Mirtillon Uusi Elämä

^ No ihan sama vika rahikaisella tuo kaljan juonti silloin aikoinaan. Yhteen aikaan mikä tahansa tunne tai jopa tunnetilan puuttuminen oli hyvä syy juoda kaljaa. :smiley:
Siihen aikaan ei paljon edes niistä hiilihydraateistakaan tiedetty, hehee.

Kohtuukäyttöajatuksia ei onneksi ole juurikaan ollut, koska eihän kohtuukäytöstä ole mitään iloa.
Osasin ainoastaan lopulta satunnaisjuomisen, eli pystyin helposti kontrolloimaan juomiskertojen määrää ja pitämään taukoa välissä viikkokausia, mutta kertajuomisen määrää en.

Ainoa terveellinen ratkaisu on siis täysraittius. Ihanaa muuten lukea sun ketjua, kun sulla on tuo valoisa elämänasenne. : )

Mukavaa kuulla että ilahdutan! Kiitos! :slight_smile: Kun joskus tuntuu, että lähinnä ärsytän ihmisiä asenteellani… :wink: Kyllä sitä tuli mietittyä et miten hirveen kalorimäärän sitä imeekään itseensä nestemuodossa, mutta nythän sinä vasta sen miun päähän valkaisit, että tosiaan, siinähän on ihan älyttömät määrät hiilareitakin! Kyl tekee mieli pudistella päätä menneitä muistellessa… Mulla rupes juomiskerrat vähenemään viime vuoden lopulla aivan itsestään, pelkäsin sitä paniikkia. Mut määrä pysyi samana, sammumiseen asti piti vetää joka kerta. Lopullinen päätös oli todella helpottava. Minun ei tarvitse enää rääkätä itseäni. Ja enpä kyllä ole juurikaan katunut.

Siskon kanssa puhuttiin, et on jännä miten nopeasti tunteet vaihtelee. Kun näin kaupasta tulevan ihmisen, joka kantaa halvinta mahdollista kaljasalkkua tulivat nämä ajatukset muutamien sekuntien sisään: “Voi, kun miäkin voisin… Voivoi, hänkin on alkoholisti (kohtuukäyttäjän ei tarvitse ostaa sellaisia määriä kerralla, näin olen päätellyt), säälittää. Mutta minä olenkin parempi, kun pääsin eroon. Enhän ole, olin ennen itse samanlainen ja voin itse olla koska tahansa taas samassa jamassa”. Noita tuntemuksia tuli silloin alkuaikoina. Ja sisko sanoi, et kuulostaapas tutulta… Nyt kun näen salkkua kantavan, se ei hetkauta minua suuntaan eikä toiseen. Mukavaa! :slight_smile: Odottelemme täällä kutsua grillailemaan… :sunglasses:

Oikein hyvää huomenta kaikki!! :smiley:

Niinhän siinä kävi, niinkuin yleensä käy. Hieman epäillen suhtauduin naapurien grillauskutsuun…mutta ilta olikin ihan mahdottoman hauska!! Ja aamulla oli mahtava herätä itsestään ajoissa ja venytellä nautinnolla, kuulostellen omaa hyvää oloaan!!! Kyllä aikaisemmin grillibileitten jälkeiset aamut olivat jotain ihan muuta… He eivät yrittäneet tarjota alkoholia, eivätkä itsekään juoneet. Siinäpä ne avainsanat hauskaan iltaan! Siis aivan päinvastoin kuin ennen!! Ennen en olisi suostunut menemään paikalle ilman juomismahdollisuutta, kun olisin voinut senkin ajan juoda kotona. Tekisi mieleni tanssia, niin ihanaa on elämä nyt! :laughing:

Olenkohan liian mustavalkoinen, kun joku viikko sitten päähäni tuli tämmöinen ajatus, että jos ihmisellä on tarve juoda itsensä humalaan, edes harvoin, niin silloin hän on alkoholisti. Tai ainakin vakavassa vaarassa tulla sellaiseksi. Eihän terveellä ihmisellä pitäisi olla mitään tarvetta sekoittaa päätään…? Nykyään lähes ällöttää entiset “hauskat” juomalaulut, joita itsekin tuli huudettua kurkku suorana, ylistäen känniä… :frowning: Ja ällöttää se, et on muka ihan ok, suotavaa, jopa pakollista vetää toisinaan perseet olalle oikein kunnolla. Ei ole. Tosin ne, jotka sitä toitottavat, tekevät sen useimmiten huomattavasti useammin, kuin toisinaan… Joten, kyllä, minäkin olen ruvennut tarkkailemaan muiden juomistapoja. Kaipa se on hyväkin, löytää heidän käytösmalleistaan omia entisiä maneereitaan ja oppii huomaamaan ne, jos sellaisia joskus taas itselle ilmestyy. Toivottavasti oppii ainakin… :slight_smile:

Nyt lisää kahvia koneeseen, Uuden Elämän aamuraportti päättyy tähän.

Tämä aurinkoinen ja helteinen aamupäivä on sisältänyt työkäytössä olleen pakettiauton muuntamista viihtyisäksi yöpymispaikaksi, eli toisin sanoen pesua, hinkkausta, kuurausta ja huuhtelua. Ihan kohtalaisen lämmintä ja raskasta hommaa, kun auto seisoi tietenkin auringonpaahteessa, hikeä tippui sateena, pesin toki lattiankin viimeisenä… :smiley: Mutta samalla olin NIIN iloinen siitä, että pystyn tekemään sen, jaksan tehdä ja viitsin tehdä!! Nyt auto ihan tuoksuu puhtaalta… :slight_smile: Jotenkin tuntuu ihan uskomattomalta, että huomenna me oikeesti lähdetään! Onneksi ilmeisesti keli sentään hieman viilenee… Ihanaa raitista päivää kaikille! :slight_smile:

Ainiin, ei se homma ihan ilman vahinkoa tietenkään mennyt… Miun upouusi langaton handsfreelaite tipahti sinne pesuainesankoon… :frowning: Pelastin sen tietenkin sieltä salamannopeasti ja annoin kuivaa, mutta nyt se ei sit enää toimi. Tai toimii sillei, et miä kuulen sen toisen äänen hyvin, mut minun ääni ei kuulu sinnepäin. Pakko ostaa sit kai uusi matkalta kun lähdetään maanantaina… En usko et tuommoista kannattaa paljon korjaukseen viedä. V*tuttaa kyl ihan sopivasti, mut minkäs teet. Sattuuhan näitä paremmissakin piireissä.

Sattuuhan sitä.
Jes, pakettiautosta yöpymispaikkana tulee mieleen jotkut festarireissut muinoin, ja minibussissa -sellanen pakun kokonen 9 paikkanen biili- tietysti keikkareissut oman bändin kanssa. Oi, ikävä tien päälle ihan. :slight_smile:

Niiin tuosta humaltumisesta ja sen tarpeesta… No, mä oon kyl sitä mieltä että ei pelkkä humaltuminen silloin tällöin vielä alkoholistia tee. Onhan sen kokenut kai lähes jokainen ihminen joskus. Kuten ahmimishäiriötäkään ei vielä tee se jos satunnaisesti herkuttelee jollakin epäterveellisellä herkulla.
Vasta kun jatkuva kohtuuttomuus juomisen, päihteenkäytön tai syömisen parissa alkaa hallita ja orjuuttaa elämäämme, on kyseessä alkoholismi tai päihderiippuvuus tai ahmimishäiriö.

Raittius on kyllä siitä hyvä juttu, että siitä on elämäntapana iloa ja hyötyä jopa niille jotka eivät ole alkoholisteja. Alkoholisteille raittius on puolestaan elinehto, jos mielii pysyä terveenä ja hengissä.

Oikein hyvää ja mukavaa ja antoisaa reissua teille, on the road! Olkoon kesä ikimuistoinen. :slight_smile:

Canned heat:“On the road again” ja Katie Melua “On the road again”. Tuo Melua on kyllä aikas hyvä,ihan erinomainen.Youtubesta löytyy. Ja hyvää matkaa täältäkin.

