Mitä on tämä Mystinen 3-askeleen..

VÄÄJÄÄMÄTTÖMYYS josta eräs AA-lainen jaksaa aina vaahdota? :open_mouth: :open_mouth: Kertokaas te missä kohtaa te olette tälasia vääjäämättömyyksiä kokeneet sun muuta? Mitä alkoholistit tahtovat sellaista mitä joku ulkopuolinen ei alkoholisti sitten ei tahdo, jota taas alkoholisti tahtoo… joka pitäisi luovuttaa jonnekin mestaan nimeltä X?

No, mä olen tän vääjäämättömyyden ryyppäämään ratkeamisesta kokenut “muutamia” kertoja elämässäni kun mä olen alkoholisti. Et se on se viinanhimo, joka joka tapauksessa, vie alkoholistin ryyppäämään sopivan paikan tullen uskoi sitten jumalaan tai ei tai vaikkapa korvaanpuhallushoitoon. - Mä sit kuitenkin olen ton AA-ohjelman ja muiden kokemukset yrittänyt sisäistää omalla tavallani ja toivon mukaan löytänyt sellaiset omat saappaat jalkaan Elämän suhteen raittiina ilman viinan viettelyksiä.

X:n suhteen mä olen ihan hiljaa vaan…

Mä olen havainnut niin paljon tätä hirveää uhoamista ohjelman takana… Olen kuullut tarinoita joissa tulokas on turpaan ja puukolla lyömisen uhkailulla pakotettu istumaan ja kuuntelemaan jonkun hullun vaahtoajan stoorit :open_mouth: :open_mouth: :open_mouth: Olen nähnyt itsekin eräitä “Opettajia” jotka hoitavat tulokkaan “opetustunnit” kun se tulee palaveriin ensimmäisen kerran… nämä opetustunnit saatavat jatkua yömyöhään tulokkaan ensimmäisen palaverin jälkeen… Kirjassa “Tri Bob ja hänen aikalaisensa” on aikamoista väkisin ja väkivaltaisesti raitistamiskertomuksia kuulemma… AA:sta saisi melkein kirjan “Mitä AA-liike sinulta haluaa salata”

No tuskinpa (jokainen järkevä tämän jo tietääkin) ketään voi pakolla raitistaa saati raamatulla päähän lyömällä. Sä olet kyllä outo ja kehottaisin hankkimaan elämään jotain muuta sisältöä kuin pikkunäppäryyksien (jos edes niiden) viljelemistä täällä. Kaikkee hyvää siitä huolimatta ja varsinkin sen takia.

Ei siellä Raamattua käytetäkään, vaan Stoalaisten Filosofien oppeja jotka ovat kopioituna AA-ohjelmaan… sillä ei ole mitään tekemistä Raamatun kanssa vaikka siitä myös otetaan itselle sopivia jakeita käyttöön

[Poistettu asiattomuuksia -Päihdelinkin moderaattori]

^ Sinähän, Pjotr, hurmaavasti käyttäydyt…

Mielistelemällä naisia pääsee leikkimään KilttiKaveriPoika leikkejä sitten tulee joku mlqvist joka naida Naksauttaa sitä votakkoo

Eikö pidettäisi keskustelu asiallisena ja keskityttäisiin tukemaan toisia alkoholittomuudessa?

Aamen.

Oikeassa olette, lausukaamme siis SuperLatiiveja ohjelmasta ja Viisaudesta jonka Henkisesti Valaistuneet GURU:t ainoastaan pystyvät jakamaan valaistumattomille sieluille, ottakaamme vastaan NÖYRÄSTI kaikki kakka mitä ikinä elämä eteemme tuo ja alistukaamme siihen ja tunnustakaamme se oikeaksi kohdallemme…

Ei tämä päihdeongelmaton elämä mitään superlatiivien viljelyä puheessa vaadi.
ei myöskään hengellisiä ohjelmia , ei nöyrtymisiä eikä ainakaan tahtonsa luovuttamista millekään -mitä niitä nyt sitten ehdotuksia onkaan lueteltu.

Enimmäkseen -ainakin oman kokemukseni ja läheltä nähtyjen elämänkohtaloiden seuraamisen perusteella- tämä on ihan vaan sitä itseään, elämää.

Murheineen ja pienine iloineen.

Joskus tylsää, joskus vähän aurinko pilkahtaa, silloin tällöin ihan hauskaakin.

Jossain ketjussa Pjotr heitti ajatuksen jonka mukaan ne jotka ovat töihin joutuneet, ovat sitten myös alkaneet juopottelemaan. Jos noin olisi, niin paha olisi tämä maailma siltäkin osin. Epäilen, että helpommin ihminen pakenee viinaan, hengellisiin oppeihin, huumeisiin, holtittomuuksiin siksi että elämästä puuttuu se työn tai muun tarpeellisuuden tunteen tuovan toiminnan antama tarkoituksellisuus ja pieni ponnistelu.

Sietämätön helppous, alati vastaanotetut “valmiin pöydän antimet”, nojautuminen kaikessa muiden antamaan apuun ja hoivaan, mukavuus ilman toimintaa sen saamiseksi -kaiken turhuuden tunteen olen minäkin usein elämässäni kokenut, vaikkei taivallukseni ihan helpoimmasta päästä liene ollutkaan. Ja siinä tilanteessa helposti on tullut mieleen että edes jotain kokeakseen pitäisi “ylittää rajoja”, etsiä jotain muuta kuin arkitodellisuutta (tylsää junnaamista) ja siinä sitten helposti mopo karkaakin käsistä.

Hienosti kirjoitettu, olen ihan samaa mieltä.

Mutta jos TYÖ onkin se loputon junnaus, riippakivi ja eristäjä elämästä? :open_mouth: :open_mouth: :open_mouth: monet sinkut varsinkin eristetään elämästä kokonaan TYÖ:n ansiosta… mikään AIKASIDONNAINEN ei onnistu van KAPAKKA houkuttaa koska niissä ei ole vieläkään kovinkaan suurta aikasidonnaisuutta verrattuna “henkisiin” meinoihin… aikajana on 2-tuntia ja sen sisällä kun taas kapakan aikajana on useita kymmeniä tunteja :open_mouth: :open_mouth: :open_mouth:

Jos haluaa raitistua niin koen että se lähtee itsestä ja raitistuminen pitää laittaa ykköseksi. Elämän peruskivet pitää rakentaa sellaiselle pohjalle että se tukee päihteetöntä elämäntapaa. Eli työ, vapaa-aika ja toiminnot pitää olla sellaisia että ne eivät ole ajureita juomaan. En lähtisi asiaa sen monimutkaisemmin miettimään.

Tiedoksi teille, jotka olette ryhtyneet vastailemaan tämän trollin juttuihin. Sama hemmo on vuosikausia, eri nimimerkeillä, kirjoitellut näitä omituisia juttujaan, joissa annetaan todella ihmeellinen kuva AAsta tai sitten kehunut omaa menestystään vastakkaisen sukupuolen kanssa.
Aina uudestaan tulee valtiomiehiä, guruja ym ja huudetaan isoilla kirjaimilla.

Kun olin ryhmissä en koskaan tavannut mitään valtiomiehiä, guruja tai painostamista tai pakottamista.
Siellä oli ihan tavallisia ihmisiä, jotka halusivat päästä eroon alkoholista. Missään en ole saanut niin lämmintä ja tukevaa vastaanottoa kun eka kerran ryhmiin menin.

Parasta olisi kun kukaan ei kommentosi näitä trollauksia niin ne äkkiä painuisivat näkymättömiin ja muut jutut voisivat keskittyä lopettamiseen.

[/quote]

Asiallisia ja totuuspohjaisiakin kommentteja molemmat.
Vapaa-aika on suhteellisen helppoa muokata sellaiseksi ettei sen sisältö aja juomaan. Työn suhteen voisi ajatella ettei se aina onnistu, mahdollisuuksia valintaan tai oman työn muokkaamiseen ei aina ole. (Tuosta minulla on laajamittainen kokemusasiantuntijuus, kouluttamattomana ja mitään erityisiä’ lahjakkuuksia omaamattomana kun olen työikäni, kuusitoistavuotiaasta tänne kuusvitoseksi rämpinyt…)

Ja sittenkin. Työ on työtä, ja joskus sen ainoa sisältö on se että siitä saa sovitunsuuruisen rahasumman määräajoin. Se siis toimii vain elämisen mahdollistajana.

Oma suhtautuminen työhön on kuitenkin se toinen puoli asiaa. Vain harvoin ihminen joutuu elinkautiseen sidonnaisuuteen itselle täysin vastenmielisen ja sietämättömän työn kanssa. Josain elämänvaiheessa jokin pakoreitti löytyy -joskus tosin aiheuttaen jonkinasteista syrjäytymistä ja suoranaista puutettakin. Ja useimmat työt sentään ovat siedettäviä, antaen joko tyydytystä itse työstä, sosiaalisia kontakteja työkavereihin, mahdollisuuksia oppia omasta alastaan edes jotain…hyväsä lykyssä kaikkia noita.

Voiko siis joskus olla niin, että työtä moititaan ihan muun epämukavuuden aiheuttamasta pattitilanteesta? Onko työn syyttäminen ns helppo ratkaisu? Työpaikan ihmissuhteet ovat usein hiertävä asia. Eivätkä ne ainakaan aina ole sen työn syytä -ihan samat ryhmädynamiikan lait kun toimivat niin työpaikalla kuin vapaa-ajan yhteisöissä, missä tahansa ryhmissä. Ja kun siinä takkuaa, vikaa voi olla hiukan itsessäkin?

Vanha juttu kertoo kivenmurikoita vasaralla kalkutelleista nuorista miehistä… utelias ohikulkija kun oli kysynyt etä mitäs siinä nyt sitten tehdään. Ensimmäinen synkkäilmeinen ja työhönsä leipääntynyt jolppi ilmoitti närkästyneenä että näitä perkeleen kivenmöllejä hakkaan aamusta iltaan ja päivästä toiseen. Pelkkää paskaa siis koko elämä. Kulman takana toinen teki samaa työtä ja kysyttäessä ilmoitti ylpeänä olevansa mukana rakentamassa valtakunnan hienointa katedraalia jossa tämän työn jälkiä saavat ihailla vielä tulevatkin sukupolvet…

Työn merkitys -kielteinen tai myönteinen- on joka tapauksessa aika suuri. Ottaahan se melkoisen osan ajastamme. Aiheesta mielestäni kannattaa jatkaa keskustelua, odotankin millaisia kokemuksia muilla tästä elämänsä varrelta löytyy.

No nyt olen ainakin varma missä ryhmässä DAVE2 EI OLE käynyt… Pitäisi nyt tarkentaa että YHDESSÄ ryhmässä pk-seudulla on outoa ja kamottavia juttuja moni tietääkin itseasiassa ryhmän ja osaakin pysyä poissa juuri siitä ryhmästä

Että jaksatkin PJOTR77 voi vittu mikä nimimerkki, tosi näppärä ja hiukan tonne vasemmalle kallellaan. Vihaa rauhassa kaikkea, myös itseäsi. P.S. En käy AA ryhmissä, en nyt enkä tulevaisuudessa. Käypä sinä ostaas vaikka kori alecokkia jos olo paranee. Ja muut ÄLKÄÄ ENÄÄ VASTATKO TÄLLE TROLLILLE. IHA SKEIDAA.