Mistä apua alkoholistin läheiselle

Mistä saan apua, olen alkoholistin läheinen.

Voimavarat ovat finitos.
Auto on käytössä satunnaisesti, joten apu pitäisi löytyä läheltä.
Olen soittanut läpi useammankin paikan,esim. al-alonin, paikkakunnallani ei ole ryhmää ja perustamiseen tarvittaisiin ainakin toinen läheinen, lähimpään A-klinikkaan olen ottanut yhteyttä, muutaman puhelinkeskustelukerran jälkeen suosittelivat ottamaan yhteyttä omalle paikkakunnalle johonkin auttavaan tahoon, no mikähän se auttava taho nyt sitten olisi?

Netissä pursuaa jonkin verran näitä kaikenmaailman linkkejä, mutta joko niitä en jaksa enään selailla, taikka sitten vaan ei tunnu sitä oikeaa apua löytyvän.
Tuntuu, että ei enään edes jaksa lukea niitä kaikkia linkkejä…
Apua silti kovasti kaipaisin tähän tilanteeseen.

Hei She 1974!

Hyvä juttu, että olet alkanut etsiä apua tilanteeseesi. Itselläni oli sikäli samanlainen tilanne pari vuotta sitten, että tajusin tarvitsevani apua, mutten yhtään tiennyt mistä sitä etsisin. Löysin sattumalta nämä sivut, ja aloin purkaa sisintäni tänne. Jo pelkästään se, että saa käsitellä asiaa, purkaa ja avata sen, auttaa minua hyvin paljon.

Varmasti muut antavat vihjeitä, mitä muuta apua voisi löytää, minä en ole siinä asiantuntija. Täällä meitä samassa tilanteessa olevia läheisiä kuitenkin on, ja täältä on mahdollista saada vertaistukea. Tervetuloa kirjoittelemaan :slight_smile:

Voimia!

Kiitos Rinalda :slight_smile:

Hyvä She 1974

Apuahan voi saada myös ihan “perus psykologilta”, jollainen pitäisi löytyä kuntasi terveyskeskuksesta. Joissakin kunnissa on sosiaalipuolella myös perheneuvoloita tms. nimellä olevia perheiden kriisitilanteisiin perehtyneitä tahoja. Ainakin omassa kunnassani psykologille pääsee melko lyhyelläkin varoitusajalla, kun vain tosi pontevasti asiansa esittää (=pieni itkuntuherrus puhelimessa auttaa asiaa :slight_smile: ). Ei vain, ihan tosissaankin: kun kerrot kuinka väsynyt ja loppu olet aukeavat varmasti ovet.

Mielenterveyspalveluita (näistähän on kyse, kun on väsynyt, masentunut ja loppu) tarjoavat myös esim. kriisikeskus Osviitta, palvelevia puhelimia on myös monella taholla, joista voisi taas päästä kiinni jonnekin. Periaatteessahan riittää, että kemiat kohtaavat sen toisen henkilön kanssa, jonka työnä on kuunnella sinua, tukea ja auttaa setvimään elämäsi umpisolmuja. Ei sen väliä mikä hänen tittelinsä on.

Ymmärrän kyllä tuon tunteesi, että kun on väsy ei enää jaksaisi soitella ja uudelleen ja uudelleen kertoa asioitaan. Koita kuitenkin jaksaa olla sinnikäs - olet avun ansainnut ja tarvitset sitä, jos siltä tuntuu!

Plinkkiin kirjoittelu voi myös tuoda pientä helpotusta vaikka välillä onkin tuskaista odottaa vastausta… Täällä kirjoittavat ja kommentoivat mielestäni fiksut ja empaattiset ihmiset ja nyt kun sinulla on oma ketju aloitettuna niin sinne vain purat mieltäsi painavat ongelmat ja murheet.

Voimia elämääsi tuhnuisen harmaana helmikuun iltana!

Kiitos myös sinulle syyslintu :slight_smile:

Ehkäpä minullakin on vielä joku päivä tarpeeksi voimaa ja rohkeutta kirjoitella tänne tarinaani, jospa se sitten helpottaisi oloa. Pikkuhiljaa yritän…

Elämä alkoholistin rinnalla on erittäin raskasta ja haastavaa ja tilanne pahenee salakalavasti.
Raskasta on myös kun aina vaan jaksaa toivoa parempia aikoja, taikka takaisin aikoja joita joskus kauan, kauan sitten oli, meilläkin suhteen alussa ja aina vaan pettyy uudelleen ja uudelleen.

Alkoholistin läheisenä minusta tuntuu, että olen myös kadottanut luottoni muihin ihmisiin, saan osakseni joka ikinen päivä valehteluita ja paljon petettyjä lupauksia milloin mistäkin asiasta, myös huutoa ja haukkumista milloin milläkin rumilla sanoilla olen saanut enemmän kuin tarpeekseni. Paha mieli kaikesta tästä.

Tuntuu nyt kyllä vaan siltä, että apua tähän tilanteeseen ei ole mistään saatavilla, kukaan ei pysty oikeasti auttamaan. Surullista.

Täällä mennään jossakin niin syvällä, etten enään jaksa uskoa pelkän vertaistuen auttavan.

Kertokaa nyt vaikka millaisia ratkaisuja olette tehneet parisuhteessanne, jossa toisella osapuolella on ollut paha alkoholiongelma? Ratkaisuja, joista on oikeasti ollut tilanteeseen apua? Taitaa ainut apu olla avioero ja erilleen muutto. Eihän kukaan voi loppu elämäänsä näin elää?

Heippa!

Kokemuksesta voin sanoa, että paras apu ja tuki näissä tilanteissa on vertaistuki. Itse tulin sitä hakemaan täältä monta monituista vuotta sitten, ja ystävät täällä pitivät mua järjissäni sen hirvittävän pyörityksen keskellä jossa silloin olin. Sittemmin jatkoin vertaistuen parissa Al-anonissa tämän ja täältä saamieni ystävien lisäksi. Mutta olen minä tavannut ammattilaisiakin. Seurakunnassa oli päihdetyötä tekevä diakoni, jonka kanssa kävin juttelemassa ja olin myös mukana päihteilijöitten läheisten virkistysviikonlopussa. Yhdessä vaiheessa kävin tapaamassa myös psykologia, mutta se loppui sitten johonkin…muistaakseni siihen, kun vastaeronnut psykologi totesi, että koska minä en halua erota, niin ehkä hoidon tarvetta ei sitten ole…

Nyt käyn kriisikeskuksessa. Mutta enää en pyrikään eroon alkoholistista, vaan yritän käsitellä tätä muutosta elämässäni, jonka hänestä eroaminen ja etenkin hänen kuolemansa saivat aikaan… Nyt koen saavani ihan ammattiapuakin. Kunnolla.

Mutta kaiken keskellä, ammattilaisten tökeröiden auttamis/muuttamisyritysten aikana ja välillä parhaan tuen minulle ovat antaneet he, jotka ymmärtävät, niinkuin ei kukaan toinen voi. Eli Me, jotka olemme eläneet siinä helvetissä. Toivoneet, uskoneet, luottaneet, pelänneet, ja aina pettyneet.

Minä en sano kenellekään, että ero on ratkaisu. Koska ketään, joka minulle yhteiselomme aikana niin sanoi, en halunnut kuunnella. Se sai minut vain puolustuskannalle. Mutta voin kertoa, että vasta kun lähdin, enkä enää palannut takaisin, sain elämäni takaisin. Itseni takaisin. Mieheni ei siitä pitänyt, eikä siitä muuttunut, mutta minä muutuin.

Henkisen väkivallan ja alkoholismin vaikutuspiirissä eläminen on tuhoavaa. Omaa itseään voi suojella hoitamalla sisintään ja keskittymällä omaan hyvinvointiinsa sen sijaan, että keskittyisi alkoholistin muuttamiseen ja edes hänen ajattelemiseensa. Tiettyyn pisteeseen asti se onnistuu jopa alkoholistin puolisona eläessä. Jos ryhmään et pääse, käy lainaamassa kirjastosta Al-anon kirjallisuutta. Paljon viisautta niiden kansien välissä.

Kiitos kirjoituksestasi myös tähtityttö, pisti miettimään olisiko tästä vertaistuesta kuitenkin apua jopa minullekkin kun kuitenkin useammat teistä ovat apua täältä kokeneet saavan. Ahdistus on vaan niin valtava itsellä, että tuntuu, ettei mikään tai kukaan pysty sitä helpottamaan.

Otan osaa tapahtuneeseen. Useasti tulee mietittyä, että päättyykö tämäkin tarina niin…

Voimaannuttavaa tulevaa viikonloppua teille jokaiselle!

She, ei tästä ainakaan haittaa ole :slight_smile: Ymmärrän, että on voimat poissa, ja kaikille tää kirjoittaminen ei ole yhtä terapeuttista kuin vaikkapa mulle, mutta toivotaan että saat avun, oli kanava sitten mikä tahansa. Ja varmasti saatkin, ammattiavun saaminen vaan vaatii ihan hemmetisti töitä ja ponnisteluja, mihin ei pahassa suossa ole yksinkertaisesti voimia. Jos sulla on joku läheinen joka tietää tilanteen, niin pyydä apua asian hoidossa.

Voimia!

Jospa nyt koitan kertoa tilanteestani hieman…Olen siis naimisissa alkoholistin kanssa, miehen juominen on lisääntynyt valtavasti vuosien varrella. Nykyään luulen sen olevan jokpäiväistä jossakin määrin, usein on useamman päivän pituisia putkia, jolloin juodaan aivan tajukankaalle pisteeseen asti, väkeviä ja salaa ja iso määrä kerralla, josta siis sammuminen. Aamupäivät on “selvänä” mutta jo iltapäivälla tai illalla uusi sammuminen ja tätä niin monta päivää kun sielu sietää. Sitten tulee parin päivän paussi, jolloin oloa parannellaan, mutta epäilen(en ole varma) että tuolloinkin muutama korjaava, kunnes taas pystyy vetää monta päivää. Hyvin, hyvin harvassa päivät jolloin ollaan koko päivä selvinpäin.

Humalahakuisuus tuntuu minun silmin jo vaaralliselta, todnäk. määrät mitä juo, ovat valtavia ja kerralla juotuja,koska yleensä 20min päästä on sammunut.

Työpaikkansa jätti itse tuossa muutama kuukausi sitten, siitä saakka ollaan oltu täysin minun työni ja ansioideni varassa, tiukoilla oleminen on ajanut minut tekemään pitkää työpäivää ja paljon ylitöitä, koska haluan saada laskut maksettua.

Olen hakenut kerran aikaisemmin avioeroa, mutta mies ei suostunut laittamaan mihinkään lappuseen nimeään, sai pitkitettyä eron hakemiseni niin pitkälle, että ehdin jo sillä välin muuttaa myös mieleni, enkä sitten enään hakenutkaan lopullista eroa, koska kuvittelin antavani vielä mahdollisuuden ja kuvittelin, että mieheni ymmärtäisi minun olevani tosissaan, no ei tietenkään muutosta tapahtunut, asiat meni yllätys, yllätys vain pahempaan suuntaan taas jälleen kerran ja juominen lisääntyi entisestään, tuli tunne, että aiheutin sen taas.

Asuntomme on siis minun ja olen aikoinani ollut niin viisas, että olen myös avioehtospopparin tehnyt. Olen pyytänyt miestä useaan otteeseen muuttamaan kodistamme pois, ei lähde vaikka pyydän hyvällä taikka pahalla. En olisi ikinä uskonut jotuvani tällaiseen tilanteeseen. Koska asunto on minun, en ole itse tähän päivään mennessä pystynyt täältä lähtemään, jo periaate sotii kovasti vastaan, kyllä se vaan niinpäin pitäisi mennä, että hän lähtee, eikö? Mutta miten??? Jos joku teistä osaa tähän neuvon antaa, olisin kovin kiitollinen!

Tällä hetkellä tilanteeni on sellainen, että olen jo vakavissani miettinyt toisen asunnon vuokrausta itselle, mutta se tuntuu talodellisesti kovin, kovin vaikealta. Olen myös miehelle sen ilmoittanut. Olen myös nyt saanut miehen käymään kanssani lääkärissä juomisen takia, ensimmäisellä käyntikerralla sain olla mukana, lääkärikin sanoi miehelle, että todella hienoa, kun oli ottanut minut mukaansa. Luulen, että mieheni suostui lääkärikäyntiin koska pelkää menettävänsä minut, eli silloin ei olisikaan omasta tahdosta ehkä kyse niinkuin täytyisi olla.

Lääkärikäynneistä en tiedä kuinka monesti siellä on ihan oikeasti käynyt, kuten meistä jokainen tietää, alkoholistit valehtelevat todella paljon.

Miehellä piti olla perjantaina lääkäri, jossa hänen piti aloittaa antabus, mutta ei siihen ole pystynyt vielä.

Ilmeisesti sisimmässäään kuitenkin haluaisi muuttua. Pelottaa mitä tuleman pitää.
Tässä hieman ajatuksiani.

Hei She, tilanne teillä kotona kuulostaa pahalta, ja minunkin mielestäni miehesi juominen on vaarallisella tasolla.

Olen jossain määrin samanlaisessa tilanteessa (kirjoitan tuota ketjua “Tästä tulee selviytymistarina”), mies on koko yhteiselomme ajan ollut suurkuluttaja, mutta nyt oltuaan 4 vuotta eläkeputkessa, jolloin työ ei mitenkään rajoita, on juominen muuttunut lähes jokapäiväiseksi ja runsaaksi, ja minäkin olen viimein tunnustanut, että hän on sairastunut alkoholismiin ja olen lakannut salaamasta asiaa. Minun mieheni ei sinänsä sammu, mutta häneltä menee jalat alta yhä useammin, aivan toimintakyvyttömiksi, eilenkin hän heti aamulla alkajaisiksi makasi keittiön lattialla kaatuneena, kun tulin oman asuntoni puolelta, ja illalla kun poistuin hetkeksi paikalta, hän oli taas kaatunut keittiön lattialle. Tiedän, mikä huoli ja epätoivo siinä tulee läheiselle, kun näkee että alamäki jyrkkenee ja luisuu kohti vääjäämätöntä katastrofia, mutta toisella ei vaan tule pohja vastaan eikä motivaatiota löydy.

Pari asiaa alan oppia täällä omia kokemuksiani toisten kokemuksiin peilatessani, ja haluan ne sanoa sinullekin. Muista, että me läheiset emme ole tähän syyllisiä. Emmekä pysty pelastamaan toista, jollei hän itse löydä motivaatiota. Tässä vaan, kun alamäki on mennyt näin pitkälle, on se pirullinen puoli, että juomari hyvin todennäköisesti ei sieltä pysty omin avuin enää nousemaan. Ja ainakaan minun juomarini ei halua ottaa apuakaan vastaan. Hetkittäin huomaa, että hän häpeää itsekin, mutta on jotenkin alistunut kohtaloonsa. Mutta kun ei koskaan tule pitempää raitista jaksoa, jolloin hän edes pystyisi ajattelemaan selkeästi, jatkuu hälläväliä meininki, ja mahdollinen masennus syvenee. Eikä se hoidu alkoholilla, vaan pahenee.

Vielä se tärkein: Emme saa antaa oman elämämme tuhoutua tässä samalla. Meillä on arvokas, ainutlaatuinen elämä, jota meidän pitää vaalia. Läheisen on tärkeää pitää huolta itsestään. Ja irroittaa elämänsä alkoholismista tavalla tai toisella. Jollei konkreetttisesti, niin ainakin henkisesti. Mä olen paraskin sanomaan, kun roikun tässä itsekin vielä :laughing: Mutta kuitenkin, olen tietyllä tavalla irroittanut itseni ja hyväksynyt sen, että on minun valtani ulkopuolella parantaa alkoholistia. Ei siis mennä uppoavan laivan mukana pohjaan, vaan uidaan rantaan.

Paljon voimia sinulle, ja PIDÄ HUOLTA ITSESTÄSI!

toivoo Rinalda, lajitoveri

Juu kyllä Rinalda, vaarallisilla vesillä liikutaan. Ahdistus tilanteessa on valtava.

Enpä minäkään olisi koskaan uskonut edes sitä päivää näkeväni, että ollaan miehen kanssa lääkärissä puhumassa tästä ongelmasta, mutta niin se vain tapahtui, kauan on mennyt, että sinne asti päästiin, katkaisuun olisin hänet kaikista mieluiten vienyt ja siitä jatkanut jollakin ryhmillä tms, mutta niihin ei mies suostu. On ihme, että meillä on tuo antabus purkki edes yleensäkkään.

Sen perjantain jälkeen on mies nyt ollut juomatta (Ainakin luulen niin), huomenna ehkä voisi aloittaa kuurin jos pysyy sinne asti selvänä, mutta sitä en kylläkään usko. Ja siitä päivästä alkaen saisin pelätä hänen juovan lääkkeen aikana :neutral_face:

Sinulla on kyllä hieno juttu, jos pääset toiseen asuntoon (Jos oikein ymmärsin) hieman tilannetta pakoon. Vaikka varmasti silti on murhe lähimmäisestä.
Itse välillä oikein haaveilen siitä omasta rauhasta ja siististä kodista.
Meillä ainakin tämä holisti sotkee paikkoja niin kovalla vauhdilla, että en millään meinaa ehtiä enkä jaksaa kaikkia siivoomaan pois. Ja kaikki muutkin asiat ovat aivan retuperällä, mitään asioita ei enään hoideta. Edes työkkäriin ei mies ole nyt itseään ilmoittanut, enkä sitä hänen puolestaan kai pysty tekemään? Hän huolehtii vain, että itsellä on viinaa, siitä pidetään kiinni!Kyllä useasti tuntuu, että on aivan liian suuri taakka kannettavana. Kunpa vaan jotenkin saisin miehen muuttamaan pois…vaikka tiedän, että huoli ja murhe olisi varmasti siltikin vielä kovasti läsnä. Mutta saisin ehkä edes yöni nukkua, olen kovin herkkäuninenkin, välillä on useita päiviä putkeen kovin vähillä unilla, silloin tuntuu, että ei meinaa enään jaksaa millään. Useasti on tehnyt mieli kertoa työterveyshoitajalle/lääkärille tilanteesta, mutta en vaan ole pystynyt…usein olen maininnut, että on vaan ollut paljon murheita ja unettomuutta ja hoitajakin on kysellyt, että millaisia, mutta en vaan ole saanut asiaa puhuttua ulos ja sekin, että olen aina ajatellut, että tämän asian puhumiseen ei riitä yksi 10 minuuttia ja hoitajilla ja lääkäreillä on aina yleensä kiire ja kovin aikataulutettu päivä.

Omat ystävät ovat suurimmaksi osaksi myös jääneet, eihän tänne kotiinsa enään voi ketä vaan päästää/kutsua ja olen kovasti sitä mieltä, että harva tämän tilanteen ymmärtää, joka ei itse sitä ole kokenut. Olen siis luovuttanut ja antanut ystävienikin mennä, olen nykyään aika yksin. Yksi ystävä minulla on, joka on nähnyt tilanteet muutamaan otteeseen läheltä ja tapahtuvan ja joka kyllä sanoo nyt näkemänsä jälkeen vasta ymmärtävänsä mitä koen läpi.Mutta en vaan jotenkin halua häntäkään enään tilanteellani vaivata. Eli aika yksin ollaan.
Jospa tämä tänne kirjoittelu nyt sitten helpottaisi, vaikka kovasti kyllä kaipaisin muutakin apua.

Komppailen Rinaldaa, ota yhteyttä ihmisiin, avaa suusi, kerro totuus. Se vapauttaa. Murra hiljaisuus, niin saat myös apua ja tukea itsellesi. Sanon tämän sillä, että peittelin ja valehtelin suurimmalle osalle elämäni tärkeistä ihmisistä varmaan ainakin viisi vuotta. Ja kun sitten lähdin suhteesta ja aloin kertoa totuutta, kaikki olivat aivan ihmeissään. Meillähän meni niin hyvin. Onneksi oli näitä täällä syntyneitä ystävyyssuhteita, joille ei edes pystynyt siloittelemaan. Eivät olisi uskoneet kuitenkaan.

Ja tuo asuntohomma - siis mä olen ymmärtänyt niin, että se, jonka nimissä asunto on, voi heittää toisen ulos. Ja jos ei se lähde nätisti, niin voi pyytää poliisit hakemaan. Se ei tietenkään ole mikään helppo päätös, mutta… sinulla on siihen lain suoma oikeus.

Meillä oli Retkun kanssa yhteisellä sopimuksella oleva vuokra asunto, josta minä sitten lähdin evakkoon pariksi viikoksi, kun päätin että nyt saa riittää. Siis vaikka maksoin vuokran ja niin poispäin. Mutta se ei olisi onnistunut ilman ystäviä. Yksin on näiden asioiden kanssa ihan hirvittävän vaikeaa pärjätä.

Antabus ei ole pelastaja. Se on hyvä tuki, JOS juoppo haluaa olla juomatta. Muuten se on ihan pelkkä vitsi. Ja jotenkin tuo kertomasi kuulostaa siltä, että miehelläsi ei ole mitään intressiä juomisen lopettamiseen. Sinulla olisi, mutta se ei tässä kuviossa paina - nyt sanon rumasti - paskaakaan. Alkoholistille on tasan yksi asia, mikä merkitsee, ja se on se alkoholi. Siis loppupeleissä kaikki muu on toissijaista. Se ei tarkoita, etteivätkö he välittäisi meistä aidosti, mutta asioilla nyt vaan on tärkeysjärjestys, ja ykkössijalle ei pysty kiilaamaan sitten mikään.

Prosessi on alkanut, sinulla. Nyt olet avannut Pandoran lippaan, eli alkanut kertoa kaunistelematta mitä teillä tapahtuu. Uskallan arvailla, että se ei tunnu pahalta. Anna tulla tänne kaikki. Oksenna se ulos.

Hohhoijaa, tänään oli taas sellainen aamu, että olisin voinut räjähtää! :imp:
Pitkään kun joutuu oloaan sisällään pitelemään, se vaan välillä pakosti purkautuu ulos, en mahda sille mitään…

Eilen sain itse osakseni aikamoisen ryöpytyksen holistilta ja tänään tilanne purkautui siihen, että hän sai minulta! Joo ja tiedän, ei tästä mitään apua ole, haittaa vaan, mutta kun ei tunteilleen mitään mahda. Tulipahan sanottua kaikenlaista ja vähän ilkeetäkin :cry: Sanat vaan ryöppys suusta, aivan väkisin kertakaikkiaan ja olo oli sellainen, että voisi oikeesti vaikka räjähtää siihen paikkaan. Varmaan taas tällä aiheutan sen, että holistilla on taas hyvä syy aloittaa juominen, eiköstä vaan? Oon huomannut sellaisen asian, että kun mies on ollut jonkinaikaa selvä, niin jossakin vaiheessa sitä selvää kautta mun tunteet purkautuu pihalle, johtuneeko se kenties siitä, että nyt kun se tuossa on selvinpäin kerrankin kuuntelemassa, niin paha olo tulee väkisin ulos, kaikki mitä on sisällään pitänyt pitkiä aikoja kun mies on vaan ollut toisessa maailmassaan. Tulee vaan niin vihainen ja katkera olo tästä kaikesta, tuntuu, että hyvää ja arvokasta elämää valuu hukkaan. On vihainen kaikesta sotkusta, mitä ongelmainen aiheuttaa ympärilleen ja kaikesta siitä ahdistuksesta ja surusta ja murheesta jonka kanssa on joutunut pakosti elämään.On vihainen ongelmaiselle, sekä varmasti myös itselleen! Yksinkertaisesti koko tilanne on raivostuttava ja pääsyä ei tunnu pois olevan.

Ei se kyllä ihan noin mene, jos molemmat ovat kirjoilla asunnossa. Silloin se vaatii käräjänoikeudelta päätöksen yhteiselämän lopettamiseksi. Poliisit tuskin ketään yhteisestä asunnosta ala heittämään pihalle, oli se sitten toisen vuokraama tai ei.

vaestoliitto.fi/parisuhde/ti … o/avioero/

Avioliiton voimassa ollessa toinen puolisoista tai molemmat yhdessä voivat hakea yhteiselämän lopettamista puolisoiden kotipaikan käräjäoikeudesta. Hakemus ei edellytä avioeron hakemista eikä se itsessään johda avioeroon. — Yhteiselämän lopettamisen yhteydessä tuomioistuin voi hakemuksesta päättää siitä, kumpi puolisoista saa jäädä asumaan yhteiseen kotiin ja velvoittaa toinen muuttamaan pois. Asia ratkaistaan sen mukaan, kummalla katsotaan olevan suurempi tarve asuntoon. Siten myös asunnon omistava henkilö voi joutua muuttamaan siitä pois. — Yhteiselämän lopettamispäätös voidaan panna heti täytäntöön mahdollisesta valituksesta riippumatta ja se on voimassa toistaiseksi.

Eipä tuohon mitkään poliisille soittelut ja lukkojen vaihdot siis auta.

Avioeroon ei tarvitse toiselta osapuolelta minkäänlaista allekirjoitusta mihinkään paperiin. Kun toimitat hakemuksen käräjäoikeuteen, niin sieltä tulee puolisollesi tiedoksianto. Sitäkään hänen ei tarvitse allekirjoittaa. Puolen vuoden harkinta-ajan jälkeen tulee sinun hakea lopullista avioeroa. Lopullisesta erosta tulee tiedoksianto miehellesi ja se oli sitten siinä.

Mitä netistä googlettelin, niin erohakemuksen ja häätöhakemuksen voi tehdä samaan aikaan. Seuraava teksti koskee AVOpuolisoa, mutta käytäntö lienee samansuuntainen aviopuolison suhteen:
[i]"Asunnon omistajan on nostettava häätökanne yleisessä alioikeudessa ja vaadittava päätöstä siitä, että entinen avopuoliso pitää asunnon osaa oikeudettomasti hallinnassaan.

Kun häätöä haetaan avosuhteen päättymisen perusteella, tuomioistuin joutuu ensin ratkaisemaan, onko tämä peruste olemassa.

Käytännössä näytöksi riittää asunnon omistajan yksipuolinen ilmoitus suhteen päättymisestä, Kangas sanoo.

Kun häätötuomio on annettu, asunnon omistajan on pyydettävä ulosottomieheltä päätöksen täytäntöönpanoa."[/i]

Omaisuudenjako voikin olla sitten vaativampi homma, mutta onneksi sinulla on avioehto! Siihen tarvitaan jo puolisonkin allekirjoituksia.

Eli kaikesta pääsee eroon ennemmin tai myöhemmin :slight_smile:

Tuo avioehto minunkin huomioni kiinnitti tekstissäsi, She. Sehän minun mielestäni, silloin kun erotaan ja omaisuutta jaetaan, turvaa sen, että asunto jää sinulle.

Mutta ennen eroa, puolisoiden yhteinen kotihan on myös toisen koti. Tuo Tsaarittaren mainitsema häätöhakemus, en tiennyt että sekin on mahdollista (sehän voisi olla ratkaisu…), mutta jollei sellaista ole, jos toinen, vaikkakin omistaja, vaihdattaa lukot ja jättää toisen ulkopuolelle, voi se ulosheitetty tulla poliisien kanssa, sillä hänellä on oikeus tulla “yhteiseen kotiin”.

Tuo periaatteesi, ettet itse halua lähteä omistamastasi asunnosta, ymmärrän kyllä sen. Itselläni vähän sama, ehdotin pari vuotta sitten kun käytiin yksi harvoista “suurista keskusteluista”, että tehdään avioehto, ja erotaan sitten. Olisin halunnut, että sovitaan ennakkoon, että kumpikin pitää itse hankkimansa tai perimänsä omaisuudet, se olisi mielestäni ollut oikeudenmukaista. Mutta mies nauroi ehdotukselle ja sanoi, että kaikki jaetaan tasan. Tällöin käytännössä jotain pitäisi myydä, enkä minä ole valmis luopumaan kesämökistä (josta olen maksanut jokaisen sentin), mutten myöskään omasta huoneistostani, jonka olen ostanut kotini myyntirahoilla. Ja kodin taas vanhemmat olivat lahjoittaneet minulle ennakkoon, lausekkeella, että puolisolla ei eron sattuessa ole siihen oikeutta.

Mutta pitää punnita, mikä vaa’assa painaa eniten. Toisessa kupissa on omaisuus ja toisessa oma hyvinvointi. Itselläni on VIELÄ sellainen tilanne, että kun pääsen omalle asunnolleni evakkoon, pystyn irtautumaan tilanteesta, on avioliiton jatkuminen vielä vähemmän epämukava tilanne, kuin alkaa selvittää omaisuuden jakoa lakimiesten kanssa. Kuvittelen, että olisin vieläpä vahvoilla, mutta kun asuisimme sitten viereisissä huoneistoissa, en halua sitä vihamielistä ilmapiiriä.

Asioista kannattaa kuitenkin otta selvää niin paljon kuin mahdollista, ja tehdä ennakkovalmisteluja, jolleivat voimat riitä vielä toteutukseen. Ja niinkuin Tähtityttökin sanoi, kannattaa kertoa totuus. Usein muut ihmiset tietävät jo vaikkeivat ole sanoneet mitään. Minä otin viime kesänä asuntoani vastaan vähän lainaa, että sain tasapainotettua talouden (väkisin tuo juominen vaikuttaa toisenkin talouteen). Pankkivirkailija ehdotti, että mieheni tulisi takaajaksi (olin pankissa yksin). Sanoin, että mieluummin ei, hän on aika pahasti alkoholisoitunut, enkä tiedä kauanko olemme enää yhdessä. Että haluan pitää asiamme erillään. Virkailija oli heti puolellani ja sanoi: “Kyllä mä tiedän sun miehen. Tuskin se siitä muuttuu!” Koska mies ei ole kirjoilla minun asunnossani (vaan minä olin silloin kirjoilla hänen asunnossaan), ei asuntoni vakuutena käyttämiseen tarvittu edes hänen suostumustaan. Ja ennen kaikkea, kun kävelin ulos pankista, kävelin pystypäin ja olin ylpeä siitä, että olin kertonut totuuden. Näin, että pankin paperissa luki “talouden vakauttaminen miehen alkoholismin tähden”. Siitä tuli riemukas tunne :stuck_out_tongue: Olisin voinut valehdella, niin kuin joskus aiemmin, että pitää tehdä vähän remonttia… mutta enpä valehdellut. Sittemmin olen myös siirtänyt kirjani omaan asuntooni, muttei siitä nyt tässä enempää.

Eli luo verkostoa, ota selvää asioista, valmistaudu, voimaudu, ala toteuttaa päätöksiä sitten kun olet valmis. Jokainen tarvitsee oman aikansa. Toisaalta ratkaisujen pitkittyminen saattaa lamauttaa, joten jokin tavoite tai päämäärä on hyvä olla. Jota kohden etenee askel kerrallaan.

Ystäväni sanoi, kun itkin hänelle elämääni: Asia ratkeaa kyllä varmasti tavalla tai toisella.

