Olen miettinyt, että haluaisin mennä paikalliseen al anonin tapaamiseen. MInua kuitenkin jännittää ja pelottaa mennä sinne. MItä siellä tapahtuu? Tarvitseeko minun puhua? Entä jos tapaan tuttuja, kuinka kehtaan olla siellä? MInkä ikäisiä ihmisiä siellä käy? Onko siellä nuoria, vai ovatko kaikki vanhempia?
Mieheni ajoittaiset alkoholiongelmat ahdistavat minua suuresti, mutta ongelma on että tunnen aivan sanoin kuvaamatonta häpeää. Pelkään leimautuvani jos meneen al anonin kokoukseen. Eniten ehkä pelottaa, että tapaan siellä tuttuja, joihin törmään muissa yhteyksissä, esim. työpaikallani. Tiedän, että on naurettavaa hävetä tai pelätä, mutta en voi tunteilleni mitään. Jotenkin tutnuu siltä, että haluaisin päästä eteenpäin ja jakaa kokemuskiani toisten kanssa.
Pelkäsin aivan samoja asioita, kun menin Al-anoniin. Ne pelot ovat kuitenkin aivan turhia. Kaikki siellä jakaa saman ongelman ja juuri tuo häpeän tunne ainakin vähenee, kun käy siellä. Joskus jopa toivon, että ryhmiin tulisi myös tuttuja. Alkoholismi kuitenkin koskettaa tavalla tai toisella lähes kaikkia suomalaisia, niin mitäpä sitä enää piilottelemaan. Ryhmissä käy kaikenikäisiä ihmisiä. On varmaan paikkakuntaisia eroja. Lämpimästi suosittelen…on aivan ihanaa jakaa turvallisessa hengessä tuntemuksensa. Sinne voi myös mennä aivan anonyymisti. Omaa nimeä ei tarvitse kertoa ja pakko ei ole missään nimessä puhua. Itse olen kokenut, että ryhmässä vallitsee ehdoton luottamuksen ilmapiiri.
Ymmärrän hyvin pelkosi, koska minulla oli samanlaisia. En voinut kuvitellakaan, että kenelläkään olisi samanlaisia ongelmia kuin minulla. Luulin olevani ihan yksin ja omituinen. Onneksi eräs puolituttu ystävä, jolla itsellään oli alkoholistimies, kertoi minulle Al-Anonista. Hän kävi itsekin ryhmässä ja näki sivusta, että meillä on sama ongelma.
Helpotus oli minulle heti eka kerralla suuri. Ne toisethan puhuivat ihan samoista asioista, joita minä olin kokenut! Jos siellä joku tuttu olisikin ollut, hän olisi ollut siellä samasta syystä kuin minäkin. Ryhmässä toimi nimettömyysperiaate. Kenellekään ei kerrota, kuka siellä käy, miksi ja mitä kertoo. Se on luottamuksellista. Toivon, että rohkaistut kokeilemaan ryhmää.
Unohdin vielä sanoa, että ryhmässä ei tarvitse puhua jos ei halua. Voi vain kuunnella. Ja voi puhua sitten toisten jälkeen, jos tuntuu toisia kuunneltuaan, että haluaa jotain sanoa.
Ryhmien ikäjakauma vaihtelee paljon. Toisissa käy jatkuvasti vanhempaa väkeä ja toisissa on nuorempiakin. Kaikki eivät pääse joka viikko ryhmään, joten porukka voi olla aina hieman eri eri kerroilla.
Olen iloinen, että itse pääsin aika nuorena ryhmään. Silloin kun lapset olivat vielä pieniä. Sain apua ja jaksoin olla paremmin heille äitinä, vaikka alkoholismi vei heidän isänsä.
Tämä on taas totaalisesti out of topic, mutta yritin kirjautua brittien weather-keskustelupalstalle, mutta haaveeksi jäi että sinne olisi päässyt kirjoittamaan… Nehän rakastavat säästä keskustelua. Eikä luovan kirjoittamisen osioonkaan pääse kirjoitttamaan, joten spammaan tämän sääjutun tähän ketjuun… Mutta siinä on myös vahva sidos myös nykyiseen ja ennakoituun tulevaan yhteiskunnaliseen murrokseen ja liikehdintään. En itse sitä ole kehittänyt, vaan kaveri kertoi. Näin se menee:
Pohjoisnapamantereella olevat jäämassat sulavat ilmaston lämpenemisen vuoksi. Ne ovat makeaa vettä, joka sekoittuu suolaiseen meriveteen. Makeavesi ja suolainen merivesi ovat eripainoisia, ja näin ollen sotkevat merivirtoja, ainakin golf-virran. Kaverini arvion mukaan jopa sen suunta saattaa kääntyä. Tämä taasen muuttaa monien paikkojen ilmastoa tulevina vuosikymmeninä, esimerkiksi eteläisen Suomen. Tulee tapahtumaan niin, että tulee Siperian tyyppinen ilmasto, jossa talvet ovat paukkupakkastalvia lumineen ja kesät helteisiä ja kuivia.
Eikös tuo periaatteessa ole sitä mistä ihmiset täällä Suomessa tykkäävät ?? Ainakin henkilökohtaisesti tykkään kunnon talvesta ja helteisestä, kuivasta kesästä. Kaksi edellistä talvehan ovat olleet kunnon talvia ja viimeisenä kahtena kesänä on ollut aikamoisia hellejaksoja. Tänä talvenahan ei vielä toistaiseksi ainakaan täällä pk-seudulla ole ollut pakkasista ja lumesta tietoakaan.
Jatkaisin vielä hieman tuosta yhteiskunnallisesta liikehdinnästä ja nyt rajusti kärjistyneestä vastakkaisasettelusta. Nimittäin, K-ryhmä tuntuu vetävän kovat herneet siitä miten heille tuli puukkoa selkään. K-ryhmä on sellainen, että se on tehnyt sitä järjestäytyneesti ja organisoidusti isolle porukalle ihmisiä, ja sitten ollaan vetäisty welcome-matto oven eteen. Olet nyt yksi meistä, tässä sinulle asema meidän ryhmässämme. Mutta K-ryhmä sai maistaa omaa lääkettään ison S-ryhmän (mikä on oikeastaan virallinen yhteiskunta) toimesta, siis käytännössä kaiketi yhden kaksin käsin vuosia voita suuhunsa mättäneen naisen toimesta. Niin, nyt ei olekaan mitään welcome-mattoa missään, ei lennä läppä ja vertauskuvat siihen malliin kun heillä itsellään, eikä Halonen tule kättelemään, eikä Tuomioja lähettele textareita.
No, mutta se iso pointti olisi edelleen siinä, että K-ryhmä on perustunut sellaiseksi kun se on, tavallaan “vinoon menneen” kulttuurisidonnaisuuden takia… Joka on oikeastaan lähtöisin virallisilta tahoilta S-ryhmästä. Se on se mikä tekee tilanteesta niin hullunkurisen, ja että se kärjistyy ja kuminoituu rajusti.
Oma veikkaukseni on, että jonkin aikaa sapeleita heilutellaan aivan tosissaan, mutta tilanne kaiketi vääjäämättä menee ja ohjautuu siihen edellisessä viestissä kuvailemaani vesien sekoittumiseen toisiinsa. Kummallakin on omat todella hyvät puolensa, vahvuutensa, tietonsa ja taitonsa, joiden soisikin sekoittuvan toisiinsa.
Vielä jatkan sen verran, että nainenhan ei koskaan lähtenyt mukaan S-ryhmään silleen virallisesti, vaan se älyllään ja kyvyillään ymmärtääkseni kuori vain parhaat päältä ja päätyi todelliseksi voisyöpöksi… Se suorastaan ahmi sitä, ja näki rakkaan miehensä vain koirana, mikä taassen sitten johti siihen kuuluisaan selkään puukotukseen. Mutta eihän se ollut henkilökohtaista ketään vastaan.
Mutta nyt kun S-ryhmä on lähtenyt omimaan naisen itselleen, niin… Onhan se aika pyrkyrimäistä, koska nainen ei koskaan lähtenyt kunnolla niiden maailmaan koska tunsi niiden jutuissa olevan jotain “vikaa” (?). Mutta toisaalta, S-ryhmä omii nyt naista itselleen osittain siksikin koska selkäänpuukotettu K-porukka on lähtenyt tosissaan uhittelemaan ja sihtailemaan naista.
Todella hassu tilanne kieltämättä. K-ryhmä joutui juomaan omaan virtsaansa, ja totesi sen todella kitkeränmakuiseksi. Toisaalta, ymmärtävät oman systeeminsä hyvät pehmeät ja huolehtivat puolet… S-ryhmä taasen suorastaan pyrkyrimäisesti pyrkivät ja pääsevät eroon omista huonoista kulttuurisidonnaisuuksistaan.
Kaikki voittavat, tosin sapelit heilunevat aika rankasti vielä jonkin aikaa, ja naista joudutaan suojelemaan aivan tosissaan. Mutta, koko yhteiskunta voittaa !!
Heippa. Olisi kiva tietää uskalsiko alkuperäinen kirjoittaja mennä ryhmään, vai jäikö vielä empimään.
Tuli vain mieleeni, että jos pelko tuttavien kohtaamisesta on kamala, voisit mennä jonkun toisen kaupungin ryhmään ensimmäisellä kerralla, josko sitten rohkenisit omaankin kaupunkiin. Niin ja jos siellä on tuttavia, he ovat siellä aivan samasta syystä kuin sinäkin. Järjellähän tuo on helppo ymmärtää, mutta kun se häpeä on tunne, ei sillä ole järjen kanssa mitään tekemistä.