Miten pääsee Xanorista eroon, vai pääseekö?

No niin…
9 vuotta sitten santut tuli mun elämään. 0,5 puolikkaalla homma lähti käyntiin ja nyt menee 2.5 depoa ja 1 ei depo päivässä. Yhteensä siis 3.5mg.
Illalla menee 1.5 depoa ja aamulla 1 depo ja iltapäivällä se 1 nopea.

Muita namuja menee enää 1x25mg lyrica alkuillasta ja illalla cymbalta 60mg ja 15mg mirtazapiini tipauttamaan sitten yöksi.

Kaapissa on muitakin nappeja, mm. Stella, sepram, voxra, diapam, panacod, tramal, tenox, eli kokemusta on erinäisistä nupin sekoittajista :slight_smile: Alko oli vielä viime kesänä pelissä mukana, mutta yks diapamkyllästys keikka riitti ainakin mulle!

Eli nyt kysysin ammattilaisten neuvoja kuin noista santuista pääsee eroon?
Onko paras vaihtaa ne pikkuhiljaa diapamiin (mulla 0.5 santtua vastaa 7.5mg diapamia) ja sitten alkaa pikkuhiljaa vähentämään diapam pois?
Joo, tiedän: diapamia pitäis mun vetään noin 50 mg päivässä että tulis tämä alkuannos korvattua sillä.
Mutta ajatus olikin iltaannoksen osittaisesta korvaamisesta ensin pamilla ja sitten se kokonaan pamiksi ja jatkona samaan tyyliin muutkin santtu annokset pamiksi. Aikaa menis tohon varmaan 4-5vk

Vai olisko paras ensin vähentää santua suoraan pois?
Sitä olen yrittänyt, mutta päivä tai pari voi mennä pienemmällä annoksella santtua, mutta sitten loppuu sinnikkyys ja pitää palata entiseen annokseen.

Mihinkään apteekkisopimukseen en aio nimeäni pistää, eli hoidan napit yksityispuolelta.

Kertokaa nyt miten olette itse päässeet santuista eroon tai joku teidän kaveri on päässyt?

Oikeastaan olisin jo tyytyväinen jos pärjäis 1mg santtua per päivä… nyt tuo 3.5mg annos ei enää toimi, tuskin toimisi vaikka lisäisin vielä annosta!

F32.1-2

´

Eiköhän 6-8 viikkoa Järvenpään Sosiaalisairaalassa riitä. Niin yks tuttu teki, kun oli samassa tilanteessa kun sä.

Jokeri

Pääsee jos on tahtoo!

Kokemusta liiankii kanssa, mutta nykyisin bentso riippumaton. Mulla menny parikyt vuotta vähintään keskimäärin 30mg Diapameja ja 15mg Imovaneja, toki aikanaan vetäny kaikki mitä saanu. Joka kevät ollu tapana pitää bentsoton jakso, koska ei niistä mitää kiksejä saa veti sitte vaikka ku Simo hilloo.

Olen siis käyttäny em. lääkkeet 10 X 10mg ja 10 X 7.5mg aamusin ku sattunu ahdistaa/vituttaa, tai jotain sellasta. Joskus tullu vedettyä 1000 mg:tä Pameja kerralla, mutta kaikki yli 100mg:n tekee vaan öklöö oloo. (Joku vitun urpo kehuskeli täällä et on niin törkee tole, et tiputti ittesä viidellä sinisellä enkelillä, valokuvan kera. Ei oo kehumisen aiheita nämä hommat)

Itte olen siis lopettanu kerta laakista lähes joka vuosi. Mulla on kymmenes päivä kun alkaa fyysiset viekkarit ja ne on tuskalliset. Ajoitin aina kymppipäivän perjantaiksi ja maanantaina olin jo työkykynen. Joskus vetäny Mirtazapiiniä reippaasti, niin on nukkunu pahimmat olot. (viisas menis vierotukseen)

ÄLÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA TEE KUTEN MINÄ! HENKI SIINÄ MENEE!

Terveellisin tapa on ajaa lääkitys mahdollisimman alas ja lopuksi tyyliin nuolaset nappia. Sitten kärsit lopuks. Mulle ei toi tyyli sovi, koska se on pitkä kidutus. Mielummin kärsin kerralla ja helvetisti. Siitäkin huolimatta et pelkään että mä kuolen, tai etten kuolekkaan.

