Minä vähennän

Maanantai 24.9.2007

2 päivää selvänä.

Lauantaina siis meni viimein kuppi nurin kun tuli ryypiksittyä ja häröiltyä puhelimessa ja tietty sitten vielä muisti pois.

No jokatapauksessa, pidän itselleni kolmen viikon nenänvalkaisun ja katson sitten onko elämää ilman alkoholia.

Äitini puolelta on paljon alkoholisti-sukulaisia. Parinkin sukupolven ajalta. Äitin veljistä varmasti puolet on alkoholiongelmaisia, ja pahasti. Itseäni pelottaa se että kotona ei voi olla olutta tai muuta “kevyttä” juomaa ilman että se pitäisi juoda kerralla sitten kaikki pois. Viinakset säilyy vielä kaapissa kun en oikein uskalla niihin edes koskea.

Juuri nyt tuntuu siltä että hätäkös tässä valmiissa maailmassa, mut sitten kun lähtee aattelemaan että milloin oon viimeksi ollut viikonlopun selvinpäin… en ees muista. Taitaa olla aika pitkä aika.

Koettakaa jaksaa mun tilityksiä :slight_smile:

tiätkö, mua helpotti se, kun mun terapeutti sanoi että joo, alkoholismi periytyy, mutta ei tartu.
ja että rintasyöpäkin periytyy, mutta ei kaikki siihen sairastu.
kun selitin kanssa isäni alkoholismista jne.

ja minä jaksan mielenkiinnolla sun selityksiä.
ota päivä kerrallaan, eikö niin :slight_smile:

Kiitos tuesta Jonsku!

Mies tänään ihmetteli tuossa kun käveltiin vahingossa A-klinikan (kai se on jossain kalliossa) että miksi, kun totesin että ehkä vois käydä tuollakin. :slight_smile: Sitten sille selitin miten mua kauhistuttaa ajatus siitä että vaikkapa vuoden tai 10 vuoden päästä voin olla kauhea puliakka. Juoda kaikki rahat, juoda salaa, örveltää jossain räkälässä vieraiden ihmisten kanssa kaukana kotioloista ettei kukaan sais tietää. Konttailla oksentaen pitkin ojanpohjia.
No en usko kyllä että ihan niin pitkälle mennee jos kerta tartun asiaan nyt. Parempi heti kuin huomenna!

Nyt kaikkein suurin ongelma onkin keksiä mitä tehdä perjantaina ja lauantaina ja sunnuntaina. Kolme kokonaista päivää eikä mitään ideaa mitä tehdä. Ei huvittaisi olla sisällä katsomassa leffoja mut mitä sitten ulkona. Käveleskelyä syksyisessä helsingissä? Ja vieläpä yksin. Mulla ei paljon noita kavereita ole, kaikki lähinnä “ryyppykavereita”. Olisi mukava tutustua vaikkapa johonkin koira-agilityporukkaan… paitsi ettei ole koiraa :confused:

Antakaa jotain vinkkejä mitä voi tehdä yksin pitkän päivän. Ei mitään maalaamista tai muuta mikä vaatisi sen että ensin pitää hankkia välineet ja tilat missä touhottaa. Kuntosalikin tietty mut sielläkään ei jaksa varmaan paria tuntia pidempään. Uimahallissa sama homma.

Mut ehkä uiminen, ja mahdollisesti kokkaaminen. Mut näihinkään ei mene kuin parista tunnista neljään tuntia. Musta tuntuu siltä että mun on ympättävä päivä täyteen tekemistä etten vaan kerkeä edes ajatella sitä että “haa, tavallisesti kyllä hakisin kaupasta mäyriksen ja ottaisin pohjia meikkaillen ja soitellen ihmisille”

Jaa kato, tuolta Saunastapahan niitä vinkkejä kai sitten löytyykin… sinne!

Tiistai 25.9.2007

Kiva ylläri kun kävin vaa’alla. Vuodessa on tullut painoa lisää 20 kiloa :imp: Kyllähän mä tiesin että oon pikkasen pulskistunu mutta että näin paljon… Eihän tää vaan oo mun omaa vikaa, eihän? :blush:

3 päivää selvänä :sunglasses:

Torstai 27.9.2007

4 kokonaista päivää selvänä.
Viikonloppu lähestyy ja pinna kiristyy, eilen oli sauna ja teki kovasti mieli ottaa olut. Ostin kolaa, ja kun sitä kaadoin lasiin tuli kauhea tarve lisätä siihen ihan vaan pikkasen viinaa sekaan. Ihan maun vuoksi, ihan totta! Oikeasti kuka lisäis kolaan viinaa maun vuoksi. Itsepetos huipussaan :confused: En kuitenkaan lisännyt ja pari tuntia oli kyllä semmonen olo että perkele, siellä sitä olis. Sit saunan jälkeen tuntui ihanalta ja raukealta ja oli voittajafiilis kun en retkahtanut edes siihen yhteen saunaolueen.

Tietysti on virhe pitää viinaa kotona ja olutta jääkaapissa. Ne on jääny sinne aikaisemmilta kerroilta kun on kännännyt. En oikeen keksi mitä niille sitten pitäs tehdä, säästäväisenä en raatsi kaataa niitä viemäriinkään. Mieshän katsos voisi juoda ne sitten kun sitä huvittaa.

Voisin viedä ne autotalliin ja antaa tallin avaimen miehelle pois itseltäni kiusaamasta.

Taistelu jatkuu. Kestäänkö viikonlopun yli

Ehkä viikonloppu tuo tullessaan kireyden lisäksi hyviä, pitkiä unia ja ilon siitä, ettei tarvitse retkuta baarissa tai reuhtoa itseään känniin muuten vain. :slight_smile:

Tsemppiä! Mullekin tulossa toivottavasti selväpäinen viikonloppu. :slight_smile:

Pikkusuen esimerkkiä seuraten listaan syitä olla ryyppäämättä.

• paino. paino, paino, paino! Tällä pelastusrenkaalla pelastaisi Titanicillisen hukkuvia. Ei näin!

• pää. Ensinnäkin aivot sulaa, ja toisekseen pää ei kestä kun hävettää miettiä että mitä sitä tulikaan tehtyä. Varsinkaan jos on muisti pois.

• elämä. Mitäs sitten kun on lapsia, haluanko olla äiti joka on kännissä lasten silmien edessä. En todellakaan halua että asiat menisivät niin pitkälle, joten on syytä tarttua asiaan nyt.

• harrastukset. Kun ryyppää, ei ole varaa mihinkään muuhun. Eikä edes pystyisi, joko kännissä tai krapulassa. Haluan aloittaa ainakin yhden uuden harrastuksen. Taijin.

• uni. On mukava nukkua kunnolla ja herätä pirteänä ja virkeänä ilman päänsärkyä. Ilman että herää jostain muualta kuin kotona tietämättä miten sinne oikeen päätyi.

• lissää tulee, nyt on kiire töihin.

Taiji olisi Mielettömän Siisti harrastus muuten! Määs pistän tuon korvan taakse kanssa. :slight_smile:

Hyviä syitä! Oikein hyviä.

Venttailen innoissani lisää. :slight_smile:

5 päivää selvänä! :slight_smile:

Tänään kävin baarissa töiden jälkeen. Miehet istuskeli siellä olutta hörppimässä, otinpa itsekin - alkoholittoman!
Toiset yritti suostutella ottamaan oikee olut tai siideri, jopa baarimikko kauhisteli että kuka tilaa oluen josta on otettu hyvä alkoholi pois. Sanoin sitten suoraan että alkoholistin ei ole hyvä juoda alkoholia. Setä oli hetkisen hämääntynyt ja suositteli sitten oikein hyvää alkoholitonta olutta! :mrgreen:

Nyt on kyllä aika pähee olo! Selvisin jo toisesta tulikokeesta!
Palkitsin itseni kuumalla kylvyllä ja parilla konvehdilla. :unamused:

Hienoa Alma! Saat olla syystäkin ylypiä itsestäsi. Elämää on sittenkin olemassa vähemmälläkin alkoholilla, ja jopa ilimankin sitä. Kun teet noinkin hienoa työtä itsesi eteen, niin tuut huomaamaan, että elämässä on paljon pikku asioita mistä voi nauttia, kuten vaikka mainitsemasi kylpy ja konvehdit. Nekin on semmosia “pikku” asioita joista läheskään jokainen maapallon asukas ei voi nauttia ja joillekkin se olisi jopa täyttä luxusta.

