Mitä alkoholin tilalle?

Hei

Rekisteröidyin tänne tänään huvin vuoksi.

Eli tilanteeni on tämä. 4 vuotta enemmän ja vähemmän ryyppäämistä takana (viskikolaa/kaljaa lähinnä) ja nykyään olen päättänyt lopettaa kun tuossa viime vuoden lopussa sain ensimmäisen paniikkikohtauksen ja siitä on jäänyt ahdistus sydänkohtauksesta tai jostain muusta vakavasta. Muutenkin elämä tuntuu menevän hukkaan juuri tuon alkoholin käytön takia vaikka joisikin vain yhtenä iltana viikossa. Tällä viikolla olen ottanut ‘‘vain’’ 8 kpl 33cl olutta joista ei tullut krapula ja olen iloinen tuosta saavutuksesta:)

Kavereita ei ole oikeastaan ikinä ollut koska viihdyn omissa oloissani. Koira kylläkin löytyy ja olisi tänä kesänä tarkoitus lähteä kävelemään pidempiä lenkkejä sen kanssa vaikka se onkin tylsää.

Lähinnä eniten ahdistusta aiheuttaa se että olenkohan aiheuttanut itselleni jotain peruuttamatonta tuon alkoholin käytön takia? Kävin silloin paniikkikohtauksen jälkeen sydänfilmissä ja verikokeissa jotka olivat normaalit. Yleisverikokeet(maksaarvot, kolestelori jne) otettiin viime vuonna työhöntulotarkastuksessa ja nekin olivat normaalit paitsi maksa arvot, joka palasi normaaliksi juomatauon jälkeen. Silti tuo ahdistus on jäänyt vaivaamaan kun se ei tunnu lähtevän pois vaikka olenkin jo vähentänyt alkoholin käyttöä huomattavasti. Pahimpina aikoina tuli kännättyä joka toinen päivä kun olin työttömänä. Nytkin olisi mahdollista ryypätä pari kertaa viikossa kun teen pelkkää viikonlopputyötä mutta ei vaan tee mieli.

Tunteeko joku täältä ketään kenellä olisi vuosien rankka ryyppyputki ja hän olisi nykyään ihan normaali lopetettuaan alkoholin käytön?

Ikäni on ‘‘vasta’’ 27v

Toivottavasti tästä viestistä nyt jotain selvää saa:/ Nyt on kiire töihin

tv
Juha

Moi Juha260!

Minä olen yksi esimerkki siitä että olen takavuosien melko rajunkin ryyppäämisen jälkeen päässyt oman mittapuuni mukaan kohtuukäyttöön. Suuri kiitos tämän plinkin johon liityin kaksi ja puoli vuotta sitten. No ilmaiseksi ei mitään ole tullut, vaan paljon työtä se on vaatinut! Tervetuloa joukkoon ja paljon tsemppiä!

t. Juhani

Moikka Juha ja tervetuloa plinkkiin. Ihan en ollut varma tekstiäsi luettuani että haluatko vähentää vai lopettaa kokonaan? Jos haluat lopettaa kokonaan voit käydä myös lopettajien puolella. Siellä kaikki pyrkivät kokonaan eroon alkoholista (paitsi minä joka siellä jotain kommentoin). Täällä vähentäjissä me toki tuemme sinua vaikka haluaisit kokonaan alkoholista, mutta puhumme myös siitä minkä verran itse juomme. Ja myös siitä joskus, kun juominen on tuottanut mielihyvää. Se voi olla lopettajalle ehkä kiusallista.

Minä olen viimeisen parin vuoden aikana saanut pahimmassa krapulassa ahdistuskohtauksia, jotka ovat olleet lähellä paniikkikohtauksia. Niitä ei montaa kertaa ole ollut mutta todella pelottavia. Minulla ne ovat kyllä kadonneet kun olen pitänyt pidemmän selvemmän jakson. Ja on tullut vain useamman päivän juomisesta.

En usko, että olet tehnyt itsellesi mitään pysyvää vahinkoa kun kaikki veriarvosi ja sydämesikin on ok. Olet vielä nuori joten elimistösi palautuu kyllä kun annat sille mahdollisuuden. Hienoa, että nyt jo havahduit jotain asialle tekemään.

Hei taas ja kiitoksia vastauksista:)

Eli tarkoitukseni on nimenomaan vähentää tuota alkoholin käyttöä kun sen käyttö on jäänyt vähän tavaksi isäni kuoleman ja muiden huonojen aikojen jälkeen. Lähinnä pitäisi keksiä jotain tekemistä ryyppäämisen tilalle mutta enköhän keksi jotain. Tälläkin viikolla on tullut vaihdettua uudet etuvalot autoon ja renkaatkin pitäisi vaihtaa. Jotenkin elämästä on vaan tällä hetkellä kadonnut suunta juurikin noiden huonojen aikojen takia. Puolet lähisuvusta kuolee parin vuoden sisällä ja siihen päälle vielä ero…

Mitä tekemistä olette keksineet illaksi juomiselle vaihtoehdoksi?

Täältä tulee tylsän tavallinen vastaus mutta liikunta. Juuri kohta lähden ulos lenkille :slight_smile: ei sinänsä että nyt tekisi mielikään, mutta lenkkeilyä harrastan myös silloin kun oikeasti tekisi mieli juoda.

Mulla kanssa arki-iltaisin tuo liikunta toimii hyvin. Mutta olen myös yrittänyt ajatella niin, että pitää opetella tekemään ihan kaikkea ilman alkoholia ja olemaan myös tekemättä yhtään mitään ilman alkoholia. Jos on tapana ryypätä vaikka kokonainen lauantai niin aika paha siihen on mitään 10 tunnin liikuntasessiota keksiä :wink: .
Mutta alussa on todella hyvä keksiä korvikkeita. Yksi hyvä mitä harrastaisin jos se olisi helpompaa on elokuvissa käynti. Siinä vierähtää mukavasti illasta muutama tunti ja yleensä kun loppuu kello on jo sen verran, että alkotkaan ei ole auki.

Monella täällä on toiminut se, että tekee itselleen lyhyen tähtäimem suunnitelmia siitä mikä on sallittua ja mikä ei.

Tuo juuri on ainakin mulla ollut haasteista suurin koska ainakin mulla alkoholin kanssa ei tule tehtyä yhtään mitään, ja ihan vaan selvinpäin oleilu on ollut kovan harjoittelun tulosta. Että voi olla tekemättä yhtään mitään, juoda vettä päälle, ja jatkaa tekemättömyyden tekemistä vielä lisää! :wink:

Moikka!

Rekisteröidyin sivustolle tänään ja tutkin keskusteluja, etsin kai omaa tilannettani vastaavaa.
Mietin itsekin juomiseeni kyllästyneenä, mitä alkoholin tilalle? Enkä meinaa limsaa :smiley:
Ongelmina ovat juurikin tuo ettei huvita liikunta, ei kaverit ( vaikka niitä ei kyllä juuri ole ), mikään harrastuskaan ei nappaa. Viihdyn yksin hyvin. Yleensä on ollut miesystävä, välillä taas sitten sinkkuna. Lasten kanssa mennyt tähän asti aika, huushollia pyörittäessä. Mutta.
Nyt ollaan sitten yksin, YKSIN!! Lapset isoja , viimeinen opiskelee ja kotona käy kääntymässä, miestäkään ei ole.
Mitä ihmettä sitä tekisi kun ei ole mitään tekemistä? Arki menee töissä mutta viikonloput, voi luoja! Kymmenen viimeistä vuotta olen juonut joka ikinen viikonloppu. Ensin yhtenä päivänä, nykyään molempia päivinä. Sunnuntaina en juo.
Terveyteen tämä on vaikutttanut siten että jatkuvasti närästää, on rytmihäiriöitä, maksa vinkuu, sappi vaivaa, läskiä on tullut. Syön jatkuvasti Somacia ja nykyään myös usein Emconcoria.
Elämä tuntuu aika harmaalta, viina tuo siihen kai niitä tunnehuippuja. Saan kadota omasta itsestäni vähäksi aikaa ja olen hauska, elävä ja rento. Tiedättehän te ?
En haluaisi mihinkään klinikalle tai ryhmiin.
Jos joku keksii mitä tehdään sillloin kun on yleensä juotu, niin luen ahneesti kaiken :slight_smile:

Hei Aramia ja tervetuloa joukkoon!

Ajatuksesi ovat kuin suoraan minun elämästäni. Jos minulla ei olisi perhettä (lapset muuttaneet jo pois) ja työtä jarruna niin joisin koko ajan.
Valitettavasti itsellänikin on vastaus kysymykseesi aikalailla hukassa. Mutta minua viisaammat neuvoivat minua alkuaikoina: sitä samaa kuin kännissäkin. Eli tv:n katselua, kirjojen lukemista, netissä surffailua, kävelyllä käymistä. Vain sillä erotuksella että seuraavana päivänä muistat mitä ohjelmaa katsoit.
Kannustan sinua aloittamaan oman viestiketjun, sinne on helppo ja mukava kirjoittaa omia tuntoja ja tulet näkemään kehityksesi vähentämisen tiellä.
Tsemppiä tavoitteisiisi!

Tervetuloa Aramia munkin puoleata joukkoon mukaan!
Sama ongelma meillä kaikilla, konstit vähentämiseen vain jokaisella omansa. Suosittelen minäkin aloittamaan sen oman ketjun ajatusten kirjaamiseen ja ahdistuksen purkuun. Ja tekemään suunnitelman miten sen vähentämisen aloittaa. Onko se tipaton vai tölkkien määrän vähentäminen? mutta kunhan nyt tekee jotain kun on päättänyt saada muutoksen aikaan.

Ja ihan samaa sitä tehdään ilman sitä alkoholia kuin ennenkin. Ja vielä vähän enemmänkin kun ei tarvi potea krapuloita eikä vältellä ihmisiä :slight_smile: käy vaikka kävelyllä katselemassa maailmaa tai jotain.
Tsempit :slight_smile: