Mitä itsenäisyys sinulle merkitsee?

Näin itsenäisyyspäivän kunniaksi ajattelin tällaista kysellä ja kysellä eritoten sitä, mitä suomalaisuus ja Suomi sinulle merkitsevät. Vapaamuotoisesti saa listata niin positiivisia, kuin negatiivisiakin asioita.

Mulle itselleni:
-upea luonto
-vaihtelevat vuodenajat, joita pidän rikkautena, vaikka valitankin aina synkästä syksystä ja kylmästä talvesta ja olen välillä pakkaamassa laukkujani ja lähtemässä jonnekin etelän aurinkoon
-hyvä sosiaaliturva ja hyvin toteutunut tasa-arvo. Näissä on toki vielä paljon parantamisen varaa, mutta jos vertaamme moneen muuhun maahan, asiat ovat näiden suhteen melko hyvin.
-melankolia, masentuneisuus, alkoholismi, tunteiden patoaminen ja korkeat itsemurhaluvut :frowning:
-erikoinen kieli, jonka kanssa monet ulkomaalaiset ovat ihmeissään :smiley:

Näin äkkiseltään tuli tuollaisia asioita mieleeni. Jatkan listaa, jos keksin jotakin uutta ja jos keskustelu ottaa tulta alleen.

^Nyt kun Talvivaara, Google ja esim. Mehiläinen ovat jättäneet verot maksamatta Suomeen ja meillä on yhteinen rahapolitiikka (=ei voi olla itsenäistä valtiota, mikäli se on sitoutunut yhteisöön=EU&EMU; yhteisö menee “yksilön” edelle lain mukaan); en koe Suomea itsenäiseksi. Määräykset tulevat Brysselistä joten koen turhaksi “esittää” itsenäistä valtiota… :frowning:

Talvivaaran tuho sekä 68 aiempaa rikosilmoitusta kertonee kaiken tarvittavan mielipiteestäni “Itsenäiseen valtioon”. Samoja asioita arvostan kuin sinäkin Suomessa… Nyt meidän rahoillamme on rahoitettu myös Etelän sosiaaliturvaa, sekä määrätty paikkamme ja tehtävämme Unionissa. Edes talouskokouksiin emme 1% osallisuudellamme pääse… :frowning:

Itsenäisyys merkitsee…:

• sanan vapautta. Jos kiroan toiselle ihmiselle jotain niin en joudu heti vankilaan… :smiley:

• Vapautta naisena valita omat vaatteet. :slight_smile:

• Ihanat vuodenajat, eritoten Rakastan talvea. <3

• Vapautta kulkea ja matkustaa pitkin suomea. ES: Venäjällä se ei aina ole ollut mahdollista. :frowning:

• Vapautta valita oma elämäntyyli.

-Maaseutu. Vilkaskaapa kuvia kiinasta tai Japanista :laughing:

-Suomen terveydenhuolto on ( ainakin meidän paikkakunnalla ) hyvä. Lääkärit ei ehkä tiedä mitään mutta ovella ei ensimmäisenä kysytä vakuutusta… Jos kysyttäis niin mä olisin kuollut aikaa sitten… :unamused:

Kaikenkaikkiaan suomi on hyvä maa… :smiley:

Tämä, jonka itse laskin sinne tasa-arvoon kuuluvaksi. Täällä ei tarvitse pukeutua burkhaan, mutta ei myöskään keikistellä korkokengissä miehiä miellyttääkseen. Myös miehet voivat halutessaan Suomessa pukeutua hameeseen ja meikata. Saattaahan siitä sanomista tulla ja saattaapi tulla jopa turpaankin, mutta ei se silti missään nimessä kiellettyä ole, vaikka jotkut juntit siitä tekisivätkin itselleen ongelman. Yleensäkin täällä saa vapaasti valita tyylinsä, olipa se sitten tuuli- tai iltapuku ilman, että siitä tehdään sen suurempaa numeroa. Korkeintaan eri “tyylisuuntauksien” edustajat voivat katsoa toisiaan hieman kieroon.

Tämän mä pistin sinne hyvän sosiaaliturvan alle. Totta, että lääkärit eivät aina ole tehtäviensä tasalla, itsekin olen tämän valitettavasti useamman kerran kokenut, mutta terveydenhuolto on kuitenkin ilmaista(tai eihän mikään ilmaista ole, mutta ehkä tajusitte mitä tässä tarkoitan), eikä ketään jätetä kadulle kuolemaan sen vuoksi, ettei löytyisi rahaa tai vakuutusta.

no terveyden huolto on halpaa ja hyvää ainakin osittain( aika nihkeitä noi lekurit on joissain kaupungeissa, en ikinä ois saanu nykyistä lääkitystäni tänhetkisessä kaupungissa)
ja miinuksena rikos ilman uhria eli ganjan kieltolaki (käyttö on rikos mutta missä on uhri).
en kyl haluisi venäjään kuulua että ihan hyvä itsenäisiä ollaan mut kyllä venäjälläkin puolensa on (esim apteekeissa rseptinä käy raha, ei oo holisti vaikka parit jokapäivä ottaiskin ja poliisit on lahjottavissa )

cowboy toi sellasia asioita venäjästä esiin mitä ainakaan minä en oo ajatellukkaan… ehkä se onkin ihan hyvä maa, nykyisin :slight_smile: