Mitä nyt?

Hei kaikille,

Olen uusi lopettaja joka on huomannut oman alkoholinkäytön lipsuneen siitä hauskasta ja mukavasta häpän ottamisesta mitö se ehkö joskus on ollut.Olen ryypännyt humalahakuisesti 13 vuotiaasta lähtien ja todennut sen olevan rentouttavaa ja ennen kaikkea vapauttavaa.Nyt olen 28 vuotias ja alkoholiongelma on tosia asia, opiskeluaikoina oli ihan jees ottaa viikollakin kunnon kännit koska opiskelijat nytvaan tekee niin,mutta olen huomannut tavan seuraavan näihin päiviin asti. En nauti enää juomisesta,vaan se on pakon sanelemaa,jokin ihme taika vetää lähi ärrälle hakemaan kaljaa ja pää sekaisin,sen jälkeen baariin ja muisti lähtee. Työelämässä ongelma tuli vastaan siten,ettö menetin työni koska piti olla yhdeksältä aamulla Helsingissä,mutta ei vaan heräsin puoli kaksitoista ja pomo soittanut parin otteeseen,eli kenkää tuli…,Nyt kysyisinkin,millä eteenpäin koska haluan olla juomatta mutta se on vaikeaaa kun on työtön,yksin ja mieli maassa…

Huomenta Hessu !

Katoppa AA ryhmäluettolosta sopiva ryhmä , mene sinne !
Täällä kokoontuu myös Nuorisoryhmän nimelläkös se nyt oli ryhmä.
Lukemani perusteella Sanon et Sinun kohdalla juomisen loppuminen olis vastaus ongelmiisi.
Koska noi muut ongelmat Niinku työpaikkajutut hoituu raittiuden myötä ihan vaan sivutuotteena.,

Rohkeesti vaan ryhmään :slight_smile: t… Kanthoona

Tervetuloa joukkoon. :smiley: Viinasta pääsee eroon, kun haluaa raitistua. Asia on loppujen lopuksi näin yksinkertaista. Raitistumisen halun löytyminen on monelle ollut kiven takana. Omat mielikuvat raittiudesta ovat usein kielteisiä, ja kukapa sellaista jaksaa kovin pitkään haluta. Raitisutuminen on seikkailu ja todella iso elämänmuutos. Työttömyys, yksinäisyys ja masennus, eivät ole kovin tärkeitä asioita. Selvän pään kanssa tuollaiset elämän pikku ongelmat kyllä ratkeavat. Jollekin raitistuminen onnistuu aivan omin voimin, joku tarvitsee siihen toisten ihmisten tukea. Kunhan halu on tarpeeksi vahva, keinot kyllä löytyvät.

Parastahan olisi, jos saisit puhua asioistasi jonkun kanssa. Saisit huomata, ettet ole ongelmiesi kanssa yksin ja siten “musta” mielesikin alkaisi kirkastua sekä voisit aloittaa tuon elämäsi korjaamisen kykenemällä olemaan juomatta.

Asiat muuttuvat pikkuhiljaa parempaan suuntaan, jos tuon juomisen saa lopetettua. Aina se ei käy nopeasti, mutta jo parikin päivää voi tehdä ihmeitä. Ole vahvana sen suhteen, että et ota enää, ole rohkea ja hae itsellesi lisäapua tämän plinkin lisäksi. Ole myös avoin ongelmasi suhteen, jotta saisit otettua sen avun vastaan mitä oikeasti tarvitset.

Vielä kerran, asiat muuttuvat varmasti parempaan suuntaan, jos saat tuon juomisen lopetettua. Aina se ei ole helppoa, mutta siitä se lähtee ja se on edellytys sillekin, että ne uudet työpaikat, kaverit, ystävät, harrastukset… ja elämänilo on todellista.

Kyllä se siitä. Sekin auttaa ensihädässä, jos saat puhua jonkun kanssa vaikka puhelimessa. Soittaisitko auttavaan puhelimeen? Se ei ole mitenkään sinulta pois, sinua vastaan, vaan sitäkin kautta aika moni on saanut oman raittiin tiensä alkuun. Soita jonnekin noista, alla olevasta linkistä löytyvään numeroon, jos haluat.

aa.fi/puhelimet.html

Rohkeutta ja voimia sinulle.

Heips!
Itse olen 27-vuotias nainen, vasta omaan todelliseen ongelmaansa herännyt alkoholisti. Nyt vasta 9. selvä päivä, eli aivan tuoreesta lopetuspäätöksestä on kyse. Mikäli kaipaat juttuseuraa ja omistat mesen, niin minut voi lisätä osoitteella tipaton@hotmail.com. :slight_smile:

Hyvä että olet havahtunut asiaan :slight_smile: Semmoinen juttu kuitenkin kannattaa myös sisäistää, että juominen ei ole seurausta työttömyydestä, yksinäisyydestä tai masennuksesta, vaan nuo kaikki kolme ovat todennäköisesti seurausta juomisesta. Kannattaa keskittyä juomisen lopettamiseen ja omien ajatusten tutkiskeluun. Tekeekö viinaa mieli tosiaan huonon fiiliksen takia, vaiko vain viinan takia?

Itse muuten jäin työttömäksi muutama kuukausi raitistumiseni jälkeen. En pitänyt työttömyyttä kovin vaikeana asiana, koska olin kuitenkin onnistunut raitistumisessa ja tiesin asioiden sen myötä helpottuvan. Nyt olen taas duunissa ja kohta 1,5 vuotta raittiina. Sairas eli alkoholisti tietenkin olen, mutta tunnen itseni terveemmäksi kuin koskaan.

Morjens Hessu! Tässä keskustelussahan on suht nuorta immeistä mukana. Itse olen ejen kanssa samaa sukupolvea. eli 27-vuotias itsekkin. Mutta rumemman sukupuolen edustaja :smiley: Multa meni kanssa duunit juomisen takia viime kesäkuussa. Join sen jälkeen vielä syyskuun alkuun asti, mutta viikon mittainen ryyppyputki sai miettimään asioita. Kämppä, duunit…kaikki vituiks viinan takia. Nyt olen ollut 1,5 kuukautta dokaamatta, ja ihan oikeasti on ollut tosi piristävää aikaa. Saa kiksejä ihan muista asioista kun juopottelusta. Itse en ole AA:han mennyt, mutta paljon saanut tukea vanhemmilta ja kavereilta (mutta en ryyppykavereilta :laughing: ) kun heille ongelmastani kerroin. Kannattaa puhua jollekkin, se helpottaa kun tietää että joku haluaa auttaa. Itselleni vertaistuki tulisi tarpeeseen, joten eje, voisinko ottaa yhteyttä? Luin muuten joku aika sitten tarinasi. Tsemppiä ja raittiutta Hessulle ja kaikille kohtalotovereille.

Tsemppiä multakin alkuun! Itse olen kanssa aloittanut juomisen 13-v ja nyt ikää muutama vuosi sua vähemmän. Juomattomuutta takana 10 viikkoa. Ei tää aina helppoa ole, mut parempaa silti kuin juominen. :slight_smile:

Tottakai! Juttuseura ei ole pahitteeksi. Eli osoitteeseen tipaton@hotmail.com saa laittaa postia ja/tai lisätä meseen. :slight_smile:

Kiitoksia kaikille tuesta!

Ilolla katselen että näin moni viitsii vastata meikäläisen viestiin :slight_smile:

Kauhean hyvää ei itselle kuuluu,yhtä juopottelua taas…mutta ehkä jo se että haluaa selvän elämän tuo tulosta joskus…kiitos kaikille ja heti kun saan asiat parempaan järjestykseen niin tulen uudestaan käymään näillä sivuilla.

Onnea ja menestystä kaikille raittiimpaa elämää haluaville,

Terv.Hessu

Aina voi yrittää uudelleen! Olet kumminkin tunnistanut riippuvuuden ja sulla on halu muuttua. Se on jo paljon enemmän kuin monilla juopoilla. Yhtä rimpuilua sen alkoholin kanssa onkin, mutta toivotaan, että sen imu hellittää joskus sen verran, että pääset karkaamaan irti. :slight_smile: