MINÄKIN TULIN TÄNNE

Moi kaikille, iina ilmoittautuu uudeksi jäseneksi vähentäjiin!

Joku saattaa mut jo tunteakin, sillä olen ollut tuolla saunan puolella jo pari vuotta. Vähän aikaa sit liityin myös kuivaushuoneeseen, koska haluan päästä eroon piikkikoukusta sekä bupresta. Niiden lisäksi alkoholin käyttö on mulle suuri ongelma, ja ajattelin et siihen saan varmaan parasta tukea täältä.

Juomiseni on päivittäistä tissuttelua, en kuitenkaan juo itseäni ihan humalaan. En ainakaan arkisin. Opiskelen, ja tällä hetkellä käyn päivisin työharjoittelussa. Juomiseni ei ole haitannut näitä, mutta aina iltaisin pitää juoda edes pari kaljaa. Jos ostan punkkupullon, niin se kyllä menee helposti siinä yhdessä illassa. Siksi ostan punkkua yleensä vain perjantaisin ja joskus myös lauantaina.

Kuluneen reilun puolen vuoden aikana oon ollu ihan hirveen ärtynyt, ilman mitään varsinaista syytä, ja parisuhteeni on kärsinyt tästä. Uskon ärtyneisyyden johtuvan juomisestani. Iltakaljat myös houkuttelevat mua vetäytymään yksikseni omaan pikku-yksiööni, sen sijaan että lähtisin vaikka luokkakavereiden kanssa grillaamaan. Juomisestani siis aiheutuu jo ongelmia, ja vaikuttaa sosiaaliseen elämääni negatiivisella tavalla. Haluan lopettaa päivittäisen alkoholin käytön, mutta se onkin osoittautunut paljon vaikeammaksi kuin osasin odottaa. Iltakaljat ovat jumittuneet tapoihini tosi lujasti, ja annan itselleni periksi aivan liian helpolla. Tuntuu jotenkin todella oudolta tulla koulusta tai töistä kotiin, ilman että käyn kaupan kautta hakemassa ne bisset. Miten ihmeessä rentoudun kotona ja nautin muutamasta tunnista ennen nukkumaan menoa, ilman niitä kaljoja? Mitä mä ennen tein? Tuntuu, että olen aina tehnyt näin.

No tervetuloa mun puolesta. Hauskaa ja mielenkiintoista saada tänne saunalaisia. :slight_smile:

Vaikea muistaa elämää ilman alkoholia, tosiaan. Mitä silloin tehtiin? Toljotettiin töllöö… eikun käytiin koiran kanssa lenkillä ja pyöräilemässä? Tehtiin ruokaa ja syötiin? Harrastettiin musiikkia, rapsutettiin kissaa? Luettiin, kirjoitettiin…opiskeltiin? Oliko se niin? Millaista se oli? Miltä se tuntui? :unamused:

Tervehdys Iina
Mennyt minulta jostain syystä ohi avaamasi topikki. Se pahin vihollinen tissuttelussa on se TAPA. Kuten minullakin, olla ajamatta sen kaupan ohi :imp: . Vaikka määrät nyt ei ole järkyttäviä mutta yli kohtuuden :frowning: .
Helppoahan se ei ole. Lykkyä pyttyyn onnistumiseen :slight_smile:
T.T

Tarpeeksi monta vuotta kun tissuttelee, määrät kasvaa vaivihkaa. Sitten kasvaa “erityistilanteissa” juominen. Tämä klisee piti ainakin minun oppia kantapään kautta todeksi.
Sokea rampaa taluttaa: suosittelen totaaliraittiutta toistaiseksi. Katsele vaikka kuukausi kuivana ja sitten mieti haluatko palata tissutteluun.
Yst terv Running foot

Moikka Tumppi, ja Running foot, ja kiitos tsemistä! :slight_smile:

Nyt, kun mulla ei pariin päivään oo ollu mitään pakkoa lähtee aamulla mihinkään, olen vaan jäänyt kotiin tissuttelemaan. Eikä mua tosissaan mikään muu edes kiinnosta. Ei vaan nappaa yhtään mikään. Jos ei ole mitään vastuun velvoittamaa tekemistä, jumitan kotona koneen äärellä, juon kaljaa ja/tai punkkua, nappailen rauhottavia ja väsäilen vetoja. Ja ahdistun yhä enemmän ja enemmän. Joka lasillisen, ryynin ja vedon jälkeen, aina vaan enemmän. Mitä mä niistä saan? En yhtään mitään!! Mutta MIKSI en saa tätä poikki?

Pelottaa mennä takaisin opiskelupaikkakunnalle, yksin omaan pikkuyksiööni. Viimeks keväällä, kun siellä asuin, oli joka ikinen ilta sitä samaa kaljan juomista. Yksin ollessa on vielä vaikeampaa olla juomatta. Vaikka enpä mä siinä nyt kesälläkään oo kyl onnistunut, vaikken yksin ole ollutkaan…

Täysraittius (alkoholin suhteen) just vaikkapa kk:n ajan olis varmasti juuri se, mitä nyt tarvitsen. Ongelma on vaan siinä, et miten saan sen aloitettua? Se on niin paljon helpommin sanottu, kuin tehty. Monen monta kertaa olen nimittäin sanonut, mutta kertaakaan en vielä ole saanut sitä tehtyä. Pitää varmaan vaan jotenkin pakottaa itsensä siihen…?

Huomenna illalla matkustan takas sinne opiskelupaikkakunnalle, omaan yksiööni. Jospa asetan tavoitteeksi, että en osta sinne kaljan kaljaa, enkä punkun punkkua. Ei edes perjantai-punkkua, sillä se johtaa aina myös lauantai-punkkuun, ja miks sit ei joskus arkisinkin… Pitää keksiä illoiksi tekemistä. Harrastuksia, lenkkeilyä, kavereiden kanssa seurustelua… Leffojen katselua kuplavettä hörppien, piirtämistä, maalausta, valokuvausretkiä… Niin. Noiden asioiden tekemisestä olen haaveillut jo ties kuinka monta vuotta. :neutral_face: Osiko nyt jo viimein aika niiden toteuttamiseen?

Moi
Siinäpä se, pitää löytää tilalle jotain muuta. Noi valokuvausretket kuullosti hyvältä :slight_smile: . Piirtämisessä ja maalauksessa saattaa käydä niin että siinä se olut pullo on vieressä :frowning: .
Kokeileppa sitä valokuvausta. Running on oikeassa siinä että määrät alkaa kasvamaan jos sitä jatkaa, mutta siksihän täällä ollaan että löydetään se punainen lanka raitistumiseen.
T.T

Ensinnäkin: Moikka Tuppi (eikä siis Tumppi). Sori…

Juu, piirtäminen ja maalaaminen sekä ompelukin on sellasta puuhaa, jota tykkään tehdä alkoholia siemaillen. Mut jospa koitan korvata sen vaikka sillä kuplavedellä? Pitää nimittäin olla jotain puuhaa kotonakin, mä oon sellanen kotikissa et viihdyn parhaiten omassa pikkupesässäni. Ja etenkin öljyväreillä maalaus on sellanen juttu, jota en oo harrastanu vuosikausiin, mutta pitkään olen jo suunnitellut sen uudelleen aloittamista. Ni se olis sellanen uus toiminta, johon en automaattisesti liitä myös alkoholia.

Mutta liikuntaa ja raitista ilmaa pitäis tietty myös saada, joten toivottavasti nopeasti pimenevät syysillat pienessä kaupungissa, osoittautuvat kuvauksellisiksi. Ja mikä estää ottamasta hieman lämmikettä sinnekin mukaan, joten eihän se välttämättä sen parempi vaihtoehto ole, kuin kotona piirustelukaan…? :stuck_out_tongue:

Joogaa/ pilatesta haluun kyl alkaa harrastaa aktiivisemmin. Ja toivon, et sitä kautta tulis tunne siitä et kehostaan täytyy pitää huolta ja elää terveellisemmin.

Tänään on (oli) kuukauden viimeinen päivä. Mun piti matkustaa takas opiskelupaikkakunnalleni, mutta myöhästyin junasta. Matkustan siis huomenna, 1.9. Koitan nyt tosissaan olla syyskuun juomatta. Herään aamulla, syön aamupalaa ja meen koululle, oon siellä iltaan asti, tuun kotiin, ja sit…? Katson elokuvia, leivon, teen ruokaa, maalaan, piirrän. meen lenkille, alan käymään jooga-/pilates- jossain jumppatunneilla. Ehkä uimassa. Lenkeillä. Varaan saunavuoron. Yritän sosialisoitua enemmän, ja viettää koulukavereiden kanssa aikaa myös iltaisin.

Nyt vielä juon. Olin ostanut viiniä mukaan kotiinikin, että junamatkan jälkeen oisin vielä voinut nautiskella vähän punkkua. Huomenna en ota mitään alkoholia mukaan! Kun tulen kotiin , vien välittömästi tyhjät pullot palautukseen, ja pidän huolen, ettei kämpässäni ole mitään alkoholia. Nyt yritän tosissani! Nyt olen myäs päihtyneenä. Katsotaan, mitkä on fiilikset huomenna, kun alkaa taas janottaa…

edit:kappas, tänäänhän tosiaan on vasta kk:n vika päivä. Voin siis sittenki ottaa kotiin vielä vaikka yhden punkun! :mrgreen:

No niin, nyt olen kotona. Itkettää ja ahdistaa. Pimeä, pieni kaupunki, ja täällä on syksykin jo paljon pidemmällä. Ei helvetti, pitkä synkkä ja helvetin kylmä talvi taas edessä tässä paskapaikassa. Onneks tykkään sentään tästä mun pikkuyksiöstäni. Ja tä on kiven heiton päässä kolulta, ja parin kiven heiton päässä kaupasta, joten ei mun kauheesti tarvii ulkona olla. Home sweet home, se sentään lohdutaa, vaikka itse paikka ahdistaakin.

Koko päivän olen taas juonut tasaiseen tahtiin, ja otin tietenki kotiinki mukaan punkkua. Musta vaan tuntuu, et en ehkä pysty juomaan sitä loppuun. Oksettaa jo toi helvetin briekin. Huomenna alkaa mulla alkoholiton kuukausi!

1. PÄIVÄ

Väsyttää ihan sikana. Näin kaverin kaupassa, ehdotti punkkupullon jakamista mut ei kyl ollu edes vaikee sanoo et aion olla kuukauden ilman alkoholia. Eikä punkkua kyllä teekään mieli, ei yhtään. Mut bissen ostaminen kyl kävi mielessä, tuntuu nyt oudolta kun yleensä tähän aikaan istun väsäilemässä vetoja ja nautiskelen samalla bissee. Nyt tossa on kuplavettä lasissa, ja ihan hyvin sekin kyllä kelpaa.

Eipä tässä kummempia vaikeuksia. Väsyttää vaan. Mut ajatus alkoholittomuudesta tuntuu ihanan puhdistavalta. Ilmoittauduin ashtangajooga-kurssille, mut se oli jo täynnä. Perkele! Oon niin odottanu sen alkamista. Ilmoittauduin sit jatkokurssille, vähäisen hathajooga-taustan omaavana, mut en tiedä riittääkö se. Pitäis saada se opettaja kiinni. Koulun jatkuminen on toisaalta innostavaa, toisaalta ahdistavaa. Kaikki on niin sekavaa, et mitä mulla on vielä suorittamatta ja mitä ei. (Vaihdoin koulua opintojen puolessa välissä, ni kahden eri opintosuunnitelman yhdistäminen ei olekaan kovin yksinkertainen homma. Varsinkaan, kun se pitäis hoitaa lähes kokonaan yksin… :imp: ) Ja meidän vuosikurssilla alkaa tunnit vasta lokakuun alussa, mutta kun tänään katselin lukujärjestyksiä, niin tajusin et muilla on alkanut jo tällä viikolla, ja et siellä on paljon sellasia kursseja nyt sitte jo alkanut, joilla mun pitäisi olla. Ehkä? En tiedä. Enkä tiedä, kuka tietää?! Perkele!!

No, meen tänään aikaisin nukkuu ja huomenna koululle selvittelee tilannetta.

1. päivä.

Ruokakaupassa käydessä alkoi ihan hitosti tehdä mieli bissee. Ja onhan perjantaikin. Ni oli sit pakko ottaa kaks pulloa… Alkoholitonta. :slight_smile: Kyllä se mulle toimii korvikkeeksi aika hyvin. Tai siis hillitsee kuumottavimpia himoja. Mut rauhottavia oon kyllä joutunu popsii tuplamäärät, koska tuntuu et pitää se pää silti saada vähän sekaisin. Tai siis tuntuu ihan hiton oudolta muuten.

3:ntena päivän muistaakseni 2 alkotonta bisseä, vihreetä teetä ja kuplavettä.
4:ntenä vihreetä teetä ja kuplavettä.
Sillon tokana päivänä muistaakseni leivoin myös ison kasan cookieseja, ja niitä sitte oon mussutellu tässä pitkin päiviä.

1. päivä
    Niihin cookieseihin on nyt tullu hirvee himo, ja inspis kokeilla kaikenmaailman erilaisia makuyhdistelmiä. Tein viimeks esim. pekaanipähkinä-omar-cookieseja, jotka tosin ei onnistunu kauheen hyvin, ja siks haluisin koittaa tehdä niit uusiks. Ja sit tein lime-valkosuklaa-versioita, ja ne oli ihan tajuttoman hyviä! Ni niitä pitäis nyt sitte tehdä lisää… Ja sit haluisin kokeilla appelsiini-amerikanpastilli(-inkivääri-kaneli?)-versiota, sekä minttuviina-avec-pastilli-versiota.

Ongelma vaan on, et ajattelin et kun lopetan bissen litkimisen, niin mun pömppömahani menee pois. No, ei se mihinkään mene niin kauan ku korvaan bissen voilla leivotuilla suklaakekseillä! Tulee mahan lisäks viel läskimpi persekin!

Voi helvetti. Mä haluun olla langanlaiha (siis en mikään anorektinen!), harrastaa joogaa ja syödä kasvisruokaa, elää ilman alkoholia, lääkkeitä, mistään hiton piikkikoukusta nyt puhumattakaan! Haluun olla terve ihminen, viihtyä omassa vartalossani, joka on puhdas ja terve. No, siihen on matkaa…

Niin. En mä alkoholiin siis aio koskea, eikä se edes tee kovin vaikeeta. Alkoholiton bisse toimii mulle vallan mainiosti, jos alkaa bisseä tekee mieli. Tosta leipomisesta en nyt sit vaan oikein tiedä…? Ehkäpä se tässä alkuvaiheessa nyt ois kuitenkin ihan ok? Kun ei mulla nyt mitään ongelmaa painoni suhteen kuitenkaan ole.

Mutta vaikea on olla. Ahdistaa ja masentaa ja on huono olo. Pitäisi lähteä ulos. Siellä paistaa aurinkokin. Ja pitäis tehdä kouluhommia. Piti mennä koulullekin tänään. No se on jo myöhäistä… Päivä taas hävinnyt jonnekin. Ilta vielä edessä, koitetaan tehdä siitä jotain.

1. päivä.

Stressilevelit on noussu korkeelle päivän aikana, kiitos siitä kelalle. Vituttaa muutenkin, ja itkeskelen ahdistuneena, ja kun tossa tota minttuviinaa kerran on, niin… No mut yks minttukaakao vaan.

Moi
Helppoa se ei ole, ei lopettaminen eikä vähentäminen. Vähentämällä saa kyllä määrät jotakuinkin pienemmiksi, mutta saattaa jässähtää paikoilleen pyöriin. Lopettaminen olisi hienoa mutta tuntuu että siihenkin tarvitaan tiettyä kypsyttelyä asiaan. Tissuttelen tuossa oluita joskus enemmän ja toisinaan vähemmän, kamala tapa kun ei oikestaan tule niistä mihinkään känniin ja en heräile krapulassa, (viikonloppuisin voipi olla sitäkin) ja sen kyllä huomaan. Elämään tuli tyhjiä aukkoja parivuotta sitten kun lapset muutti pois kotoa, oli talon myyntiä ja konkurssia jne… Ja se karvaturri joka makas mun jaloilla tuolla työpöydän alla, kun kotona töitä teen, niin sekin 10 vuotias turri sai sydänvian ja oli pakko lopettaa. Nohh… tulipa vuodatusta :blush: .
Vaimo on kumminkin jaksanut katsella meikäläästä tosi pitkään ja suuri kiitos kuuluu siitä hänelle :slight_smile: .

Höh… nyt kun luin viestiäni niin hitto puhuin vain itsestäni :imp: .
Kertoileppa kuulumisia miten menee, tsemppaamista oli tarkoitus kirjoittaa. :smiley:
T.T

:slight_smile: Kiitti tsempistä Tuppi! Usein ku on tarkoituksena kannustaa toista, ni sit alkaakin avautuu omista asioista. Olen ite ihan samanlainen. Mut eikös siinä taustalla olekin just se, et haluu ikäänkuin lohduttaa toista, että “et ole yksin ongelmasi kanssa”? Se on ihan hyvä tapa kannustaa.

No, mulla 7. päivä eli eilen tuli kyllä juotua muutama lasi punkkua. Oli vikan näytöksen jälkeiset “hautajaiset”, niin ei mulla vaan niin paljon kanttia ole, että pystyisin olee limu-linjalla kun muut vetää bissee tai laitetaan punkku-tonkka kiertoon. Mutta oli kuitenkin silleen “kunnon bileet”, eikä se kuitenkaan lähteny mulla millekään dokaus-linjalle, niin siitä olen kyllä ihan ylpeä.

Ja tänään on sitten 8.päivä. Ei ole krapulaa, vaikka eilen oli ne pippalot. Hyvä mieli siitä. Poikaystävän luona olen nyt. Hänellä on tainnu pikkasen lähtee juominen lapasesta viime päivinä, ja lähti ostaa krapulaansa pari bisseä. Ni pyysin häntä sit tuomaan mullekin pari… Eli se siitä alkoholittomasta kuukaudesta. Heti, kun joku muu juo, niin annan periksi minäkin. No, niin kauan kun ei mee dokaamiseksi, ja tissuttelu ei jatku kun menen takaisin kotiin, niin en katso tapahtuneen mitään katastrofia.

Taidanpa kuitenkin jatkaa tän “alkoholi-päiväkirjan” pitämistä, ihan vaan et pysyn itse paremmin kärryillä. Kyllä se tsemppaa mua olee juomatta ainakin yksin, jos “joudun” tänne raportoimaan. Mikään ei tietenkään estä mua valehtelemasta tänne. Mutta siinä nyt ei vaan olis mitään tolkkua. Itsellenihän mä tätä teen.

Moi
Siinäpä se, sitä teen itsekkin eli kontrolloida omia juomis määriänsä ja pyrkii päästä sinne kohtuuden puolelle.
Joku tuolla viisasteli etteikö määrien laskeminen ole työlästä :laughing: . Sehän on ihan “hirveen kova homma” tarvin vissiin siihen helmitaulun :laughing: .
Tsemejä
T.T

Okei, koitan nyt sitten muistella…

9.pv eli viime perjantaina lähdin äidin luokse. Siellä join pari lasia punkkua ja sidukan saunan jälkeen.

10.pv lasi punkkua ja saunakalja.

11.pv isän luona, siellä pari lasillista enemmän punkkua, myös valkkaria, sekä saunakalja.

12.pv maanantai, ja matkustin takaisin kotiin. Mitä tein silloin? Taisin saman tien käydä hakemassa pullon punkkua. Oli matkassa vähän vahvempia ryynejä kuin nuo pelkät omat opamoxit, niin on alkuviikko aikalailla hämärän peitossa. Mutta kyllä mä sen punkun hain, ja bissejä ja sidukoitakin. Varmaan joku 5-6kpl…?

13.pv tiistaina, oli jäänyt joku siideri juomatta, ja piti tietty sitten vähän täydentää varastoa. Tulin kotiin ja piti alkaa juomaan, kun muistin et mullahan olikin se akvarellimaalaus-kurssi. Vähän aikaa pohdin et jätänkö väliin, mut en hitto niin selkärangaton kyllä ole! Tölkit napsahti auki siis vasta illalla kurssin jälkeen. Mutta jäinkin sitten juomaan niitä vähän pidemmäksi aikaa… Olen näköjään klo 4 aamulla saunan puolella hehkutellut miten maustuvia cookisseja olen juuri leiponut… :unamused: Ne xanorithan mut on hereillä pitänyt, ei alkoholi. Varmaan joku 5 bissee/ siideriä, sekä pari minttukaakaota.

14.pv keskiviikko. Hmmm. Nyt pitää muistella… Olin ruokakaupassa kun sain puhelun, että sain peruutuspaikan jooga-kurssilta, ja et tunti alkaa tunnin kuluttua. Olin tietty innoissani paikasta, mut kaljat ostoskorissa houkutteli kyllä sen verran et olin aikeissa jättää se kerta väliin, ja aloittaa vasta seuraavalla viikolla. Joku mussa kuitenki sai napattua niskasta kiinni, kiiruhdin kotiin hakee urheiluvaatteet ja lähdin joogaamaan. No, sen jälkeen sitten tietty palkitsin itseni taas muutamalla bissellä ja minttukaakaolla, joita xanoreiden voimalla olen tissutellut taas aamuyöhön.

15.pv, eilen. 2 pikkupulloa punkkua ja minttukaakao.

16.pv Särkee päätä ja vituttaa. Sisko on tänään tulossa kylään viikonlopuksi. Ihan mahtavaa nähdä siskoa, ja ihanaa että hän tulee mun luo. Mun luo! Eihän täällä susirajalla mitään ole, miksi hän muuten tänne tulis. Oon vaan ihan paskana siitä, kun en nyt voi kauheen hyvin. Sisko tietää kyllä mun päihdeongelmista, tai no lähinnä niistä menneistä ajoista. Nyt kun olen korvauksessa, kaikki luulee että mulla menee ihan hirmu hyvin. Piikittämisestä kukaan ei tiedä, eikä juomisestakaan. Enkä aio siitä juomisesta hänelle edes puhua. Hän tulee tänne lomamatkalle, ja haluan, että hän viihtyy ja et meillä on mukavaa. Enkä mä sitä edes epäile, etteikö tulis olee. Meillä on aina mukavaa yhdessä! Tää voi oikeastaan tullakin just sopivaan saumaan mulle. Ehkä me ostetaan joku punkkupullo puoliks, mut ei me mitään dokata kuitenkaan. Enkä myöskään aio olla koko ajan tölkki toisessa kädessä. Meillä tulee olee mukava viikonloppu, jonka jälkeen mun on helpompi taas alkaa tsemppaa, olla juomatta ja jatkaa niitä keskeneräisiä kouluhommia.

Juu, kyllä tämä tästä. Mielikuvittelen mun miehen antamassa mulle voimahalin.

Moikka
Pitkän ajan se ottaa, noi xanorit on aika koukuttavia, itse napsiin niitä joskus 15 v. sitten vuoden verran. Niihin tulee tottumus ja määrien lisäys ei enää auta. Vähennätkö niitä pikkuhiljaa, jookos :smiley: .
Mukavaa viikonloppua :slight_smile:
Toivoopi Tuppi

^ Xanorit on kyllä tosi koukuttavia. Vaikka rauhottavat noin yleensäkin, mutta erityisesti xantuilla tuntuu tosiaan olevan jokin erityisen voimakas ote, ainakin muhun. No, ne on toistaiseksi loppu, joten ihan noilla omilla opamoxeilla pitää vaan tulla toimeen.

Perjantaina, 16. pv juotiin siskon kanssa punkkupullo puokkiin, ja pari kaljaa alle.

La 17. pv 3 kaljaa

Su 18. pv 3 kaljaa ja 1 åttå-drinkero.

Tänään, maanantaina 19. pv pyrin jatkamaan alkotonta linjaani.

Kun nyt alat vähitellen lisätä sitä joogaamista, niin ei ehkä kohta kiinnosta koko etanoli. Niin on käynyt monelle - ei tosin minulle mutta en olekaan mikään täysipäi(väi)nen joogi. Suomen johtava astangaguru Petri Räisänen taisi joskus todeta jossain Imagen haastattelussa, että yksi olut aiheuttaa useamman päivän takapakkia joogan tiellä. Tosin epäilen, että sillä tasolla saman tekee berliininmunkki tai puoli tuntia liian lyhyeksi jäänyt yöuni… :slight_smile: