Olen tällä hetkellä raskaana 29. viikolla (ei ollut suunniteltua, kierukka oli lähtenyt irti tietämättäni). Olen 2 vuotta käyttänyt subutexia suonensisäisesti. Siitä asti kun sain tietää olevani raskaana, olen yrittänyt vähentää käyttöä, tällä hetkellä annos on noin 1 mg päivässä (ennen raskautta sitä noin 4 mg tai yli). Välillä olen saanut pidettyä päiviä, jolloin en käytä, tänään vedin taas noin 38 tunnin “streittailun” jälkeen.
Missään terveydenhuollossa tai neuvolassa ei ole tietoa käytöstäni, olen kysyttäessä sanonut, etten ole käyttänyt tai kokeillut koskaan mitään laittomia päihteitä. Maksa-arvoni olivat kohollaan ja sen takia otettiin C-hepatiitti testi, oli positiivinen. Tuon positiivisen C-testin takia minulta haluttaisiin myös huumetestit. Kerran olen kieltäytynyt, kuulemma tulkitaan positiiviseksi koska kieltäydyin ja sanottiin, että jos lapsessa näkyy jotain tai lapsen syntymän jälkeen en suostu testeihin, tehdään huostaanotto.
Mitä minä oikein teen? Pitäisikö minun vain myöntää, että olen käyttänyt koko ajan ja pyytää päästä katkolle? Vai jotenkin sumplia itseni omin voimin kuville tässä parin kuukauden aikana? Ahdistaa, tuntuu nyt että haluaisin vain tappaa itseni juuri nyt. Elämässä ei tunnu olevan mitään mieltä jos lapsenikin menetän vielä. Mutta viedäänkö lapsi minulta kuitenkin joka tapauksessa jos nyt lähden katkolle ja joka taholle selviää käyttöni? Olisiko parempi vain hypätä junaradalle samantien tai viimeistään synnytyksen jälkeen? Minulla on kyllä puoliso, jota rakastan ja joka ei käytä, mutta en oikein usko, että hänkään jaksaisi yksin huolehtia lapsesta, koska kärsii vakavasta masennuksesta.
Haluaisin niin kovasti normaalin perhe-elämän, mutta tuntuu, ettei mistään tule mitään. Olen jo puoli vuotta käynyt mt-hoitajan kanssa juttelemassa asioista ja kaikki tuntuu olevan yhtä tyhjän kanssa, jahkaamme samoista asioista uudelleen ja uudelleen ja hän on aina tyyliin “voi voi, koita nyt jotenkin jaksaa”. On ollut puhetta, että pääsisin ADHD-testeihin (jossain keskittymishäiriökyselyssä sain 42/50 pistettä), mutta mitään kutsua sellaisiin ei kuitenkaan ole tullut. Teksipäissään tuntuu ainoastaan että olen normaali, silloin kun olen ilman, ajatus katkeilee jatkuvasti, mikään ei tunnu miltään, raivostun pienimmistäkin vastoinkäymisistä (olen minä piriäkin kokeillut - en raskausaikana - ja se auttaa olemaan myös “normaali”, mutta ei siihen ole mitään himoa tms). Kaikki tuntuu vain niin tolkuttoman vaikealta ja ahdistavalta. Auttakaa minua jotenkin, haluaisin elää, mutta kun tuntuu, että kaikki elämässäni on jo tuhottu, kuvittelin, että minulla olisi ainakin vielä se 2 kk aikaa lopettaa vähitellen, mutta nyt maanantaina pitäisi jo olla puhtaat testit ja ei se mitenkään onnistu…