Minun tarina

Hei kaikille. Kirjoitan tänne ensimmäistä kertaa ja pahoittelen jos tekstini on tönkköä tai vaikeaa luettavaa.

Olen ollut peliriippuvainen pidemmän aikaa ja nyt olen siinä tilanteessa että en pysty enää maksamaan kaikkia lyhennyksiä. Läheiseni vakava sairaus osui ihmeellisesti ja laukaisi minussa jälleen pelaamisen himon ja menin pitkän pelaamattoman jakson jälkeen pelaamaan viikossa melkein 10k euroa…

Olen tehnyt päätöksen että päästän isot lainat ulosottoon sillä uskon että se on ainut keino lopettaa velkaantuminen.

Tienaan melko hyvin, nettopalkka on noin 3300-3600e. Silti lyhennyksien ja vuokran sekä ruuan jälkeen elämiseen on jäänyt 100-250e/kk. Asumme vuokralla ja myin juuri autonikin pois.

Hirveintähän tässä on se että minulla on 1,5v lapsi sekä avovaimo ja silti olen ongelman kanssa aivan yksin, olen ollut kaikki vuodet. Eli siis kukaan ei tiedä, ei vanhemmat, ei ystävät, ei puoliso. Tämä on ensimmäinen kerta kun kerron kenellekkään, edes näin anonyymisti. Olen ollut todella pitkään ahdistunut ja elämä ei tunnu enää miltään. Joskus on käynyt se pahinkin mielessä mutta avopuoliso ja ihana lapsi tuovat valonpilkahduksia elämään.

Teiltä pyytäisin neuvoja. Miten kannattaa toimia ja miten vähenee esim postilaatikkoon tuleva kirjeiden tulva? Haluan vain nopeasti ulosottoon mutta kun nyt vasta jäi ensimmäiset maksuerät maksamatta. Sen lisäksi että velkaantuminen loppuu, niin taitaa jäädä jopa hieman enemmän rahaa.

Kuulostaa aikalailla omalta tilanteelta muutamia vuosia sitten.

Eipä noita laskuja ja käräjäkirjeitä oikein voi estää ja jos et halua nähdä äärimmäisen paljon vaivaa (esim. juosta ruokatunnilla kotiin hakemaan laskut, ettei puoliso näe) niin suosittelen kertomaan, jossain vaiheessa se kuitenkin tulee paljastumaan.

Mutta hienoa, että päätit viimeinkin avata suusi, siitä se paraneminen lähtee. Tsemppiä, mitä ikinä tuleekaan tapahtumaan niin selviät siitä varmasti.

Suosittelen olemaan rehellinen puolisolle ja kertomaan tilanteen. Sen peitteleminen on äärimmäisen hankalaa ja tulee ilmi jossain vaiheessa kuitenkin. Jos et kerro ja asia paljastuu jotenkin muuten niin puoliso pitää sinua täysin epäluotettavana.
Vaikka on hankala tilanne niin rehellisyys kannattaa. Muille ihmisille kuin ihan läheisille kertominen kannattaa punnita tarkkaan. Tsemppiä ja hyvä kun kirjoitit tänne. Se on ensi askel. Niin ja rahan kaivoon heittäminen on lopetettava. Vinkkejä saat näiltä sivuilta.

Kiitos vastauksista.

Olen päättänyt kertoa puolisolle ja nyt odotan vain oikeaa hetkeä. Jälleen yksi huonosti nukuttu yö takana ja epätietoisuus siitä miten nämä laskut nyt etenee ja miten tästä homma jatkuu. Mistä kannattaa hakea apua ja vertaistukea?

Onko muilla ollut semmoisia ongelmia että ruoka ei maistu ja paino tippuu hirveää kyytiä, itsellä on vuodessa tippunut 85kg–>68kg. Harrastan kyllä liikuntaa, mutta kyllä varmasti tähän vaikuttaa myös syömättömyys ja alakuloisuus.

Suosittelen myös kertomista puolisolle mahdollisimman pian. Tuli mitä tuli.

Itse olen myös laihtunut ja nyt alipainoinen. Ei vain maistu mikään.

Hyvä tulot tuon ikäiselle kaverille. Velkasi on n. kahden vuoden nettotulot. Tuolla tulotasolla sinun pitäisi olla mahdollista saada yhdistely ym. lainaa. Jos työsi on vakaa ja sulla on suhde jonkin pankkiin, niin mene juttelemaan sinne. Voit toki tarvita takaajan, mutta kannattaa yrittää, koska säästät jonkun verran. Toisaalta, jos pelaamattomuus ei tunnu kovin varmalta, niin ulosotto voisi olla varmistus asiassa. Mutta siinäkin tuolla tulostasolla voi jää ylimääräistä rahaa, jonka saa tungettu peleihin.

Kiitos taas vastaajille.

Tulot on kyllä ihan hyvät mutta pidän itse ulosottoa parhaana vaihtoehtona. Lähinnä myös siksi että vaikka saan järjestelylainan niin mitä jos romahdan taas? Ulosotto tuntuu kovalta koululta joka minun pitää köydä läpi.

Osaatteko sanoa miten velka lyhenee jos maksaa noin 1,2k kuukaudessa?.

Ensimmäiset psri vuotta ulosotossa velka lyhenee suht hitaasti, koska kaikista maksuista menee erilliset taulukkomaksut javelat muutenkin tippuvat ulosottoon pikkuhiljaa. Hankala sanoa, miten paljon tuo lyhennys on, riippuu paljolti aina, kuinka monta velkaa lyhennetään kerrallaan.
Kun taulukkomaksut päättyvät, alkaa velka lyhenemään nopeammin. Laske joka velkaan lisää 7% korko (/12kk) ja vähennä lyhennyksesi. Itse maksan kuukausittain noin tuhat euroa ja käytännössä velka lyhenee reilut 900e.

Jos on ottanut lainoja joissa on korko enemmän kuin tuo 7% niin muuttuuko lainan korko 7%:iin kun se siirtyy ulosottoon vai lasketaanko korko alkuperäisen koron mukaan kunnes laina maksettu?

Se on n. 5-6 vuoden projekti tuolla lyhennyksellä, ehkä vähän pidempi. Ulosottohan ei itsessään pysäytä pelaamista, se pysäyttää velkaantumisen, mutta tilin voi edelleen pelata. En kyllä itse näe, että siinä on vapaaehtoisesti mitään järkeä, koska ongelma on kuitenkin se pelaaminen. Lisäksi näille riistoyhtiöille on turha maksaa yhtään ylimääräistä. Kerro puolisolle mikä on tilanne ja pyydä, että hän ottaa pankkitunnarit ym. käyttöön ja saat itsellesi seuraavan x kuukautta vain käteistä.

Täysin samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Lisäksi velkasi kasvavat melkoisesti ulosotossa. Itse olen asioista ottanut selvää ja se on vihon viimeinen vaihtoehto ellei ole ihan pakko ja sinunhan ei ole.

Kiitos vastauksista.

Kyllä nyt näyttää siltä että ulosotto on ainut vaihtoehto, rahani eivät riitä tällä hetkellä kaikkiin lyhennyksiin. Minulla ei ole mitään vakuutta laittaa ja senhän pankki haluaa jos sitä kautta meinaa lainan saada. En halua vetää ketään mukaan tähän velkaan.

Olisi kiva kuulla ihmisiltä jotka ovat ulosotossa, jotain vinkkejä ja kokemuksia, sekä miten homma tästä käytännössä sinne etenee.

Nyt on avovaimolle kerrottu. Katsotaan miten homma tästä lähtee rullaamaan.

Allekirjoituksestani näet linkin minun tarinaani. Aika tarkkaan olen 8 vuotta ollut ulosotossa ja maksellut sinne n.55000e edestä pelivelkoja.
Käytännössä kannattaa sinun pyytää velkojia laittamaan velat oikeudelliseen perintään heti kun mahdollista, näin saat velat nopeammin ulosottoon. Kun velka on viety käräjäoikeuteen, saat sieltä tiedoksiannon kirjeellä/puhelimitse. Omalla kohdallani haastemies aina soitti ensin, varmisti osoitteen ja laittoi haasteen postiin. Kun haasteen päiväys menee ohi, tulee siitä velkoomustuomio ja velka etenee ulosottoon. Ulosotto lähettää tästä vielä laskun, eli velan voi hoitaa vielä kerralla tässä vaiheessa. Kun saat uo:sta ekan kirjeen, kannattaa heti soittaa ulosottoon ja kertoa tilanne rehellisesti,samoin kertoa kaikki sinne tulossa olevat velat. Ulosottoa ei kannata pelätä, ihmiset siellä tekevät vain työtään ja oma kokemukseni ulosottovirkailijoista ja haastemiehestä ovat pelkästään positiivisia. Ulosotto sitten päättää, että ottaako osuuden palkasta suoraan (tieto palkanlaskentaan) vai sovitteko, että maksat osuuden itse. Helpoin tapa on tuo suoraan palkasta.
Luottotiedot toki menee jo perintätoimiston ilmoittamana, kun velka sen 60pv maksamatta, mutta ei sekään maailmanloppu ole. Kannattaa huolehtia vain jo olemassaolevien vakuutusten, puheliittymien ym. maksuista, niin ne jatkuvat ennallaan.
Ja jos olet tähän saakka maksanut lyhennyksiä säntillisesti ja jätät nyt jatkossa maksamatta, niin sinulla on n.pari kk ennenkuin mitään ulosotossa, joten rahaa alkaa jäädä jo nyt käteen.

Miten muuten avovaimosi otti tiedon vastaan?

Kiitos avaavasta viestistä.

Avovaimo otti tilanteen raskaasti niinkuin saattoi odottaa, ainakin vielä sanoo jatkavansa kuitenkin yhteisellä polulla. Vihaan itseäni ja vihaan vielä pitkään.

Olen varannut huomiseksi ajan työterveyshuoltoon jossa kerron tästä kaikesta ja siitä että mieleni on tällähetkellä täysin palasina. Olen tehnyt masennustestejä ja pisteet liikkuvat siellä 20-23.

Olen ladannut maksulliset esto-ohjelmat(gamban) kännykkään ja tietokoneeseen. Ohjelma vaikuttaa hyvältä siinä mielessä että kokoajan rullaa mittari että kauan ohjelma on ollut päällä ja avovaimo pystyy tarkistamaan sen jatkossa milloin haluaa.

Olo ei ole vielä ainakaan helpottunut ja olisi kiva jos ruoka alkaisi maistumaan ja saisin joskus nukuttua.

Vakuutus ja puhelinliittymä pitäisi olla varmistettu. Olen tehnyt paperille suunnitelmaa ja sen mukaan pystyn lyhentämään uo velkaa 1200-1700e/kk.

Kannattaa olla vain mahdollisimman avoin ja rehellinen puolisolle. Oma puolisoni otti asian aikanaan myös varsin raskaasti, ja haki apua mm. auttavasta puhelimesta. Pystyimme kuitenkin keskustelemaan asiat silloin läpi ja hän ymmärsi, että kyse on sairaudesta. Nykyisin aiheesta tullut jokseenkin tabu ja siitä ei isommin jutella, mutta toisaalta en kaipaakaan keskustelua aiheesta. Elämä rullaa painollaan.

Muistan kuitenkin vielä hyvin nuo ajat, kun kerroin puolisolle, kun luottotiedot meni, kun ensimmäiset haastepuhelut saapuivat ja postiluukku oli täynnä velkakirjeitä. Se ahdistus ja pelko, unettomuus ja jatkuva säikkyminen. Kaikki ne helpottivat ajanmittaan, kun tilanne alkoi ratkeamaan pala palalta. Tottakai pelaaminen, velat, valehtelu ym. ahdistivat ja sitä syytti itseään, mutta ei se itsesyyttely mitään auta. Ainoa, mikä auttaa on tilanteen hyväksyminen ja asioiden eteenpäin katsominen.
Teit minusta tosi hyvän päätöksen, että kerroit puolisolle, en näe myöskään ulosottoa huonona päätöksenä. Omalla kohdallani se oli lopulta pelastus ja ainoa mahdollisuus sille, että pääsin lopulta lyhentämään velkoja. Voisin kuvitella, että kohdallasi on vielä tietynlaista sumussa elämistä sen aikaa, kunnes ensimmäinen velka on oikeasti ulosotossa ja olet jutellut ulosoton kanssa. Sen jälkeen alkaa helpottamaan :slight_smile:

Hyvä kun kerroit. Se vaatii rohkeutta ja sinulla taitaa sitä olla. Sä selviät kyllä!

Alkuperäistä korkoa voidaan vaatia maksettavaksi 180 päivän ajan velan irtisanomisesta/eräännyttämisestä. Jossain vaiheessa saat velanantajalta laskun (noin 2 maksuerää maksamatta), jossa vaativat koko velkasumman maksamista kerralla muuten siirtävät sen perintään.

Tuossa vielä malliksi 1 irtisanomiskirje
postimg.cc/Fd6MCPhw

Meneekö siis käytännössä niin että vaikka velalla olisi ollut korkeampi korko kuin 7% velkaa ottaessa niin ulosotossa korko muuttuu jossain vaiheessa 7%:n koroksi? En kysy tätä itselleni vaan yritän ymmärtää kasvaako ulosoton velat alkuperäisen koron mukaan korkoa?