Mitä syötte aamupalaksi?

Olen huomannut nyt sen että kun aamulla syö hyvin niin jaksaa päivän paljon paremmin ja maha pysyy kunnossa. Mitäs plinkkiläiset vetää aamulla suuhunsa?

Mä: Herättyäni heti ekana lasi yön yli hapettunutta vettä. Sitten ruispuuro ja pala tai kaks tummaa leipää voin ja makkaran kanssa. Voita (tai siis tää markariini/floora) vois kyllä laittaa vähempiki mut ei maistu sitte leipä miltää… Siihe viä kananmuna ja tuores mehu. Sen jälkee vasta kahvi ja nuuska
Kyllä jaksaa pitkälle. Voi kun ois silloin joskus jo tajunnu tän…

Mä alotan aamun röökillä, sit kahvit tulille. Ostin puurohiutaleita ja raejuustoa ja söin sitä siis puuroa, mihin sekotin 1/2 purkkia raejuustoa 2 päivää.

Nyt oon taas jättänyt aamiaisen kahviin ja tupakkaan. Mut vois ton puurosysteemin ottaa käyttöön taas, et vetäis sitä sit illemmalla. Leipään olen ihan kyllästynyt.

En syö aamupalaa. Juon vaan kahvia.

tähän onkin helppo vastata. mun vakio aamari on seuraavanlainen:
-ensin puuro
-sitten kahvia puolisen litraa mustana sokerilla, ja samaan yleensä vaalea reissumies.
leipä palanen siihen perään.
-sitten olenkin jo popsimassa aamulääkkeitä, toisinaan joskus otan kaikki tyhjään
vatsaan ja siihe päälle sit 4-viljan nallepuuroa lautasellinen. puuron ei saa jäädä
löysäksi, sen on oltava “sementtiä”!

Joo’o, minä olen huomannut jo kauan aikaa sitten sen, että kun ei syö hyvin aamulla, eikä oikein muulloinkaan, ei meinaa jaksaa mitään, eikä vatsa taatusti ole kunnossa :mrgreen: .

Siitä huolimatta, perusaamiaiseni: kahvia, tupakkaa, monivitamiinitabu+mahdollisesti muita ravintolisätabuja ja PKV-lääkkeitä sen mukaan, miltä olo/päivä vaikuttaa. En mä aamulla mitään muuta saa alas. Hyi olkoon :angry: !

Lääkkeet pyrin muuten aina ottamaan tyhjään vatsaan, niin ne imeytyvät paremmin tai ainakin nopeammin, ellei ole kyse tulehduskipulääkkeistä(olen niille tosi herkkä) tai jostakin erityisestä lääkkeestä, jota EI SAA ottaa tyhjään vatsaan. Harvoin mulla kuitenkaan mitään sellaisia lääkityksiä on päällä.

Mitä aamiaisen syömiseen noin yleensä tulee, niin aina toitotetaan, että se on päivän tärkein ateria, joka PITÄÄ syödä, koska muutoin ei jaksa :unamused: . Ei se nyt välttämättä kaikkien kohdalla noinkaan mene ja puhun nyt siis ihan “normaaleista” ihmisistä, en mistään syömishäiriöisistä tai piripäistä. Ihmiset ovat yksilöllisiä ruokailurytmejensäkin suhteen ja jotkut eivät vain pysty/halua syödä aamuisin mitään, vaan pääsevät mainiosti liikkeelle kahvikupillisen, mehulasillisen tai vaikka ihan pelkän veden voimin ja saattavat saada vain huonon olon, mikäli lappaavat heti herättyään turpansa täyteen ruokaa. Sitten joskus lounasaikaan heille tulee vasta tarve syödä jotakin ja pärjäävät vallan hyvin noin.

Mä tykkään kyllä leivästä, mutta nimenomaan itseleivotusta ja tuoreesta sellaisesta, en mistään kaupan hyllyllä ties kuinka pitkään kuivahtaneista ruispaloista. Isäntä leipookin hyvää leipää, mutta kyllä se hänen tekemänsäkin aiheuttaa mulle lähes järjestäen jonkin sortin vatsavaivoja, lähinnä kipua ja turvotusta, joten melko harvakseltaan sitäkin tulee mässytettyä :frowning: . Siksipä en varmaankaan ole leipään ehtinyt kyllästyä, kun on niin harvinaista herkkua :smiley: . Sillä ei ole mitään väliä, onko leipä vitivalkeista jauhoista leivottua “pullaa”, tummaa täysjyväleipää, ns. karppityyppisempää leipää, sekametelisämpylöitä, joihin on sotkettu melkein kaikkea, mitä nyt leivonnassa voi ylipäätään käyttää jne., jne. Aina mun vatsani kipeäksi tulee, enemmän tai vähemmän :frowning: .

Lasi tuoremehua ja mahansuoja lääke, päälle päivän ainut kahvi jossa kaksi lusikallista sokeria. Siinä diabeetikon aamu startti, ei hyvä mutta ei pysty syömään. Iltapäivällä näkkäriä jossa reilusti punasta voita, juustoa ja makkara/lihahyytelöä hampaan verran. Tästä alkaa puklin pidättely, no sain tänään uusia särkylääkkeitä jotka pitkäaikaiskäyttöön suunniteltu. Reilu 80€/kk, katotaan pureeko polvi/selkä särkyyn.

Jonkinlainen litran smoothie tulee tehtyä aamuisin. Erilaisia hedelmiä, yrttejä, vihanneksia, pähkinöitä ja siemeniä sekaisin. Täysrasvainen maitorahka ja muutama siivu kinkkua sekä pari kananmunaa.
Ennen syömistä poltetaan 1-2g kukkaa, että ruokahalu on optimaalinen. Nyt toletauon aikana aamupalan syömiseen kuluu n. kolme kertaa enemmän aikaa (ei oikein tahdo maittaa).

Myös 3g:aa e-epaa, magnesium tabu, maitohappobakteeri pilleri ja joku monivitamiini härpäke tulee heitettyä suuhun aamupalan yhteydessä.

Pienii kivii… vain miedosti sokeroitu musta kahvi, jos ei ole kermaa, eikä ole kun ei ole ostettu ja sitten vasta koiralenkille tunti½ timmaa ja toinen illalla käänteisessä järjestyksessä, kiintee safka amusella ei ole välttämätön,
kun on lisähomeria ropas, if so. Jaksamiseen tietty vaikutusta, mutta kun huonot elämäntavat
eivät täysin ole mennyttä ja omapahan on ja mitäs läksin.

Aika vakio on ollut pitkään 2-3 kananmunaa kokkelina, välillä pekonin kera, useimmiten ei ja joku smoothie, johon tulee ainakin mustikkaa ja salaattia, fiiliksen mukaan sit avokadoa, banaania, omenaa, ananasta, pähkinöitä jne lisuukkeeksi. Joskus prodejauhetta myös. Palanpainikkeeksi espressoa, tosin pikakahvi-sellaista, mutta ihan jees sekin on. Ja vettä joku puolisen litraa, jos ehtii. Viikonloppuisin saatan skipata ja juoda vain kahvia ja vetää lounaan joskus puolenpäivän aikoihin. Kiireaamuina mennään jollain rahkalla. Ennen pystyin olemaan kevyesti ilman safkaa lounaaseen asti, enää ei pysty, tulee ihan käsittämättömän huono olo niin henkisesti kuin fyysisestikin jos ei saa ravintoa aamulla :imp:

Jengi vetää kyllä ihan käsittämättömiä määriä leipää yms. viljatuotteita täällä heti aamusta, miten teidän vatsat kestää? Tollasia huippu-urheilijan hiilarimääriä, ite en jaksais liikkua tollasten settien jälkeen mihinkään :open_mouth: Mut ei kai siinä jos toimii.

^ Useimmat ihmiset ei kai sen kummemmin reagoi about yhtään mihinkään ruokiin niin, että ne jotenkin menemistä haittais. Tottumuskysymyksiäkin ehkä. Hiilariuskovaisten varmaan vaikea uskoa.

Ite en syö pääsääntösesti aamusin mitään. Tällä hetkellä en tosin kyllä ees yleensä nouse aamusin ylös, joten sikälikään ei tarvitse, siirryn suoraan lounaaseen tai jopa päivälliseen. Tai illalliseen?

Mä taas väitän, että suurin osa jengistä ei osaa yhdistää esim. epämääräisiä vatsa -tai mielialaoireita siihen ravintoon, mitä itseensä tunkevat kun uskotaan sokeasti siihen 70-luvulla elintarviketeollisuuden lobbaamana kehitettyyn ravintoympyrään. Mut different strokes jne, ja jos on hyvä fiilis niin eipä siinä. Mä syön kyllä nykyisin aika paljon hiilareitakin, mut viljat oon koittanut minimoida. Riisiä menee päivittäin…

^ Joo, se on aivan varmasti totta, että ruokavaliolla on suuri vaikutus kokonaisvointiin. Mut luullakseni, ja tämä nyt on ihan täysin mutua, useimmilla ihmisillä on sen verran tehokas ja toimiva ruuansulatus, että jos kohtuudella syö ja säännöllise(hkö)sti, niin ei eri ruoka-aineet aiheuta juuri mitään olotilamuutoksia. Yleensähän herkkävatsaset on niitä, jotka alkaa ylipäätään etsiskelemään syitä mahan oireiluille ja sitä kautta sitten löytävät tai ovat löytävinään jonkin itselle sopimattoman aineksen.

Summa summarum: kaikenlaista voi popsia vissiinkin, kunhan ei ala sikailla. Ja ai niin, lihaa tietenkään ei saa eikä voi syyä, senhän jokainen tietää vaikkei myöntää haluakaan. Pus.

Ihan asian sivusta, ovat koittaneet tehdä koirista vegaaneja. Tulos sama kuin mannen hevosella eli just ku oppi oleen syömättä kuoli.

Mä luin/tulkitsin tuon aluksi niin, että syöt aamiaiseksi pienen kiivin/pieniä kiivejä. Ei kai se mikään huono aamiainen olisi sekään :confused: .

No ihan asian sivusta on, joo. Mitkäs lihaviikot Neurolla nyt taas ovat meneillään, kun piti tupata tuollainen asia tähän ketjuun, jossa kukaan ei ole sanallakaan maininnut mitään vegaaniuksia? Onkos tämä taas jotakin sinun propagandaasi, jotteivat aikuiset ja täysivaltaiset ihmisetkään vain ryhtyisi sopimattomiksi vegaaneiksi. Onhan ko. ruokavalion oltava hengenvaarallinen kaikille luontokappaleille, lampaita ja lehmiä myöden, jos jotkut koirat ovat kuolleet nälkään syötyään pelkkiä porkkanan kuoria :unamused: .

Tattaripuuroa ja lasillinen aplarimehua (valitettavasti halpaa ei-lihaisaa nyt, kun juon sitä joka aamu, niin ei oo enää varaa kalliimpaan…) Puuron jälkeen iso mukillinen hyvää maitokahvia, eli Arvid Nordquistin Classic Rekoa (kahviin on viel varaa satsata, kun sitä menee vaan[?] 1-3 mukillista päivässä.) Kahvimaito tulee lämmittää ja vähän vispata. Aamukahvin kanssa pitäisi aina olla jotain herkkua, kuten suklaakeski tms, mutta eihän tämä tietenkään aina ole mahdollista. Pyrin kuitenkin pitää kapissa jotain halpoja varakeksejä kuun-loppu-herkuiksi.

Minä jostain syystä rakastan aamiaista! Mä en koskaan skippaa sitä, ennemmin skippaan lounaan, ja siirryn suoraan aamiaisesta iltapalaan. Päinvastoin, saatan venyttää aamiaista tuntikausia, ja vaikka heräisin vasta iltapäivällä, on aamukahvit (ja -herkut) aina pakko saada.

Yleensä mä en syö aamupalaks mitään. Saan korvaushoitolääkkeen vasta klo 12.30 (ja vkl:na klo 14) ja ennen sitä ei tee kyl yhtään mieli ruokaa. Joskus kuitenki ku on niin kova nälkä ennen lääkettä et oikein vatsaan sattuu, ni syön pari palaa leipää (mitä ny sit sattuukaan olemaan mut mieluiten perunalimppua :smiley:) mihin pistän päälle margariinii, leikkelettä, juustoa ja kurkkua! :slight_smile:

Muki kahvia jossa yksi sokeri ja tilkka maitoa, kiinteällä puolella kourallinen lääkkeitä ja yksi maustekurkku. Nestemäinen puoli repsahti eli hain keissin kaljaa.

Tänään kookorasvaa suoraan purkista. Kuulostanee suhteellisen friikiltä mutta pidän sen mausta ja antaa kivasti energiaa ekaksi tunniksi jos/kun ei duuniaamuina muuta ehdi :open_mouth: :mrgreen:

Minäkin joskus testasin suoraan purkista kookosrasvaa ruokalusikallisen. Oksensin 10minuutin kuluttua auvoisasti :mrgreen: Ei siinä, erittäin terveellistä tavaraahan tuo on…

Joo, ei taida kaikille sopia. Mullekin tuli siitä aluksi vähän huono olo, mutta nykyään se lähinnä jeesaa vatsan toiminnassa. Tais sulla jeesata vähän liikaakin :mrgreen: