Mistä tekemistä pelaamisen tilalle?

Olen yksinäinen nettipelaaja. Vapaa-aikani kuluu nettipelien parissa. En kykene kontrolloimaan impulsiotani kun olen yksin, joten mietin mitä voisin hankkia pelaamisen tilalle kun olen yksin viikonloppu iltana kotona? Jos en keksi muuta kun uhkapelaaminen aikani kuluu vääjäämättä nettipelien parissa.

Itselläni oli pelaamattomuuden alussa sama ongelma, sitä ei suoraan osannut hypätä uuteen tekemiseen vaan jäi vähän kellumaan tyhjään. Löysin sitten ajanvietettä ja tukea pelaamattomuuteen sillä, että kahlasin peluurin ja päihdelinkin keskusteluita sekä tukimateriaaleja, luin blogeja pelaamisesta ja veloista. Tunsin hetken jopa olevani riippuvainen näistä sivuista, oli pakko päivittää sivu monta kertaa tuntiin, jos tänne olisikin joku kirjoitellut. Lopulta , kun aivot alkoivat pelaamattomuuden myötä puhdistua sumusta, aloin löytää niitä samoja mielenkiinnonkohteita, joita minulla oli ajalla ennen pelaamista. Liikunta, puutarhatyöt, lukeminen! Eilenkin oikein harmitti, kun enää illalla jaksanut lukea kirjaa, joka minulla on kesken. Muita juttuja, joita tein ennen “peliuraa”: isot palapelit, niiden parissa saatoin puurtaa aamuyölle asti, käsityöt, ristikot, sudokut ym… Noihin tarttuminen oli pelaamisen aikaan vaikeinta, mutta jos satuin silloin ottamaan ristikon käteeni, niin kyllä sen loppuun asti tein… nyt jos näen ristikon, niin tartun siihen heti.

Minulla hyvin samanlainen ketju mitä Rapu kertoi… Nyt kun olen ollut n.4kk pelaamatta, on kaikki vanhat harrastukset palannut elämään. Jotain kertoja olen ajatellut että miten olen tämänkin harrastuksen unohtanut ja samaan hengen vetoon ajatellut kuinka paljon pelaaminen on kahlinnut elämääni…
Eihän se vanhojen harrastuksien uudelleen löytäminen mikään suoranainen pelastus ole, kovasti joutuu kuitenkin olee varuillaan pelipirun hyökkäyksiä vastaan. Harrastelut tuo kuitenkin sisältöä ja iloa elämään… Jota pelaaminen ei todellisuudessa todellakaan tuonut…

Hyvä kysymys. On tullut kokeiltua vaikka mitä.

Viime vuonna mulla oli puolen vuoden tauko pelaamisessa, aloitin silloin tenniksen pelaamisen uutena harrastuksena, jota käyn 1-2 kertaa viikossa edelleen pelaamassa. Keho, mieli ja yöunet kiittää.

Aloin myös pelaamaan arcade pelejä puhelimella ja jäin muutamaan peliin tosi koukkuunkin ( ei siis rahapelejä). Tätä tosin enää en ole tehnyt ainakaan enää tänä vuonna.

Aloin pitää tarkkaa kirjaa tuloista ja menoista ja suunnittelin rahankäyttöni omaan vihkoonsa.

Siivoaminen. Se on tosi terapeuttista ja aina mukava kattella omaa jälkeensä kun on puhdasta. Järjestele vaatekaappi, tee kaikkea mitä vaan keksit.

Myin kaiken turhan pois nettikirppareilla. Otin hyvät valokuvat kaikista. Näin tienasin liki 5000€ ja kaiken lisäksi kotona on nyt paljon viihtyisämpää kun ei ole turhaa roinaa nurkissa. Siinä meni mukavasti aikaa ja keskittymistä.

Leffoja ja sarjoja toistensa perään. Joku koukuttava sarja on paras vaihtoehto. Mulla menee sellaista katsoessa äkkiä vaikka kuusikin tuntia.

Lue muiden ex-pelaajien blogeja muualla ja täällä. Mutta kohtuudella! On hyvä muistuttaa itseensä pelaamisen haitoista, mutta huono muistuttaa itseään ylipäänsä peleistä kokoajan.

Reissaa. Käy maailmalla tai muissa kaupungeissa suomessa moikkaamassa kavereita, jos sellainen vain mahdollista.

Lue tai kuuntele äänikirjoja. Bookbeat on tosi hyvä sovellus tähän. 2viikkoa saa myös kokeilla maksutta.

Nää kavereita.

Mitä uutta haluaisit oppia? Tekemään jonkun tietyn ruoan? Oppia viimein espanjaa? Mitä vaan. Aseta pieniä pieniä tavoitteita. Itse aloitin tanssin.

Someta. Lue uutisia. Käy ulkona. Ihan mitä vain muuta kuin että pelaat.

kiitos! voin hieman paremmin jo

Itse olen alkanut kuuntelemaan podcasteja. Luurit päähän ja ajatukset muualle. Täytyisi itsekin kehitellä kaikenlaista puuhaa että saa ajatukset muualle. Taistelu niin alussa että pelit pyörii mielessä pitkin päivää.