Hei,
löysin tieni tänne toisen keskustelupalstan kautta. Lueskeltuani aikani teidän muiden tarinoita sain päähäni ajatuksen, että kysyn teiltä, mitä kannattaisi tehdä…
Olen siis naimisissa, runsaasti alkoa käyttävän, mieheni kanssa. Olemme olleet yhdessä 13 vuotta. Meillä on kaksi alle kouluikäistä lasta.
Mieheni on aina käyttänyt kohtalaisen runsaasti alkoa. Tällä tarkoitan sitä, että hän juo joka viikonloppu sekä usein arki-iltaisinkin. Itse hän ei koe juomista ongelmalliseksi, koska ei käy niin usein baarissa! Vaan juo kotona. Viikonloppumme sujuvat sellaisella kaavalla, että perjantaisin töiden jälkeen mies juo, nollatakseen työviikon paineet. Pelailee tietokoneella/pleikkarilla. Yleensä lopettaa juomisen puolilta öin ja siirtyy nukkumaan. Aamusta heräilee, kun jaksaa nousta. Minä olen se, joka nousee AINA lasten kanssa, oli arki taikka pyhä. Lauantaina äkkiä viikonlopun ruokaostoksille ja alkon kautta kotiin. Aloittaa juomisen heti puolenpäivän jälkeen. Lopettelee taas puoliltaöin ellei tule lähteneeksi baariin.
Arki-iltaisin juo 2dl kirkkaan pullon, salaa minulta. Sekä 3-8 olutta päälle. Pääsee aiemmin töistä kuin minä, aloittelee juomiset heti, kun kotiin pääsee ja olettaa minun hakevan lapset hoidosta ja käyvän kaupassa jne…Hyvin harvoin hakee lapsia hoidosta arkisin. Ainakaan, jos en erikseen häneltä tätä pyydä.
Tein aiemmin 3 vuorotyötä, mutta vaihdoin päivätyöhön, koska en voinut luottaa siihen, että mies pysyisi selvinpäin sen aikaa, kun olen töissä! Jos olin esim viikonloppuna yövuorossa, niin se ei estänyt miestä juomasta.
Väkivaltainen hän ei yleensä ole, mutta pari kertaa on käynyt aika lähellä, että en ole saanut nyrkin iskua itseeni. Olen oppinut vaikenemaan. Minua ahdistaa hyvin paljon tämä tilanne ja käynkin työterveyspsykologin juttusilla tästä aiheesta.
Ongelma tällä hetkellä onkin siis se, että tiedän/haluan pois tästä tilanteesta!! Mutta en uskalla/rohkene tehdä sitä. Haluan siis erota, en halua enää katsoa ja odottaa, että koska käy huonosti. Ja en halua tämän jatkuvan ennen kaikkea lasten vuoksi!!! Osaisiko joku neuvoa, että kuinka lähteä tätä aisaa viemään eteenpäin?? Taloudellinen tilanne huolestuttaa toki myös…