Miten olette bentsoista vieroittuneet?

Itse siis taistelen vieläkin bentsoja vastaan. Olen metadonikorvaushoidossa ja nyt olen pitkähkössä kuntoutuksessa mielestäni erittäin hyvässä paikassa mutta haluan tietää miten muut ovat sen tehneet. Alkoholia en kaipaa lainkaan eikä piri tai muut kemikaalit kuulu enää oikeastaan elämääni. Pilvenkin pystyn jättämään. Muut aineet on siis suhtkoht hanskassa mutta bentsoista en tunnu pääsevän eroon mitenkään. Ne on mulle kuin täsmähuume mikä osuu minun kohdalla täysin maaliin. Ahdistus katoaa, pystyn suoriutumaan jokapäiväisistä asioista paremmin ja muutenkin tunnen itseni “normaaliksi”.

Ongelmat alkavat kun alan nostamaan annoksia. Pystyn käyttämään benejä oikein enintään kaksi päivää kunnes tuntuu että annoksia “pitää” nostaa. Pahimmillaan on mennyt 100kpl 2mg Rivatrilia kahdessa päivässä. Touhu on siis jo mielenvikaista. Kaikki rikoksenikin ovat liittyneet beneihin.

Miten olette sen tehneet? Vaikka olenkin kuntoutuksessa niin kaikki tieto ja varsinkin kokemus on tervetullutta.

Hyvää kesän jatkoa kaikille!

no itse olen kerran lopettanut neljän päivän alas ajolla ja siinä kaikki benet vaihdettiin diapamiin ajattiin sillai alas… ja nyt toisella kerralla pää bentsona oli xanori ja sen lopetin seinään… kun alkaa tajukankaalla sätkimään maassa ja siitä selviää niin itsellä alkoi pahimmat fyysiset viekkarit oleen ohi…
“vittutihan se maata yöt sängyssä sikiöasenossa ei mitään tietoa unesta hirveet pelot päällä pelkäsin ja säpsähdin joka helvetin narahdusta”…
omasta mielestä tuo seinään pudotus oli itselle tehokas ja opettavainen lopetus… pahin paniikki kesti ehkä pari viikoa ,ahistus pari kuukautta ja sähkö iskut ja pamahdukset pään sisällä noin puolisen vuotta… mut olo ilman bentsoja on aika hyvä ja en niitä kaipaa kyllä yhtään kun niitä en kerran osaa syödä…

Bentsojen lopetus on vaiketa, vaikeinta. Itsellä oli tosiaan dose 6mg Ritva/Vrk. ja 40mg/Tenox/Vrk

Tenoxit lopetin seinään. Rivat ajoin alas 1kk aikana. Söin noilla annoksilla reseptillä n. 5 vuoden ajan päivittäin.

Sama mulla että bentsot päällä pystyn suorittamaan arkiaskareet muuten ne on tuskaa. No tosta lopetuksesta mulla on aikaa 9kk ja en ole vielä normalisoitunut, mutta ihmekkös se on jos 5v söin ja sitä ennen 2vuotta ilman reseptejä. eli yhteensä 7v bentson käyttöä.

Nyt olen aloittamassa työharjoittelua joten tarviin bentsot pitää kysyä lääkäriltä miten edetä.

Ja sulle en osaa sanoa mikä taktiikka toimisi sulle parhaiten pikkhiljaa pudotus vaiko seinään. Tuskin jälkimmäinen.

Ja kysyn tarviiko niitä bentsoja lopettaa? jos saisit sen verran itsekuria että syöt sen pienen annoksen päivässä jolloin voit hoitaa arkiakareet, silloin ei periaatteessa ole mitään ongelmaa. Mutta jos eroon haluat niin mitään pomminvarmaa vastausta en osaa sanoa eikä varmaan moni muukaa, sun on kokeiltava eri metodeja.

Tsemit kumminkin :exclamation:

Varmaan se seinään katkaisu olisi yksi ratkaisu, mutta ei isoista annoksista todellakaan kannata yksin kokeilla. Mulla oli, että puolitin annoksen kerralla meni muutama päivä niin olokin tasoittui, koska sitä kumminkin vielä säänöllisesti syö niin ei olo voi sietämätön olla(ei rauhoittavaa kannata joka tilanteessa ottaa, koska tilanteita tulee ja niistä oppii selviämään lopulta ilmankin). Beetasalpaaja auttaa en ennen tajunnut sen potentiaalia benen sijaan.

Epäonnistuneesti. :frowning:
Mutta kyllä se mahdollista on. Siinä vaan jos missä kysytään kärsivällisyyttä.

Tähän kaipaisin itsekin apua, tuntuu että ovat kaikkein vaikeimmat:( Onko Diapam näistä se järkevin, siis vaihdan rivat niihin? Kun nyt olen kuntoutuksessa niin täällä annostelu helpompaa. Kuinka pahaa iltaisin menevä pseudo bentso stilkkari on yleisesti bentsovieroitukselle?

Tässä olen vähän samoilla linjoilla. Jotkut vaan tarvitsevat niitä benzoja, valitettavasti, jopa koko loppuelämänsä, vaikka vain sitten ihan sen vuoksi, että saavat vieroitusoireet pysymään loitolla. Ymmärrän kyllä toki halun lopettaa kokonaan, onhan se itselläkin mielessä vähintään kerran viikossa.

Mulla on vähän tuota samaa ongelmaa ja siihen olen yrittänyt ratkaisuksi välipäivien pitämistä benzoista. Ovathan ne välipäivät aika tuskaa, mutta eipähän toleranssi kasva niin nopeasti.

Beetasalpaajat auttavat kyllä monia ainakin vähän, mutta jos “kärsii” kovin alhaisesta verenpaineesta, kuten minä, ne saattavat myös huonontaa oloa. Tosin benzoreflat saattavat myös nostaa verenpainetta, joten…

Maago, poltatko muuten tupakkaa ja kuinka paljon? Tupakointi, etenkin runsas sellainen, kun latistaa benzojen vaikutusta. Jos pystyisit vähentämään tupakointia tai jopa lopettamaan ilman suurempia tuskia, siitäkin voisi olla hyötyä. Tässä asiassa mun on tosin turha jeesustella, koska usein itsellä menee pari askia päivässä :blush: .

Seinään lopettamista en sinun tapauksessasi suosittele, vaikka se onkin monille se ainoa keino päästä eroon. Sun käyttöhistorialla se todellakin saattaa olla hengenvaarallista. Sinänsä olen huono asiassa opastamaan, koska en ole päässyt benzoista koskaan eroon, 14 vuotta käyttöä takana, mutta sekin jo helpottaa, että saa pidettyä sen käytön edes jotenkin hallinnassa.

Mulla ei ole toi kohtuukäyttö vaihtoehtona koska se ei ole ikinä onnistunut, yrittänyt olen lukuisia kertoja. Muutaman kerran olen seinään lopettanut, siinä meinasi henki lähteä. Mutta jos yritän lopettaa annoksia hitaasti laskien, luisuu käyttö aina kuitenkin pikkuhiljaa takaisin vanhoihin uomiinsa ja taas huomaan että olen ongelmissa. En siis oikein voi lopettaa seinään, enkä myös hitaasti. Tässä onkin ongelmani. Yksi vaihtoehto olisi tietysti päihdepsykiatrinen osasto, mutta siellä ei bentsolaskuja tehdä yleensä kahta viikkoa kauempaa.

Vittu kun olisin tämän tiennyt silloin parikymmentä vuotta sitten… Menin A-klinikalle alko- ja pilviongelman takia ja parikymppinen lääkäri kirjoitti 60mg Diapamia päivässä ja kaksi 15mg Dormicumia yöksi “raittiuden tukemiseen”, näin luki reseptissä. Mutta eihän tämä lääkärin vika ole. Olenkin jo kiertänyt tätä helvetillistä “ei yhtään, kohtuudella, liikaa” kehää jo kohta 20 vuotta. Ja paljon on pahaa seurannut aivan vankilatuomioita myöten. Taitaa jatkua hautaan asti. Nyt olen ollut kaksi viikkoa bentsoitta mutta nyt olenkin (taas) päihdekuntoutuksessa.

Miten sä, Maago, nyt olet pärjäillyt sitten noinkin pitkään ilman benzoja? Saako udella millainen lääkitys sulla nyt sitten on päällä. Ihan sillä vain mietin, jos tässä itselläkin olisi joskus vielä jotain toivoa päästä noista pirulaisista irti.

Psykiatriatrisella osastolla lopettavat "ylimääräiset’ bentsot kerralla ja jättävät rivatviriliä juuri sen verran että kouristukset pysyvät poissa. Raakaa hommaa, mutta toimii!

Winston-84:

Nyt meneepi 1500mg Deprakinea, 400mg Seroquel Prolongia ja 130mg metadonia päivässä. Ongelma on se että pystyn olemaan kutoutuksessa ilman ylimääräisiä lääkkeitä, mutta kun lähden “siviiliin”, loppuu säännöt ja saan taas tehdä mitä lystään. Selkäranka puuttuu. Aina on siis halua ja tahtoa lopettaa, mutta se ei riitä.

No nuo ei mua ainakaan auta, Deprakinesta sain joskus hirveän allergisen reaktion ja se jäi siihen. Muutenkaan tasaavat ja leptit ei ole mun juttu, kokeiltu on, enkä kestä sitä paskaa oloa ja sivuoireita, mitä niistä tulee. Metadoni taas… No auttavathan opparit olemaan toki vähemmillä benzoilla, mutta en viitsi niihin hirveästi sotkeutua, kun kerran jo pahimmasta koukusta päässyt, sitä paitsi en ole korvaushoidossa.

Jos sulla olisi “siviilissäkin” joku tukiverkosto, joka pitäisi sulle rotia, niin auttaisiko se. Tietty, jos sellaista ei ole, niin eipä sitä niin vaan hankitakaan, pelkät “ammattilaiset” kun eivät siihen tahdo riittää. Ja eipä se mullakaan kovin pitkälle auta, vaikka onkin maailman paras aviomies, hyvät vanhemmat, jotka jaksaa musta huolehtia, hyvä lekuri jne. Ei nekään voi mua kiinni kahlita ja olla joka tekemistäni ja menemistäni vahtimassa, eikä heidän toki pidäkään vain mun takia elää.

Kaikkea hyvää sulle toivon kuitenkin jatkossakin.

Itse käytin aikanaan vajaa 20 vuotta bentsoja ihan päivittäin ja luulin koskaan
pääseväni niistä eroon. Kuitenkin 5 vuotta sitten sain ajettua ne alas vajaan
vuoden aikana amfetamiinin avulla ja nykyisin pystyn käyttämään bentsoja vain
tarvittaessa. Amfetamiinia meneekin sit nykyisin päivittäin…

Onko sulla ADHD, kun noin hyvin amfetamiinin kanssa kerran pärjäilet? Vai oliko tuo joku vitsi? Mulle tulee ainakin äkkiä ikävä benzoja pienenkin pirittelyn jälkeen, vaikkeivat ne juuri sillä hetkellä mielessä olisikaan ja en todellakaan pysty vetämään amfetamiinia päivittäin vähänkään pitempään tai sitten olen taas psykoosissa suljettuna tuonne mukavaan laitokseen, jonne ei ole tästä onneksi kovin pitkä matka.

Kyllä sitä mieluummin loppuelämän bentsoja käyttäisi kuin piriä… [Poistettu hintatietoja -Päihdelinkin moderaattori] ja itellä riittää 50päiväksi, niin mitähän piri mahtaisi maksaa jos sitä alkaisin käyttämään päivittäin, aika useita tonneja kuukaudessa, ei mulla ainakaan edes olisi varaa käyttää piriä päivittäin, tai no eipä ole varaa edes satunnaisestikaan käyttää, enkä kyllä edes käytäkään mitään huumausaineita (paitsi lääkkeeni mitkä luokitellaan huimausaineiksi). Kait tuo oli vitsi, että bentsoista eroon ja piri tilalle ja vielä jopa päivittäiseksi? pian oot varmaan mullan alla tai psykoosissa laitoksessa ja pitkään. :open_mouth: :open_mouth:

Mikä teillä on sitten se pahin vieroitusoire? Mulla on ne sietämättömät parestesiat jotka vaan on ja pysyy. Loppu viimein en tiedä onko ne bentsojen aihettamaa vai viekkareita? Pari päivää lopettamisen jälkeen ahdistushan on suunnaton - ja sitten se depersonalinisaatio (vai mikä nyt onkaan?). Koen olevani joku aivan eri ihminen. Noiden parestesioiden suhteen kysyisin että olenko jotenkin ainutlaatuinen tapaus vai kokevatko muutkin niitä? Koko kehon polttaminen ja kutina. Tiedän toki että ahdistus, unettomuus ym. loppuvat muutamassa päivässä. Ne kyllä jaksaisin sietää… Jaksaisin sietää vaikka avioero ovelle kolkuttaa… Bentsoja en halua - en ole koskaan halunnutkaan… Tuosta seinään lopettamisesta paljon varoitellaan - minuakin useaan kertaan… En vaan tiedä mitä tekisi kun vaikka kuinka yrität vähennellä niin parestesiat eivät enää pysy poissa vaikka totuttuun verraten kymmenkertaisen määrän vetäis… Lieneekö aivojen reseptorit jo yltäkyllästetyt - tarkoitan ettei annosnostolla enää mitään hyötyä saavuteta.

Mulla vieroitusoireina on ollut aivan megalomaaninen ahdistus, hirvittävät pakkoajatukset, joista ei pääse millään eroon, esim. kohta teen itse jotain aivan kauheaa, jollekin läheiselle sattuu kohta jotain pahaa, muistot pahoista jutuista, mitä mulle on tapahtunut jne. Unettomuus, levottomat jalat, motorinen levottomuus,lihasjäykkyys, vapina, hikoilu, vatsa sekaisin, huonovointisuus, ruokahaluttomuus, kuumeinen olo, sydän hakkaa, näköhäiriöitä, en pysty keskittymään MIHINKÄÄN ja kaikki nuo tyypilliset joo. Vastaa mulla ihan hirveää krapulaa. Pahinta on se ahdistus, unettomuus, levottomuus ja keskittymiskyvyn puute. Joskus olen kramppaillutkin, mutta siinä taisi olla kyllä osasyyllisenä se ihan alkoholista johtuva krapula, ja tarkoitan nimenomaan ihan niitä epileptisiä kramppeja, en mitään suonenvetoja. Niitäkin toki tulee, mutta eivät nyt mitään ihan sietämättömimmästä päästä ole noissa oireissa.

Winston! Oletko sitten yrittänyt lopettaa kertaheitolla? Mitä olet käyttänyt ja kuinka pitkään? Kauanko olet noiden viekkareidesi kanssa sinnitellyt? Käytätkö alkoa samanaikaisesti?

14 vuotta olen käyttänyt säännöllisesti, eli koko aikuisikäni. Alaikäisenäkin tuli joskus jotain ryynikännejä vedeltyä, mutta ne nyt eivät varsinaisesti tähän liity. Rivatril on se mun pääasiallinen benzo, mutta on mennyt aika ajoin muitakin; ainakin Diapam, Opamox, Xanor, Temesta, Tenox… Lääkärin määräyksellä, mutta onhan noita tullut myös tutuilta poistettua, kun annokset ylittyneet. Seinään lopetusta yrittänyt monta kertaa, mutta viimeistään 4-5:n päivän jälkeen viekkarit ovat vieneet voiton. Vähennystä yrittelen myös tämän tästä, mutta usein se sitten lipsahtaa taas, kun ahdistukset, joita on muustakin syystä kuin viekkareiden takia jälleen kasvavat, sattuu jotain ikävää(ei tarvitse olla edes mikään ylitsepääsemätön vastoinkäyminen, pää ei vain meinaa kestää mitään), eikä tuo muiden päihteiden käyttökään tietenkään asiaa auta. Poikkeuksena opparit, joita käyttäessä yleensä saa myös benzoannostusta laskemaan. Sinänsä vähentäminen on onnistunut, että enää ei tulisi mieleenkään vetää jotain 24 mg klonatsepaamia päivässä, kuten joskus vähän nuorempana ja joskus, kun on hyvä aika onnistun pitämään jopa 2 välipäivää benzoista(siis jos alla joku pitkävaikutteinen, yleensä juuri se Rivatril) ilman suurempia tuskia. Joskus hyvänä hetkenä myös pärjää hetken ihan 0,5 mg:llä Rivatrilia, mutta väliaikaisia nämä aina ovat.

Alkoholisti olen myös, käytän siis alkoholia. En joka päivä, mutta yleensä 2-3 päivää viikossa ja silloin kiskonkin oikein olan takaa. Ei siis mitään pikkutissuttelua. Benzoja en käytä samaan aikaan kun juon, ainakaan tarkoituksella. Saattaahan joku pitkävaikutteinen toki siellä taustalla vielä kummitella, jos on enemmänkin ottanut edellisenä iltana. Alkoholi lamaa keskushermostoa sen verran, että en tarvitse silloin benzoja ja kun on niitä ryynikännejä nuorempana ja tyhmempänä(siis ihan täysi-ikäisenäkin vielä) vetänyt ja todennut, että niistä ei mitään hyvää seuraa, niin kiitos ei. Onnistun kyllä riehumaan ja rähjäämään kännissä muutenkin ihan tarpeeksi, jos sille päälle satun ja siitä en todellakaan ole ylpeä. Sitten kun pää alkaa taas selviämään ja krapula puskemaan päälle, niin johan benzotkin maistuvat kummasti. Tyypillinen noidankehä siis.

Mitä lääkkeitä muuten tiedätte, jotka auttaisivat benzorefloihin? Siis sellaisia, joita saisi helposti hommattua ihan laillisesti lääkäriltä. Noista beetasalpaajista nyt on ollutkin puhetta, mutta mun ei niitä hirveästi huoli rouskia alhaisen verenpaineeni takia. Mikään Lyrica ei sitten kiinnosta myöskään. Kannabiksesta jotkut sanovat olevan apua, mutta sitä nyt tuskin lääkäri määrää tällaisen asian takia :laughing: , eikä se oikein muutenkaan ole mun juttu.