Joopa, Mastodontti. Rahantarpeeni saisi minut kyllä vaikka pöhnän ottamaan.
Olihan täällä joskus väittelyä siitä onko entisen alkoholistin mahdollista ottaa se pöhnä ja jättää se siihen vai meneekö sen siliän tien kohti karjuvan rappion kitaa, juo vaatteetkin päältään ja varastaa naapurin kellarista käyneet luumumehut, ryöstää iltatöikseen mummuja linja-autopysäkeillä ja juo, ja juo… ja juo…
Se ei ole tarkkaan ottaen ihan sama asia kuin alkoholismista irtipääsy, kas kun alkoholismista irtipääsy ei edellytä sitä että pitäisi juoda edes kerran viikossa, vaan voi olla ihan kokonaankin raittiina.
Mutta se mahdottomuus… kun sitä julistettiin, niin tarjouduinhan minä testaamaan paitsi omaa krapulansietokykyäni myös näiden mahdottomuudenjulistajien varmuutta omasta lopunennusteestaan.
En siis siksi että minua niin kiinnostaisi minkälainen krapula lähes kymmenen vuoden selvänäolon jälkeen kohtuullisesta hutikasta tulisi, vaan siksi että rahalle löytyisi käyttöä.
Niinpä olkoon se vedonlyöntitarjoukseni toki edelleen voimassa. Jos vielä joku haluaa inttää ettei se pöhnäkin mahdollinen olisi.
Kymppitonni, selvinä seteleinä, jonkun luotettavan kolmannen osapuolen haltuun, kummaltakin vedonlyöjältä. Sitten istutaan iltaa, nautisklelen niitä alkoholijuomia, sen verran että kaikella todennäköisyydellä olen alkoholin vaikutuksen alainen (järjettömyyksiin en ryhdyu, eli en sentään anna kaataa kurkkuuni litrakaupalla kirkasta viinaa, ei kai tarkoitus ole kenenkään terveyttä vaarantaa?).
Ja sitten katsellaan kuinka käy. Kärsinkö krapulani kiltisti ja olen taas selvänä kuten tähänkin asti vai alkaako syöksykierre kohti tuhoa.
Olen valmis vaikka seuraavan kuukauden puhaltamaan alkometriin joka perhanan päivä jolloin vedonlyontikumppani vaivautuu asunnolleni tai työpaikalleni sen pillin tuomaan puhkuttavaksi. Ja jos niin sovitaan, että kuukausi, niin kuukauden kuluttua rahoja hallussaan pitänyt luovuttaa rahat minulle -jos olen taas selvänä ollut, tgai sitten sille toiselle osapuolelle jos minä jatkan juomista.
Ei se asia vaikea ole. Kyllä minä kymppitonnista siihen lähden. Mutta niin paljon asia ei minua kiinnosta että jollain satasilla viitsisin alkaa krapulaani tutustumaan ja sietokykyäni testaamaan. Kun ei kiinnosta niin ei.