi suuri helpotus, kun pääsi pois painostavasta suhteesta.
Tästä on jo viisi vuotta aikaa ja olen yrittänyt tehdä töitä itseni kanssa mikä meni pieleen ja missä vika. Ongelmat olen löytänyt paljon syvemmältä ja kauempaa itsestäni kuin pelkästään tuosta epäonnisesta suhteesta. Olen ollut kadoksissa itseltäni jo pidemmän aikaa, mutta vasta nyt pikkuhiljaa ja aiheeseen liittyvää kirjallisuuteen tutustuneena, olen oppinut katsomaan omaa itseäni kauempaa.
Oman itsensä etsiminen ja löytäminen vie aikaa, mutta ilman sitä en usko että tasapuolista ja henkisesti tasapainoista suhdetta on mahdollista luoda. (olen yrittänyt! Taas kerran yhden seurustelusuhteen päättyessä, olen tilanteessa jossa täytyy ottaa aikaa itsepohdiskelulle. Tässä käytän apuna kirjallisuutta, mikä on avannut silmiäni paljon omien käytösmallieni ymmärtämisessä, minkä takia reagoin juuri niin kuin reagoin ja mikä aiheuttaa sitä pahaa oloa, vaikka päällisin puolin kaikki näyttäisi olevan kunnossa.
Toivottavasti päädyt sinulle hyvään ratkaisuun. Pahaa mieltä aiheuttavassa suhteessa on turha roikkua.