Miten määritellään huumeongelma?

Jos käyttää huumeita joka viikonloppu, mutta ei arkisin, voiko kyseessä olla kuitenkin ongelma käyttöä vaikka huumeet ei kuulu “arkeen”?

Itse olen ns. bilekäyttäjä ja asia on mietityttänyt minua paljon.

Minä olen käyttäny n. 2vuoden ajan säännöllisesti joka viikonloppu pe-su enimmäkseen piristäviä.
Pystyisin lopettamaan tämänkin käytön jos vaan haluaisin, en halua, siksi en lopeta. :mrgreen:

Mun mielestä ongelmakäyttöä voi olla viikonloppukäyttökin - ei käytön tarvi olla päivittäistä ollakseen ongelmallista. Ja varmaan jokainen päihderiippuvainen on jossain vaiheessa sanonut, et vois lopettaa käytön, muttei halua :smiley:

Mitä jos olisit vaikka kuukauden käyttämättä myös viikonloput? Siinä näkisit, onko se sulle vaikeaa vai ei ja vois myös käydä niin, et sen kuukauden jälkeen et enää haluais käyttää… Onks sulla muuta syytä olla lopettamatta kuin se, ettet halua? Tai kysyn toisella tavalla: mitä sellaista saat niistä viikonlopuista, jota et selvinpäin tai alkoholilla saa?

Ylipäätänsä kelaan itse niin, et jos oma päihteiden käyttö mietityttää, niin silloin siinä on jotain pielessä. Eli oman itsesi takia lopeta vielä, kun voit! Viikonloppukäyttö kun usein siirtyy vähitellen viikolle ja yhtäkkiä onkin päivittäistä… :unamused:

Tai vaiohtoehtoisesti elämässä tapahtuu jotain synkkää ja ikävää… sit voi viimeistään entaa mennä vaan.

Ongelma on siinä vaiheessa omassa mielestäni, oli sitten huume tai alko ongelma jos ei voi esim pitäytyä sitä paria viikkoa tai kuukautta täysin ilman. No itse lepsuilen tuon alkon kanssa, tosin silti en ole juonut moneen kuukauteen enkä tänä vuonna meinaakkaan juoda humalahakuisesti, siitä on vaan jotenkin kadonnut hohto. Kuitenkin sen 1-2 olutta yleensä juon iltaisin telkkaria katsellessa, eli täys absolutisti en ole alkon suhteen.
En kuitenkaan ole “nauttinut” koko vuonna ryyppäämisestä, baareissa jne ollut aivan helvetin tylsää, rahaa kulunut aivan liikaa ja aamulla morkkis + pienimuotoinen darra, joten päätin alkukesästä olla täysin selvinpäin vähintään 2013 vuoden alkuun.

Jos sinne bilettämään lähtiessä tärkeintä on se olo, mikä niistä aineista tulee ja sen vuoksi on kova halu lähteä bilettämään, niin aikamoisesta psyykkisestä riippuvuudesta on jo silloin kyse IMO.

no sitten mä olen riippuvainen
:laughing:

Niinkuin sanottua niin käyttö vai muuttua viikottaiseksi tai putkiluenteiseksi. Esim työpaikan menettäminen tjsp suuri elämänmuutos.

Kyllä mä voin myöntää ihan että mulla on jonkin sortin “ongelma” vaikken säännöllisesti mitään käytäkkään… Kerran kuussa tai kerran kahdessa kuussa tulee otettua piriä. Sit sillon kun on selvinpäin ni muistelee vaan sitä ihanaa oloa mikä siit tulee ja odottaa seuraavaa kertaa, ja tuntuu välillä ettei mikään muu ku joku kemikaali pyöri mun mielessä. :unamused: Pystyn siis käytännössä pitämään hyvin ton käytön kerran kuussa tai kahdessa, mut henkisesti sitte se ei ookkaan niin helppoo…

Mun mielestä tää on huono valhe itelleen. Et voi tietää oikeasti pystyisitkö lopettamaan, jos et edes yritä.
Mut, mun mielestä huumeongelma on se kun huumeet ylittää tietyn rajan. Eli jos douppaaminen tapahtuu arkisin ja niin ettei huolehdita velvollisuuksistaan ja/tai siihen menee liikaa rahaa ja/tai liikaa aikaa ymsymsyms.

Käytännössä silloin kun mieluummin on päissään kuin huolehtii omista velvollisuuksistaan ja muiden tarpeista.

No en kyl tiedä mikä ois “hyvä valhe”? Valhe kuin valhe, imo. Mut muuten kyl täyskomp. 2 vuotta joka viikonloppu pe-su? Eli pirjo käyttää 3/7 päivää viikossa, on siis noin puolet kuluneesta kahdesta vuodesta ollut sekaisin, lopun ajan joko laskuissa tai sit odotellen seuraavia vetoja? Mutta kykenee lopettaa ihan koska tahansa?? Jepjep… Koitapa pirjo olla edes 1 viikonloppu ilman ni sit alkaa riippuvuutes aste sulle vähän valkenemaan. Vielä sua naurattaa… :neutral_face:

Ei sillä oo kyllä ongelmakäytön suhteen mitään tekemistä et onko ne vetopäivät arki- vai pyhäpäiviä. Ongelma on kyseessä (viimeistään) sillon kun ei itse enää kontrolloi käyttöään, vaan käyttää koska on pakko. Oli se riippuvuus sitte henkinen tai fyysinen. Mutta rahan meno ja se että velvollisuudet jää hoitamatta, nehän niitä merkkejä on, joihin sitä yleensä herää. Eli niin kauan kun vetää “vain” viikonloppuisin ja arkipäivinä (hampaat irvessä perjantaita odotellen :unamused: ) hoitaa ne velvollisuutensa, onnistuu moni pitää itselleen yllä illuusiota ettei käyttö olisi muodostunut ongelmaksi. Vieläpä kun ehtii viikolla käydä kampaajalla ja solariumissakin, jottei näyttäisi nistiltä…

Jepu, olen samaa mieltä.

huumeongelma,alkoholiongelma,mielenterveysongelma. itse voin olla juomatta kuukauden tai kaksi mutta jos otan yhden niin voin juoda 5-6päivää…jos otan huumaavia aineita otan niitä niin paljon et omasta ja joskus lääkärinkin mielestä kuolema kävi lähellä. itselläni on kova ahdistus jota kaikki jopa lääkärit vähättelee.saan siihen lääkitystä mistä ei ole mitään apua.se et otan yhden tai kaksi olutta saa mun olon ns. normaaliksi ja sitähän haetaan sen jälkeen joka oluella tai jos saan esim yhden diapamin joka normaalia ihmistä taitaisi vain väsyttää niin saa mut voimaan tosi hyvin ja sitä normaalia tai hyvää oloa haen ihan loputtomiin. itse huomasin jonkinlaisen ongelman kun heräsin putkasta paita,kädet ja naama veressä tai sairaalasta enkä tiennyt mitä olin tehnyt.nämä kaikki ruokkii toisiaan ja jostain pitäisi päästä eroon.

Juuh, mites se muuttaa tilannetta käytön suhteen käyttääkö vknloppuisin vai arkena. Toi on mun mielestä aika hyvä itsepetos et on jotenkin lupa vetää viikonloppuna. Vedät kuitenkin, ei sillä o merkitystä minä viikonpäivänä se tapahtuu. Asiaa voi lähestyä myös nii et miltä tuntuisi ajatus olla käyttämättä vaikka 3kk? Tuntuisiko se aika pitkältä/tylsältä ilman että odottaa sitä perjantaita kun se ihanuus, jonka saavuttaa vaan piristeillä eikä millään muulla tavalla alkaa vai onko se ihan sama jos niin ei tapahtuisikaan? En tiedä miten koet asian, ajattelin vaan omalla kommentillani antaa sulle ajatuksia, en tuomita mitenkään sun viihteilyä, oon siihen ihan väärä ihminen :smiley:

Kaikki ketkä käyttävät suurimman osan ajatuksistaan vain siihen päihteidensaannin, -käytön tai -lopetuksen miettimiseen, voisivat kokeilla vaikka ½v:n taukoa ja miettiä todella tahtooko addiktiksi… Ensimmäisiä merkkejä on juuri tosiasioiden myöntäminen, “en minä voi olla, en ole kuten tuo tai tuo”. Ei tarvitse piikittää tms. ollakseen koukussa… Ikävä fakta… Kannattaa pitää taukoa ja kyllä, kaikki masentaa ½v joten tuota on pakko saada lisää. Katso kavereitasi ketkä ovat käyttäneet aineita pisimpään ja kuuntele onko heillä mitään muuta asiaa kuin kertoa aineista? Haluatko itse kuulua joukkoon, aika säälittäväksi se pirinkäyttö tekee pidemmän päälle… Valvoo lähes puolet vkosta/nukkuu stimujen vaikutuksen alaisena… Kauan ei elimistö jaksa antamatta varoituksia tai joku asia lähtee hanskasta…

Aina sitä tahtoo uskoa osaavansa taidon, mutta harvemmin joku tuota taitoa samalla menolla säilyttää paria vuotta kauempaa jos sitäkään… :astonished: Kukaan ei vain jaksa uskoa, että kuuluu niihin ihmisiin, ketkä eivät tule addikteiksi… Helvetin petollinen aine, juuri tuon tähden… Ennemmin tuo johtaa kausiin joissa valvotaan tai nukutaan… Siinä eivät kauan normaalit työt voi haitata… :unamused: Ei se arpa minuun osu… :open_mouth: :astonished: Venäläistä rulettia ja varmaan olet 1-0 häviäöllä… vähintään… :unamused:

Kokeile Pirjo olla muutama viikonloppu ihan selvinpäin tai vaik pelkästään alkomahoolia otat vähän. Jos se ei bilettämistä haittaa/hidasta ja on hauskaa, niin ei sulla vielä paha ongelma ole. Mutta jos se viinan juonti tuntuu tylsältä, ei huvita lähteä baariin tai kaverien kans mihinkään, ja viikonloppu menee miettiessä et kyllä tää “selvin päin” oleminen on perseestä, niin sillon kyl alkaa se pelkkä viihdekäyttökin olemaan jo ongelma.
Noi ns. viihdekäyttö doupit, esim. piri ja essot, on niin salakavalia vaikka ne eivät fyysisesti koukutakaan nopeasti mut kun on muutaman kerran kokeillu ja päässy ns.“juonesta kiinni”, niin sen jälkeen ei enää pelkän viinan juonti kiinnostakaan. Kaikki mikä ennen oli hauskaa kaverien kans baarissa ym. niin onkin yks kaks ihan pirun tylsää, ilman lisä piristeitä.
Tästä vaiheesta takaisin pääsy siihen tilaan et osaa pitää hauskaa “selvin päin” vaatii varmaan aika monta vuotta? Itelläni jo kohta kymmenen vuotta piri/esso vaiheesta menny, ja edelleenkään ei mee yhtään baarireissua ilman et ei muistelis (ja kaipaisi ?) sitä miten hauskaa sillon joskus oli. :sunglasses:

kiitos paljon hyvistä vastauksista.

Kusessahan sitä taidetaan olla kaulaa myöten , eli ongelma tuntuu olevan…
Olin viikonlopun selvänä, mutten pystynyt poistumaan kotoa muualle kuin kauppaan ja tuntui pahalta kun muut rellestivät.

