Minkälaiset viekkarit sulle kodesta?

Olen yrittänyt pudotella kodeiinia “hallitusti”. Nyt sähköiskuja ympäri kroppaa mut eniten “pään sisällä”. Ihan tosi, ihan kun aivot sais säkäritä ja nyrjähtäis. Kauhee tunne! :open_mouth: Suonenvetoja jaloissa ja maha tietysti ihan kuralla. Kodeiinin vaikutus kestää maksimissaan neljä tuntia ja oireet alkaa taas… Olen saanut annokset 600 mg:sta 300-360(-420mg :blush: ) Kertokaa mihin kannattaa vielä varautua?

Huh miten hyvältä asiallinen viestisi tuntui! Kiitos!

Ehdottomasti tavoitteeni on lopettaa kokonaan! Tämäkin on nyt nähty eikä hyvältä näyttänyt… En osaa sanoa missä vaiheessa käyttö muuttui viihteilyksi tai tuo viihteily on huono sana, väärinkäyttö oikeampi. Viisi vuotta sitten voisi olla aika lähellä. Aluksi silloin tällöin ja sitä rataa. Tuo 600mg on ollut ehkä viimeisen puolen vuoden ajan. Ja tähän nykyiseen 10-14 tbl/vrk olen rysäyttänyt nyt parin vkon aikana. Ihan tarkoituksella näin nopeasti aluksi. Eniten pelottaa, jos ja kun pääsen kokonaan eroon, niin alan miettiä että nyt kolahtaisi jo reseptin mukaiset annoksetkin… Tai millä/miten alan päätäni sotkemaan sen jälkeen. Kodeiini tuli korvaamaan toista päihdettä josta rimpuilin irti…

Mä oon miettiny sitä samaa, olis tullu kovaan tarpeeseen vuos pari sit ku yritin lopettaa.

Eli ehkä noin neljä vuotta päivittäistä käyttöä? Se se tässä on se tärkein kysymys kun pohtii sitä kauanko kipeänä joutuu olemaan. Voi olla et oot useemman kuukauden “vähän paskana/vituttaa”-oloissa, sen jälkeen kun varsinaiset viekkarit on kärsitty. Ne on ne niin kutsutut psykologiset viekkarit, mitkä kestää määrittelemättömän ajan riippuen käytön pituudesta, jotkut puhuu puolesta siitä mitä on käyttänyt, en osaa sanoa.

Sehän se… Kyllä se on aika helppoa lopettaa ja kärsiä ne kovat viekut verrattuna siihen miten vaikeaa koko loppuelämä on, tai siltä se ainakin tuntuu. Mulle tulee alkoholi aika nopsaan tilalle jos lopetan hitaitten vetelyn, niinkuin näyttäisi tulevan monille muillekin opiaattiaddikteille, tosin tunnen myös monia ketkä on ruvennu pirinisteiks (eiks oo lohduttavaa kuultavaa :mrgreen: ).

Mulla yritettiin aiemmin lopettaa bubrenorfiininkäyttö korvaamalla aine kodeiinilla. Nappeja meni aluksi /pv ja siitä vähennettiin hiljalleen nollaan. Tää hoito kesti 1½ vuotta, mut ois voinut aiemminkin lopettaa…

Tuossa on tärkeää ettet lopeta seinään. Mä pudotin annosta ½ tabletin jonkun 1-3vkon välein, ni viekkarit ei ole niin pahat. Sit ku annos on jossain 2 tabletissa (se 60mg), ni sit alkaa se ½ tabua olla liikaa. Loppuvaihees pudotin puolikkaast tabletist nollaan koska niitä ei ollu. Mul oli 5pv maha sekasin, huono olo (oksensin 3pv) ja muutenkin kipeä olo.

Jos päätät pudottaa nopealla tahdilla, ni nuo viekkarit on sen veroiset. Olisitko voinut kuvitella meneväsi asian takia a-klinikalle, jossa suunniteltaisiin sulle sopiva pudotusohjelma?? Siinä on mahdollista yleensä joustaa jos pudotus-määrä tuntuu liian pahalle.

Mun mielestä lääkkeiden pudotuksessa on tärkeintä et et enää nosta jo pudotettua annosta. Nyt esimerkiksi pysyt siinä 360mg:ssä ja otat lääkkeet 3 kertaa päivässä (tai 4, mikä tuntuu parhaalta). Sit ku olot alkaa olla ohi ja tiedät kestävän seuraavan pudotuksen, ni puolitat vaik aamun ja illan tabletin tai vain toisen niistä. Kodeiinin viekkarit on pahat; ei pahimmat kuitenkaa oppareist; mut tarpeeks pahat. Mut ne on kuitenkin lyhyet; eli nuo pahimmat oireet on juuri tuon 5pv ja sit alkaa paranemaan päin. Mäkin soitin 4. päivän klinikalle et en kestä enää, et voisko lääkäri määrätä lisää ja sanottii et pitäis olla pahimmat jo kärsitty et mikäli on ylihuomenna viäl yhtä huono/pahempi olo, ni sit lääkäri määrää 20kpl:een respan.

