Missä tavata uusi ihmisiä?

Näin lauantai-iltana kun kerrankin olisi mahdollisuus mennä, tulee mieli baariin, ihmisten pariin. Sinne vetää valheellisen yhä hieman idyllisoidun yöelämän cooliuden kaipuun (ja alkoholinkaipuun?) lisäksi tarve tutustua uusiin ihmisiin. Selvinpäin menisin ja siellä olisin siis. En tiedä onko kovin hyvä idea kuitenkaan…

Olen yksinäinen ja kaipaan uusia tuttavuuksia, kavereita, seurustelusuhdettakin ehkä. Missä voin tutustua vastaikkaisen sukupuolen edustajiin jos en käy baarissa? Töissä ja harrastuksessa vakiporukka, ei pontentiaalisia ehdokkaita…

No mä tulin jääkiekko-ottelusta pari tuntia sitten :slight_smile: Olen myös harrastanut vapaaehtoistöitä mm. SPR:n kautta, ollut mukana palvelevassa puhelimessa, käynyt työviksen kursseilla keskustelemassa kirjallisuudesta eri kielillä, opiskellut kieliä, kuvankäsittelyohjelmia, harrastanut lattaritansseja… kaikista on löytynyt mukavia ihmisiä. Osan harrastuksista olen löytänyt AA:n kautta, osan itsekseni.

Mikä sinua kiinnostaa, mitä haluat tehdä? Maailma on auki! Ja kaikki syyt olla tekemättä sitä, mitä haluaa, ovat tekosyitä… Unohda ‘mutku’ ja ‘sitku’ ja tee mitä haluat :slight_smile:!

Tässä yksi vaihtoehto:

eurosinkut.net/

Myönnä itsellesi launtai iltojen yökerhojen kaipuu on oikeasti alkonkaipuuta. :blush:
Yökerhojen coolius on oikeastaan valheellista, alkon siivittämään. Uskon, että pysyt menemään sinne selvinpäin, mutta tuletko sieltä ulos selvänä? Humalaiset ihmiset tuppavat olemaan sen verta rasittavia, että pelkästään sen takia usein juodaan. Älä naruta itseäsi vähääkään, vaan ole rehellinen itsesi ja menneisyytesi kanssa. Tekemistä löytyy kyllä; itse aloitin uudelleen juomisen kerran vieneen liikuntaharrastuksen, pikaruuan ja kaljan tuomat ylimääräiset 20-kiloa ovat lähteneet, ystäväpiiri vaihtunut juojista, jopa työssäkäyviin ja fiksuihin ihmisiin, joiden kanssa jutellessa ainut aihe mitä ostetaan ja paljonko. Virkistävää muuten jo sinänsä! :smiley: Jo muutenkin olo tullut freesimmäksi ja virkeämmäksi.
Liikunnasta saat itsellesi hyvän projektin pitkäksi aikaa eteenpäin, kun kroppa on kaljan ja kebabin takia pöhöttynyt, niin kuorimista riittää! Ja voi vannoa, että nahoihin tuttuihin ei törmään kun korkeintaan vahingossa.

Minäkin olen miettinyt, että voisiko sitä oikeasti tutustua ihmisiin myös selvin päin :wink: . Tähän asti kun on tavannut kaikki vastakkaisen sukupuolenkin edustajat lähes poikkeuksetta baarissa ja känni päällä. Aika hirveältähän se kuullostaa: tavatessamme olin niin kännissä, etten edes muistanut nimeäsi seuraavana aamuna, kun soitit. Olen aina ollut hiukan kateellinen niille, jotka pystyvät noin vain aloittamaan keskustelun esim. kirjastossa tai videovuokraamossa. Itseltäni se ei luonnistu - paitsi humalassa. Nettitreffitkään eivät oikein houkuttele.

Ajattelin, että olisi helpointa ottaa sisko tai joku sinkkukaveri mukaan ja mennä keilamaan tms. Silloin ei tarvitsisi aivan yksin yrittää avata keskustelua mahdollisesti mielenkiintoisten ihmisten kanssa. Erilaiset tanssikurssit yms. ovat varmasti myös hyvä tapa tavata ihmisiä. Kuten cricket kirjoitti, ei pitäisi keksiä tekosyitä, vaan toimia. Yleensä pieleen menneille treffeillekin on ihan hauska nauraa jälkeen päin, kun huomaa, ettei maailma kaatunutkaan niiden takia.

Oikein odotan sitä, että olen toipumisessani ja raittiuspäätöksessäni niin pitkällä, että voin itsekin lähteä ihmisten ilmoille avoimin mielin ja ilman alkoholia!

Onnekseni raittiuteni alkoi menemällä AA-kokoukseen. Siellä olen saanut tutustua moniin kaltaisiini ja myös erilaisiin ihmisiin. Raittius on myös tuonut elämääni harrastuksia, joissa on tullut lisää tuttuja ja samoja harrastavia eri ikäisiä miehiä ja naisia. Ilman raittiutta minulla tuskin olisi ketään heistä tuttava- ja ystäväpiirissäni. Sukulaistenkin kanssa pärjään.

Onnekseni olin juomisen lopettaessani niin sekaisin ja ulkona elämästä kuin olla voin. Se esti menemästä baareihin. Menin sen sijaan hoitojakson jälkeen AA-palavereihin. Siellä tapasin ihmisiä, jotka olivat erilaisissa elämänvaiheissa viinasten suhteen. Oli kauan raittiina olleita, juuri raitistuneita, kentällä käyneitä jne.
Kuuntelemalla aloin opetella uutta, alkoholitonta elämäntapaa. Vähitellen opin ymmärtämään, että baarit eivät ole minun juttuni. Siellä houkutus olisi käynyt liian suureksi, koska riippuvuus oli vielä olemassa. Se odotti tilaisuuttaan.
Kun fyysinen riippuvuus loppui ja psyykekin alkoi kuntoutua, huomasin etten enää tuntenut vetoa juovien seuraan.

Myöhemmin tuli sellainenkin kausi, että seurasin aika tarkkaan humalaisten juttuja sivustakatsojana esimerkiksi bensa-asemilla, missä tarjoiltiin kaljaa. Näin entisen itseni humalaisten ja krapulaisten huuruisissa hahmoissa, turhaakin turhemmissa puheissa ja rehvakkaassa esiintymisessä. Tuo opetti edelleen ymmärtämään ja näkemään, mikä olin ollut vuosia ja mihin henkiseen/hengelliseen tyhjänpäiväisyyteen olisi helppo palata. Inhosin itseäni menneiden, hukkaan heitettyjen, valheellisten vuosieni takia. Tunsin nöyryyttä ja kiitollisuutta kun sain olla juomatta.

Seuraa on löytynyt kapakoiden ulkopuolelta, vaikka seuran hakeminen vaati ja vaatii edelleen rohkeutta ryhtyä puheisiin selvin päin. Kuitenkin on niin, että useimmat eivät juo useimmiten, kuten oletin ollessani itse viinan viemänä. Tavikset juovat toisinaan, juopot useinkin ja juovat alkoholistit päätoimisesti tai ainakin siten, että tärkeät asiat, kuten talous, terveys ja ihmissuhteet kärsivät.

Olen tyytyväinen nykypäiviin ja siihen, että jaksoin pahimman yli AA-kavereiden tuella. En enää “asu” AA:ssa, vaan tunnen sopeutuneeni yhteiskuntaan raittiina, työtä tekevänä ja veroni maksavana kansalaisena. Joukosta en erotu muussa kuin siinä, että en ota ryyppyä. Eihän selvään pähän kannata viinaa ottaa… :laughing:

Tekemistä: leffat, kirjoittaminen, lukeminen, uiminen, kylpylä, juoksu, keilailu, tietokonepelit,
eurosinkut, suomi24 deitti, match.com, keskustelufoorumit, skype, mese, uusi harrastus,
vanhan harrastuksen elvyttäminen, valokuvaus, piirtäminen, maalaus.

Kirjoita etukäteen noita asioita VIIKOLLA päiväkirjaasi, ja ota kirja esille jo torstaina, ja
SUUNNITTELE viikonlopuiksi TOIMINTAA!!!