Kirjoitan tänne ensimmäistä kertaa, enpä ole kirjoitellut yleensäkään netissä mitään.
Luin täältä muiden juttuja, sekä myös alkoholin käytön lopettaneiden juttuja, ja ne kyllä avasivat silmiäni monella tavoin.
En oikein tiedä edes mistä alkaisin kelata tätä meidän juttua. Ollaan oltu mieheni kanssa yhdessä jo yli 20 v ja suurin osa ajasta on mennyt kai ihan “normaalisti”.
Tosin nykyisin asetan kyseenalaiseksi, onko ryyppääminen yleensä normaalia. Miksi pitäisi juoda/sallia miehen juovan itsensä aina tolkuttomaan humalaan, kun on vappu/työpaikan juhlat/ kun tavataan tuttavaperheitä…jne.
No, kuitenkin, en silloin koskaan ajatellut että alkoholi olisi sen kummemmin ongelma. Olin ärsyyntynyt ja kiukkuinen kun mies konttasi kotiin ja minä yritin pitää lapsista huolta yksin.
Mutta, niin se oli kaikilla kavereillakin. Se oli selviö, että kun mentiin kylään, miehet joi, ja naiset hoiti sitten lapsia ja yritti saada tungettua kännistä miestä autoon ja kotiin.
Lyhyesti kerrottuna, mies sairastui masennukseen jossain vaiheessa muutamia vuosia sitten. Joi päivittäin muutamia pulloja olutta ja tietysti humalaan jos tuli tilaisuus…mutta meillä on iso perhe, neljä lasta, joten molemmillä on ollut kyllä kädet täynnä työtä nämä viimeiset 5-10 vuotta, joten usein ei niitä tilaisuuksia ole ollut.
Ensimmäisen kerran tajusin, että jokin on pahasti pielessä, kun mies oli vuosi sitten pitkällä sairaslomalla, ja alkoi pitkä viikkoja kestävä juominen kotona/baarissa. Huudatti musiikkia, touhusi ja kännäsi pitkin yötä, ei nukkunut, syönyt …silloin sitten raivostuin lopulta ja kaadoin kaikki viinat talosta viemäriin.
Mies oli vihainen, mutta sanoi sitten kuukausia myöhemmin, että hyvä, että tein niin. Kuitenkin n. viikko tuon jälkeen osti taas mäyräkoiran jääkaappiin ja tuo pieni tissuttelu alkoi jälleen.
Joku aika sitten mies meni vihdoin lääkärille masennuksensa vuoksi ja sai lääkityksen. Onkin parantanut varmaan paljon hänen oloaan ja hän on taas toimintakykyinen. Jossa on ollut minulle opettelemista, koska nyt vasta tajuan, että olen vuosikaudet pyörittänyt monia asioita yksin, nyt hänelläkin on niistä mielipide ja hän osallistuu paljon enemmän meidän arkipäivän päätöksentekoon.
Mutta, nyt sitten kun loma hänellä kesäkuussa alkoi, koko helvetti pääsi valloilleen…Alkoi kaikkien patoutumien ja tunteiden purkaminen, jotka oli olleet masennuksen takia jäissä monta vuotta.
Mökillä olo sukulaisten ja lasten kanssa oli kamalaa. Hän ei välittänyt kenenkään paheksunnasta tms. V…tuili mennen tullen kaikille jotka paikalla oli, kulki alasti, huusi, oli jatkuvasti agressiivinen ja haki riitaa.
Vaikka sitten menimme esim. kauppaan tai naapuriin, meno jatkui samanlaisena.
Nyt kun mietin mennyttä kuukautta, tuntuu että se olisi tapahtunut joillekin muille. En tunnista sitä ihmistä, joka hän oli. Tätä jatkui viikkoja, kotiin palattiin, menin töihin, meno jatkui…
“Viimeisenä” iltana, huomasin että oli lähtenyt baariin, minä ja lapset herättiin yöllä 3 aikaan, kun rantautui kaverin kanssa baarista pitäen hirveetä meteliä koko yön aamuun asti.
Aamulla olin lähdössä viemään yhtä lapsista bussille, kun kännyni soi ja poikani soitti ja kertoi, että oli ajanut kaverin mopoautolla kolarin, ja että oli juonut…
(Tuo asia vaatisi kokonaan eri tilityksen, sanon vain, että hänen ja minun tähänastisen elämän kovin paikka. Onneksi kumpikin selvisi ilman loukkaantumista)
Kun siitä päivästä selvisimme, niin mies soitti minulle töihin ja ilmoitti menevänsä työkavereiden kanssa ulos…
Olin tullut tieni päähän, ja varmaan hän kuuli sen äänestäni. Sen sijaan että olisin pahastunut/huolestunut…jne. sanoin vain, että se on sinun asiasi.
Kun aamuyöstä heräsin kello 5, ei ollut tullut kotiin. Kirosin, mutta soitin kuitenkin, että onko hengissä. Oli ihme kyllä kohtuukunnossa ja tuli sitten kotiin juuri kun lähdin töihin. Sanoi, että nyt hänelle riitti…
Sanoin, että hyvä sinulle ja meille kaikille.
Tästä on 5 päivää aikaa, mies kärsii varmasti kovista vieroitusoireista viikkojen juomisen jälkeen.
En ole haukkunut, en ottanut puheeksi muuten, kuin että sanoin, että puhuu sitten kun on valmis.
Molemmat olemme hämmentyneitä siitä, miten elämä voi mennä näin pahaksi, en usko että hän itsekkään osaa selittää miksi hän ajautui ihan pohjalle. Pohjanoteerauksena se, että kun nyt kaadoin kaikki alkoholit viemäriin, (vaikka tiedän että se ei ole mikään ratkaisu) hän tuli niin hulluksi, että huitoi minua pullolla lasten nähden.
En osaa yhtään sanoa mihin suuntaan tästä mennään. Jos joku olisi sanonut 5 vuotta sitten, että millaisia nämä viime vuodet ovat olleet, en olisi uskonut.
Kun katsoin häntä sen ryyppyputken aikana, en voinut tajuta että se oli hän: punottava, haiseva, huutava ja täynnä uhoa ja raivoa…ei välittänyt tipan tippaa kenestäkään. Täysin sekaisin koko ajan, ei nukkunut moneen päivään ja lopetti syömisen kokonaan. Toden totta veti homman ihan finaaliin tällä kertaa.
Syytän kyllä häntä pojan kohtalosta, vaikka poika omasta teostaan tietysti vastaakin, mutta kun on katsellut hänen juomistaan…niin, miksi alkoholistin lapsi juo…sepä se.
Olen nyt päättänyt, että hänen juomisensa on hänen asiansa. Sen ilmoitin, että minun kotiini ei enää alkoholia tuoda, ei mitään. Omasta elämästään hän päättäköön itse, jos juo, menee sitten jonnekin muualle.
Olo on nyt tyhjä, enkä osaa vielä olla toiveikas, enemmänkin odotan miten tämä nyt etenee.
Tällainen on lyhennetty versio siitä, mitä meille on käynyt. Jos joku kommentoi, olisi kiva, mutta sainpahan ainakin itse pohdittua tätä.