Bentsot on perseestä. Niitä pitää vaan syödä et ei tuu viekkareita, mutta ei auta ees vitutukseen.

Onnea yritykseen, sitä ja tahtoa muuten tuut tarviimaan.

V-N

Pitkällä hitaalla tiputuksella 0,25-0,5mg tiputat viikossa.
Pari kertaa tuon tehnyt ja HELVETTIÄ se on. Reflat kestää 2viikosta jopa puoleen vuoteen.
Tsemppiä.
Seinään lopettamisella voi päästä hengestänsä eroon. Siinä vaiheessa, kun kroppa kramppaa niin on vaikea päästä lääkekaapille parantamaan oloa.
Topicceja löytää: Xanor vierroitus. Bentsojen tiputus…ym

Ite lopetin xanorit silleen ,että soin tramaleita ja pamia sillon kun lopetin.

Se oli oikeestaan helppoo. Töissä kävin kokoajan. Olin tietenkin pikkuhiljaa tiputellut pieneks sen santtuannoksen ja sit kerrasta poikki.

Ikävänä sivuvaikutuksena tuli tilalle opiaattikoukku. :unamused:
Mulla opparit vei kaikki viekkarit.

Eikö Xanorin vaihto ensin ns. hitaisiin bentsoihin ja sitten niistä vierottautuminen olekkaan toimiva systeemi ?

Täältä meidän kunnasta ei taida päästä Sosiaalisairaalaan, kun kunnalta ei siis irtoa maksusitoumuksia. Mun käsityksen mukaan tk. lääkäri vaatii ensin sen apteekkisopimuksen ja sen jälkeen vierotetaan ihan sen tk. lääkarin ohjeen mukaan.
Sittan kait pitää kärvistellä kotona ja miettiä että vetääkö itsensä jojoksi vai kestääkö vierotusoireet!
Apuja ei siis (yhteis)kunnalta tule, vaikka itse tuossa lähimmässä yliopistosairaalassa ison leikkauksen jälkeen aikoinaan aloittivat xanorin :unamused:

Minä kokeilisin pärjäiskö Diapamilla ja pudottelis niitä sopivasti. Ei se niin pahaa tee, ettet sitä kestäs. Jojoon ei tartte mennä. Nyt vaan tuumasta toimeen ja annat palautetta.

V-N

Tramalit auttavat viekkareihin, koska ovat SNRI. Myös SSRI auttaa, mutta voi olla, että vaihdat Bentso ongelmasi
Masennuslääkkeisiin ja opiaatteihin ja silti sorrut vielä Xanoreihin.
Annosta pudottamalla tai miedompaan Bentsoon vaihtamalla pääset niistä kyllä eroon kuhan vaan kärvistelet.
Jos vedät kännit tulee helposti taka pakkia pudotuksen suhteen viikosta kahteen.
Viina ei sovi kun annoksia pudotellaan Bentsoissa vaan ongelmat yleensä lisääntyvät.

Pääsin eroon about 5 vuotta päivittäin syömisestä. Annos oli viimeiset 4v sen 3mg ja pudotin niin että oli rinnalla pamit… Meni samalla pameja se 30mg/pv, mutta en odottanut viikkoakaan kun pudotin jo pami-annostakin… Sähköiskut kamalin haitta ja kolmessa vkossa olo oli taas “normaali” joten halutessaan pystyi vähentämään jälleen annosta.

Viimeiset 0,25mg pudotin J-päässä niin, että lisättiin 5mg nestemäistä pamia alle vkoksi… Sen jälkeen olen satunnaisesti ottanut, mutta aiheuttaa enemmän ahdistusta kuin poistaa sitä ellen ota esim. 2mg Xanoria ja 20mg Diapamia… Tuolla annoksella lähtee pahempikin vitutus, tosin erittäin harvoin tulee otettua nykyään…

Paljonko foorumin-raadin mukaan olis 3.5mg xanoria vastaava määrä diapamia?
Niin ja onko tuossa vertailussa väliä onko xanor depottina vai nopeana?

Tiedän sen bentso.org sivuston manuaalin, jonka mukaan 1mg xanoria vastaa 20mg diapamia…
tiedän myös että jossain psyk.klinikoissa suhde on 1mg xanor = 10mg diapam

Mun mielestä vertailu vaikeaa, kun diapam väsyttää ja xanor ei. Näin ainakin mulla?
Ja kuten jo aiemmin kirjoitin, mulla about 1mg xanoria vastaa 15mg diapamia… tämä siis oman tuntemuksen mukaan. Mutta voihan olla että eri annoksilla erillaiset suhteet?

Jos siis lähden vaihtamaan xanorin diapamiin, niin pitäiskö se tehdä bentso.org manuaalin mukaan pikkuhiljaa, vai kertalaakista?
Sitten tuon diapamin vähentäminen pitäis kait olla jo helpompaa…

On varmaan täällä enemmän käytännön tietoa kuin jollain vasta koulusta päässeellä psykiatrilla :smiley:

Itsellä on todella hiljainen pudotus xanorien kanssa. Ihan hyvin olen pärjännytkin olen vuodessa pudottanut annoksen puoleen (ennen 4mg nyt2) ja Depotteina tietysti nopeat on sitä saakelin vuoristorataa kokoajan. Silti tuntuu, että tarvitsisin jonkun nopeamman siihen rinnalle tarvittaessa nimittäen jos unohtuu olla ottamatta yöksi niin aamulla on tosi paniikkiherätys eikä sitä unta saa niin paljoa lähellekkään.

Itselläni meni 30mg Pamia rinnalla mutta pudotin kuudesosan ja 10mg pamia=1mg santtuja. Itse pyytäisin 2+0,5mg depot (aamulla 2mg ja päivällä 0,5mg) Xanor alkuun ja 10mg:n pami. Huomaat nopeasti että depot-nopea versiolla helpompi pudottaa kun arvot suht koht samat… Itse pudotin aina kuudesosan eli ensin kannattaa kokeilla että pamit sopivat hyvin… Pitkävaikutteisia… Seuraavaksi pyytäisin 1+1mg Xanor Depot ja päälle 10mg Diapamia… Pienet viekkarit itse ainakin loppuvaiheessa kestin, koska halusin noista eroon…

Diapam on pitkävaikutteinen, samoin Xanor-depot… Lisäksi depot ei ole niin “sopiva” viihdekäyttöön, mutta lopettaessa jos syö 3mg Xanoria/pv, se on ohjeessa joko 41mg Xanor/ 31mg Xanor D/vrk… Itsellä meni nopea Xanor rinnalla ja vasta 0,5mg:n Depotin pudottamiset tuottivat ongelmia… Ensin ilta, joka kerta… Yöllä voi hikoilla kunhan ei heräile…

Olen muutaman kerran lopettanut Xanor putken seinään ja vaihtanut Diapamiin… Järkyttävä vapina, mutta selviää hengissä vaikka vaihtaisi täysin pameihin… Tsemppiä, pitkäjänteisyys kannattaa!

Tärkeää on varsinkin xanorin kohdalla, että ne napin ottamiset menee depottien kohdalla varsinkin säänöllisesti aina samaan aikaan. Mulla yksi depotti kantaa sen 10-14h ennenkuin alkaa tuntua, että jotakin on pielessä. Ensi viikolla pitää mennä saikulle pyytämään noita 0.5depotteja rinnalle tai et ottaisi sellaisen yöksi. Kumminkin se auttaa paljon paremmin kuin jättäisi ykkösen kokonaan ottamatta. Mun lääkäri on vaan sitä mieltä, että “kaikki ne (bentsot) on samaa paskaa eri paketissa” eli muut bentsot kuten diapam ei tule kysymykseen. Toisaalta se ei ole niitä xanoreiden kirjoittamista lopettamasta ellen sitä itse halua sanoi vaan et se on sun asiasi syötkö niitä pudottamalla vai loppuelämäsi. Kuitenkin haluan päästä niistä eroon jossakin vaiheessa kokonaan, mutta nyt se ei ole mahdollista, sillä olen olen tosi masentunut tähän kaikkeen paskaan mitä ympärillä tapahtuu tai on tapahtunut.

Juu, nyt olen testaillut tuota pamia + pienempää määrää santtua yöksi.
Olen hakenut ns. vastaavaa annosta ja se tosiaan on ainakin mulla aikas lailla 1mg santtu = 15mg pamia.

Tuo oli hyvä poitti että sopiiko pamit mulle… on pirullinen olo aamulla herätessä kun etes ottanyt osan iltasatsista pamia ja vaikka ei ahdistais, niin kuitenkin pamilla olo joten alavireinen kun vertaa santtuun. Vois olla loppupelissä hyväkin, kun tuon vaikutus eron takia noita pameja ei oikein viitsisi “huvikseen” syödä.

Ok, huomenna oman priva-tohtorin tykö ja katsotaan miten hommaa lähdetään vetämään läpi… vai peesataanko kesän yli ja sitten “hyvällä” tsäkällä päästäänkin tiputtamaan 6mg:tä santtua per. päivän annos :smiley:

Viime yönä kun ei uni tullut, niin mietin että jos lopettais santut ns. diampam-kyllästyksellä… vetäis 1-2 tunnin välein 10mg pamin siihen asti että “sammuu” ja sitten hoitais sen tautisen hikoilun pois pikkuhijaa pameilla ja samalla sitten ajais pamit alas.
Mitä meinaatte, toimisiko käytännössä??

Tuskin toimii… Itse laittaisin klon soimaan pari tuntia ennen heräämistä aamulääkkeille. Teen niin itse, koska tiputan xonea ja tosiaan olen aiemmin pudottanut 30mg:st Diapamia 5mg:iin, 3mg:st nollaan Xanorit ja esim. 15mg*2 Dormicumit pois… Xoneakin olen pudottanut reilu puolet joten toimii… Eikä ne paskat olot kestä kuin sen muutaman pv:n jos vähentää annosta. Eri asia jos pudottaa nolliin samantien…

No niin…
Diapam kokeilut jäi viikkoon ja hakeuduin hiukan rajumpaan vierotukseen. Xanor ja lyrica kerralla poikki! Tilalle 2mg rivatriliä päivässä ja se pitäis viikon jälkeen 20% tiputuksilla 3-5 päivän välein tiputtaa nollille. Nyt vajaa 5 päivää riuduttu tuolla rivalla ja ei ole ollut hääviä :open_mouth: mutta siis noin 1kk päästä kuivilla… Jos vain kestän nämä reflat. Nuo säryt, lihas jumit / krampit, vatsajutut kyllä kestää, mutta kestääkö pälli? Tekee psyykkeelle myös kivoja juttuja, kun monen vuoden aivojen turruttaminen revitään äkkiä pois :frowning:
Ok. Katsotaan miten käy… Paluuta nyt enää santtuun ei ole ja riva annoksia ei ainakaan nosteta :slight_smile:

Edelleen mennään 2mg rivatviril annoksella päivässä.
Psykiatrin mielestä nyt ei ole oikea aika alkaa sitä titraamaan. Oli kuulemma niin raju temppu lopettaa xanor kerrasta poikki ja aloittaa rivatviril, ovat vaikutukseltaan niin erilliasia, että olen kärsinyt todella rajuita vierotusoireista ja nyt pitää odottaa että tilanne tasaantuu.
Noh, onhan tuo 2mg rivaa kuitenkin jo hyväksyttävä annos… vai mitä sanotte?

Kaveri käytti 6 vuotta Xanoria ja pääsi eroon kun Xanor vaihdettiin Rivatril 2mg ja vieroitusoireisiin 10mg Diapam.

^Eihän se lopettamista silloin ole jos vaihtaa toiseen bentsoon eriasia sit jos vähentelee ne loputkin pois.
Itse olen nyt sen 6v kanssa syönyt(kovimmilla ajoilla 4-5mg/pv) ja ihan olen itse saanut päättää milloin tiputetaan annosta ja milloin ei. Muutenkin ollut hidas pudotus 160pv ja 0.5mg pois pv annoksesta. Olen nyt saanut ne 0.5mg depotit, niin nykyisin kirjaan aina kalenteriin milloin tulee otettua. Tuollatavalla näkee sen kehityksen/edistymisen paremmin. Annokseni nykyisin on 0.5-1.5mg/pv eli yleensä aamulla, kun herää nappaa yhen ja takas unille tunniksi-pariksi sit päivällä otan vain jos siltä tuntuu ja ennen nukkumaan menoa otan yhden 0.5depotin+10-20mg propralin.

Tuo propral on kyllä hyvä lääke aiemmin en sitä niin noteeraanut, mutta tavallaan buustaa bentsoa ja toimii jopa benen korvikkeena päivällä.

Sellaista olen lukenut että käytti mitä benzoa tahansa niin se lopettaminen tehdään diapamilla, ja näin teki munkin päihdelääkäri. Mutta vaiheessa olen vielä sillä vaikeeta on lopettaminen silläkin.