(Huume)ongelma on este, joka tekee vaikeaksi saavuttaa haluttu päämäärä, kohde tai tarkoitus. Se viittaa tilanteeseen, ehtoon tai asiaan, jota ei ole vielä ratkaistu. Laajassa merkityksessä huumeongelma tulee asianomaiselle henkilölle ilmeiseksi sitten, kun hän huomaa merkittävän eron olemassaolevan tilanteen ja halutun tilanteen välillä.
Työelämässä (huume)ongelmasta käytetään usein kiertoilmausta “fiilistelijä”, koska käsite (huume)ongelma saatetaan kokea negatiiviseksi ilmaukseksi. Esimerkiksi: Yrityksellämme on loppuvuonna monia feelistelijöitä; tarkoittaa samaa kuin Yrityksemme kohtaa loppuvuonna monia ongelmia.

lähde: wikipedia - ongelma
fi.wikipedia.org/wiki/Ongelma

Ongelma on este, joka tekee vaikeaksi saavuttaa haluttu päämäärä, kohde tai tarkoitus. Se viittaa tilanteeseen, ehtoon tai asiaan, jota ei ole vielä ratkaistu. Laajassa merkityksessä ongelma tulee asianomaiselle henkilölle ilmeiseksi sitten kun hän huomaa merkittävän eron olemassaolevan tilanteen ja halutun tilanteen välillä.
Työelämässä ongelmasta käytetään usein kiertoilmausta haaste, koska käsite ongelma saatetaan kokea negatiiviseksi ilmaukseksi. Esimerkiksi: Yrityksellämme on loppuvuonna edessään monia haasteita tarkoittaa samaa kuin Yrityksemme kohtaa loppuvuonna monia ongelmia.

Et sä vielä “kaulaas myöten” kusessa ole… :slight_smile: Kummiskin jos viikolla olet ilman mitään, niin se on ainakin minun mittapuun mukaan vielä hyvin. Nyt pistät vaan jarrua vähäks aikaa niille viikonloppu viihteilyille, sä itse kummiski huomasit sun tilanteen ja postasit tänne, niin sillon on asiat vielä hyvällä mallilla. Vaikka tylsäähän se on olla kotona yksin ku ei oo haluja lähteä viihteelle selvin päin, mut ajattele asia niin päin et nyt pidät taukoa doupeista ja sä määräät tahdin viihteilylle, ei “piristeet”.
Eikähän sitä nunnaksi tartte rueta, (ei sillä, et siinäkään mitään vikaa olis :smiley: ) ainakin mun maailmankatsomus on sellainen, et sillon tällön voi viihteellä ollessa ottaa muutakin ku viinaa, kunhan se jää siihen “sillon tällöin” asteeseen. Aika harvoin kyl nykyään baarissa pyörinkään, se toi ikä rauhoittaa kummasti just sitä viihteily puolta… :sunglasses:

Itse miettisin Alakerran Pirjo, että haluatko oikeasti joutua siihen kierteeseen… Itselleni amfesta tuli aluksi todella kova henkinen koukku, sain tehtyä asioita paremmin ja koti oli todella siisti (tai riippuu aikakaudesta… :blush: ).

Nopeasti tuo vkloppu-käyttö kuitenkin menee siihen, että “hankin jo Keskiviikkona vklopun aineet” ja “maistan ennakkoon pienet”… Tuli vedettyä lopulta joka kerta koko pussi jo ennakkoon, jonka tähden töihin oli mentävä pireissään… Muutaman kk:n pystyin pitämään käytön “kohtuullisena” kunnes jäin virallisesti kiinni… On niin nuorallakävelemistä eikä edes piikkiä tarvita. Tosin kun kaikki esteet käytölle on poistettu (3pv/vko on liikaa, itse pitäisin sen 3-6kk:den täydellisen tauon tarkkaillen miten muilla “viihdekäyttäjillä” menee tänä aikana), se piikki helposti mukaan tulee…

Voit vielä hyvin vaihtaa suuntaa, se tuskin kiinnostaa koska aine on aluksi mukavaa. Nyt kun olet huomannut olevasi perso aineelle, oman itsesi tähden kannattaisi pysyä edes 3 seuraavaa vkloppua ilman. Tulevaisuudessa kannattaa käyttää vain se 1 ilta-yö ja tämän jälkeen pitää taukoa. Aineessa todellakin on erittäin paljon negatiivisia asioita. Ne eivät tule käytön alussa esiin, ei kukaan muuten olisi koukussa aineeseen. Aluksi aine toimii, mutta ei mene kauaa kun annos on katossa eikä silti aine toimi. Valvoo ainoastaan ja alun huumaa ei aineesta enää saa. Mikäli tarkkailisit muutaman vkon (mielellään sen muutaman kk:den pv kerrallaan ja vklopuiksi voit keksiä aluksi jotakin muuta kuin baarit) ystäviäsi, saattaisit huomata osan ihmisten puhuvan ainoastaan seuraavasta bilekerrasta. Itse pystyt vielä suuntaa muuttamaan, mikäli haluat.

Kannattaa pitää mielessä myös se asia, että tuskin kukaan ystävistäsi(kään) olettaa jäävänsä koukkuun, ei se arpa omalle kohdalle osu… :unamused: Varmasti tiedät myös ihmisiä ketkä ovat koukussa=“yöduunit” ja ilman piriä ei elämästä tule mitään… Aine myös muuttaa mukavasti persoonallisuutta itse asiaa huomaamatta.

Mut tosi hienoa että sait oltua viikonlopun ilman! Nyt kun sulle on valjennut että sulla on ongelma, niin voit alkaa tekee asialle jotain. Kannattaa tosiaan miettiä että haluatko enää pahentaa tilannettasi. Mä sanon nyt ihan suoraan että mun mielestä Zeuksen postaus on aivan liian optimistinen! Koska sä olet jo parin vuoden säännöllisesti käyttänyt, vaikka olisitkin ne arkipäivät ilman niin joka viikonloppu, vielä kolme päivää peräkkäin, se on todella paljon! En kyllä usko että kannattaa alkaa elättelee toiveita että jonkinlainen viihdekäyttö olisi enää mahdollista. Voihan se toki olla, ei sitä koskaan tiedä…? Mutta ehdottomasti kannattaa nyt pistää touhulle loppu vähäksi aikaa. Ilmeisesti sulla on työ tai opiskelet, kun on kuitenkin ollut joku syy pitää ne vetämiset viikonlopuissa? Vielä et ole sitä kai menettänyt? Ala miettii mitä muuta voisit tehdä vapaa-ajallasi? Se pelkkä kotona istuminen ei varmaan pidemmän päälle kiinnosta, ja takaisin veturikaveriporukkaan on niin helppo mennä. Onko sulla ketään kaveria/ perheen jäsentä, joka ei käytä, ja jolle voisit kertoa asiasta. Joku, jonka kanssa voisit suunnitella yhteistä tekemistä viikonlopuille, sit niistä ei niin helposti pääse luistamaan kuin jos vaan itsensä kanssa on asiasta sopinut.

Tosi paljon tsemiä sulle, toivottavasti selvisit nyt “säikähdyksellä”.

Yritin olla enemmän kannustavalla kannalla, niin siks ehkä kuullostaa liian optimistiselta.? Mut vertasin pirjon käyttöä ja hänen käyttöhistoriaa omaani, kun piriä meni 24/7 ja essoja baari-iltoina useamman vuoden ajan, niin siks totesin et hänellä on tilanne kuiteski aika hyvällä pohjalla. Ja en todellakaan kannusta ottamaan yhtenäkään iltana viikonloppuna tai viikolla, jos voi olla kokonaan ilman niin kaikki me täällä tiedetään et se olis se paras vaihtoehto. Itelleni en aseta edes mitään ehdotonta kieltoa, koska tiedän miten käy ku joku tulee esim. kapakassa tarjoo pöhinää tms. vaikka harvoin piristeitä nykyisin käytänkään.
Mut tsemppiä Pirjo siihen taisteluun, helppoa se ei ole mut mahdollista kyllä jos haluja vaan itsellä riittää. :slight_smile: