Missäsh mun viini on? Eiku ai niin, mä lopetin!

No huhhuh!

Erikoinen meininki. Normaalisti tässä vaiheessa hypistelisin jo innoissani kylmää valkkaripulloa - tai no olisin mä tietenkin ottanut jo lasillisen. Tai kaksi. :laughing: Takana litimärkä kesä, sitä edelsi kostea kevät, huuruinen (ja huurteinen) talvi jnejnejne. Kesti muutaman vuoden ymmärtää, että eihän mulla ole mitään rajaa. Olen kyllä pystynyt olemaan jopa juomatta, ja käyttämään kohtuullisesti. Mutta sitten kun tietty fiilis on iskenyt, tai tietty määrä juotua viisasten juomaa on ylittynyt, sitten se on ollut menoa. Ei oo oltu köyhiä eikä kipeitä, ei välitetty niistä tärkeimmistä ihmisistä. Menty vaan kohti uusia seikkailuita. Tietäähän sen, mitä siitä tulee.

Nyt tosiaan vahva halu raittiuteen. Pari päivää takana, enkä mennyt ostamaan edes “sitä viimeistä pulloa”, vaikk kovasti ensin uhosin ja himoitsin. Tässä on paljon pohdintoja, ahdistusta, surua, ja pettymystä itseen alla, mutta samalla ihan varovasti herää pikkuisia ajatuksia toiveesta parempaan huomiseen. Siihen, että mä haluan, ja siihen, että mä uskon pystyväni :slight_smile:

Onhan tässä paljon pelissä, ja nyt arkeen tarvittavan tukiverkon rakennus alkamaisillaan. Lähetinkin tänne plinkkiin ekan viestini liittyen Terapiatehtaaseen, josko ihmisillä olisi ollut siitä kokemuksia. Hyvää olen paikasta kuullut, Ilman maksusitoumusta tosin ah, niin ihanan kallista :laughing: Homma lähtee nyt liikkeelle kontaktista A-klinikalle, ja todennäköisesti antabusta kehiin. Sitoutumisesta. Oma terveys, kauneus (ofkoors), ihmissuhteet, elämä.

Tuntuu ihan mahtavalta, että täällä on ihmisiä, jotka ymmärtävät ja tietävät. Vertaistuella on mahtava voima. Eilenkin, kun polskin syvissä, tummissa vesissä, toi lohtua pimeyteen teidän juttujenne lukeminen. Ei ole niin yksinäinen, turvaton ja “olen universumin ainoa huono ihminen” -olo. :open_mouth:

Mitäs meinaatte perjantai-illan ratoksi puuhailla? Mä vain puhaltelen, juon kokista, syön jätskiä, itken tietysti, kaipaan puolisoani ja katson leffaa.

Tästä se lähtee. Ja suurella osalla teistä kohtalotovereista jatkuu - onnea siitä. Raittius. Rakkautta ja armollisuutta itseänne kohtaan kaikille: mulle se on todella vaikeaa :slight_smile:

Terve Keijunen :smiley:

Hienoa, että uskot pystyväsi. Hyvä asenne!!! Kyllä pystyt ja kompurointi ei ole maailmanloppu, jos niin sattuisi käymään. Kyllä Maar täällä on samalla aaltopituudella olevia lopettajia. Minäkin kokenut epäonnistuja, mutta taas olen tosimielellä liikkeellä, onko nyt päivä 54 vai 53, mutta oudot olot ahdistus, unettomuus, stressi (raitistumisstressi?) alakulo, näköalattomuus ja välillä taas toiveikas ja optimistinenkin olo…

Tänään ohjelmassa alkoholitonta olutta, hyvää ruokaa, perheen seuraa, TV:n katselua, rentoutumista rauhassa. Tavallisia juttuja, mutta niin tärkeitä…

Tsemppiä ja voimia Sulle Pikku-Keiju!

Voi Mrs.MidlleAge!

Kyllä tulee tippa linssiin kannustuksesta, kiitos :slight_smile: Uskon, että myönteisten ajatusten ja tsempin jakaminen on erityisen tärkeää tämän päihdeproblematiikan äärellä. Ihan tarpeeksi pyörittelee itsesyytöksiä, -inhoa, ja kaikkea sitä synkkää kurjaa, minkä on itselleen ja lähimmäisilleen aiheuttanut. Ja tietysti aiheestakin niitä menneitä, varmaan etenkin näin uuden äärellä, prosessoi ja käy läpi. Nyt elän kuitenkin tätä päivää, ja uuden alkua. Tänään en ole juonut, ja voin piiiiiitkästä aikaa olla iloinen päivästä, jolloin ei edes tee mieli humaltua.

Sinun illanviettosi kuulostaa tosi mukavalta :slight_smile: Ja mun silmissäni olet tosi pitkällä, wau! Hyvä sinä :stuck_out_tongue:

Huomenna ja viikonloppuna pitäisi yhä olla kaunis ilma. Täytyy yrittää varovasti käydä ulkona nuuskimassa, kun kasvit vielä tuoksuvat, ja nauttia, kun aurinko lämmittää kasvoja. Perhosiakin on :slight_smile: Tänään olen vain möllöttänyt apaattisena kotona, on sen verran toimintakyvytön olo surkeiden mietintöjen ja fyysisen olon vuoksi. Mutta esim. täältä saan voimaa!

Töiden jälkeen rojahdetaan sohvalle, syödään kalapuikkoja sekä kuivattuja hedelmiä ja pähkinöitä. Lueskellaan vähän nettiä ja kattellaan hömppää mitä on tullut ladattua netistä. Viimeisen viikon aikana on käyty punttiksella 6 kertaa, mutta tänään jätetään väliin kun kipeät lihakset huutaa armoa. Aamulla sitten hyvin ravittuna ehtii punttikselle ja kävelylenkille. Tulee kuulemma aurinkoinen päivä, joten siitä pitää ottaa kaikki irti.

Tervetuloa Pikku-Keiju! :slight_smile:

Tsemppiä myös raittiiseen viikonloppuun!

Mulla pe-ilta menee lapsen kanssa kotosalla, pizzaa ja cokista oli perjantain kunniaksi päivälliseksi ja nyt kuumaa teetä. Tv:n katselua, plinkkiä näemmä taas myös :slight_smile:. Kohta koiran pikkulenkitys, sit meikit veks ja petiin :smiley:.
Voimia sulle kovasti! Hyvä, kun löysit plinkin! <3

Jee, Narkkitehti ja Lintuanna! Hyvältä kuulostaa alkavan viikonlopun puuhat. Heräsikin ajatus, miten monta, arkisen kivaa asiaa voikaan ja ehtiikään tehdä ja kokea, kun ei ole puolikas nakki, tai vaikka ihan kaikki ne nakit silmillä. Pää sumuisena sitä ei saa oikein mistään kunnolla irti ja kiinni, jumittaa, eikä seuraavana päivänä aina muistakaan, mitä kaikkea sitten tulikin hassuuspäissään keksittyä :unamused:

Ja sitten se seuraava päivä. Voi tosiaan lähteä vaikka salille pumppaamaan rautaa tai koiran kanssa lenkille hyvällä fiiliksellä. Joo, krapulaa en jää kaipaamaan. Kunhan tästä kropan tila tasaantuu, täytyy itsekin alkaa liikkua. Huomenna kuitenkin vähän ulkoilemaan.