Oletan et saat nuo yhdeltä lääkäriltä. Silloin jos tahdot sellaisen pudotus-tahdin, että et joutuisi niin kärsimään tuosta pudottamisesta (mut jolloin lopetus vie vuoden tai kaks), ni soita paikkakunnan a-klinikalle. Muakin kiinnostais tietää et kauan oot tuolla annoksella syönyt ja mil tahdilla oot noita tiputtanut… Tässä on yks aikasempi kodeiini-ketju täältä plinkistä ja niit on muitakin ku haulla kokeilee. Tsemppiä lopetukseen! Oot kyl vahva ku oot saanu pudotetuks jo lähes puolet, vaik viekkarit puskeekin päälle! :slight_smile:

Ehkä tuo mun aloittaman tarinan loppu oli helppo arvata :frowning:
Retkahdin oikein kunnolla. Kolmisen vkoa meni toisessa todellisuudessa. Nyt taas kivulla ja tuskalla yritän lopetella. Sitä alkaa lopettelemaan samanlaisella innolla kuin oikein hyvässä nousussa, mutta eihän se pitkään kestä…Ei kai sitä addikti oliskaan jos olis kärsivällisyyttä. Nyt olen kaksi pv ottanut vain 60mgx5 ja olo on helvetillinen!!!

24 päivää ilman buprea. Vieläkin on reflat. Kerran oon vetäny 100 mg kodeiinia (uutenavuotena) ja tänään vedin 150 mg kodeiinia. Luultavasti reflat vähän pitkittyy tommosen takia, mutta toivottavasti ei paljon. Henkisellä puolella sitä taistelua tässä vaiheessa käydään. Vaik on mul vieläki lihakset ollu kipeinä, venytyksen tarpeessa, silmät vuotanu, haukotuttanu…

Oon vetäny buprea ennen katkojaksoa (olin 2 viikkoa katkolla) noin 3 kuukautta.

No ihan kohta totisesti tiedän millaiset viekkarit tulee!!! :mrgreen: Oletan siis koden tarkoittavan kodeiinia, jota esim Panacodissa on 30 mg/tabletti. Mulla niitä on määrätty kaks puoli vuotta sitten mitä suurimpaan ja todelliseen jatkuvaan kipuun, jonka aiheuttaa tyystin risa jalkani. Kipu on nimenomaan ihan virallisestikin myönnettynä hermosärkyä, johon jotain Buranaa on turha yrittääkkään. Mun pitäis pärjätä 4 tabulla/pv, mutta kkuuskin saa ottaa. Koska risa jalka haittaa pahasti liikkumista, saan lääkkeet kotiin kannettuna apteekista. Mitään nk apteekkispimusta minulla ei silti ole.

Panacodeja tahtoo välistä ihan sen kivun takia mennä yli anostuksen eli noin 8 (ehdoton max 10/pv, kun mitään vesierottele enkä ole kiinnostunut liiallisen paracetamolin aiheuttamista vammoista). Oikeasti, siis ihan aikuisten oikeasti tarvitsisin vahvemman lääkkeen. En havittelekkaan mitään Oxycontinia, jota jossain vaiheessa olen kaks respaa saanut. Mutta olishan sitä kait Tramalia, Temgesiciä ym, Mun tiedoissa vaan valitettavasti näkyy suicidi-yrityksiä lääkkeillä, joten minut luettaneen väärinkäyttäjäksi, eikä vahvempaa kirjoitella. Niin ja jotain viistoistavuotta sitten vierottauduin bentsoista, joita sitä ennen hain kahdesta paikasta. Eli väärinkäyttäjä mikä väärinkäyttäjä, kun Opamoxia menee nytkin, vaikkakin jopa vähemmän kun respa sallii.

Mutta nyt vasta sitten ihan asiaan: tänään piti tulla Panacodeja ja Opamoxeja, vaan ei tullut. Kumpaakin jäljellä 0 kpl. Soitin apteekkiin ja selvisi, että joulunpyhien takia olin (muistelen kysyneenikin sitä) saanut 21.12. panacodit, jotka ois kuulunut saada vasta 28.12. tai miten se meni, mutta saan lääkkeet vasta viikon päästä. No nyt sitten tippuu codeiini 180 - 240 mg;stä nollaan viikon ajaksi, joten odotettavissa on hitonmoiset hermosäryt jalassa ja noi ihaniksi kuvaamanne kodereflat, upeeta!!! :unamused: :smiling_imp: No bentsot farmaseutti huomas katsoneensa väärin, joten ne tulee - ja siis todella tulee kotiinkannettuna niinkun viikon päästä ne Panacodit - huomenna mulle.

toivotonx2: Mulla on pitkä päihdetausta ja hoitava lääkäri tietää osan lääkesäädöistäni. Hän teki minulle apteekkisopimuksen kontteihin, joka on toiminut hyvin. Eli voisitko kysyä itsellesi apteekkisopimusta vai tramaliin? Vaikka saatkin nyt lääkkeet kotiin (apteekkiko toimittaa?), niin tuo apteekkisopimus estäisi sen, ettet voisi tramalia hankkia toiselta lääkäriltä…

Kiitos vastausestasi nasaalisti! :slight_smile: Mulla siis todella tulee apteekin tyttö kerran kahdessa viikossa säännöllisesti ja tarvittaessa usemminkin - kuten nyt huomenna bentsot tuomaan - ja se perustuu ns apteekkijakelusysteemiin, joka etenkin vanhuksilla on hyvinkin suosittu. Itse olen “vasta” keski-ikäinen, joskin tuntuu, että liian vanha tänne, vaikken mikään kukkahattutäti ookkaan. Tuohon jakelusopimukseen kuuluu, että jos liikkuu huonosti tms, lääkkeet tuodaan kotiin. Ton sopimuksen otin tavallaan just noista sun tarkoittamistasi syistä. Sitä melkein vaati psyk osasto 3 v:n takaisen, viimeisimmän, suicidi-yrityksen jälkeen. Systeemi on siinä mielessä upeakin, että apteekki hoitaa kaikki respojen uusimiset ym, niin ei tartte itte muistaa (Olikohan se palkkio 7,- e/viikko, ettei ihan ilmasta ole). Ongelma taas on apteekkisopimuksen kannalta siinä että jakelusysteemeissä ne käyttävät vain ja ainoastaan terveyskeskuksen lekureita. Elikkä pitäis jotenkin taikoa sieltä aika. Toi ei panacodeja vahvempia määräys tai mikä lie, on tullut alunperin kirran osastolta ja polilta. Elikkä millähän sitä ees sais eka kertaa tapaamansa 20-vuotiselta vaikuttavan tyttölapsen tai topakon itä-naapurin tädin (jota lajia viime vuosina tapaaman lekurit ovat siellä olleet) uskomaan mitä sanoo, jos ne ees oikeen apteekkisopimusta tuntee. Ja sithän sitä vasta itsensä varsinaiseksi narkkariksi tuntisikin! Ja kuinhan kävisi bentsojen, loppuisko koknaan? Elikkä kuten huomaat olen miettinyt asiaa. Lähinnä olen ajatellut pyrkiä jonnekin yksityispuoolen ortopedilla, fysiatrille :question: :question: joka sais samalla tutkia tuota selkää, joka on jääny jalan varjoon. Mutta nyt just on rahat täysin finito.

Ju ja mitä refloihin reilu vrk viimeisten kodien jälkeen tulee, niin tottakai jalkaa ja selkää särkee. Ei vielä hirveesti onneks (menee 300x2Lyrica). Paleltaa ja ON ripuli. Mutt se siirä, kunhan ei tulis mitään kramppeja tms. :mrgreen:

Kannatan ehdottomasti,että kävisit yksityisellä fysiatrilla,ne tutkii paljon tarkemmin kuin tk:ssa.Itselle sanottiin tk:ssa selän runnomisen jälkeen ,että kaikki kunnossa,selkä on vaa kipee…Panacodia naamaan vaa.3 päivää makasin sängyssä sen runnomisen jälkeen ja pääsin yksityiselle fysiatrille, joka tutki selän ultra-äänellä ja totesi välilevyjen olevan aivan mennyttä.Sitten MRI-kuvat vahvisti asian,12 v.sitten tipuin rakennustelineeltä betoniportaikkoon selälleen ja sen jälkeen on aina ollut selkä kipeä,nyt vaan oli tullut uusi vaurio joka johtui entisistä…Tätä kautta sain huomattavasti vahvemmat lääkkeet,ja kunnon hoitoa,käsiteltiin kuin ihmistä,ei aivotonta potilasta.Eli jos jostain saat rahat kasaan,suosittelen.

Kiitos gepacod! Siis fysiatri on oikea osoite, itse kun en oikein ortopedin ja fysiatrin eroa ymmärrä. tapaturmassahan itsekin jalkani teloin, mutta kun ei ollut työjuttuja, jää itse maksettavaksi. Valitettavasti oma vapaa-ajan vakuutus oli kovin suppea. Ja selkä lienee vaan kulumia täynnä.

Ensin nyt vain on selvittävä tästä viikosta ja vege veskistä ennen muuta! Että osaakin vatsa toimia vilkkaasti! :angry: :angry: :angry: Todellinen pa-juttu! :mrgreen:

toivotonx2: Ortopedit leikkaavat tai tekevät leikkausarvioita. Fysiatrien tehtävänä on suunnitella hoito, jos ei leikattavaa ole. Eli lääkkeet, kuntoutukset jne.

En oikein ymmärrä tunteitasi. Käytän kodeiinia, mutta melko pienellä annoksella ja pidän sen hallinnassa. Olen lukenut kaiken sen haitoista ja ehkä siksi minun ei tarvitse yrittää liikaa tehdäkseni sitä.