Kiitti Proffa :slight_smile:

muoks. No kääks, Prossa siis. Kai toi Proffaki menee :wink: Onhan sulla kokemusta ja tietoo enempi ko mulla kai toistaseksi :stuck_out_tongue:

Perjantai 28.9.2007

Oli siis tilipäivä ja tili pullistelee rahaa. Ja minnekkäs sitä normaalisti lähtisikään perjantaina raahaamaa jollei paariin. Nyt on sitten ensimmäinen viikonloppu edessä ilman dokaamista ja hirvittää jo vähän etukäteen.

Lauantain buukkasin lapsellisen kaveriperheen tapaamiseen. Mennään miehen kanssa - pakataan jopa kissat mukaan ja mennään koko päiväksi sinne puuhastelemaan ja illalla sitten saunomaan.

Sunnuntai on vielä tyhjä, mutta siihen on aikaa, ei hätiä… kai

Mutta PERJANTAI! Jokaisen kunnon suomalaisen nuoren nollauspäivä! Mitä mä tänään teen? Jos tänään eksyn lähellekkään baaria niin se on menoa. Eli en mene sinneppäin siis. Mitä mä tekisin kotona?

Nyt on hyvät neuvot kalliit…

OT: Mies oli siis eilen paarissa ja tuli sieltä aika tuiskeessa kotiin. Ällötti katsoa. Tolta mäkin siis näytän kun tuun kotiin. JA baarissa kun käväsin katsomassa sillon illalla niin keskustelu oli kyllä laadukasta. Kolmeen kertaan samat asiat. Ihan rautalangasta suoraan sanoen. “Muuten, joko mä sanoin… ainiin, muistinko mainita… hei, tiesitkö muuten”.

Se järkytti. Tuotako varten mä sinne baariin haluan?
Mieluummin meen vaikka poimimaan puolukoita!

Tossa kysymyksessä on oikeastaan vastauskin :slight_smile: Eli keksi itsellesi ilta täyteen tekemistä kotona ja pysy poissa baarista. Siivoa vaatekaappi, tee kokovartalokuorinta ja laita puoleksi tunniksi tehohoito hiuksiin, kokkaa tiramisua (sen tekemiseen menee aikaa mutta vaivannäkö on sen arvoista), katso telkkarista kaikki viihdeohjelmat ja arvostele ääneen sitä miten typerästi ihmiset käyttäytyy, mitä tahansa mikä tekee sulle hyvän mielen ja saa viihtymään. Älä jää pyörittelemään käsiä tai vain miettimään, mitä tekisit, vaan tee suunnitelma ja toimi sen mukaan.

Tosta tiramisusta: tiedän, että painonnousu huolettaa sua, mutta verrattuna siihen minkä määrän saisit alkoholista kaloreita kevyt herkuttelu ei tunnu missään. 200g:n suklaalevystä ja viidestä-kuudesta isosta oluesta saa suunnilleen saman verran kaloreita, ja mä kyllä ihan hyvällä omallatunnolla syön sen koko suklaalevyn jos en ole juonut. Kannattaa muistaa, että juomisen vähentäminen on jo iso askel kohti parempia elämäntapoja, ja ne muut askelet kannattaa ottaa vähitellen. Jos yhdellä kertaa aloittaa täyden elämäntaparempan (laihis, ahkera liikunta, juomattomuus) petaa ongelmia - ihmisellä pitää olla myös varaventtiilejä ja mahdollisuus helliä itseään, ruallakin :slight_smile:

hei huiskis, kiva kun kävit.

Noihan oli hyviä neuvoja. Just vaihdoin puhtaat lakanat sänkyyn että ens-yö tuntus aivan erityiseltä. Ajattelin mennä jo kymmeneltä sänkyyn ihan vaan nauttimaan siitä että saa “lötköttää” sängyssä lämpimän puhtaan peiton alla kissat jaloissa köllötellen. <3

Ja sitten siivosin vaatekaapin.
Ja mussutin suklaata :confused:

Kello vasta vartin yli 12.

Kissat katselee mun hermoilua huvittuneena tuolta vastapedatulta sängyltä. Ehkä mä menen valmistelemaan lounasta.

Todella todella outo olo kun tieten tahtoen yrittää pitää itsensä ja ajatuksensa kurissa. Joku pieni ääni päässä esittää että:

“Äääh, mitä sä teeskentelet! Eihän sulla ees oo alkoholiongelmaa, kunhan teet itsestäs tärkeää muiden silmissä. Naurettavaa pelleilyä. Otat sen oluen ja juot nätisti kun osaathan sä”

Näinköhän mä tärkeilen vaan. :confused:

Ainiin, positiivisia asioita juomattomuudesta

• pöhötys/turvotus lähti alle viikossa! -2 kg ihan tosta noin. Nythän tästä on hyvä jatkaa sitten kilon kuukausivauhdilla \o/

Tuo hermoilu on niin tyypillistä, ja se on epämukava olo. Voitko “tappaa” sitä syventymällä johonkin hommaan oikein kunnolla (nyt kun mietin niin se kaapin siivous on muuten mulle just sellaista hommaa, aika menee kuin siivillä eikä ehdi miettiä mitään muuta)? Voi tehdä myös hyvää lähteä kotoa jonnekin (rahat voi jättää kotiin, ota vaikka kirjastokortti mukaan ja lähde katsomaan löytyykö sieltä musiikkia tai käsityölehtiä tai romanttista kirjallisuutta…)

Itse asiassa sä et tärkeile, vaan kyse on ihan sellaisesta tyypillisestä repsahdukseen liittyvästä “oireesta”. Noita samoja oireita tulee ihan jokaiselle, ja tärkeää onkin se, että jos ei aio juoda, niin hoksaa että “hahaa! toihan on nyt just sellainen oire joita pitää varoa!” ja tarttuu siihen. Eikä vain mieti että “onpas jotenkin vaikea olla, mitähän tässä nyt tekisi”. Ei, sitä on kärppänä paikalla ja tappelee vastaan :slight_smile:

Mä olen kirjoittanut tosta repsahduskuviosta yhteen vanhaan ketjuun, mutta kopion sen tähän nyt että saadaan vähän ylemmäs. Mulle itsellenikin kun on hyötyä siitä, että tulee ajateltua asioita uudelleen - kertaus on opintojen äiti :slight_smile:

Puoli kaksi.
Keittiö on puunattu lattiasta kattoon. En vieläkään raatsinut kaataa niitä jääkaapissa olevia olusia viemäriin.
Jotain niille pitää tehdä ennen iltaa.

Nyt on vatsa sekaisin (ihan tosissaan, sattuu ja …no sitä) ja lämpöä.
Onko nää ny vieroitusoireita? Ai mulla vai? :confused:

Kun heität ne pois, olet saavuttanut merkittävän voiton.

Kaada ne pois. Jos mies tahtoo juoda olutta, hän voi käydä ostamassa uudet. Kumpi on sinun tilanteessasi suurempaa tuhlausta, kaataa vitosen-kympin-kahdenkympin kaljat viemäriin vai juoda ne pois? :slight_smile:

Mä aion tänään oppia tekemään lapaseen peukun :slight_smile:

Kaada vaan pois ne oluet, ei se maailma siihenkään kaadu. Tee se ja kerro meille miltä tuntuu ja varsinkin huomenaamuna :slight_smile: