Miten menee noin niinku omasta mielestä?

Helou jengi!

Oon lueskellut täällä juttuja, ja ne ovat koskettaneet. Vaikeata tää “pelin avaus”, mutta kyllä vähän huolestuttaa tää omakin tilanne.

Hyvä perhe, hyvä ammatti, hyvä mies, ihanat ystävät, ihana uusi koti, harrastukset… Miksi silti juon? Eikö tää todella riitä mulle?

Mulla on ollut tosi vaikeita vuosia. Isä kuoli ja silloinen mies jätti. Mut siitä on aikaa jo monta vuotta. En käsitellyt asioita, pakenin.

Sitäkö teen edelleen?

Tervetuloa mukaan, Alone. Tuotahan sitä itsekin olen mielessäni monta kertaa miettinyt, että miksi pilaan hyvän elämän (ja terveyden) juomalla järjettömästi. Taidan itse olla aivokemia-uskovainen enemmän kuin “psykologia-uskovainen” eli uskon, että kyse on aivojen välittäjäaineista, geeneissä olevasta alttiudesta yms pikemmin kuin tunteista. Siinä olisikin mielenkiintoinen aihe pohdittavaksi, miksi ihminen juo, vaikka tietää sen haitat!

Mulla ei oo yhtäkään noista. Ei mitään.
On vain krooninen selkäkipu joka tekee hulluksi, ja jatkuva köyhyys.
Jos tarkastelen itseäni ulkopuolisena tarkkailijana, niin ymmärrän ja hyväksyn juomiseni.
Sillä on rajansa, mitä ihminen jaksaa. Sillä mahdollisella hetkelläkin kun kuolen viinaan, niin hyväksyn sen ja ymmärrän sen objektiivisesti ulkopuolelta nähtynä. En tuomitse. Muut voivat tuomita, mutta se on heidän perversionsa.
Vähäistä se on nykyjuomiseni, kerran-kaksi viikossa kännit, mutta ei tässä lopulta hyvin käy näinkään.
Tätä on jatkunut jo 22 vuotta.

Alone tervetuloa - minkä verran olet juonut, mikä eniten nyppii juomisessa? Meitä on täällä monenlaisia ja kaikilla on kuitenkin sama tavoite vähentää - toivottavasti voimme sinuakin kannustaa! Tsemppiä koitokseen.

Moikka Alone ja lämpimästi tervetuloa P-linkkiin!

Itse olen “avannut pelin” jo nelisen vuotta sitten, kun tänne ensimmäistä kertaa kirjoitin. nyt olen alko-asioissa jo vähän “kokeneempi”, toisin sanoen en enää epäile, vaan tiedän, että minulla on alkoholiongelma. Mutta ajattelin vastailla sulle, kun tähän postaukseen ei kovin moni ole vielä kirjoittanut!

Myös minä olen ihminen, jolla on kulissit kunnossa. Kuka osaisi epäillä baarimikkoa, joka on 11 vuoden ajan viettänyt elämää niin kuin suurin osa baarimikoista - raskas työ, raskaat huvit. Minulla oli hyvä työpaikka, paljon ystäviä, harrastin paljon, raha-asiani oli kunnossa, olin ulospäinsuuntautunut ja menevä tyyppi - edes silloin, kun kävelin katkaisuhoitoon kuukausi sitten, muut asukit eivät uskoneet minua, vaan luulivat minua työharjoittelijaksi!

Kukaan ei voi kertoa sinulle, että ongelmasi ovat liian pieniä. Se on sinun elämäsi, ja sinun ongelmasi. Joillekin yksi viinilasi vuodessa on ongelma, aivan sama. Sen päätät sinä itse. Kulissisi voi olla kunnossa, ja monikin ihminen voi kadehtien katsoa elämääsi ja vaihtaisi mieluusti paikkaa kanssasi. Mutta ongelmasi on omasi, ja riippuu itsestäsi, pystytkö elämään asian kanssa vai haluatko tehdä sille jotain.

Sanot, että sinua huolestuttaa alkoholinkäyttösi: “miksi juon?” “eikö tää todella riitä mulle?”. ehkä sekin kertoo sinulle jotain tilanteestasi: olet hakeutunut p-linkin sivuille, ja vaikka pelin avaaminen on vaikeaa (hienoa, että olet sen kuitenkin tehnyt), olet päättänyt kirjoittaa tänne. Kuulostaa siltä, että alkoholin käyttösi on asia, mikä tuottaa sinulle ongelmia ja negatiivisuutta elämääsi, vaikkei muut sitä näkisikään. Yksi kysymys, mikä ainakin itse herätteli minua kysymään itseltäni, onko alko minulle ongelma, oli: “onko sinulla hauskaa, kun juot?”. Omalla kohdallani tajusin, että minulla ei ole enää vuosiin ollut hauskaa - alkoholi ei ollut enää lainkaan se iloinen, sosiaalinen tapa.

Itse olen oivaltanut vertaistuen merkityksen vasta äskettäin. Miten valtava apu ja tuki siitä onkaan! Se, että voit kertoa huolistasi, ja saman asian kanssa kamppailevat ihmiset jakavat omia kokemuksiaan: on helpottavaa huomata, että et ole todellakaan asian kanssa yksin. Ehkä sinun tilanteessasi voisit hieman avata omia alkoholinkäyttökokemuksiasi täällä, niin muut ihmiset osaisivat tukea sinua paremmin? Kuitenkin olet uskaltanut sen pelin avata, ja on itsestäsi kiinni, minkä siirron teet seuraavaksi.

Aurinkoista ja iloista viikkoa sinulle ja muille P-linkkiläisille!