Miten AA-vastaa

Mitä sanoo Vaeltaja, entä V.A.T ?

Tämä on sen luokan kritiikkiä, ettei vaikeneminen oikein auta.

Kysyn mielipidettäsi mainutussa linkissä esitetyistä väitteistä. Jos olet jo sen tehnyt niin sitten se on jäänyt minulta huomaamatta.

Olen sitä mieltä, että jos joku esittäisi noin selkää kritiikkiä aattetta vastaan, jota minä selkeästi kannatan, niin kyllä varmasti kommentoisin ja jos pystyisin, osoittaisin väitteet vääriksi.

Sinä esiinnyt erittäin voimakkaasti AA:n nimissä ja nähdäkseni sen asian asiantuntijana, joten olettaisi sinulla olevan selkeä näkemys myös tuosta kritiikistä joka esitetään.

Minulla ei ole riittävästi , ainakaan vielä, taustatietoa, ottamaan kantaa asiaan. Siksi kysn niiltä joiden oletan tietävän.

Mitenkään puolesta vastaan asettelematta. Vaeltaja vastasi, kuteen AA:nen joka olemalla AA:nen voi olla ottamatta kantaa asiaan. Silti tutustumalla AA:n ei tarvitse ottaa kantaa, kaikkiin kirjoituksiin, oikaisisin ohjetta…ne ei rakenna meitä ketään.
Itse en ota kantaa AA:n kritiikki mielessä, kritisoin kylläkin AA:sia monestikkin :slight_smile: verroinkin silloin kun puurot ja vellit menee sekaisin…

Voisin antaa kympin suorituksen Vaeltajalle vastauksesta, aina ei ole ollut niin, mutta nyt…

Hauskaa viikonloppua, vaikka minusta ei ole tullutkaan AA:sta :unamused:

Pakko suitsuttaa Vaeltajalle. Mahtava vastaus täydelliseen provosointiin. HYVÄ, HYVÄ.

Ja muutenkin. Eihän näissä asioissa ole mitään vääntämistä, jokainen tietää omat asiansa parhaiten, toivottavasti…

Kaikella kunnioituksella. Minun puoleltani oli ja on kyse tiedon hankkimisesta. Provosoinnista on täysin turha puhua. Ko linkissä ja muuallakin on kerrottu asioita AA:n perustajista jotka eivät ole kovin imartelevia. Tosin, eihän kukaan tässä täydellinen ole missään tapauksessa. Minä toivon saavani näkemyksiä henkilöiltä ja tottakai muiltakin, jotka ovat liikkeeseen perehtyneet kun sen suuntaisia ajatuksia kovasti esittävät ja linkkejäkin viesteissään kovalla innolla viljelevät.

Nämä vastaukset mielestäni vain osoittavat, että kyseessä on nolo juttu, josta ei haluta puhua ja joka yritetään häivyttää vaikenemalla.

Kyllä minäkin olisin halunnut kuulla näkemyksiä, erityisesti kun joskus, tai aika useinkin, joidenkin viesteistä saa täällä sellaisen käsityksen, että vain ja ainoastaan AA:n avulla alkoholismistaan voi toipua, muu onkin sitten pelkkää “kuivilla olemista”.

Rannalta huutelu ??

Olen minä käynyt AA-ryhmissä aikoinani. Ei vain tuntunut kuuluvan minulle silloin. Olen myös perehtynyt ohjelmaan.

Huomattakoon, etten minä esitä tai epäile tai kiellä, etteikö AA ryhmissä olisi moni raitistunut ja etteikö se olisi mainio juttu monille.

Henkilökohtainen käsitykseni, MuTu taas kerran, on että merkittävin parantava tekijä ohjelmassa on yhteisöllisyys ja vuorovaikutus sellaisten ihmisten välillä, joilla on samanlainen kokemus alkoholista.

Silti, totta kai, mielestäni voi ja pitää mietiskellä ohjelman sisältöä, joka määritellään niinkin massiivissa teoksessa kuin tämä ns Iso Kirja ja jonka kirjoittajista esitetään aika hurjia väitteitä, Ilmeisesti faktoja ,koska eipä kukaan ole halunnut niitä kumota.

Ilmeisesti sitten on, että on kyse jonkinlaisesta uskonnosta, kuten itse sanot. Varsinkin kun tuntuu, että se on niin pyhää, ettei sen sisällöstä ja perusteista ja perustajista, edes uskalleta keskustella.

Mie piän että uskonto ja usko on ihan eri juttuja. Ei varsin raitistu jos ei usko raitistuvansa mutta ei sen takia tarvi uskontoihin lähtiä.

Aika outo on tulkintasi.

Kysyin kommenttia toisen ihmisen esiinkaivamasta linkistä ja siinä esitetyistä väitteistä ottamatta kantaa niiden oikeellisuuteen ja nähdäkseni oli kaikki mahdollisuudet todeta ne perättömiksi tai mitä hyvänsä…

Olen tutkinut ja lukenut ko asiasta. Miksen voi kysyä niiltä, joiden oletan tietävän ?

Mitä tarkoittaa AA:n vahingollisuus alkoholismia vastaan ? Siiskö, että toimii? Niinhän minäkin totesin, että hyvä juttu monille.

Toivottavasti joku haluaa ja uskaltaa ottaa kantaa vähän selkeämmin noihin kritiikkeihin, että onko perää vai ei.

