Puolisollani on päihdeongelma. Kesällä hänellä oli noin kuukauden putki päällä, jolloin hän joi lähes päivittäin ja sammui silloin monta kertaa. Syksyn myötä hän on juonut säännöllisesti, ei onneksi päivittäin, mutta viikoittain kuitenkin. Ja noin kerran pari kuukaudessa hän on ollut humalassa. Hän luulee itse hallitsevansa tilanteen ja sanoo mm., että juo noin 1−2 kertaa viikossa ja vasta iltaisin lapsemme nukkumaan menon jälkeen. Välillä tämä on onnistunut, mutta ei todellakaan aina. Lapsi on nähnyt isänsä humalassa ja sammuneena useamman kerran. Lisäksi puolisoni piilottelee pullojaan aina välillä. Yhteisten vuosiemme aikana puolisoni on voinut olla pitkiäkin aikoja ilman alkoholia tai kun on ottanut, on pysynyt muutamassa lasillisessa tai oluessa viikossa. Välillä hän on kuitenkin juonut itsensä känniin, mutta viime kesänä hänellä jäi ensimmäistä kertaa putki päälle.
Puolisoni myöntää jollain tasolla, että hänellä on ongelma alkoholin kanssa ja että mistä hänen alkoholin käyttönsä johtuu. Mutta enimmäkseen hän on sitä mieltä, että minä moralisoin hänen alkoholin käyttöään (jota olen kyllä tehnyt ja koettanut ohjata häntä hoitoon) ja että hän osaa hallita rajojaan alkoholin kanssa. Olen koettanut tuoda esiin sitä, miten alkoholin käyttö, humalassa olo jne. vaikuttavat lapseemme. Puolisoni on rakastava vanhempi ja minullekin hyvä, mutta tämä alkoholin liikakäyttö kuluttaa minua ja vaivaa lastamme. Lapselle olen kertonut, että isällään on nykyään vaikeuksia juomisen kanssa.
Olen soittanut päihdeneuvontaan kerran ja soiton rohkaisemana kävin loppukesästä juttelemassa päihdepoliklinikalla. Minun piti mennä toistekin sinne, mutta työesteiden takia jouduin perumaan tapaamisen enkä ole saanut varattua uutta aikaa. Olen myös jutellut asiasta muutamien läheisteni kanssa. Lisäksi olen harkinnut meneväni johonkin Al-Anonin ryhmään. Jotenkin kuitenkin arastelen ryhmään menoa.
Puolisoni hakeutui kannustuksestani toistamiseen terapiaan, jossa saa purkaa asioitaan, mutta tämä viina-asia on ja pysyy ja hän jatkaa juomistaan. Ymmärrän kyllä, että vie aikaa myöntää päihdeongelma ja hakea siihen apua. Nyt olen kuitenkin tilanteessa, etten tiedä, mitä minun pitää tehdä. Olen miettinyt eroa useasti, sillä tuntuu, että puolisoni haluaa jatkaa alkoholinhuuruista elämäänsä. Minä en sitä oikein kestä, kun koko ajan saan olla varpaillani, onko hän juonut vai ei. Itse otan alkoholia suhteellisen harvoin, sillä toinen vanhemmistani oli vuosia lääkkeiden väärinkäyttäjä (tosin jätti lääkkeet myöhemmin ja selviytyi) ja se on jättänyt vaikutuksena. Toisaalta olemme olleet yhdessä puolisoni kanssa lähes 20 vuotta enkä haluaisi lapsestani erolasta, sillä pelkään avioeron aiheuttavan hänelle kovan tuskan ja kivun. Lapsi on elämässään kokenut jo menetyksiä enkä eroamalla haluaisi tuottaa niitä hänelle lisää. Lapsi rakastaa isäänsä kuten isä myös lastaan ja hoitaa selvänä lastaan hyvin. Puolisoni sanoo usein minulle rakastavansa minua kuten minäkin häntä. Välillämme on tiettyä lämpöä ja hellyyttä, mutta etäisyyttäkin on.
Olen vuosia syyllistänyt puolisoani erinäisistä asioista esim. siitä, milloin saat keskeneräiset opintosi valmiiksi, miksi tavaroitasi on joka puolella asuntoamme, minkä takia juot tällä hetkellä, miksi et tee sitä ja tätä. Humalassa puolisoni ei ole hirveä eikä väkivaltainen. Toki jos alan syyttämään juomisen aikana tiuskii hän välillä ja argumentoi vastaankin toisinaan tiukasti, mutta lähinnä hän on vähän reppana ja holtiton. Puolisoni ei ole vielä pohjalla ja hän ymmärtää, että olen hakenut tähän juomisasiaan apua. Mutta miten kestän tässä epävarmassa tilanteessa ilman, etten sekoa? Ja miten elää päihdeongelmaisen kanssa, kun tietää juomisen vaikuttavan lapseen tavalla ja toisella?