Minun tarinani

Olen 36-vuotias nainen, neljän lapsen äiti, naimisissa hyvän miehen kanssa. Oma koti, työ, harrastukset, kesämökki… tässä vaiheessa voisi sanoa, että se koira vain puuttuu.

En koe kärsiväni alkoholismista, en ole alkoholisti, mutta minulla on ongelma alkoholin kanssa. Kotioloissa saunakaljan, tai kahden, ottaminen ei ole koskaan tuottanut ongelmia. Ne olen voinut nauttia ja se on jäänyt siihen. Kodin ulkopuolella kun vastuuta lapsien hoidosta ei ole, karkaa mopo käsistä. Juon, juon ja juon. Juon niin paljon, että määrässä ei ole mitään järkeä. Juon vaikka silmät kiinni, istualtani, oksennan, jotta voisin juoda lisää. Juon niin kauan, että sammun.

Jo jonkin aikaa sitten tiesin, että asialle täytyisi tehdä jotain. Tuli tilanteita, että muisti ei enää toiminut. En osannut enkä kyennyt enää kontrolloimaan tekemisiäni. Uskottelin vain itselleni, että SEURAAVALLA KERRALLA en ota enää näin paljon… Ehkä se uskottelu riitti juuri ja juuri seuraavaan kertaan, mutta sen pidemmälle se ei enää kantanutkaan.

Tällä hetkellä tilanne on se, että tapahtui hirveitä asioita joitakin päiviä sitten. Koko elämäni, perheeni, ystäväni, moni ihminen on saanut kärsiä tolkuttomasta humalatilastani ja tekemisistäni. Ja nyt olen sen päätöksen tehnyt, että tippaakaan en ota. En enää koskaan. Ikinä. Jos en osaa sitä käyttää tietyissä tilanteissa kohtuudella ja aiheutan näin suurta surua ja murhetta monelle ihmiselle, en siihen aineeseen yksinkertaisesti voi enää koskea. Ja tässä päätöksessä aion pysyä. Vähintäänkin sen olen velkaa rakkaalle miehelleni, perheelleni ja muille läheisilleni.

Toivon, että raittiuteni tulee tuomaan jotain hyvää mukanaan. Tiedän, että etenemme pienin askelin. Mutta tämä ensimmäinen askel on tuntunut niin suurelta, en tarkoita vaikealta, mutta hyvältä ottaa. Tiedän ja ymmärrän mitä minulla on pelissä, ja jos aion pelin “voittaa”, on minun näytettävä kaikille, että olen tosissani. Ja sitoutunut yrittämään korjata asioita - niitä, jotka juomiseni on pilannut. Toivon, että minulle annetaan vielä mahdollisuus.

Elämässä tulee aina eteen uusia mahdollisuuksia! Juomisen lopettaminen antaa näitä mahdollisuuksia vielä aiempaa enemmän.

Minulla ainakin päätös juomisen lopettamisesta oli vahvempi, kun en tehnyt sitä tavallaan muiden takia, vaan itse koin, etten enää tarvitse alkoholia mihinkään. “Minun ei enää tarvitse juoda,” on jotain minkä moni muukin on täällä päihdelinkissä todennut. Minulla tämä päätös on vasta lapsenkengissään, olen ollut 12 päivää juomatta. Ratistuminen tulee sitten aikanaan, jos tulee. Ei kannata tehdä liian suuria lupauksia heti alkuunsa, sillä ne saattavat alkaa tuntua ahdistavilta. Minulla ainakin monta raitistumisyritystä on kaatunut siihen, että olen laittanut korkin kiinni parantaakseni jo tapahtuneita asioita ja virheitä enkä siksi, että haluan aloittaa uudenlaisen elämäntyylin. Toinen täälläkin esille nouseva ajatus on se, että juomatta ollaan päivä kerrallaan. Siitä osaa joku muu varmasti kertoa paremmin.

Olet tehnyt hienon päätöksen, nyt täytyy vain pitää siitä kiinni! Mukavaa ja raitista viikonloppua!

Päätökseni tein tottakai myös itseni takia. Sehän on vaarallista monella tavalla olla tiedottomassa tilassa. Jopa hengenvaarallista. Vaikka ympäriltäni katoaisi kaikki muut, on minun elettävä päätökseni mukaisesti.

Koska juomiseni ei ole ollut päivittäistä, ja pystyn olemaan juomatta, minun ei tarvitse juoda, niin miksi en sitten jatkaisi sillä tiellä. Minua jopa ahdisti ajatus vähentämisestä. Pelkäisin kuitenkin joka kerran, että kaksi ei riitäkään. Lopettamispäätös toi minulle juuri sen tunteen, että se on minun tieni.

Kiitos, toivon raitista ja mukavaa viikonloppua myös kaikille muille!

Hieno päätös Juusto. Kyllä se niin on, että jos juominen hallitsee meitä ei me juomista, niin on parempi lopettaa kokonaan. Oli se juominen sitten päivttäistä tissuttelua tai vain yksittäisiä järjettömiä perskännejä jolloin voi sattua mitä vaan. Kumpikin on ihmiselle paha asia.

Tsemppiä päätöksen pitämiseen :mrgreen:

Tervetuloa Juusto tänne kaltaistesi joukkoon. Kovin tutulta kuullostaa kuvauksesi juomistyylistäsi, koska se vastaa aika tarkkaan minun tyyliäni käyttää alkoholia. Olen kanssa päätynyt samaan lopputulokseen, eli alkoholin jättämiseen kokonaan. Olenkin ollut välillä pitkiäkin aikoja ottamatta, mutta olen myös retkahtanut useamman kerran, viimeksi muutama viikko sitten. Kohtuukäytön peikko ryömii esiin aina kun vanhat asiat unohtuu ja sitä kuvittelee että on saanut anteeksi vanhat kännisekoilut. Retkahduksieni määrät ovat kuitenkin tasaisesti aikaa myöden harventuneet ja kuljenkin virheistä oppineena tasaista vauhtia kohti täysraittiutta. Uskon vakaasti että enää minun ei tarvitse retkahtaakkaan, koska olen lopen kyllästynyt niihinkin. Juomiseni on juotu ja tunnen siitä helpotusta enkä haikeutta, tai pelkoa kuten joskus tein. Tsemejä!

tervetuloa ja onnea …
minusta ainakin täällä p-linkissä on välillä ihan jotenkin
aistittavissa, miten toiset toivovat minulle ja muille täällä
kävijöille kaikkea parasta,mahtava paikka ja paljon täältä
voi saada ja ehkä jotain antaakkin…
on muuten hienoa,aina kun joku uusi kirjoittaja tulee paikalle,
mistä lie johtunee?::

Medusa, Prossa ja foofighter; kiitos tervetulotoivotuksista, kannustuksesta ja tsempeistä!

Kerroit Prossa retkahduksistasi. Toivottavasti retkahduksetkin ovat nyt takana. Tunteeni itsellä on hyvin samankaltaiset - en tunne ahdistusta lopettamispäätöksestä ja alkoholittomuudesta, vaan siitä, että joutuisin joskus vielä sitä juomaan!!

Foofighter: Tämä onkin aika kaksipiippuinen juttu. Tänne tulemista en olisi toivonut koskaan tapahtuvan, silti olen nyt kiitollinen siitä, että täällä olen. Perheeltänikin olen saanut paljon tukea. Eilen mieheni kertoi uskovansa ja luottavansa siihen, että onnistun tässä kun vain haluan. Jos joskus on halunnut kuuta taivaalta, tämä on vielä enemmän. Mutta tämän voi myös saavuttaa, ja niin aionkin! Kuuta et kiinni saa koskaan…

Yksi vuoden juhla(juhlimis)päivistä takana, selvinpäin, krapulattomana, tipattomana. Ja hyvältä tuntuu. Tästä on hyvä jatkaa ELÄMÄÄ!!

juu,kuu taivaalta,no broblem,jos joku sen haluaa,niin toimitan
ensi tilassa…laitetaanko lahjapaperiin…hooo…
-terv.(pohjois)savolainen supersankari:::::vituiks män…

Kuulosti niin tutlta, paitsi että vuoden raittiuden jälkeen päätin taas kesällä lähteä käymään terassilla…noh, muutamat kerrat meni ok, ja ajattelin että hyvinhän tämä sujuu, kunnes huomasin että näitä “tyttöjen” iltoja tuli taas joka vkl. ja määrät kasvoivat, loppujen lopuksi sitä yritti hiipiä änkyräkännissä kotiin, seuraavana aamuna kamalat syyllisyydentuskat, mietti miten sitä on käyttäytynyt, mitäköhän muut ajattelevat, kehtaako pihan ohi enään kävellä, jos vaikka joku on nähnyt jne… harmittaa ja masentaa, muistelen miten hyvä oli olla ilman alkoholia, käydä lenkillä jne, nyt aion sen tunteen saada takaisin keinolla millä hyvänsä.

Juuri näin on käynyt minullekin. Lapseni eivät ole edes nähneet minua humalassa. Kappahan iltaoluidenkin määrä tietysti vuosien saatossa lisääntynyt, mutta suurin ongelma oli juuri tuo kertarykäisy. Minä päätin että olen alkoholisti, olen sitä tai en. Helpompi ainakin hyväksyä se tosiasia, että ei enää tippaakaan. Joku viisas täällä sanoi että nollan ja yhden välillä on isompi ero kuin yhden ja kymmenen välillä. Tsemppiä, ei se satu. Ja tänne kun kirjoittelee ja lukee välillä omia tekstejään, niin pysyy tuoreessa muistissa, että miksi mihinkin ryhtyi.