Kiitokset toivotuksista! Matkailun makuun päästy, ihanaa! Eka yönä yövyttiin autossa, toisena hotellissa (leirintäalue Hailuodossa menee näemmä kasilta kiinni, vaikka lauttoja menee myöhemminkin, outoa) ja nyt aloitellaan mökkiyötä jo melko lailla pohjoisessa. Pieniä houkutuksia toisinaan, mut ei mitään ylitsepääsemätöntä. Lauantaina tulee sit se puoli vuotta raittiutta täyteen! Aion ostaa itselleni pisaran muotoisen kaulakorun muistuttamaan että mitä voinkaan menettää jos erehdyn ottamaan yhdenkään pisaran. Nyt en jaksa enää näpytellä kännyllä ja unikin painaa, joten lopettelen.

Oi, on tää matkailu ihanaa!! Tänään käytiin syömässä niin jumalaisen hyvä ateria ettei tosikaan! Alkupaloiksi mm. kokonaisia katkarapuja, kuningasravun jalkaa, paistettua turskaa, savustettua kissakalaa ja marinoitua haukea (supernam!) ja aiolia, pääruoaksi pippuripihvi (ikinä en ole niin hyvää saanut) ja jälkiruoaksi juustokakkua ja karpalojäädykettä… Ja juomana jäävettä. Käypikö katteeks? :wink: Oltiin illan ekat asiakkaat joten saimme syödä rauhassa ja päästiin pois ennen viinin lipittelijöitä ja muita örveltäjiä. Oli muuten uskomaton elämys! Nyt maistaa aivan eri lailla kuin ennen kun makuaisti ei ole turtunut. Eikä ollut kiire mihinkään (siis juomaan). Raittius tekee koko elämästä niin paljon ihanampaa et ihan älytöntä! Ja ainiin. Korunkin ostin, pisaraa en löytänyt, siinä on kolme pyöreää kiveä. Olkoot sitten vaikka usko, toivo ja rakkaus… Ja pitihän se sit ostaa sille pariksi sopivat korviksetkin…

Onpa mukava kuulla, että osaat nauttia noin täysillä - ja ilman alkoholia. Kuulostaa tosi hienolta ja tsemppaa taas meitä muitakin siihen, että ihanaa lomaa ja matkailua voi olla myös selvin päin (tai eihän se itse asiassa kännissä edes ole mukavaa…).

Ihanaa, Uusi Elämä. Sullon oikeesti nyt uusi elämä! Toivottavasti koko matka on yhtä suuri nautinto kuin tähänkin asti, olet sen kyllä ansainnut :smiley:

Voi Ihanaa UUsi Elämä!!!
Matkasi tuntuu niin ihanalta. Olen kateellinen ja onnellinen puolestasi.
NAUTI täysillä siis nauti TÄYSILLÄ! wau
Särö

:unamused: Kiitos teille, Pandoora, Medusa ja Särö!! Kyllä sitä tosiaan pystyy nauttimaan elämästään ja lomailusta ihan täysillä ja ilman tunnetta siitä että jotain puuttuu, vaikka ei juokaan. Sen on kyllä ikäväkseen joutunut huomaamaan, (minkä kyllä jo tiesinkin) että pääsääntöisesti suomalaiset tarvitsevat lomaillessaan paljon alkoholia. Onneksi sentään yöpymispaikkamme ovat olleet sen verran laajoja että ei ole pakolla tarvinnut mennä rymysakkien lähistölle. Paitsi yhtenä yönä, kun sellaisia sattui seinänaapureiksi… Sen jälkeen ostettiin korvatulpat ja tuntuupa siltä että tänä yönä niitä saattaa tarvita… Viime yö oltiin upeassa kelomökissä, ne on yllättävän edullisia tähän aikaan vuodesta! Nyt on alkamassa viimeinen yö matkalla, ja aateltiin et paikan tasolla ei ole väliä, kunhan siellä on sängyt ja vessa. Ja täällä on jopa suihkukin, luksusta! :slight_smile: Ja vielä tuosta viinan läträämisen itsestäänselvyydestä, miehen tuttavat ovat olleet ihan ihmeissään, kun kysyttäessä hän on vastannut ettei olla juotu “mitään” tällä matkalla! Vaikka ollaanhan me juotu, litratolkulla mehua ja vissyä… :wink: Nyt on nukuttava, et jaksetaan ajaa huomenna kotiin! Kissoja onkin ollut jo ikävä! :slight_smile: Ja muuten, tänään olen ollut puoli vuotta raittiina! :smiley:

Toi eka hymiö tuli väärään paikkaan… En oikein hallitse tätä kännykkänetteilyä… :wink:

Onneksi olkoon! Hyvältä kuulostaa :slight_smile:

Onneksi olkoon, puoli vuotta on aivan uskomattoman hieno saavutus!

Sinulla on varmaan ollut ihana loma, rakastan itsekin Lapin luontoa!

Terveisin Pipari

Kiitokset onnitteluista Cricket ja Pipari! :slight_smile: Matka oli I-H-A-N-A ja ihan tarpeeksi pitkäkin, että kotiinpalaaminenkin oli ihanaa! :slight_smile: Kissatkaan eivät vierasta, niinkuin pelkäsin. Nyt on vaan jotenkin hölmö olo olla paikallaan, kun on viikon edennyt tukka putkella… Eka yö oltiin leirintäalueella Ähtärissä, toinen Hailuodossa Luotsihotellissa (aivan jees paikka), kolmas Pellossa pienessä (huonossa) mökissä, neljäs Kilpisjärvellä hotelli Kilpiksessä (suosittelen LÄMPIMÄSTI!), viides Luostolla kelomökissä (sekin oli IHANA!) ja viimeinen Kajaanissa asuntohotellissa (ihan kelpo paikka, paikallinen nuoriso oli vain turhan vilkasta…). Ja ensi yö saadaankin sit tuutia omassa sängyssä! :slight_smile: Kerran jouduimme käymään baarissa Luostolla, kun iltakävelyllä iski mahdoton jano. Kysyin ensin vissyä ja sitten yleensä jotain alkoholitonta, ja olin kyllä ihmeissäni, kun myyjä kaivelee laatikkoa ja sanoo, et ei heillä kyllä oikein ole… :open_mouth: (Juoppoja vain hyysätään ja meidät unohdetaan täysin… :angry: ) Sitten hän löysi kuitenkin vissyä, ja hyvä niin, muuten olis ollut turhan ryydyttävä lenkki helteessä. Tuntui tosi tyhmältä seistä siinä tiskillä ja nokan edessä varmaan tuhansia viinapulloja…iski melkein ahdistus ja oli pakko päästä sieltä pian pois. Juotiin vissyt pikana terassilla ja jatkettiin lenkkiä, sit heti helpotti! :slight_smile: Nyt sit pitää opetella taas elelemään kotosalla. Äsken yritti iskeä joku paniikkihäiriön tapainen, varmaan väsymys vaatii verojaan, eiköhän jo huomenna ole olo ihan toinen, kunhan tässä saunotaan ja nukutaan piiiitkä yö! Uuden Elämän kotiinpaluuraportti päättyy tähän.

Onnittelut sinulle juomattomista kuukausista. Tätä tietä jatketaan edelleen.

Olet päässyt tekemään sen reissun joka minulta jäi työesteitten vuoksi tekemättä… melkein olen kateellinen :stuck_out_tongue:

Kiitokset Jaana Muru! :slight_smile:

Usko vain, kyllä sinäkin vielä samanlaiselle matkalle pääset! Nythän meille on katsos koko maailma avoinna!! Me aloiteltiin vaatimattomasti ihan omasta maasta… Tai no piipahdettiinhan me Ruotsinkin puolella. Pitänee yrittää toipua tästä matkasta ennenkuin seuraavaa reissua suunnittelee. Äiti kovasti jo ehdottelee että meidän pitäis lähteä Italiaan jo marraskuussa (ensi vuoden huhtikuussa piti), kun silloin siellä pääsee keräämään oliiveja. Kuulostaa hyvältä, mut tänään ei enää jaksa ajatella. Saunasta tultiin juuri, ei kotisaunan voittanutta! <3 Kyllä ne ruattalaiset tietää mistä puhuu, kun sanovat, että: “Borta bra, men hemma bäst!” :slight_smile:

Uneton luki Sun ketjusi. :slight_smile: kiitos kun ketjuuniolit kirjotellut, onnea puolesta vuodesta ja hyvästä lomasta. Toivoisimme että olis jo puolivuotta kulunut ja olo olisi parempi! Mutta kuten Monet on oivaltaneet teksteisdään: on jo helpotus kun ei tartte enää juoda.

Ps. Me ollaan muuten samanikäsiä. :slight_smile:

Helinä

Pps. Sori, oon oja käsi uuden kännyn ja tekstisyötön kera! : D