Mitä tehdä-pikaista apua tarvitaan

Meillä on kriisi nyt päällä.

Ollaan yli kolme vuotta oltu yhdessä ja siitä asuttu yhdessä puolitoista vuotta. Alkuun tuo mies joi minusta harvakseen, lähinnä saunaoluen ja perjantaina viiniä ruoan kanssa. Sitten vähitellen huomaamatta käyttö lisääntynyt- Sain pari viikkoa ennen joulua lupaamaan että katsotaan alkoholimäärät ja tulos oli 1 pullo konjakkia ja vähän päälle, 7,2 litraa olutta, viiniä muutama lasillinen, sitten pikkujouluissa joi 8 annosta (ja oksensi kotiin) ja kylässä 4 annosta. Lisäksi kävi työmatkalla, josta oli tuomisina puolen litran likööripullo , jonka viimeisteli kotona ja noin puoli annosta viskiä. Tämä siis kahden viikon aikana.

Puhuttiin asiasta, hän syytti minua siitä kun oli juonut enemmän , sanoi, että alkoholi on hänelle tärkeää ja aluksi sanoi, että alkoholi on hänelle tärkeämpää kuin ihmissuhteet (tämän myöhemmin peruutti). Aluksi sanoi myös ettei mistään muusta saa niin hyvää fiilistä kuin alkoholista, myöhemmin kielsi sanoneensa näin.

Aina juo reilusti, jos on jotkut yhtävien kesken juhlat ja ei oikein tunnu osaavan lopettaa. Jos on ihan humalassa ja sille sanoo, että pitäisi taukoa, niin silloin menee ottamaan heti lisää alkoholia. Aluksi sitä ihmettelinkin, kun ei lopettanut juomista kun tuli humalaan. Muistikatkoja ollut muutamia kertoja, mutta itse ne kieltää. Sanoo, ettei ole missään tapauksessa alkoholisti eikä voi sellaiseksi tullakaan. Kokonaisuudessa oksentanut kaksi kertaa kotiin näiden muutaman vuoden aikana.

Lupasi kuitenkin tipattoman tammikuun silloin ja onkin ollut nyt raitis 3 päivää ja nyt meillä oli hirveä riita asiasta.

Kun sanoin, että haluan raittiin kodin itselleni ja syntymättömille lapsilleni ( ei olevielä suunnitteilla mutta kuitenkin) ja hän sanoi, että hänen pitää saada juoda 1-2 annosta silloin kun haluaa tarvittaessa vaikka joka päivä. Minä ehdotin, että olisi raitis täysin ma, ti ke to ja su ja juo 5 annosta tai alle pe ja la. Mutta hän sanoo, ettei hän voi elää niin, koska haluaa päättää. asia on periaatekysymys.

Miehen veli ja isä juovat reilusti, miehen mukaan isä juo paljon enemmän kuin hän. Veljen juomisesta tiedän vain sen verran, että tämän vaimo on tuskastunut tilanteeseen.

Mitä mieltä te olette, kun teillä on kokemusta? Ja miten minä selviän yksin? Onko tuo jo alkoholistin puhetta? Sanokaa ystävät jotain, että voin lukea itse, ja näyttää ehkä miehellekin. Rakastan niin paljon miestä ja olen itsekin niin vaikeassa tilanteessa, kun vuosi sitten jouduin sairaalaan maanisdepressiiivisyyden vuoksi, mikä on nyt lääkkeillä suht hyvässä kunnossa vaikken töissä olekaan

Tuntuu niin väärältä, että tämäkin ongelma pitää minulle tulla. Isäni on minut kahdesti hyljännyt ja ex-mies uhkasi aseella pari kertaa ennen kuin älysin lähteä.

Suurkuluttaja ehkä,paha mennä sanomaan ihan alkoholistiksi tuon kirjoituksen perusteella.
Koittakaa keskustella rauhassa asiasta,riitelemättä.Et voi ketään pakottaa tai määrätä tekemään asioita sinun haluamallasi tavalla.
Miehesi tekee itse omat päätöksensä,mutta sinun toki tulee esittää oma kantasi/näkökulmasi asiaan.Näin olettekin nyt tehneet,mutta et ole vielä saanut tahtomaasi,koska se varmasti onkin periaateasia,miehellesi.

Miksi riitelet nyt,kun miehesi pitää tipatonta?Anna hänelle aikaa ja tilaa sopeutua ajatuksiisi.Hän ei NYT juo ja jos oikein käsitin tipaton oli sinun ideasi.Hän tekee siis jo nyt jotain,mitä olet pyytänyt.Älä kaada kaikkea kerralla hänen niskaansa,anna aikaa.Sinulla on siihen varaa,miehesi juominen ei ole ihan kestämätöntä,teillä ei ole vielä lapsia,edes suunnitteilla ja hän ei juo nyt.

Voit toki olla ehdoton kannassasi nyt,mutta varaudu siihen että niin on hänkin.Sitten onkin vain edessä ero,ei siinä muu auta.
Niinkun sanoin,keskustellen,ei riidellen ja ketään et voi vasten tahtoaan muuttaa toisenlaiseksi.Ehkä miehesi vielä miettii sanomaasi,hänen alkoholinkäytöstään ja muuttaakin tapansa,mutta se tapahtuu hänen omasta tahdostaa.

Juomamääristä ja -tavasta päätellen 100% alkoholisti. Kuten minäkin, vaikka en enää ole pitkään aikaan ottanut. Oli pakko lopettaa.

Kun joku puolustaa raivokkaasti oikeuttaan juoda usein ja liikaa, ja loukkaantuu ja suuttuu, kun asia otetaan esille, läheisten hälytyskellot alkavat oikeutetusti soida. Jos minkäänlaista riippuvuutta ei ole eikä ole kehittymässäkään, liikaa juova on kiitollinen siitä, että joku huomaa asian ennen kuin hän itse on tullut kiinnittäneeksi siihen huomiota, ja korjaa juomatapojaan välittömästi. Ei merkityksettömästä ja haitallisesta tavasta luopuminen ole vaikeaa, vasta riippuvuus tekee siitä vaikeaa.

Krisuli, et voi juurikaan vaikuttaa toisen juomatapoihin, mutta voit vaikuttaa siihen, millaista elämää ja millaisessa ympäristössä tulevat lapsesi ja sinä elätte. Ne ovat sinun valintojasi, miehesi tekee juomisensa suhteen omat valintansa. Ja kun valitsee toimintatavat, tulee valinneeksi myös niitten seuraukset, joten mietipä tarkkaan, mitä itsellesi ja lapsillesi haluat. Hienoa, että olet löytänyt tämän keskustelupalstan. Tämä on oiva näyteikkuna siihen, millaisia seurauksia minkäkinlaiset valinnat tuottavat. Rohkeutta ja tyyneyttä!

Hei Krisuli,
Al-Anoniin (www.al-anon.fi) voi tulla jokainen, joka kärsii läheisensä juomisesta. Siellä ei tarvitse päättää, onko tämä alkoholisti vai ei. Mielestäni sinun kannattaa kokeilla näitä vertaistukiryhmiä, joita 140:llä paikakkunnilla. Jos miehesi on alkoholisti, opit Al-Anonissa oikean suhtautumistavan hänen sairauteensa.

Miehellesi alkoholi on numero yksi tärkeyslistalla. Se todennäköisesti on myös sijoilla 2-5 tai ainakin läheisesti liittyy niihin. Alkoholi on miehellesi tällä hetkellä paras ystävä! Sen seurassa (avulla) hän pitää hauskaa ja rentoutuu. Jos miehesi kieltäisi sinua tapaamasta parasta ystävääsi tai edes rajoittaisi että et niinä ja niinä päivinä saa olla hänen kanssaan tekemisissä, tätä kutsuttaisiin vapaudenriistoksi! Samoin kun sinä kiellät ja rajoitat miehesi alkoholinkulutusta, on tämä vapaudenriistoa. Hän on aikuinen ihminen ja vastuussa omista teoistaan.

Miehesi alkohlinkulutukseen sinä et voi tehdä mitään! Ole voimaton alkoholiin nähden! Mitä sinä voit tehdä, on tarkastella omaa elämääsi ja tehdä itseesi ja omaan elämääsi ne muutokset jotka tekee siitä onnellisemman! Hyväksytkö miehesi juuri sellaisena kuin hän tänään on? ILMAN EHTOJA!? Pystytkö elämään onnellista elämää ilman että yrität muuttaa muita? Elätkö ajatellen “olen onnellinen sitten kun…” vai “olen tänäänkin onnellinen”?

Päätös miehesi elämän ja alkoholinkulutuksen suhteen on hänen itsensä tehtävä.
Päätös SINUN hyvinvoinnistasi ja SINUN elämästäsi on SINUN tehtävä.