Kiitos voimistuksesta, tsemppiä ja kivuuksia viikonloppuun! :slight_smile:

Tervetuloa pikku-Keiju!
Vasta toinen raitis perjantai minulla menossa,että alussa kärvistelen minäkin.
Eka viikko oli hankalampi,mutta tälläkin viikolla juomishalut on käyneet mielessä mutta yleensä silloin on ollut nälkä!
Aika jännä,päätin että jos juomishalu iskee,täytyy äkkiä syödä ja juoda (alkotonta tietty) niin se halu menee ohi…ennen vain ostin heti kaljaakin kun nälissään menin töistä kauppaan…no tänään tarttui mukaan suklaalevy :slight_smile:
Täällä plinkissä suositeltiin kirjaa"täyskäännös"…hain eilen kirjastosta ja olen jo lukenutkin,suosittelen…olipa osuva kuvaus päihderiippuvaisen naisen elämästä ja raitistumisesta…siitäkin kävi selväksi että aika samoista syistä me naiset juodaan ja repsahdetaan ja miten raitistuminen voisi onnistua…
Tsemppiä sinullekin,muutos on vaikeaa mutta mahdollista!

Kiitos Dorisnovelli! :slight_smile: Pidemmällä olet jo kuin minä, joka tässä vasta haparoivia, mutta päättäväisiä baby stepsejä ottaa. Kirjavinkit otan erittäin mielelläni vastaan, täytyy painaa tuo Täyskäännös mieleen.

Tänä iltana alkoi ärsyttää, kun katsoin tv-sarjaa: tyypit juo lounaalla viiniä, duunin jälkeen oluelle, pubista kotiin edelleen viinille… Sama leffassa: aftereille työkavereiden kanssa, illalliskutsut, jossa pöydät notkuvat kuplivasta, valkoisesta- ja punaisesta rypälejuomasta. Huoh. :cry:

Niinhän sitä tuli itsekin harrastettua. Harva oli se hetki/tilanne, johon ei olisi drinkki sopinut kuin nenä päähän. Suurin osa ihmisistä osaa kai vain sitten ottaa sivistyneesti. Ärsyttää, että ei voi itse olla yksi heistä, vaan on tämmöinen 3.polven alkoaddikti. Onneksi nykyään on aika hyvä valikoima alkoholittomia juomia, esim. olutta! Yhtä valkkariakin maistelin, kun vietin vappuaaton selvinpäin - voitteko uskoa?! :laughing:

Ei nukuta, lisää limevettä ja ehkä jotain purtavaa.

Joo,vasta viime vuosina ihan kotimaisissakin tv-sarjoissa on alkanut näkyä punaviinilasit käsissä ihmisillä töiden jälkeen,tai kun joku tulee kylään…
No onhan se hienoa,minäkin kyllä opin noille keskieurooppalaisille juomatavoille sujuvasti mutta kun niihin yhdistyi sitten nämä nuoruudessa opitut suomalaiset :unamused:

Viime ma Aassa sanoinkin että kun tuo punaviini on se heikoin kohtani,niin yksi ehdotti alkoholitonta…no olen sitä aiempien raittiuksien aikana juonut mutta nyt ajattelin säästää sen ihan joihinkin tosi juhlatilanteisiin…mihin se ois tietty se alkoholillinenkin kuulunut vaan :frowning:
Että tavallaan pääsisin myös siitä tavasta eroon :wink:
Tsemppiä pikku-Keiju,nytkin tulee ihana lämmin syyspäivä ja raitis samalla :smiley:

Iltaa hyvää! Ja hei kärkeen kiitos tsempistä :slight_smile: Samalla mitalla takas Dorisvonelli - viimeksi näköjään kirjoitin sun nimesi väärin, kun en jaksa tarkistella kirjoituksiani jälkikäteen mahdollisten kirjoitusviEheiden varalta…

Joo-o, se on sitten takana pitkiin aikoihin eka viikonloppu ilman alkoholia! Ei ole onneksi tullut mielihaluja. Ei ole kyllä mikään erityisen energinen olo, eihän tässä ole tietysti vasta kuin 5. päivä meneillään, ja ihmissuhdeasiat painavat mieltä kalliojärkäleen raskaudella :cry:

Onneksi ympärilläni on ihania, rakkaita lähimmäisiä, jotka huolehtivat, tsemppaavat ja ovat tukena. Ilman heitä olisin ihan liian yksin. On kyllä ollut huippua herätä ilman krapulaa, vaikkakin väsyneenä. Illat menevät enemmän tai vähemmän itkeskellessä ja ahdistuneena, enkä ole pystynyt menemään nukkumaan ennen klo 2 yöllä. Mä olen aina ollut illanvirkku, mutta on todella poikkeuksellista, että valvon klo 3:een tai 4:een yöllä (ellen ole ollut vetämässä kaksin käsin viinaa), ja nukkunut (tai viime yönä lähinnä yrittänyt nukkua) myöhään.

Olen ehtinyt nyt viikonlopun yksinäisyydessä funtsia paljon asioita, joista päällimmäisenä on se, että onneksi ei ehtinyt käydä pahemmin. Mä olen ollut tosi monta kertaa läheltä piti -tilanteissa, joissa olisi monin eri tavoin voinut käydä köpelösti. Apua! :blush:

Dorisvonelli, onneksi tosiaan on niitä alkoholittomia vaihtoehtoja. Mun heikkoudet on skumppa ja kuiva valkkari! Ihan varmasti tulee vaikeita tilanteita, kun kaverit maistelevat kylmää kuohuvaa :imp: Viime vappuna maistelin ihan ok-makuista alkoholitonta valkoviiniä. Joskus viikonloppuisin voisin kyllä ostaa pari alkoholitonta olutta, oikein kylmänä se on hyvä juoma, ja vaihtelua vissyn, limpparin yms. joukkoon.

Olen ylpeä meistä, me täällä ollaan rohkeita! jee! :smiley: Mä tunnen monta ihmistä, jotka käyttävät liikaa päihteitä, ja jotka eivät halua/uskalla myöntää sitä, eivätkä halua/uskalla vähentää tai lopettaa.

Mukavaa sunnuntai-iltaa!!!

Tsemppiä raittiiseen elämään!

Alkoholittomia juomia on paljon. Itse asiassa olis hienoa alkaa joksikin alkoholittomien drinksujen guruksi tai kahvi-/teehifistelijäksi. Alkoholin tilalle tulee ajan myötä muita juttuja ja ainakin itselleni myös paheita. Tykkään nykyisin tehdä esim. jätskiannoksia. Ja kahvi tietty on arjen sulostuttaja nro yksi.

Raittius on oikeasti hieno juttu. Siitä voi olla ylpeä.

Tervetuloa palstalle Pikku-Keiju! Saan ehkä taas näpeilleni vertaustukistelijoilta, mutta varoitan vakavasti niin sanotuista alkoholittomista oluista ja viineistä. Vaikka näissä ei alkoholia olisikaan, ne tuovat “oikean” aineen mielleyhtymien kautta liian lähelle. Juuri näiden avulla retkahdin menneisyydessä useammankin kerran.
Samaa pidättyvää linjaa ajavat myös tuntemani päihdeneuvojat. Joiden neuvomana ja saattamana sain oman todella raskaan juopon urani katkemaan ja elämäni taas hallintaan.
Tsemppiä ja hyvää viikkoa. :smiley:

Kiitos Alkohollari2 ja Andante! Tsemppiä ja onnea jatkoon myös teille :slight_smile:

Hyvä kahvi ja jäätelö ovat todellakin herkkuja :slight_smile: Teetäkin saatan ruveta litkimään iltaisin sitten säiden viilennyttyä - kahvi vie multa yöunet ja liikaa nautittuna myös pyöräyttää masun sekaisin.

Tuo on muuten mielenkiintoinen pointti, liittyen noihin alkoholittomiin “oikeita” imitoiviin juomiin, Andante. Olen kuullut samanlaisen lähestymistavan joskus aikaisemminkin, taisipa olla A-klinikan työntekijän suusta (pyörähdin siellä keväällä pari kertaa, kun luulin vielä pystyväni kohtuukäyttöön… :unamused: ). Mä mietin lähinnä niitä tilanteita viikonloppuisin, jos puolisoni juo olutta/viiniä, tai kutsumme ystäviä kylään, niin voisin minäkin muka juoda “aikuisten juomaa”. Mikäli tulee käytyä pubissa tms. siellä juon mieluiten suosiolla kivennäisvettä tms.

Toivottavasti kehossa tapahtuu myönteisiä muutoksia raittiuden edetessä. Vatsa on ainakin ollut kupitellessa melko epämääräisen sekaisin, vaikka muutoin olen pyrkinyt tasapainottamaan epäterveellistä tapaani monipuolisella ruokavaliolla. Nesteet varmaankin lähtee liikkeelle, ellen nyt sitten korvaa alkoa sipsiövereillä. Ihonkin olen monella kuullut muuttuvan parempaan kuntoon.

Näihin kuviin ja tunnelmiin :slight_smile:

.

Huomenta ja raitisteluintoa upouuteen viikkoon - sama monesko menossa. Old school on hyvä, pistän korvan taakse. Itse olen vielä radikaalimpi. En pistä alkoholia missään muodossa suuhuni jos vain suinkin voin välttää. Vahingossa sisään mennyt ei silti aiheuta paniikkia, koska retkahdusvaara ja triggeröityminen liittyy vahvasti siihen tietoisuusasteeseen jolla ainetta nautitaan. Näin muistan jostain lukeneeni.
Harmi sinänsä, koska minulle alkoholit ovat aina maistuneet! Maustoin monia ruokalajeja aika usein juuri punaviinillä. Esimerkiksi unkarilaiseen gulassiin tarvitsin 3 litraa viiniä: Litra pataan ja loput kokkausta innottamaan suoraan kädestä kärsään. Enpäs tarvitse enää vaan hoidan homman otsikon tavalla. Toimii makuhermojen totuttua aivan hyvin ilmankin.
Radikaalisuuteen kuuluu myös paitsi luonnollisesti täysin viinavapaa asunto, myös kaikkien alkoholiin liittyvien juomalasien poisto huushollista. Pois silmistä, pois mielestä!
Viimeinen retkahdukseni, josta on nyt yli 4 vuotta aikaa, aiheutui salakavalasti. Mulla oli niinä kölmena täysraittiina vuotena jotka edelsivät retkahdusta, yhden konjakkifirman tuhkakuppi päivittäin nenäni edessä. Musta tuhkis jossa kyljessä pienen pienellä konjakkimerkin logo. Ja juuri tätä litkua sitten lähdin yhtenä sunnuntai-iltapäivänä hakemaan bensikseltä. Kaupat ovat meillä sunnuntaisin kiinni, mutta kyllähän ainetta aina jostain saa…
OK, välikohtauksen sain onneksi parissa päivässä taas hallintaan. Teki selväksi, että pienestä on joskus kiinni ja että koskaan ei voi skarpata liikaa. Ei silti mikään maailmanloppu vaan opettava kokemus! :wink:

Näissä on eroja näköjään. Minusta on mukava juoda kivennäisvettä viinilasista, ja meillä on joskus harvoin asunnossa alkoholia vieraita varten. Pääasia kai on, että löytää itse omat rajansa rehellisesti asiaa tutkien.

Raitista viikkoa kaikille meille!

Moi moi kaikki kohtalotoverit. Mun on pakko kirjoittaa ku mä olen myös Hard core nainen tässä alkoholittomien juomien suhtee. Niitä juodessa pysyy alkoholi tiiviisti mielessä. Se on kuin kuivaryypäystä. Ja mun kevät retkahdus johtui juuri alkoholittomien oluiden juomisesta. Mut tä ny on mun mielipide. Semppiä kaikkille :smiley:

Pikku-Keiju miten menee?