Aloin lukea Valtin ketjuja vanhemmasta päästä muutama ketju kerrallaan ja paljolti samanlaisia ongelmia on ollut jo kymmenen vuotta sitten. Mielenkiintoista olisi tietää, mitä niille ihmisille kuuluu nykyisin, elävätkö kenties jo pelitöntä elämää.
Välillä täällä päivitellään Valtin hiljaisuutta, joten tuli mieleeni, miten ihmiset ylipäänsä löytävät näille sivuille. Itse päädyin vahingossa, kun laitoin hakusanaksi erään lääkkeen ja se vei muistaakseni tuonne Saunan puolelle ja vilkaisin sitten näitä muita keskustelunaiheita. En tiedä, olisinko muuten koskaan tänne päätynytkään, kun en varsinaisesti peliongelmiin tai peleihin liittyviä sivuja etsinyt.
Itse löysin valtin kun etsiskelin netissä kaikkea peliriipuvuuden liittyvää ja miten voisin itseäni auttaa. Ja hyvä oli että löysin. Oman ajan vei että uskalsin itse kirjoittaa ja avautua. Mutta tämä asioiten auki kirjoittaminen on auttanut paljon. Asiat saa ihan eri näkökulman kun ne pukee sanoiksi ja ei vaan pyörittele omassa päässä.
uskoisin että kuulin tästä sivustosta joltain päihdealan ammattilaiselta, mutta en muista siitä ajasta muutenkaan hirveästi niin paha sanoa varmaksi, mutta sellainen käsitys jäänyt…
saunan puolella olin silloin, tosin saatoin käydä muillakin osastoilla välillä…
Yhdessä kaupassa oli pelikoneiden vieressä lappuja joissa kysyttiin et pelaatko liikaa, tai jotain sellasta.
Niissä mainittiin tääkin paikka ? Elikkä sitä kautta.
Tinja
löysin tänne muutama vuosi sitten, kun ensimmäisen kerran yritin päästä eroon pelaamisen aihuettamasta ahdistuksesta ja googlasin apua. Olen taistelun kanssa samaa mieltä, asioitten auki kirjoittaminen auttaa.
Niin olen peluri(ei kiitos pelikoneet ym. arpajaiset) ja seuraan joskus foorumia. Ennen oli ennen ja nyt tää on kuin Eeva lehti. Hyvä jos siitä on apua.
Siis ongelmatkin ovatten suhteellisia. Ei näy kirjoituksissa oikeaa hätää aina. Samat nimimerkit ns. zemppaa vaikka todellinen helvetti on aina päällä jossain toisaalla. Siinä ei zemppailla. Mutta hyvä näin.
90 prosentilla tällä palstalla teistä menee hyvin. Toivon teille vielä parempaa. Helvetistä ette tiedä suurin osa. Tiedoksi vain.
Todellinen helvetti on esimerkiksi siellä, missä on sota tai nälänhätä. Monella voi olla täälläkin henkilökohtainen helvetti meneillään tai edessä, jos vaikka pelikierrettä ei saa katkaistua. Moni ei uskalla hakea apua keneltäkään eikä mistään, vaikka kuinka huonosti menisi. Pahiten ongelmaiset eivät ehkä koskaan edes löydä tälle palstalle tai muuallekaan, mistä apua saisi. Jos ei ole töissä eikä ole ystäviä tai muita läheisiä, kukaan ei välttämättä kaipaa tai tiedä, miten huonosti menee. Siksikin täällä tsempataan, että ihmiset jaksavat yrittää ja vaikka miettiä, onko pelaaminen tärkeämpää kuin oma henki.
Olen lukenut vanhempia ketjuja ja siellä on karumpia tarinoita kuin ehkä mitä nyt on meneillään tai mistä uskalletaan kirjoittaa. Peliongelmaiset ovat saaneet toisaalta hyviä neuvoja ja suoranaista persuuksille potkimista, mutta kukaan ei lopulta tiedä, mikä kenellekin on auttanut vai onko mikään auttanut. Se mitä tänne kirjoittaa, ei välttämättä kerro koko totuutta kirjoittajan tilanteesta. Monelle voi olla tärkeää jo se, että joku ylipäänsä kommentoi omaa tarinaa ja tietää, että saa kerrottua tarinansa jollekin, joka ehkä jollakin tavalla ymmärtää, mistä on kyse.
Tsempata sitten voi, kepillä tai porkkanalla, tilanteen mukaan.
Hei, vierasratas!
Jos olet sitä mieltä että nykyiset kirjoitukset tai elämäntarinat on jotenkin huonoja, kirjoita ihmeessä omasi. Voisit hyvinkin antaa väriä tälle sivulle. Saisit sillä muitakin ehkä osallistumaan.
Minä päädyin Valttiin seuraavasti:
Huumeriippuvainen pikkuveljeni teki itsemurhan keväällä 2014. Se oli mulle todella raskas isku ja tiesin tarvitsevani välittömästi apua ja tukea. En tiennyt mistä sitä saisin. Etsin netistä sururyhmiä ja löysin Päihdelinkin Kotikanavan, jonne sain kirjoitettua suruani.
Vähän myöhemmin aloin tutustua enemmänkin sivustoon ja kirjoitella kommentteja sinne tänne. Valtti jäi mieleen siitä tutustumisesta vaikka just silloin ei peliongelma hallinnutkaan elämää. Palasin sitten myöhemmin tänne, kun ongelmat taas ottivat vallan. Eli noin kaksi vuotta myöhemmin.