Miten amfetamiinin yliannostusta hoidetaan?

Tiedän pääpiirteittäin miten alkoholin, bentsojen, opiaattien ym yliannostuksia hoidetaan ja mitä niihin yleensä annetaan. Kovan googletuksenkaan jälkeen en löytänyt mistään minkäännäköistä hoito-ohjetta amfetamiinin yliannostuksen hoitoon. Paitsi “soita apua”.
Mutta mitä ne hoitsut sitten tekevät kun he tulevat paikalle? Onko se oireenmukaista hoitoa pelkästään ja tilanteen seurailua?
Mitä tavallinen tallaaja voisi tehdä, jos joku ottaa liikaa piristävää ja menee selvästikin huonoon kuntoon jos käy niin huono tuuri että on avun ulottumattomissa? Vai onko mitään silloin tehtävissä muuta kun odotella ja toivoa parasta? Itse varmaan heittäisin tyypille jotain mikä alentaa verenpainetta, bentsoja, lihasrelaksanttia tms jos sattuisi olemaan, juottaisin nesteitä ja seuraisin ruumiinlämpöä ja hengitystä. Ja toinen kysymys on että jos amfetamiinista tulee aina päänsärky niin mistä tämä johtuu? Verenpaineen noususta? Olen kuullut myös ipubrofeenin mahdollisesti pahentavan sitä, onkohan tämä totta? Jos on kovissa kivuissa niin mitä käyttäjälle uskaltaa antaa ja mitä ei ettei ainakaan pahentaisi asiaa. Muuta kun hätäkeskuksen ja katkon numeron :unamused:

Ja nyt väärinkäsitysten selvittämiseksi, tottakai ihan ensimmäiseksi yrittäisin soittaa aina apua enkä lähteä leikkimään mitään kotilääkäriä mahdollisesti kohtalokkain seurauksin viivyttelyn takia. En ole minkäänlainen lääketieteen ammattilainen joten tuo mitä itse tekisin k.o tilanteessa ei välttämättä ole sinnepäinkään mitä oikeasti kuuluisi tehdä.

Joten jos jollain olisi tietoa mitä vauhtipäälle mahdollisesti voi ja mitä ei kannata antaa niin jaathan tietosi? :slight_smile: Nämä jutut ovat mietityttäneet minua jo pitkään.