Vastaanpa tässä nyt useimpiin noissa ylemmissä viesteissä esitettyihin kysymyksiin.
Puolisoni ei ole vielä retkahtanut, ainakaan omasta mielestäni kovin pahasti, mutta se tie joka johtaa retkahtamiseen on kyllä jo ihan selvästi nähtävissä. Olemme asuneet joulukuun alusta Helsingissä ja puolisoni on ollut nyt noilla “kyläilyreissuillaan” yhteensä 5 kertaa, joista kolmella kerralla ei ole kotiin selvinnyt, yhtenä viikonloppuna oli kaksikin yötä poissa.
Hänen taustastaan sen verran että hän on kyllä hyvin vahva ja itsenäinen nainen, mutta huumeet houkuttaneet jo teinistä saakka. Hän muutto omilleen 16 täytettyään ja huumeita, lääkkeitä sekä alkoholia kului siitä iästä aina tuonna 21 ikävuoteen saakka kuulemma “ihan sikana”, hänellä on jopa useita kuukausia elämästään joista vannoo ettei muista mitään muuta kuin sen että on käynyt töissä ja ollut humalassa/lääkkeissä. Hän on käyttänyt enimmäkseen alkoholia ja hamppua, mutta rauhoittaviakin on napsinut kyllä välillä kuin karkkia. Happo oli hänen “bilehuumeensa”, mutta sitä ei kuulemma ollut kovin usein tarjolla kuin tiettyinä aikoina. Kovempia aineitakin hän on kyllä kokeillut, mutta eivät kuulemma sopineet hänelle kovinkaan hyvin. Suonensisäisiä ei myönnä ainakaan ikinä kokeilleensa.
Hän on ollut kuivilla vuodesta 2006 saakka, mutta nyt viimeisen pari kuukautta on tullut noita viikonloppu repsahduksia, ja niitäkin aina vain tiheämpään tahtiin. Syynä ovat nuo ikävuosina 16-21 hankitut “kaverit” joiden seurassa hän nyt viettää aikaansa viikonloppuisin, arkisin hän ei oikeastaan tapaa heistä kuin yhtä vain. Itse ihmettelen kovasti sitä miten syviksi ja tärkeiksi ihmissuhteiksi hän noita vanhoja “huumekavereitaan” väittää. Eihän hän ole suurintaosaa heistä edes nähnytkään sitten yli 7 vuoteen ja loppujakin vain muutaman kerran tuona aikana. Nyt hän haluaa kuitenkin viettää aikaa heidän kanssaan ja itse uskon että se on oikeasti ne huumeet jotka tuonne metrolinjan toiseen päähänö häntä vetävät.
Puolisollani on ikää 29 eikä erillään asuminen Helsingin nykyisellä hintatasolla ole kovinkaan realistista. Itse olen jo muutaman vuoden yli 30 ja perheen perustaminen on tässä kyllä ollut jo pidempään mielessä, mutta tämä puolisin paluu huumeiden pariin on kyllä laittanut kaikki nuo suunnitelmat jäihin. Olin todella syvästi järkyttynyt kun hän ensimmäisen kerran lauantai aamuyönä tuli kotiin pilvestä ja rauhoittavista sekaisin, kaljalle haisten. En edes nähnyt sitä naista hänen silmissään keneen olen ollut jo vuosia syvästi rakastunut. Jos se olisi niin helppoa että voisin luopua hänestä ja tietäisin että saisin elämääni edes suurimmaksi osaksi samankaltaisen naisen, niin toki hänet jättäisin, mutta en usko että tulen ikinä hänenlaistaan naista elämääni löytämään jos nyt luovutan. Hänessä on niin paljon hyvää ja ihanaa. Eikä nuo huumesekoilut vielä ole edes joka viikonloppuisia, mutta varmaan taas tänä viikonloppuna on pakko päästä “tuulettumaan” ja kyllä me kaikki tiedämme mitä se tarkoittaa…
Edelleen mietin sitä että miten keksisin hänelle viikonlopuille muutakin tekemistä kuin joko kotona olemisen tai “huumekavereiden” luona notkumisen. Viikonloppumatkaa Lontooseen olen suunnitellut, mutta sellaisesta ei ole pitkäaikaisratkaisuksi millään, saan vain siirrettyä väistämätöntä viikolla. Suurin ongelma taitaa olla se ettei hänellä ole oikein mitään ns. normaalikavereita täällä Helsingissä joiden kanssa viettää aikaa, vain tuo “huumekaveripiiri”. Toki osa tuosta kaveripiiristä on ihan kunnollisia viihdekäyttäjiä, mutta joukkoon mahtuu pari sossunelättiä joiden elämä on pyörinyt teinistä saakka huumeiden ympärille ja juuri heidän kämpilleen tuo porukka kokoontuu “hengailemaan”. Olen myös miettinyt sitä että ehkä tuo kaikki voisi olla vain pelkkää viihdekäyttöäkin, onhan joukossa yksi juristi ja yksi menestyvä (ihan laillinen) yksityisyrittäjä. He kaikki ovat vain tunteneet toisensa jostain yläasteiästä saakka ja käyttäneet huumeita viihteenä pidempään.
Voiko sellaista putkea jossain kerrostalokämpässä 7 hengen porukalla sanoa enää pelkäksi viihdekäytöksi jos siellä juodaan kaljaa, poltetaan hamppua, otetaan ainakin pari rauhoittavaa tablettia ja muutama nuolaisu happoakin? Porukka valvoo aamu 7:ään, nukkuu pari tuntia ja sitten aletaan taas hiljalleen ottamaan lisää, käydään täydessä seilissä syömsässä jossain ja vedetään siihen saakka lisää kunnes sammutaan ja herätään sunnuntaiaamuna krapulassa ja muutenkin paskassa olossa. Tämän jälkeen palataan kotiin ja maataan loppupäivä kunnes maanantaiaamuna taas töihin. Näin tiedän useimman illan heillä sujuneen jo vuosien ajan ja nyt naiseni on yksi heistä. Mitä teen?