minne mennä pvisin espoo(hki)?? vinkkejä

Tervehdys kaikille!
Olen vajaan vuoden raittiina ollut 37v.nainen ja pienen pväkoti-ikäisen lapsen yh-äityli.
Kuntoutukseni on päättynyt ja tässä mietiskelen missä voisin alkoholistina käydä kahvilla tms tapaamassa vertaisiani kun olen vienyt lapseni pväkotiin… minne siis mennä jo 9 aikaan aamulla :question: , kotiin en voi juuttua!!
Missä te muut raittiit käytte :bulb: ? Olen palaamassa työelämään, mutta tuskin kuitenkaan ihan tänä vuonna vielä, ensin jotain muuta pvärytmiin. Iltoihin on ohjelmaa :slight_smile: , mutta pvät on ongelma :unamused: .

´

Miksi kiusata itseään kännisten joukossa? Kaljateltta on jo joka jalkapallopelissä, siihen pitäisi jonkun puuttua. Mitä terveitä elämäntapoja ne?
Kapakasta saa selvä mies taluttaa juoneita naisia kotiin mutta eikö se itsestä tunnu hyväksikäytöltä?

Tervetuloa !

lasso.greenspot.fi/varpunen/Site … search.htm

Espoon Ankkuri on hyvä paikka. Aamulla klo 9-10 ilmainen aamiainen ja muulloin ainakin kahvia tarjolla. Viihtyisä paikka kaikin puolin. Kannattaa käydä katsomassa.
samaria.fi/toimintayksikot/e … elukeskus/

Ankkuri on kristillnen mesta, joten jos kristillsyys ei häiritse niin kannattaa tutustua. Sitten on tietty Askel Espoon keskustassa, mutta emmä nyt sitä varauksetta osaa suositella.

AA ryhmiä tietty kokoontuu hieman päivisinkin… mutta enemmän Stadn puolella.

Ai niiiiiin; Espoon A-klinkan aamuryhmä on mun mielestä maino! :smiley: Oli aikoinaan joka arkiaamu 9.30 ``11, ehkä kokoontuu nykysinkin. Oi nostalgiaa. Menisin itte joskus ihan muistoja verestämään, mutten eräistä syistä viitsi enää.

Mitäs hullua siinä nyt taas on? :smiley: Kyllä A killan toiminnassakin mukana olevilla jokin yhteinen nimittäjä löytyy. Samoin mielenterveysyhdistyksissä.
Ei niihin kukaan ihan ulkopuolinen hakeudu ilman mitään kosketuspintaa niiden viitekehykseen.

Ryhmähoidossa ja ryhmäterapiassa on nimen omaan elementtinä se, että samanlaisessa tilanteessa olevat ihmiset tukevat ryhmänä toisiaan. Tähän perustuu myös vertaistukiryhmät, vaikkei niiitä virallisesti terapiaksi pidä sanoakaan. Ne on silti hoidollisia ryhmiä joissa käydään hoitamassa itseä.
Puuhastelu ja harrastelukerhot on sitten erikseen, ihan mukavia nekin varmasti kyllä mutta vaatiihan nekin jonkun yhteisen ominaisuuden: kiiinnostuksen siihen yhteiseen tekemiseen.

Niin, ja EMY:ssä (Espoon mielenterveysyhdistys) on paljon ohjelmaa ja toimintaa.
emy.fi/

Jos tilanne on hetken niin paha että tarvitaan hoitoa laitoksessa niin se on eri asia. Käytännön syistä siellä ei voi joka toisessa punkassa olla tervettä ihmistä antamassa uskoa ja näyttämässä että on muitakin mahdollisuuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja kiittää kaikista vinkeistä.Tahtoisin juuri sellaista sekä, että toimintaa. Että saan toisessa paikassa vertaistukea ja toisessa voisin olla ihan tavallinen suomalainen nainen, ilman sitä otsassa kuultavaa leimaa, että olen sitten muuten alkoholisti!!

Minulla on suruaika menossa ja tarvitsisin kaiken voiman, etten mm. retkahda, ex- miesystäväni teki juuri itsemurhan ja tunnen suurimmaksi vain suurta tyhjyyttä ja epäuskoa, psykologi eilen epäili, etten usko hänen kuolleen… jossain tilanteessa se suru sitten paiskautuu vasten kasvoja… olimme eronneet tietyistä painavista syistä, mutta pidimme yhteyttä paljon sähköpostilla ja messengerissä lähinnä, eikä yhteenpalaaminenkaan ollut mahdoton ajatus, mutta sen aika ei ollut vielä(hänen olisi ensin haettava apua lääke-ongelmaan ja masennukseen, koska itse olin raitistunut, eilen 11 kk raittiutta minulla)

onko muilla kokemuksia tällaisesta tyhjästä epäuskoisesta olosta, ettei itke ollenkaan??? ja toimii kuin robootti

Surunvalittelut. Surutyö ottaa aikansa, ja siinä on eri vaiheita. Sille on vain annettava aikaa.

Onnittelut kuitenkin myös 11 kuukauden raittiudesta! Pidä raittiudesta huolta, päivä kerrallaan.
Mulla ei ole kokemusta elämänkumppanin kuolemasta, mutta isäni kuoli päihteisiin kun olin 17 v. En itkenyt. En oikeastaan edes surrut.
Muistaakseni olin huojentunut.

Varmasti hyvä että tapaat psykologia. Kenties surutyötä voisi käsitellä myös jossain vertaisryhmissä.

Oletko muuten löytänyt hyviä paikkoja tavata ihmisiä päivisin?

Poistettu humanitäärisistä syistä.