Mitä teen, auttakaa!

Hei kaikille! Olen uusi täällä ja tuntuu tosi hyvältä, että voin kirjoittaa tai puhua jonnekin.

Olen 25 vuotias keskiafrikassa asuva suomalainen alkoholisti. En vieläkään usko että sanoin sen ääneen, mutta sanoin kuitenkin…

Kun olin joskus lapsi ja nuori,( no nuori olen monelle teistä edelleen. )isäni ja äitini joi noin 3 tai 4 päivää viikossa, en kiinnittänyt siihen silloin huomiota vaan päätin etten itse koskaan juo. Asuin äidin kanssa Pohjanmaalla siihen aikaan. Näin monet krapulat ja humalaiset tappelut, kymmeniä kertoja olen omaa isääni juossut karkuun, koska humalassa hän on yrittänyt lyödä minua tai äitiä tai en ole vain enää kestänyt. Esimerkiksi joulu on minulle vuoden ahdistavinta aikaa koska jo lapsesta asti muistan, että silloin pelotti ja isä oli vihainen “joulupukilta toivomieni lahjojen takia…” vasta vuosia myöhemmin tajusin, että juoksin isääni karkuun pakkasessa hänen alkoholismin takia, eikä vika (kai) ollut minun.

Kävin lukion ja suomi tuntui jotenkin huonolta paikalta, joten hetken töitä tehtyäni aloin reissata ja tehdä töitä maissa joissa se lukiokouluksella onnistui… Tähän aikaan join jo joka ilta enkä pitänyt alkoholia minulle ongelmana, koska muutkin joivat ja meillä oli olevinaan mukavaa.

Nykyisin tahdon eroon alkoholista, joka ikinen aamu herään pienessä krapulassa ja kamalassa ahdistuksessa. Kavereripiiri on muuttunut salliseen jotka juovat todella paljon.

En tiedä mitä teen!! En suunnittellut tätä mutta näin vain on, olen alkoholisti. Kertokaa vinkkejä miten voin taas olla oma iloinen itseni!!

Suvussani on paljon alkoholismia, isäni, ukkini, äitini ja mummoni ovat kaataneet viinaa niin kauan kuin muistan. Itse aloitin noin myös nuorena… ahdistaa ja masentaa että elämä valuu viinaan ja viina elämään!

Hei Shokwave!
Hyvä kun jo olet havahtunut ongelmaan. Jos jatkat juomista, se mitä todennäköisimmin johtaa sinut yhä suurempiin vaikeuksiin.
Useimmissa maissa toimii amerikkalaista alkuperää oleva AA-liike, Alcoholics Anonymous. Sillä on New Yorkissa keskuspalvelutoimisto. Sieltä voit tiedustella asuinmaasi ryhmiä. Heidän sivuillaan on myös tekstejä, joilla voit selvittää, onko AA sellaista apua, jota voit käyttää.
Tässä osoite.
Alcoholics Anonymous : Communication with the General Service …

Kaikkea hyvää sinulle sinne etelän lämpöön!

Jos keskiafrikassa ei ole AA-ryhmää, niin mielihyvin tulen sinne sellaisen perustamaan!=) Afrikan alueella on alkoholisteja myös, tuskin on olemassa maata/valtiota…jossa ei olisi ainuttakaan alkoholistia. Jopa Muslimimaat eivät ole välttyneet alkoholismilta vaikka se siellä kielletään. Guinea Bissaulainen Pontikka on kuulemma erikoisen hyvää ja vetää vertoja jopa Konginkankaalaiselle tai Pihtiputaalaiselle pontikalle!=)

Oli tosi hyvä, että päätit puhua ja kirjoittaa tänne. Olet sen ikäinen, että totisesti voit tehdä ongelmalle jotain. Voit luoda itsellesi ihan omannäköisesi elämän, jota eivät viinan huurut samenna. Suruja ja murheita toki tulee, mutta kaikkeahan itse voi hallita. Se on kuitenkin oma päätös, kaataako viinaa kurkkuunsa vai ei. TSEMPPIÄ!

Hei!

Minä pääsin AA:han 22-vuotiaana reilun 3 vuotta sitten ja olen saanut olla siitä asti raittiina. Aluksi mulle sanottiin, että on se hyvä että olet noin nuorena tajunnut. Tuolloin tuo lähinnä aiheutti minussa suunnatonta v*tutusta, kun sitä kuuli kaiken aikaa. Se, että piti olla ilman viinaa otti ihan suunnattomasti pannuun. Mutta nyt ymmärrän sen, että niinhän se asia todellakin on. Siinä jää ja on jäänyt monet kärsimykset ja temput kokematta, kun sai silloin tästä hommasta kiinni.

Joten ei muuta kuin tsemppiä sulle sinne afrikkaan! Mukavaa, että palstalla on käyttäjiä näinkin kaukaa.

Hei Shokwave!

Alkoholismi on periytyvä sairaus. Tästä syystä alkoholismin esiintymisellä on selkeät maantieteelliset alueensa. Tietysti nykyisin matkustelun ja liiketoiminnan leviäminen johtaa myös alkoholismin leviämiseen paikkoihin, joissa sitä ei ole aiemmin esiintynyt.

Alkoholismin levinneisyys on suoraan verrannollinen myös AA:n leviämiseen. Afrikassa ei esiinny AA-ryhmiä läheskään kaikissa maissa.

Sivu AA:n ryhmien kansainvälinen luettelo maittain luetteloi maita, joissa AA-ryhmiä on. Afrikan valtioita ovat ainakin Etelä-Afrikka ja Zimbabwe ja niistä ainakin Etelä-Afrikassa on paljon valkoista väestöä. Afrikassa ei kait paljon ole alkoholismia?

Näin ollen voi olla, ettet löydä AAn apua Keski-Afrikasta. Voisit kokeilla lääkäriä. Nykyisin monet lääkärit tuntevat alkoholismin, joka on kansainvälisesti tunnustettu sairaudeksi. Ehkä siellä ei kuitenkaan ole alkoholismia ongelmaksi asti, jolloin lääkäri ei ehkä tunne sitä, ja hoitokeinoja ei siellä ole.

Mutta nykyisin voi käyttää nettiä chattailyyn. Ehkä sieltä löytyy apua. Suomen AAn kotisivut. Päihdelinkin sivustollahan on chattaily-mahdollisuus 21.11.2013 asti. Kokeile sitä!

Alkoholismi on paheneva sairaus. Itse ajattelen sen olevan aivokemiallinen poikkeama aivoissani. Kun juon viinaa, niin aivokemiassani tapahtuu muutos, joka muuttaa alkoholin prioriteetin samaksi kuin mikä hengityksellä on. Sellainen kokemus minulla oli juotuani 16 vuotta ja oltuani sen jälkeen 7 vuotta raittiina, jonka jälkeen aloin käyttää uudelleen alkoholia.

Suosittelen sinnikästä avun etsimistä. Ja onnitteluni havahtumisestasi. Itse olin jo yli 30, kun havahduin olosuhteiden pakosta.

AA:han on yhtä levinnyt kuin melkein samaan aikaan perustettu Hells Angels MC!
AA perustettiin 1935, Hells Angels MC 1948…

Hei Shokwave!
Mitä kuuluu ja miten menee? Oletko saanut selville asuinmaasi mahdollisuudet tarjota hoitoa tai elämäntavan muutosta?
Raitista loppuviikkoa sinne jonnekin!

VAIN alttius periytyy eikä alkoholismi ole sairaus vaan SYNTI! “Juomari ei peri Taivasten Valtakuntaa” tätä ei voitaisi sanoa ellei asia olisi synti… KUKA kaataa viinat suuhusi? Sairaudeksi se käsitetään siksi, että juomisella ITSE aiheutettu tauti jää voimaan. aivan kuin puhkaistu silmä,katkaistu käsi tai jalka ei kasva enää uudelleen. Jos ihminen syntyy sokeana,kuurona…ilman toista kättä,jalkaa…sitä ei syytetä niistä… muta juomari on kumonut itse itsensä sairaaksi. SIKSI syytös voidaan esittää… :wink:

Mikähän on viestisi tarkoitus? Outo vastaus toisen suoraan avunpyyntöön! Synti on raamatullinen käsite eikä lääketieteellinen. Itse olen uskonnoton, mutta toki kunnioitan vahvaa uskoasi. Uskovaisen pitäisi tietysti suhtautua muihin ihmisiin rakkaudellisesti eikä tuomitsevasti. Syyllisyyden painottaminen ei edistä psyykkistä voimavaraa juomisen lopettamiseksi.

Moi Schokwave. Mikä on tämänhetkinen tilanteesi? Oletko löytänyt apua? Ja onko mieleesi tullut yhteyden ottaminen lähistöllä toimiviin seurakuntiin/kirkkoihin? Vaikka eri maittenkin. Ei tarvitse olla mitenkään uskonnollinenkaan. Kirkollisilla organisaatioilla on yleensä hyvä paikallistuntemus ja niillä voi olla vinkkejä. Kokeile.