Pakko vastata vuosien vanhaan ketjuun että ehdoton rehellisyys vaatii tunnustamaan sen tosiasian että itse jo vuosia sitten ensimmäiset kolme kk ryhmässä käyneenä uskottautui viidentoista vuoden raittiuden saanut mies tukihenkilöksi, ystäväksi ja enemmäksikin valehdellen oman liittonsa olevan loppu. Itse jouduin hylätyksi ja tästä yrityksestä AA ssa jäi lievästi sanottuna paha maku varsinkin kun pienen takavintturin ryhmäläiset kaikki tiesivät asiasta ja kukaan ei varoittanut. Tämä on faktatapahtumaa eikä kannanotto mihinkään suuntaan.

Light, älä koskaan jätä tervettä arvostelukykyä ja asioiden tutkimista, olet erittäin tervehenkinen ajatuksissasi. Toivottavasti vielä luet vanhaa ketjua!

Pohjan Akka

Ai niin ps luin Lightin lähettämän linkin pääosiltaan viikonlopun aikana ja monta oivallista oivallusta heräsi.

Ihme kyllä että kun täällä linkissä on hurjaa AA n puolesta kiivailua tähän Lightin kysymykseen ei koskaan tullut vastauksia enempää. Vielä jopa luultiin provosoinniksi…

Raittiutta ja rauhaa, Akka

Tuplan poistin tosiaan käyttöä sietää opetella…

Akka

Huomenta Pohjis,
aika vanhan ketjun oletkin löytänyt. :smiley:
Aihe on sellainen, että se esiintyy tasaisesti täällä palstalla. Tosinaan se saa enemmän keskustelijoita ja toisinaan vähemmän. Välillä keskustelu on asiallista, mutta aika usein se menee hedelmättömäksi jankkaamiseksi. Itsekin olen noihin keskusteluihin jonkin verran osallistunut ja varsinkin raittiuteni alussa kävin aika kuumana välillä. Nykyään en oikein enää jaksa innostua näistä äärimmäisyyksistä, jota tuo ko. linkki edustaa, enkä myöskään toisen laidan äärimmäisyyksistä. Itselleni riittää, että olen saanut merkittävän avun AA:sta. Kun kyseessä on ihmisyhteisö virheitä tehdään aina. Virheisiin ja väärinkäytöksiin tulee tietenkin puuttua aina, kun sellainen tulee kohdalle. On tosi valitettavaa, että kohdallesi sattui tuollainen tapaus.

Hei,

Hyvin ikävä juttu tapahtunut sinulle, Pohjan Akka. Valitettavasti ei ensimmäinen kerta, olen itsekin nähnyt vastaavaa läheltä. Tuon tapaisella “tukihenkilötoiminnalla” on AA:n sisällä kummittamisen sijasta eräs toinen asiaa paremmin kuvaava termi. Raittiiden vuosien määrällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että ajatuksia ohjaa korvien välin sijasta jalkoväli. Etenkin nainen on tosi hauraalla mielellä tullessaan AA:n ja voi uskoa, että raitis avoimesti tunteistaan puhuva mies on jotain ihmeellistä ja hän voi itsekkäästi käyttää tätä hyväkseen.
Nykyisin naisia on AA:ssa sen verran paljon, että tuontyyppiseen vastaraitistuneiden naisten lähentelyyn puututaan naisenergialla. Kokonaan näistä ikävistä ilmiöistä ei kuitenkaan voi välttyä, AA:n sisällä solmitaan lyhyempiä tai pidempiä parisuhteita, joista toiset onnistuu ja toiset ei.
AA:ssa periaatteena kuitenkin on, että naisen tukihenkilö on toiset naiset. Toivottavasti tuon paskakokemuksen myötä ei koko lapsi mennyt pesuvesien mukana pihalle…
Tsemppiä raittiuteen t.aksu

Huomentapäivää,

Samaa mieltä täysin Basilican kanssa eli en ole minkään asian puolesta enkä vastaan tällä hetkellä muuta kuin elämän puolesta. Vapauteen sisältyy vapaus arvostella tai olla arvostelematta, kannattaa tai olla kannattamatta.
Rikkainta antia ovat omakohtaiset kokemukset siitä miten kukakin on kohdannut viinapirunsa ja itsensä ja kenties jumaluutensa tai sitten ei. Hyviä asioita kannattaa kaiuttaa, pahatkin asiat saa sanoa (itse asiassa minulle oli vapauttava kokemus ikään kuin paljastaa tämä episodi vuosien jälkeen vaikka näin netissä).

Tänään tunnen muuten jälleen jonkinlaista rauhaa ja pelottomuutta, ajattelin mennä kohtaamaan pari Algeria aiheuttanutta rästityötä ja sitten kuskata vanhaa tätiä kirkonmenoihin (en ota kantaa myöskään uskontoihin, ehkä joskus myöhemmin) ja tässä laitella lounasta. Arjen iloja ja pelon kohtaamista sisältäköön tämä päivä.

Vapautta, iloa ja rauhaa kaikille,

Pohjan Akka

Kiitos Askeleelle vastauksesta ja tuesta myös,

Ja korjaus äskeiseen kirjoitukseen piti sanoa angstia eikä suinkaan alegria (ellei se sitten olisi enne että raitistuminen voi pian aikaansaada työnkin iloa) virhe johtuu siitä kun tämä iPad korjeilee itsekseen tekstiä eikä sitä aina torvempi käyttäjä huomaa kun on vastikään pc sta vaihtanut…

Akka

m

Eikä mitä, oikeassa olet, kyllä hyväksikäyttö ja paskamisuus pelaa sukupuolisektorilla myös toiseen suuntaan eli myös naiset osaavat olla sikoja.

Yksittäistapaus! :slight_smile: