Miten olla läheinen?

Todella hienoa kun YLE on tarttunut aiheeseen alkoholismi. KOrkkia on väännetty kiinni, sataa päivää ollaan juomatta, ja nyt alkaa läheisten kertoukset. Tänä iltana jo dokumentti Tuulasta. Ylen nettisivuilla Juha Vuorisen kirjoitus aiheesta. Lukekaapa tuo. Juha ei kaunistele, mutta puhuu kokemuksesta, isästään joka kuoli alkoholismin vuoksi ja itsestään joka siitä toipui. Ja kiittää kauniisti vaimoaan joka ei jäänyt mahdollistamaan juomista kuten äitinsä teki isän tapauksessa, vaan jätti miehen yksin kohtaamaan ongelmansa. Täällä niin monesti tuskaillaan kuinka voisin auttaa ja tukea, mutta se meidän kokemusasiantuntijoiden, alkoholismista toipuneiden, mielestä ainut apu on selän kääntäminen, itsensä ja lasten pelastaminen jos riippuvalla ei oikeasti ole halua taudistaan toeta. Mutta katsotaan noita ohjelmia, luetaan juttuja kuten Juha Vuorisen Sydäntä särkevästi sanottuna netistä ja keskustellaan täällä. Ehkä joku muukin kuin minä löytää rohkeuden lähteä sairaasta suhteesta ja vapautuu syyllisyydentunteesta minkä holistin jättäminen aiheuttaa. t. Jaloillaan, raitistunut alkoholisti ja suhteesta päihderiippuvaiseen eronnut. :slight_smile:

“Täällä niin monesti tuskaillaan kuinka voisin auttaa ja tukea, mutta se meidän kokemusasiantuntijoiden, alkoholismista toipuneiden, mielestä ainut apu on selän kääntäminen, itsensä ja lasten pelastaminen jos riippuvalla ei oikeasti ole halua taudistaan toeta”

Tällaista tuli päälimmäisenä mieleen kun itse olen jo melkoinen alkoholisti…

Niin asia on vaikea koska alkoholismi eikös se lueta sairaudeksi ?
Jopa geeniperimän aiheuttamaksi?
Onko alkoholismisiten jopa mielisairaus eli pakkohoito eräs keino?
Ja jos/kun itse ei halua parantua?
Tai on jo niin syvällä ettei tajua sairauttaan?

Voiko elämässä olla syitä, sairauksia, stressiä tms joiden takia “juostaan pakoon alkoholilla” (kuten huumeilla)
eli voisko terapia/keskustelua olla se paras keino

Lapsuudessa naapurissa oli holisti joka lopulta joutui linnaan kun ajoi autonsa metsään eli rattijuoppous ja siitähän
seurasi “pakkohoito” eli linnaan jossa “parani” holismistaan?!

Väkivaltaisuus on eri asia, jota ei saa sietää eli nolla toleranssi myös henkisesti missään tilanteissa

yle.fi/aihe/artikkeli/2015/02/13 … -sanottuna

Tuossa linkki artikkeliin.