Mistä apu tilanteeseen, joka ei anna armoa

Aa-ryhmä, josta aloitin, sytyttää kynttilän, aina kun uusi jäsen tulee mukaan. Ihana tapa toivottaa tervetulleeksi. Koin heti turvallisuudentunnetta, tosin vielä en osannut oikein sanoa mitään.
Otin siis toisen antabuksen tänään. Luin Antabus-ketjun viestit ja ymmärsin, että kuolemalla ei kannata leikkiä, ts Antabusta otan vain ja ainoastaan siksi, että saan olla raitis. Mitään taukoa juopottelupäiville en hae, vaan pysyvää, loppuelämän raittiutta.
Minä siis pyrin käymään nyt aluksi kolmessa AA-kokouksessa viikossa, otan Antabuksen aamukahvilla, elokuussa aloitan viikoittaisen terapian A-klinikalla. Oikeastaan nyt keksinkin , että tuleva vuosi on vain ja ainoastaan alkoholismista parantava vuosi. Kun mietin mihin käytän energiani kun jäin eläkkeelle.

1. Raitis päivä aamussa. Edessä puunpilkontaa, eli kunnon treeni. Alkoa ei mökillä.
    Aamiaispöydässä kuuntelen Muistojen bulevardi-musiikkiohjelmaa. Olo on hyvä. Kaikki darran oireet ovat ohitse. Pelko intensiiviseen ryyppäyshaluun on tukahdutettu Antabuksella.

Upeaa Mystillinen!
On niin tekemisen meininki sinulla, että oksat pois.

Näin ne päivät pikkuhiljaa lisääntyy.

Parhainta viikonloppua!

MinnaKoo

Kiitos Minnakoo! Hyvin sinullakin menee, jos olet jo kaksi viikkoa saamassa täyteen raittiutta.
Se on muuten aika omituinen juttu, että kun on ollut vaikka viikon juomatta, toivoisi, että olisi jo vuosi mennyt ja vuosi raittiita päiviä takanapäin. Mutta elämme tätä hetkeä, joka sekunti lisääntyy raittiit päivät. Ja vuosi ilman alkoa on edessä päin, tai koko loppu elämä, kun itse sen toteutan. Ihanaa, tänään en juo, käyn AA-istunnossa.

Huomenta Mystillinen :slight_smile:

Hyvä että olet löytänyt AA:n. Mullehan se kolahti heti ekassa käynnissä, ne ihmiset sen teki. Mä kävin aluksi kolmessa palaverissa viikossa, kolmessa eri ryhmässä, halusin tutustua eri ihmisiin. Heti toisen kierroksen jälkeen tiesin minkä ryhmän valitsen kotiryhmäkseni, se oli se, missä viihdyin parhaiten. Kaikissa kolmessa käyn silti edelleen.

…perhana… painoin vahingossa ”lähetä”. Siis tää on jatkoa edelliseen…

Ja ruokahalu kasvoi syödessä. Kävin sitten tutustumassa neljänteenkin ryhmään ihan huvikseni, kävi taas niin että porukka oli sielläkin niin mahtavaa että nyt käyn sitten neljä kertaa viikossa. Lisää ryhmiä en toistaiseksi lähde kokeilemaan, pakko se on töissäkin käydä ja hoitaa pakolliset arkiaskareet.
Mulle AA on ollut korvaamaton apu, mitään muuta en tarvitse (ainakaan nyt).
Päihdehoitajalla käyn kerran kuussa, mutta sekin tuntuu vähän turhalta kun on mennyt ihan hyvin. Haluan pitää kuitenkin sinnekin ovea raollaan, eihän sitä koskaan tiedä…

Mullahan viinanhimo jäi ensimmäiseen palaveriin, kai se oli jokin ”korkein voima”. Kyllä niitä hetkiä tulee edelleen että viinaa tekee mieli, ja tulee jatkossakin, mutta ryhmistä saan valtavasti voimia. Tiedän kokemuksesta että jos jätän AA:n, kohta alan juoda. Vähän aikaa ”kohtuukäyttäjänä” ja hyvin pian joka helvetin päivä, ja sitä mä en halua enää ikinä. Se on niin nähty ja koettu.

Jos joku ryhmä ei tunnu hyvältä, käy toisessa, ja kolmannessa jne…Kaikki ne on erillaisia ja kaikissa on tietty kantajengi, jotka käy siellä aina.
Ja se, mikä on tärkeää tulokkaalle, siellä ei ole pakko puhua mitään, voi vaan kuunnella muiden kokemuksia ja ajatuksia. Ja jos tuntuu että jonkun höpinät jatkuu ikuisuuden, eikä millään jaksa kuunnella, voi lähteä vaikka tupakalle, jaloittelemaan tai kokonaan pois. Pakko siellä ei ole istua koko palaverin ajan.
Olen monessa ryhmässä nähnyt vanhempien jäsen näin tekevän ja neuvoivat mulle tämän asian.

Tulipas pitkä juttu vaikka piti vaan toivottaa tsemppiä :smiley:

Onneksi olkoon, Tarkkis ja Mystillinen!

Tänään et ole yksin

Kiitos Lomapuisto! Paahtava helle uuvuttaa, ja jos tässä kärvistelisi tärisevässä krapulassa, hyi helevata! Tänään tulee kaksi viikkoa, kun päätin, että elämäni viinat on juotu! Vielä seuraavana päivänä loivensin pullonpohjalla ja ristin käteni ja toivoin kuolemaa. Mutta, elämä jatkuu, joka aamu on uusi aamu jolloin saan itse päättää: tänään en juo.
Olen AA:n ensimmäisessä askeleessa, olen myöntänyt, että en selviä itsekseni! Helpotus, olen voimaton viinapirua vastaan, antauduin. Tämä ryhmä ja aa- istunnot ovat olleet vaikuttavia, kertaakaan ei ole tullut mieleen, että tarvitsen huikan. Joku tovereista varoitteli honeymoonista, joka tulee jokaiselle raitistuvalle holistille, miten Lomapuisto selventäisi käsitettä? Kiittäen!

Mystillinen kirjoitti

Hyvää huomenta!
Uskon toverisi tarkoittaneen sitä ilon ja onnen tunnetta, kun alkoholisti huomaa yhtäkkiä vapautuneensa viinanhimosta. Yliherkälle ihmiselle tilanne voi ilmetä ihan hurmahenkisyytenä. Raittiuden jatkuessa olo sitten tasoittuu ja maltillistuu. Kiitollisuus uudesta elämästä saa konkreettisia muotoja suhtautumisessa kanssaihmisiin, yhteiskuntaan ja maailmanmenoon. On hyvä kuunnella niitä raittiita tovereita, joilla tunne- ja sielunelämän asiat ovat asettuneet tasapainoiseen tilaan.
Yhteisöstä saa voimaa toimia muitten auttamiseksi. Yksinkertaisin ja tehokas auttamisen muoto on olla mukana palavereissa. Kun elämä sitten väistämättä tuo vastaan myös ongelmia, tuskaa tai tappioita, on selviytymisessä oleellisena tukena edelläkulkijoiden kokemukset. Ja yllättävää kylläkin, myös menestyksen kestämisessä yhteisön kokemukset ovat tärkeä apu ja maan pinnalle palauttaja. Ne on ytimekkäästi kirjoitettu kahteentoista askeleeseen. Tukihenkilön kanssa keskustelu auttaa ymmärtämään ja hyväksymään oman menneisyytensä, ja rohkaisee myös muutoksiin.

Tällaisia ajatuksia kysymyksesi herätti minussa. Nyt on hyvä hetki kerrata tyyneysrukouksen sanat ja tarkoitus päivän touhuihin lähtiessä.

Hiljaa hyvä tulee

Huomenta Mystillinen

Hyvä alku sulla. Se on hienoa että sulla on selvästi vahva tahto raitistua ja olet valmis kokeilemaan kaikkea mikä siihen auttaisi.

Yksi ihan itsestään tuleva apu on aika. Se on vittumaista näin aluksi kun haluaisi olla loistavassa kunnossa heti kun on päivänkin ollut juomatta. Ei se vaan niin mene. Kroppa, mieli, sisuskalut, kaikki on romuna juomisen jäljeen, niitä pitää vaan pikkuhiljaa alkaa parannella. Mähän tyhmänä kuvittelin kun olin pari päivää juomatta, että nyt se taivas aukeaa… pääsen kävelylle, laihdun, saan tehtyä kotitöitä jotka on vuosien ajan jääneet retuperälle. Ja paskat. Tuskissani kävelin ympäri asuntoa ja olin varma etten koskaan toivu tästä.
AA:ssa opin monta hyvää asiaa, jos mua joku asia kovasti mietitytti, kysyin puheenvuorossani voidaanko tästä puhua vielä palaverin jälkeen. Joka kerta koko porukka jäi sinne kertomaan miten on itse tilanteesta selvinnyt ja miten ehkä kannattaisi toimia. Nämä neuvot ovat kullanarvoisia, niitä sulle ei pysty tarjoamaan kuin toinen alkoholisti.

Raitista päivää sulle ja kaikille muillekkin.

Raittius jatkuu!

No, se onkin se tärkein pointti, joten hyvää raitista päivää sulle.

Edelleen täysin raitis. Että osaa olla mukavaa!

Mites pitkä raittius jo takana?

Itsellä viides päivä ja joo, ihan kiva ettei ole ollut humalaa tai krapulaa, mutta aika uupunut meininki :smiley:

Tuota energiaa odotellessa. Ehkä viikonloppuna kun saa nukkua pitkään, tulee auvoisampi olo.

Olen pysynyt raittiina, mikä on tärkeintä.

Hienoa, Mystillinen! Voimia!

Raittius jatkuu, olo on hyvä siltä osin. Kohta kaksi kuukautta ilman ainuttakaan mielihalua retkahtaa.
Ja minä kun pelkäsin tilanteita, jotka ei anna armoa: intensiivistä juontipakkoa. Ei minua a-klinikka saanut raitistumaan, aa-tämän auttoi, ja auttaa jatkossakin.

Raittiina päivä kerrallaan. Takaisin vanhaan en palaa!

parempi kun kokeilet raittiutta ihan yksin, ilman mitään lahkoja.

Mutta jos haluat jutella muiden alkoholistien kanssa, niin en suosittele lahkomaista AA-ryhmää.
Onhan niitä muitakin vertaistukiryhmiä ja ihan tässä heitän A-killan ja Raittiuden Ystävät Ry:n nettiosoittet:
a-kiltojenliitto.fi
raitis.fi/

Itse pysyn raittiina kavereiden avulla ja luottaen omaan itseeni, se AA-ryhmä meinkinki meni niin helvetin oudoksi kaikkine sanontoineen että en tiennyt itkeäkö vaiko nauraa.
Heillä on siellä ne 12 askelta joka tarkoittaa sitä, että sun pitäisi ollla siellä vuositolkulla päästäksesi johonkin neljänteen askeleesen ja sittenkin olet vielä “aloittelija” - En käsitänyt sitä systeemiä mutta jos haluat tutustua siihen AA-meinikiin, niin Netistä löytyy heidän korkeampaan voimaa esittelevä sivusto tuosta noin, että tulee ne kaikki netti sivut näytille: aa.fi

Nyt on kaikki “raittius” nettisivut näytillä ja tee siinä se ratkaisu, että otatko yhteyttä johonkin noihin kolmeen vai teetkö itse omat ratkaisut…
Voimia sinulle.

imn30 kirjoitti

Olet onnellisesessa asemassa, kun sinulla on kavereita. Niinhän ei läheskään kaikilla juovilla alkoholisteilla ole. Minulla oli jäljellä yksi kaljakaveri. Tänään olen kiitollinen uusista kavereista, tuttavista ja ystävistäkin, joita palavereissa tapaamistani ihmisistä olen saanut.

AA on vapaaehtoista ja onhan se outoa, jopa vaikeasti käsitettävää, että semmoinen toimii ilman mitään pakotteita ja hyvin vähillä rahoilla. Vapaaehtoisuus minun kohdallani tarkoittaa sitä, että tänään illalla voin halutessani mennä tai olla menemättä. Jos menen, joku on palaveripaikalla vapaaehtoisesti avannut ovet ja keittänyt kahvit, Josta voin pistää kolikon tai setelin lippaaseen tai olla pistämättä. Saan myös kertoa kokemuksistani tai olla kertomatta. Saan myös joskus olla kahvinkeittäjänä.
Helsingissä on tänäänkin jo aamulla klo 7 kokoontunut aamuvirkkuja ensimmäiseen palaveriin ja viimeinen kokoontuminen alkaa kello 22.30.
Muualla Suomessa on sitten lisää yleensä sellaisina aikoina, että päivätöissä olevien on mahdollista käydä helpommin kuin vuorotöissä olevien.

Elä ja anna elää