Rinalda, toi pankkijuttu oli UPEA!!!

Toi mun havainto taisikin liittyä lähinnä vuokra-asuntoon, siis jos toinen asuu siinä ja toisen nimissä on vuokrasopimus. Mulla kun ei ole koskaan ollut rahaa ostaa mitään asuntoja tai saada sen puoleen edes niin isoa lainaa, niin en noista niin tiedä.

Rakastin kuitenkin sitä taloa missä asuttiin. Ennen kaikkea puutarhaa. Jokainen istuttamani kasvi oli kuin perheenjäsen. Siitä luopuminen teki kipeämpää kuin eroaminen. Mutta kyllä se kannatti, silti. Toki, nyt on tulossa ensimmäinen kevät. Surettaa jo valmiiksi, viime keväänä istutin paljon narsisseja, olisi niin mukava nähdä miten ne nousevat maasta…

Mutta se tunne, että elämä menee hukkaan. Siihen kannattaa kiinnittää huomiota.

She74! ja muut, kirjoitatte niin hyvin kuvaavasti asiasta, että niihin ei olisi paljon lisättävää.

Olen aivan varma, että apua hakiessa tämä on hyvä kanava ja aina saatavilla. Vertaistuki on hyvää, ja samoin sellaisten ulkopuolisten, jotka saaavt meidät miettimään nimenomaan vastuuta omasta itsestämme ja lapsistamme. Millaisen elämän haluamme?

Olen muutoin samassa tilanteessa, mutta avopuolisosta yritän selvitä. Olemme olleet yhdessä viisi vuotta, ja siitä juominen on vienyt leijonanosan. Takana samoin rikottuja lupauksia, toivoa, epätoivoa. Kokeiltu antabusta, kaksi hoitolaitosta, päihdelääkäri, pariterapia, psykiatri, nyt AA. Minä käynyt psykologilla vielä lisäksi, koska ennen ihan reipas ja iloinen ihminen olen tullut raunioksi.

Juominen on vähentynyt, mutta silti se hallitsee elämäämme ja luottamus on täysin mennyt. Ja tämä siis viiden vuoden sisällä. Niin, näiden välissä rattijuoppous, röyhkeys, sättiminen, sairaalakeikka henkihieverissä, ystävien karttelu, lasten vieraannuttaminen hänestä, häpeä itsellä…riidat ja itkut. Miehellä tosin firma vielä jotenkin pyörii, vaikka minä olen taloutta kannatellutkin ja siihenkin väsynyt.

Eräs läheiseni sanoi hyvin. Jos tilanne selvästi vaikuttaa itseeni ja lapsiin ja hyvinvointiimme, mies jääköön. Jos hän ei halua hoitaa itseään, emme voi sitä hänen puolestaan tehdä. Hän ottaa pieniä reipastumisia, esim käy AA:ssa tiheästi, sitten taas jää. Välissä kehuu, miten tämä on hänen juttunsa. Minulle alkanut tulla tunne, että ostaa tällä aikaa.

Hän ei suostu eroon helpolla. Olenkin päätynyt siihen, että minun on häntä jotenkin manipuloitava ratkaisuun.

She74, sinulla on tosi rankkaa. Mitä tämän kaiken hoitojutun kautta olen kuullut on se, että niin kauan kuin alkkis ei menetä mitään näkyvää kulissia, hänellä ei ole tarvetta lopettaa. Ei ole vältämättä myöhemminkään, mutta silottelemalla hänen elämäänsä olemme mahdollistajia. Siinä ei meidän sanamme paljon auta. Heidän ajattelukykynsä on mennyt, eli puhuminen muutamankin päivän juomattomalle kaverille on periaatteesa turhaa. Äänemme on vain kärpäsen surinaa hänen korvissaan. Päästääkseen siitä, he lupaavat mitä vain. He eivät ole enää rakkaitamme, vaan päihdepersoonia. Siksi meidän on turha miettiä heidän ajatuksiaan; ne ovat heidänkin käsityskykynsä ulottumattomissa. Kuukauden juomattomuuden jälkeen jotain järkevää voi tulla suusta jo, ja aivot ovat melko normaalit vasta vuoden raittiuden jälkeen.

Jos halauat tietää tästä enemmän, lue ihmeessä Juha Kemppisen artikkelit alkoholismin varhais-, keski- ja loppuvaiheet. Jos miehesi on jo tuossa tilassa, hän ei pysty yksin lopettamaan. Tilanne tulee vain jatkumaan ja pahenee. ja vie lopulta kuolemaan. Hoidossa sanottiinn, että koska mieheni repsahti nopeaan hoidon jälkeen, tällä tyylillä elää maksimissan kolme vuotta. Jos ei vie sairudet, niin onnettomuus tai itsemurha. Kun mies jo sillä uhkaili (jos jätän, niin hänellä ei syytä elää), sanoin, että sinähän teet jo itsemurhaaa. Hoidossa myös sanotiin minulle, että paras teko, minkä voi läheinen tehdä, on jättää alkkis kohtaaman omat ongelmansa.

Sanon tässä aika suoraan, että lähtö on selkeä ratkaisu, jolla pelastat itsesi ja ehkä lapsesi. Miehellä on mahdollisuus hoitaa itseään ja jos raittius vakiintuu, teillä on mahdollisuus palata yhteen. No, sinulla eri miehen kanssa, sillä sitä hän olisi.

Näin helppoa on minun nämä sanoa, mutta tässä itse olen vasta vaiheessa, että olen löytänyt sopivan asunnon ja oma pitäisi laittaa myyntiin. Unelmoin siitä, että enää ei tarvitse olla huolissaan. Toki sitä olen vähentänyt: jotain olen oppinut jo. Ei ole oikein, että KUKAAN tekee toiselle sellaisen ahdistuksen. Olen opetellut olemaan osin jo välittämättä. Samalla toki kauemmaksi menevät muistot siitä kivasta persoonasta, josta joskus näkyy vilahduksia. Mutta, ei voi saada sitä kivaa miestä saamatta sitä juovaa ja rähisevää.

Tässä tuli omaa tarinaa. Sait muilta hyviä neuovoja siihen, mistä saat apua. Kun kävin pyskologilla, hän pyysi miettimään, että onko tämä se mies, jollaisen haluat ja tarvitset. Joka antaa sinulle turvan, rauhan, tuen. Kysy sitä itseltäsi, ja tiedät silloin toimia vastauksesi perusteella. Tuskin miehesikään uskoi, että kulkisi isänsä polkuja, mutta sairaus on kavala, suvussa kulkeva, ja ei varmasti halauisi tätä itselleen.

Tarjoa hänelle mahdollisuutta: hoitoon laitokseen (rehappi, minnesota tms) tai ero. Minulla lähti silloin mies hoitoon. Tosin taas repsahti, mutta ei voi väittää, että ei saanut mahdollisuutta.

Elämä odottaa sinua ja miestäsi, jos ottaa avun vastaan.

Pitkä tovi onkin vierähtänyt siitä, kun viimeksi olen tänne mitään jaksanut kirjoitella…mutta tilanne elämässä edelleen sama, ellei jopa pahempi :open_mouth:

Mies vaan jatkaa juomistaan, jatkaa valehtelua juomisen lopettamisesta, ei käy töissä, jos saa jostakin rahaa käyttää ne omaan itseensä lähes aina, minä maksan suurimman osan laskuista ja elätän ruoka pöydässä perheeni, sekä kaikki muut kulut päälle.

Olen tässä pohtinut, että onko kenelläkään kokemusta sosiaalihuollosta, onko joku saanut sitä kautta apua vastaavanlaiseen tilanteeseen kuin itselläni nyt on? Vai onko sinne yhteydenotto vain pahentanut tilannetta, niinkuin minulle on moni sanonut, että älä vain sekoita sosiaalihuoltoa tilanteeseen, kuulostaa kummalta, jollei saa apua vaan päinvastoin. Tosin kyllä pohdin sitä vaihtoehtoa, että mistä tietäisin vaikka mies valehtelisi sinne jotakin asiaa niin, että asiat mutkistuisivat, enkä saisikaan tukea, kun tuo valehtelu nyt tuntuu olevan kovin hänellä voimissaan…

Meillä siis edelleen tilanne se, että olen pyytänyt miestä lähtemään kunnolla hoitoon, ei suostu, olen pyytänyt häntä muuttamaan pois, ei suostu, itse olen loukussa, koska omistan asuntomme ja kaikki laskut ovat minun nimilläni, enkä pysty kahta asuntoa maksamaan, onhan tässä talossa kaikki verot ja vakuutukset ja sähkölaskut ym ja tuskin kaikkia saisi edes miehen nimiin, eikä hän laskuja edes maksaisi…sähkölaskun varmaankin saisin suht kivuttomasti siirrettyä hänen nimiinsä, mutta entäpäs vakuutukset yms, eikä hän tosiaan niistä maksuista huolehtisi, kaikki jäisi maksamatta, eihän silloin edes talon vakuutukset pysyisi voimassa???

Avioero on nyt vireillä, puolen vuoden harkinta-aika meneillään, mutta tunnen mieheni niin hyvin, että ei kyllä varmasti talosta muuta pois sinäkään päivänä vaikka teidät on tuomittu avioero lappu saapuu postista. Patti tilanne.

En haluaisi sotkea poliiseja, tai tehdä mitään häätöjäkään, haluaisin, että asiat selviäisi “siististi”. Siksi mietin nyt tuota sossua. Saisko sieltä apua? Olisiko heillä keinot saada esim mies muuttamaan pois talosta? Tai lähtemään hoitoon tai jotakin? En ole uskaltanut soittaa, edes tiedustella asiasta. Meillä on kuitenkin yksi alaikäinen lapsi, pitäisihän hänen elonsa saada turvattua…lastensuojeluilmoitus sattaisi olla aika tehokas juttu, mutta tehdä tässä nyt sitten itse sellainen!!! Kamalata kuulostaa…enkä haluaisi mitään tolkutonta oman elämäni seurausta tämän kaiken päälle.

Tuli tuossa käytyä jo lakimiehenkin tykönä, ehdotti myös sitä yhteiselämän lopettamisen hakemista, mutta siinähän voidaan kumpi vaan määrätä muuttamaan pois, vaikka asunnon omistaja! Se saa jäädä, joka on asunnon tarpeessa eniten. Siksi ei kuulostanut hyvältä vaihtoehdolta sekään :blush:

Että tämmöisiä mietteitä ja kuulumisia…kertoilkaahan tuosta sosiaalihuollosta, jos jollakin kokemusta.