Miten kysyt

Kun soitat yksityiselle lääkärille ja kerrot että välit on poikki kipupoliin ilman mitään mainittavaa syytä ja voit tuoda paperit puollenvuoden takaa mukanasi kunhan haen ne terveyskeskuksesta ja sanot että mielestäsi sinua ei hoideta oikein kun viimeinen käynti kipupolilla ol 2200mg Tramal jjonka hoitava neurologi otti pois ja sanoi omalääkärin korjaavan lääkityksen, aika omalääkärille meni yli 2kk joten kuukausi ilman pani konttaamaan keskussairaalaan jossa tänä kipupolin lääkäri sanoi ettei muuta tule, ota tai jätä. Respalla sai 200kpl tramalia ja sanoin että toimii paremmin jos aamu/ilta olis 100mg ja ja päivänmittaan tasaisin 1-4 kpl 50mg Tramaleilla, ei käy. Me ei diadeepikolle sovi kusilukkoineen ja muiden oireiden takia, nyt otin aamulla 8.30 0.4 Temgesig 5mg Diapam ja Ababenrin Actacis 3.300mg ja pärjäsin yhteen asti hyvin ja sit oli pakko ottaa se tramal. Mitä sanon että tarvin opiaattipohjaisia särkylääkkeitä ja mielellään hitaita 2vrk. Mitään syytä olla niitä määräämättä ei ole kuin tuo yksilääkäri mikä höpisee että niitä myydään kadulla jo tarpeeksi, ei kertonu mulle missä koska ostaisin. Mitään merkintää ei papereissa ole eikä koskaan ole loppunut liian aikaisin, nyt sanoo yksityinen että kun olen kipupolin asiakas heidän pitää hoitaa ja kipupoli sanoo että omalääkärin valvonnassa ja pääsen myt 31 päivä sille ja mulla on tuo tramal lääkitys taas päällä, otanko loput Tramalit mukaan että siinä on ja on hiljan lopetettu seinään niin voin uusia sen. Se on niin nuori likka ettei uskalla kuin panacod tabuja ehdottaa joten vien vielä 100 purkin niitä hänelle koska ne ei sovi mulle. Ei vanhalla 53v miehellä ole tarjota mitään maksuksi respasta ja voihan olla ettei ne auta mutta haluaisin kokeilla, olen jo ollut yhteydessä potilasasiamieheen mutta sen voi voi ei ny riitä.

Tervehdys NeuroKipu!

Nyt kun meille selvisi, että olet 53 vuotias ymmärrän vähän paremmin lääkäreiden suhtautumista koviin kipulääkkeisiin sinun tapauksessa. Sinä varmaankin elät yli 65 vuotiaaksi vaikka muuta yrität väittää ja kivut pysyvät samanlaisina useamman vuoden :frowning: .

Kovat kipulääkkeet, kuten Temgesic, OxyNorm, morfiini tai metadoni toimivat minun mielestäni korkeintaan kaksi - kolme vuotta. Mitäs sitten tehdään, kun kyseiset lääkkeet eivät enää toimi ja sinä olet vasta 55 vuotias ja elinaikaa onkin jäljellä vielä 10 vuotta? :question: Tuo ilmiö on se niin sanottu kirotun toleranssi. Tosin mitä olen lukenut kirjoituksiasi, olet toiminut hienosti yrittäessäsi pitää toleranssin mahdollisimman pienenä :wink: .

Minusta sinulle pitäisi keksi jokin muu tapa hoitaa kipua, kuin kovat jarrut. Itse olen käyttänyt kovia jarruja sairauden hoitoon noin viisi vuotta. Lopussa annokseni olivat aivan törkeän suuria ja jäin pahasti koukkuun kipulääkkeisiin :blush: . Nykyään 16 mg buprenorfiinia ei ole minulle minkäänlainen kipulääke. Joskus minun kivunhoitoon määrätty Temgesic annos oli 20 x 0,4 mg/vrk! Ei kestänyt kovinkaan pitkää aikaa kun Temgesic annokseni nousi 1,6 mg/vrk → 8 mg/vrk :confused: . Seuraavaksi oli sitten vuorossa OxyNorm… Fentanyyli alkaa lievittämään minun tapauksessa kipua vasta 4-6 mg annoksella! Revi siitä huumoria :smiling_imp: .

Minusta kovat jarrut sopivat kipulääkkeeksi vasta sitten, kun elinaikaennuste on korkeintaan kaksi vuotta…

Näin väittää
ArpaKuutio

Ei sun tarvi selittää siitä kipupolista sen enempää ku sanot vaa,ettei henkilökemiat oikein toiminu ja muutenkaan et saanut tarvittavaa hoitoa. Varaat yksityiselle ajan ja siellä sitten papereitten kanssa selvittelette,mikä lääkitys sulla on toiminu ja mikä ei,helpompaa ku puhelimitse jutella vieraan ihmisen kanssa. Oon varma,että jos se tramal sulle oikea lääkitys on,kyllä se jotenkin hoituu.Olet vaan rehellinen ja rauhallinen,kyllä se se siitä hoituu.Ja Arvalle,joillain meistä ei oo muuta keinoa kuin ne jarrut,ja tramal on vielä suhteellisen mietoa tavaraa,eli jos sillä pärjää ei oo vielä mitään hätää.

Jos olen kotona 5p/vko niin sanoisin etten pärjää, nyt väkisin kaljalla terästettynä olen kummipojan kaverina veneeni laitoess mutta torstaina maalasin 2t veneen pohjaa niin kahteen päivään en olisi pystynyt edes polkupyörän kunnia vaihtamaan/paikkaamaan kivun takia. Mielestäni muhun voitaisiin koittaa mumeroa isompaa kuin tramal ja sydänlääkäri on sanonut monasti että nuo kivut sut tappaa, selkäytimestä on otettu koe josta nähdään kivun määrä eli kuinka paljon tuotan itse kipua lievittävää ainetta. Mullä ei ole edessä kuin kuolema ja nyt pyydän lääkettä jolla saisin kengät jalkaan edes tämän kesän, en voi parantua ja Tamal ei sovi diapeetikolle. On ihmisiä jotka ovat syöneet kovempia vuosikymmenia ja kipu poli jakaa esitettä jossa mainitaan ettei tramal auta niin muista opiaateista voi saada apua, mielestäni pitäisi kokeilla ja pienillä annoksilla pitkävaikutteisilla. Itse kieltäydyin kun kysyttiin haluanko toisen teemun päivällä ja sanoin en, en halua menettää sen tehoa aamuherätykseen. Se on nopea mutta tramal plokkaa sen vaikutuksen joten usein nautin elämästä 0.4mm teemulla ja 5mg pamilla ja sitten pakon edessä otan tramalit. Ihana aamu kun sulattaa teemun ja pamin kielenalla. Koko viime talvena en saanut talvikenkiä jalkaa kun ei taivu niin paljoa ja Gapapentin turvotti aluksi jalat niin että vei koira kuselle Reinotossut jalassa, nyt nesteenpoistolääkitys on helpannu. Mulla on yksi suunta ja kohta joseivät autä menen nurkan taakse ja lopetan tämän, ei jaksa ja nyt vähän kossua koneessa luulen että huomenna voin tehdä jotain. Sitten ei olisi ku pari filtterin vaihtoa ja uudet oljyt, no vahata vähän mutta se onnistuu ku ei tarvi kumartua.

Toi diabetes on todella harmillista kivunhoidossa,estää monien lääkkeiden käytön, mutta eiköhän sullekin joku oikea lääke löydy, on vaan lääkäristä kiinni.Esim itelle on ehdoteltu jopa fentanyylilaastaria,mutta kun ehdotin itse mm.Palladonia,Depolania ja muita morfiinipohjaisia lääkkeitä ei suostunut.Tietää ilmeisesti hieman enemmän kivunhoidosta kuin minä itse :slight_smile: Kun sanoit, että haluaisit pitkävaikutteisia,pienempi annos Oxycontinia suhteutettuna toimivaan annokseen tramalia voisi olla juuri oikea,toimiihan se jopa melkein 12h(diabeteksen kanssa en tietenkään tiedä, onko oleellista estettä) .Suurin osa,mitä täällä puhutaan oksikonteista liittyy niiden VÄÄRINKÄYTTÖÖN ,eikä oikeaan lääkekäyttöön kokonaisina nielastuna ja siten lääkkeen depot-vaikutukseen.Sen takia lääke saattaa kuulostaa turhan vahvalta mutta oikein käytettynä se on yksi parhaista kipulääkkeistä.Kokeilemisen arvoinen,jos sattuu lääkäri joka suostuu kirjoittamaan sitä.

Nythän mä etin sitätä lääkäriä mikä ei vieritä vastuuta kipupolille tai omalääkärille ja siksi aikaa tilatessani olen pyytänyt puhua lääkärin kanssa mutta jutusta tulee väkisin pitkä ja sillä on siinä potilas ja en mä voi töräyttää kirjoitatko mulle opiaatteja. Ne saa jo täyden tilin kun hoitaa työnsä, ainut keino lienee tampereen tai HKI:n sisätauti/neuro osasto mihin ottavat sisään ja tulevat aamulla katsomaan miten petistä noustaan ilman lääkkeitä. Onhan sielä siivoojat jotka pesee kuset lattialta jotka tuli kivusta ja hoitajat jotka jeesaa suihkuun koska yhsin en aamulla pysy pystyssä, siitä kun saan lääkkeeni voin aloittaa keskustelun tarvinko lääkitystä vai ei. Menee taas monta kuukautta ennenkuin olen sielä ja pärjäänkö matkan yksin, kyllä niitä lääkkeitä sitten tulee mutta eikö ole hoopoa Vaasasta lähteä niitä hakemaan. Täällä sanottiin että riittää jos kivusta saadaa 30% pois ja mä sanoin että olette saaneet 24% ja ne sanoo että sähän käveletkin paremmin enkä ottanu seinistä tukea klo 11.00 joka on hetkellisesti mun paras hetki ku teemu vielä pitää ukon pystyssä.

Yksi keino olis olla ottamatta paripäivää ja soittaa piipaa auto hakemaan, kramppailevan ja tärisevän ukon. En vaan tiedä kestääkö sydän mut toisaalta ei se peljätä, nyt lepopulssi vain 124 ja oon vain istunu tässä ja juonu yhen kossupaukun ja kaljan. Alapaine 97 ja yläpaine 135 että ilmeisesti jo nyt veisivät ku soittais.

Jos olisin lääkäri, niin määräisin NeuroKivulle seuraavat tropit:

Voltaren Rapid 50 mg x CCC
D.S. 1 tabl kolme kertaa vuorokaudessa kipuun

Panacod x 600
D.S. 1-2 tabl kolme kertaa vuorokaudessa kipuun

Diapam 5 mg x CCC
D.S. 1 tabl kolme kertaa vuorokaudessa relaksoiva lääke

Moni varmaan toteaa, että onneksi Arpa ei ole lääkäri :mrgreen: …

Tuosta lähtisin nyt ja hitaasti kasvattaisin kipulääkkeiden määrää ja tehoa. Jos nuo ei riitä alkuunkaan, niin ollaan aika hankalassa tilanteessa :exclamation:

Arpa

Pancodit pitää hylätä pahinvonni takia, on kokeiltu ja kaapiaas vajaa 100klp purkki jonka saan viedä apteekkiin takaisin kuten vein 300€ edeestä lyrikaa kun vaihdettiin GapapentinActavikseenn ja sanoin että antakaa jollekkin jolla on resepti mutta näkee ettei oikein ole rahaa, ne tuhotaan kaikki hyvinkäällä, Avaamattomat paketit mun 3kk annos, viikon päästä vaihtuu lääkitys ja stataviisikymmemt 200mg tramalia kokee saman kohtalon koeka en halua kerätä turhia kun paketteja on kaapit täynnä, Suomi on rikas maa kun avaamattomat paketit poltetaan riihimäellä. Toisilla jotka tarvii ei ole rahaa ostaa ja avaamattomat vaan poltettaan, Mulla ei ole hätää pystyn käymääa välillä yksityselläkin mutt olis niille rahoille muutakin käyttöä. No kuollut ei tarvi enää rahaa ja omaist saa vakuutuksesta hautauskulut ja pystyn jättämään me pöydänkulmallekki odottamaa lähtöä, rikas en ole mutta mistään ei ole velkaa eikä tule.