Mistä apua?

Olen ollut Suomessa korvaushoidossa vuoden 2009 lopusta asti. Bupre, koska metadoni 6 v kuurilla hajoitti britanniassa veripumpun.

Olen kokenut klinikalla oman työntekijäjäni kohdalta massiivista kiusausta. “Näytätpä sairaalta, myytkö lääkkeesi, kun olet noin sairas”, syy tähän että kun on polleasti vetänyt konilla ihmisen maksimitoleranssilla ja aiemmin metadonilla, bubre ei tulisi mieleen edes viihdekäytössä. Siksi ei ole kovin kummoinen olo, kun menee hakemaan lisää.

Toinen kiva “Sä et pääse koskaan kaljasta eroon”, vaikken olisi edes juurikaan juonut, “Sä meet nyt katkolle”, ja maksat ite 50€ ekar 6 päivää 8 päivän paskasta. En ole suostun.

Ja lista jatkuu pitkälle.
Kaikkea pikku vittuilua. Mietin potilasasiamiestä, mutta se todennäköisesti laittaisi tämän hullun Minnan vapaavaihteelle tekemään mitä huvittaa.

Oikeesti mä en pelkää jos joku käy veitten kans kimppuun tai muuten vaan, pelkään mun sairaanhoitajaa.

^ Minä olen joskus ihmetellyt hoidossa -psykan puolella- eivätkö hoitohenkilöt harkitse sanojaan lainkaan… Joskus otin asian puheeksi, ja vastaus tietenkin oli jotain yleismölinää sitä nyt voi tulkita blaa blaa ja tuntua siltä että blaablaa, pointtina tietenkin se, että met emmä tee mitään väärin, ja jos sinä loukkaannut jostain, omapa on vikasi. Tuli joskus ajatus, että onko nämät kenties saaneet jonkin rokotteen, joka tekee ne immuunksi kaikelle kritiikille… Pelkkä sana “anteeksi” olisi joskus riittänyt.

Joskus yleissairaalassa Oikeasti Fiksu lääkäri pystyi helpottamaan oloani, kun minua oli -taas- nokkastu (minuunhan saattoi purkaa vaikkapa semmoisen vääryyden, ett joku oli kahvihuoneessa vienyt sisar hento valkoisen kahvimukin, tai ihan minkä tahansa potutuksen… :unamused: ), sanomalla:

Olen pahoillani, että olet joutunut kuuntelemaan tuommoista. Hoitoalalla on ihmisiä, jotka eivät sinne kuulu.

Samaa sanon minä.

Usein ongelmaisilla on normaalin maailman lainalaisuudet ja normit siinä määrin hukassa, että täysin asiallinen kanssakäyminen koetaan loukkaavana

^ Vai niin :unamused: .

Onko se oikeasti normaalin maailman lainalaisuus, että ihminen puhuu tylysti tai nokkasee sitä, joka on heikoissa kantimissa??? Huonona hetkenä itse kukin voi semmosta tehdä, mutta hyvä se on huomata omasta käyttäytymisestään. Sana “anteeksi” vaikuttaa olevan ikävän aliarvostettu :confused: .

Totta kai minkä tahansa työn voi tehdä paremmin/huonommin, ja sosiaalisten taitojen taso todella vaihtelee.

Vaan on se veemäistä, jos hoidossa ei voi luottaa, että joku nyt kerrankin olis mun puolellani… :confused: .
Eikä tommosia mielipiteitä: sinä et koskaan pysty lopettamaan todellakaan pitäisi kenenkään joutua kuunteleen hoitotaholta.
Eikä ihminen joka on hoidossa jaksa aina niin hemmetisti olla ymmärtämässä hoitavia ihmisiä. Joskus ymmärtää ja jaksaa, joskus ei…
Hoito maksaa siksi, että ne hoitohenkilöt ihan kyllä saavat työstänsä palkkaa.

Mä yritän omas elämäs oppia olemaan loukkaantumatta Aivan Kaikesta, ja metafyysisissä mietiskelyissäni (apuaaa :open_mouth: ) päädyin siihen, että toisen ihmisen ajatukset eivät minua v o i vahingoittaa. Sanoilla niitä ilmaistaan, joten eivät sitten sanatkaan. Että tämmöistä on oivallettu tänään… :wink: .
Silti, jos jokin hoitokontakti on, ei sinne nyt kukaan mitään v*ttuilua jaksa mennä toistuvasti kuunteleen, se ei edistä yhtään mitään ja juorutkoot kahvihuoneessa harminsa, ne eivät asiakkaalle/potilaalle kuulu.

Mä uskon, että jos ihmistä kohdellaan hyvin, siitä on oikeasti hyötyä hoidon kannalta.
Minäkin olen osannut käyttäytyä ihmisiksi, kun on kohdeltu kuin ihmistä. Joka olen.

Tässä kaupungissa mun mielestä, mun kokemukseni mukaan Klinikalla ei pottuilla, ei kettuilla, vaan puhutaan rauhallisesti ja ystävällisesti. Eiksen pitäisi olla se normimaailman lainalaisuus ja sääntö, että ihmisille ei tyhjänpäiten lapata mitä sontaa tahansa niskaan… Joo.

^Ei tietenkään ole asianmukaista tyly puhuttelu. Monilla päihdehenkilöillä vaan tuntuu olevan sellainen ajatus, että jos terveydenhuollon ammattilainen ei tue hänen antisosiaalisia toimintamallejaan on hän epäpätevä, kiusaaja, tyly jne. En hetkeäkään usko kenenkään laukovan tuollaisia “et koskaan pysty lopettamaan sitä tai tätä”. Tuollaisia merkityksiä aletaan löytämään rivien välistä, kun ollaan riittävän tutkalla.

Aloitin klinikalla 2009. Aina selvinpäin, en ole ottanut oluen lisäksi muuta kuin lääkäri määräämät, kusinäytteet aina niin kuin kuuluukin ja tämä hoitaja käytti juuri noita sanoja, en minä käy päästäni niitä keksimään.

Ehkä sitä ottaa päähän, että aina puhallan nollat ja aina seula puhdas?
En koskaan sekaisin, mistähän olisin, kun en mitään käytä, en juo edes kahvia tai tupakkaa polta.

Tuo aiempi viestikin haiskahti yleistykseltä. Kaikki klinikalla käyvät ovat hörhöjä lahopäitä jotka vain huijaavat ilmaiset huumeet, joita voi jopa myydä… huoh

En ota tännepäin enää yhteyttä, koska täälläkin saa samaa paskaa kun klinikalla.

En mä tiedä, mutta kyllä sieltä terveysalalta vaan mätämunia löytyy, jotka suoraan laukovat tyystin painokelvotonta tekstiä potskulle. Mua on henk.koht mm. onniteltu, että itsariyritys saattaa tällä kertaa onnistua, kun olin ottanut parasetamolia.

Ei näitä jaksa edes mielenterveyspotilaana muistaa, mitä kaikkea on tullut vastaan. Toi nyt on jäänyt eniten mieleen. Varmaan niitä asiattomuuksia tulis enemmänkin mieleen, jos vaan muistelisi. Mutta muistan mä, että useampikin hoitaja ja lääkäri on saanut mut itkemään. Uskon kyllä, että sieltä on Junkienkin suuntaan voinut tulla tuollaista settiä.

Bentsoista muuten mulle on sanottu, että tulen olemaan kävelevä zombi bentsoista, enkä koskaan tule lopettamaan. :unamused: Lopettaminen, noh, ehkä en, mut en mä mitään aivot pihalle settejä sentään vedä.

Sinä et ehkä usko, mutta minä satun tietämään mm. hoitajan, jolla oli tapana laukoa “ainoastaan rukous voi sua enää auttaa” -tyylisiä kommentteja potilaille ja nämä siis aivan pokkana, tilanteissa, joissa ei ollut kyse mistään vitsailusta kahden kesken hyvässä hengessä ja ihan verovaroin ylläpidetyssä mielisairaalassa Suomessa. En väitä, että tuollainen hihhulointi mitenkään yleistä olisi, mutta tahtoo sanoa, että kyllä sinne hoitoalallekin kaikenlaista epäammattimaisesti käyttäytyvää/toimivaa ihme hiihtäjää eksyy.

Kyllä vain. Tiedän varsin hyvin ihmisryhmän, jota voisin tässä rumasti kutsua vaikkapa nillittäviksi nisteiksi. Kaikki on aina huonosti, se on aina jonkun muun vika, itsessä ei ole koskaan mitään vikaa ja kaikki hoitoalan väki, viranomaiset ym. ovat ihmisoikeusrikkomuksiin syyllistyviä ammattitaidottomia mulkkuja juuri siksi, etteivät lähde tukemaan jonkun hörhön jokaista päähänpistoa ja monesti ovat ihan perseestä siltikin, vaikka sitä ymmärrystä riittäisi yllättävän pitkällekin. Itseänikin ärsyttää suunnattomasti tuo nk. nistinillitys, mutta se ei se poissulje sitä, etteikö hoitotahoiltakin voisi niitä mätämunia löytyä. Onhan sitä tullut ihan tuomioitakin hoitoalan ammattilaisille mm. pahoinpitelyistä, seksuaalirikoksista ja jopa henkirikoksista, joita ovat työnsä ohessa tehneet, joten eiköhän tuossa sivussa yksi tai kaksikin pikkuvittuilijaa mene.

Junkien tapaukseen en ota kantaa, koska en sitä tunne.

Sen verran vedettävä sanoja takaisin, että tietysti hoitaja/lekuri x voi käyttää sopimatonta kieltä. Olen kuullut näitä itsekin terveydenhuollon yksiköissä työskennellessäni. Junkie kuitenkin antaa ymmärtää, että häneen kohdistuisi jonkinlaista systemaattista kaltoinkohtelua ja kiusaamista, ja että hän pelkää jotain tiettyä sairaanhoitajaa enemmän kuin veitsihyökkääjää. En yksinkertaisesti usko koko tarinaan, koko skenaario on aivan epärealistinen.

Muistetaan kuitenkin myös, että hoitajatkin ovat ihmisiä. Kaikille meille voi sattua ylilyöntejä, eikä se tarkoita henkilön olevan epäpätevä. Rankkaa hommaa hullujen ja hörhöjen kaitseminen varsinkin, kun palkkataso on mitä on.

Joka paikassa on yleensä joku “TAPSA” joka on täys MLQVIST

Olen pohtinut asiaa. Kyseinen sairaanhoitaja on ilmeisesti ollut huolissaan terveydestäni, koska olen näyttänyt sairaalta hänen vastaanotollaan. Nyt tajusin jutun juonen, laitetaan Yö:n “Rakkaus on lumivalkoinen” soimaan puhelimeen ja kun hoitsu kuulee kappaleen se paukuttaa sitä Youtubella ja tanssii koko session ajan. Ehkä oli ainetta puhua terveydestäni, mutta tapa puhua oli asiaton ja vihjaukset että myyn lääkkeeni loppuivat 1-2 kk sitten, kun sain kolmeksi päiväksi viikon lääkkeet ja tulin autolla takaisin tuomaan ylimääräiset pois, kun kotona huomasin. Ei ole tullut mitään negatiivista sen jälkeen. Yleensäkin rehellisyys ja asiallisuus kannattaa.

Epäilen, että nälviminen jne. ovat olleet vain hänen tapansa kannustaa lopettamaan kuviteltu ryyppäys. Sormeni tärisevät ihan vaikka kännissä, syy: kumpikin olkapää murskana ollut ja miten sattuu luutunut ja hermoratoja poikki tai vaurioitunut ja vain osa sormista toimii ja nekin kömpelösti. Siitä kai alkoholivapinat. Sillä pääsee jopa eläkkeelle.

KOKS:issa yksi hoitsu pölli kerran 3 pamia multa, kun olin nukkunut ja unohtanut ottaa ne heti herättyäni. Oli muuten todella mukava ja rento tyttö pari seuraavaa päivää. :slight_smile: Näin se menee ns. paremmissakin piireissä.

Niin ja sulle “Peräkammarin kauhuvävy”, mä en pelkää puukkohippaa tippaakaan. Siitä vertaus. Eikä se hoitsukaan kun sillä menee itellä paremmin mua huoleta, mutta kun se on välillä tasapainoton, niin silloin pelottaa, sehän voi kirjoittaa musta mitä vaan tietoihin, jotka tsekkaa jos jaksaa meitin lekuri. On onneks ollu tosi mukava monta viikkoa. Ei edes puhalluta, kun kyllästyn lukee niit 0.00 promillei.

^No nyt on oikea elämän kovan kiertokoulun soturi linjoilla :laughing: