Minä selvisin

Hei kaikille,

Kirjotin tänne viitisen vuotta sitten. Oli kaksi pientä lasta sekä alkoholistimies. Läheiset eivät tienneet ongelmasta mitään, kaikki oli ulkopuolisin silmin suurinpiirtein normaalia. Ihmiset tiesivät että mies ottaa liikaa kerralla ja luonne muuttuu, eivät muuta. Tosiasiassa heräsin yöllä usein yksin, kännykkä piilotettuna, rahat ja pankkikortti vietynä. Puhelimeen mies ei vastannut, ei liioin ilmoittanut missä yötään viettää. Jos ja kun kotiin tuli, minussa oli kaikki vika ja sillä hetkellä hän vihasi minua. Jos oli juhlia, ne loppuivat joko liian aikaisin jolloin oli syytä lähteä baariin, tai sitten jos vieraat olivat pitkään, karkasi meno käsistä.
Valvoin öitä ja yritin hoitaa lapsia parhaani mukaan väsyneenäkin, niin etteivät saisi tietää.
Joskus mies jätti kipeän lapsen yksin kotiin ja lähti ryyppäämään, sillä välin kun olin kaupassa.
Tätä jatkui viitisen vuotta, nuorimmaisen odotusajasta lähtien. Sitten menimme perheneuvolaan josta oli apua pariksi vuodeksi. Toiminta loppui mutta miehestä tuli negatiivinen, iloton, aloitekyvytön, pahantulinen. Perheneuvolassa ilottiin miten ihanaa on että on tällainen vaimo joka jaksaa tukea. Kukaan ei tukenut minua, sukulaisille en halunnut kertoa koska en halunnut sääliä. Olin päättänyt että tämä loppuu ja selviän.
Meillä meni melko tasaisesti pari vuotta. Mitään suurta onnea se ei ollut mutta ei ikäviä tapahtumiakaan kunnes sama toiminta alko ulkomaanmatkalla. Meillä ei ollut koskaan ollut ongelmia lomamatkoilla joten olin järkyttnyt jäädessäni hotelliin yksin tietämärrä missä mies on. Selvittiin siitä Joulun yli, olin hyvä unohtamaan, nimittäin. Kaksi vuotta sitten lapset lähtivät mummolaan yökylän ja päätimme mennä napuriin viettämään iltaa. Kävi niin että tulin yksin kotiin koska naapuri ja mies hävisivät. Päätin että nyt salailu loppuu ja menin lasten perään mummolaan. Aamulla menin kotiin ulkoiluttamaan koiran ja löysin miehen ja naapurin nukkumasta. Se, etten ollut kotona, ärsytti miestä niin paljon että hän kävi minuun käsiksi. Humalatilan takia päsin pakenemaan. Hän soitti perään ja uhkasi tappaa meidät molemmat. Soitin äidilleni heti ja ilmoitin mitä on tapahtunut ja että eroan. Kerroin lapsille heti. Olivat jo niin isoja että tiesivät ongelmista vaika yritinkin heitä varjella. Lapset eivät ole kyseenalaistaneet ratkaisuani kertaakaan ja meillä on todella hyvä olla kolmistaan. Nyt mies saa juoda niin paljon kuin haluaa, en tiedä haluaisiko edes oikeasti mutta juo kuitenkin. Meillä on ok välit, samoin lapsilla ja isällään.
En voisi ola onnellisempi kuin mitä olen. Ei tarvitse enää pelätä ja kotona on hyvä olla.
Tein viidentoista yhteisen vuoden aikana kaikkeni että olisin saanut hänet muuttumaan mutta se ei onnistu niin. Raitistumista pitää haluta itse. Vaikka hän olisikin raitistunut, olisin pelännyt joka hetki.
Matka tähän tilanteeseen oli pitkä ja voisin kirjoittaa kirjan kaikesta siitä mitä hän on minulle tehnyt. Hän kohteli minua törkeästi. Lapset on syy siihen etten lannistunut vaan päätin että elämä hymyilee vielä.
Toivon hyvää kesää teille kaikille :slight_smile: eritoten niille jotka painivat samojen ongelmien kassa kuin minä vielä kaksi vuotta sitten.

Ps. Anteeksi kirjoitusvirheet, johtuu kosketusnäytöstä ja niitä on hankala korjata!

Lisän edelliseen sen verran että tarinani löytyy hakusanalla miehen yöjuoksut. Nyt kun luin mitä kirjoitin 2008 huomaan että aika tosiaankin kultaa muistot!

Ihanaa, että selvisit.

Jälkikäteen almailussa kummallisinta on tuo toisen häpeän ottaminen harteilleen. Niinkuin sinä olit tehnyt suojellaksesi miestäsi julkiselta häpeältä, ja minäkin omassa elämässäni. Jotenkin hämärtyy se, että tämä on oikeasti tuon toisen ongelma, tuon toisen tekoja ja että minä en näitä tekoja valinnut. Se yhteinen häpeä sitten pitää aloillaan ja laittaa sietämään.

Kaikkea hyvää sulle nykyiseen elämääsi!

Minä myös! Selvisin! Kirjoitin tänne pari-kolme vuotta sitten nimimerkillä Rebekka. Nyt muutin nimimerkin Harmoniaksi, koska se kuvaa hyvin muutosta, joka elämässäni on tapahtunut. Minulla ei aikoinani ollut voimia/tahtoa/raivoa/halua tehdä sitä ratkaisevaa liikkua ja lähteä. Kohtalo tuli avuksi ja ukko rakastui toiseen. Lähti sen siliän tien. Se oli ihan hirveää. Mutta parasta mitä voi tapahtua!

Voimia kaikille teille! Missä elämäntilanteessa tahansa. Pitäkää itsestänne huolta!

Paljon onnea teille selvinneille!
Katselin vanhoja viestejänne. Teidänkin ajatuksenne ja taistelunne silloin kuulostavat niin tutuilta. Meitä on paljon, jotka pyristelemme siinä tilanteessa, räpiköimme kuin rastaat rastasverkossa; tietäen että tilanteesta pitää päästä irti. Siivet ovat ehkä vapaana, mutta yksi jalka vielä verkon silmukassa. Pyristely on vienyt voimat, pitäisi jaksaa tempaista kunnolla se jalkakin irti, mutta ei meinaa onnistua. Ja sitten jos onnistuu, siipisulkia olikin katkeillut pyristellesssä, kestää kauan ennen kuin oikein vakaasti voi lentää. Hyppy ilmaan, mätkähdys, hyppy ja pari metriä räpiköintiä, mätkähdys. Hetken lepo. Jos nyt onnistuisi…
Ja viimein: “Jos tahdot, sä osaat lentää…”

Minä en vielä ole selviytynyt, mutta se on tavoitteeni. Tahtoisin myös eräänä päivänä kirjoittaa tämän otsikon alle: Niin minäkin :smiley: Niinkus näette ketjuni otsikosta. Olen vielä kietoutunut siihen verkkoon pyristellessäni, mutta olen sisukas, puren naruja poikki yksi kerrallaan :mrgreen:

Juuri tätä tarvitaan! Teidän selviytyjien esimerkkiä. Me jotka kierrämme kehää vuodesta toiseen, voimme nähdä, että on mahdollista siirtyä SEURAAVAAN VAIHEESEEN! Tämä antaa voimia!

Askel kerrallaan Rinalda! Tai sitten kertarysäys! Mikä tie meille kullekin onkin. Selvinneenä tärkein viestini on se, että PÄÄSET LÄPI TUSKAISEMMANKIN TIEN ja TUON TIEN KÄYMINEN KANNATTAA!!! Ehdottomasti!

Voimia Sinulle!!

Tämä on hieno ketju. Hyvä idea aloittajalta! On aina niin mukava lukea onnistumistarinoita.

Minäkin selvisin, ja olen tänään onnellinen, turvassa, rauhallinen ja rinnallani on kelpo mies ja kainalossa monta ihanaa kakaraa. Kaaos ja ahdistus on poissa. Tilalla tavallista elämää iloineen ja suruineen. Tylsääkin ehkä välillä - mutta tervetuloa tylsyys! :mrgreen:

Vaikeinta oli se, että lähteminen itsessään ei riittänyt - piti oikeasti muuttaa myös niitä omia asenteita ja ajatusmalleja. Muuten olisin jatkanut samaa kaavaa, tarttunut uuden juopon käsipuoleen.

Onnea kaikille selviytyjille! Ja kyllä jokainen alkoholistin kanssa asuva on tavallaan myös selviytyjä. Selviydythän sinäkin Rinalda päivästä toiseen, koko ajan vahvempana ja kokonaisempana. Ei kannata miettiä liikaa eteenpäin, yksi päivä on hyvä mitta. Päivä kerrallaan, kesääkin riittää niin pidempään!

Mukava lukea näitä onnistumisia.
Ehkä näiden esimerkkien avulla uskon, että minullekin koittaa vielä parempi aika/mieli juopon jälkeen.
Tai tiedänhän minä, että niin käy, mutta tunnetasolla olen yhä liimautuneena häneen. Unissa näen, etä olemme yhä yhdessä.
Oma asenne tässä on saatava kääntymään.
Olen jotenkin mennyt siihen harhaan, että vain vuoristorata on elämää, muu on harmaata arkea. Niinhän se ei saisi olla.

Minäkin selvisin. Elän onnellista, itseni näköistä elämää lasten kanssa. Ei uutta miestä kuvioissa, mutta sille alkaisi olla tilaa :slight_smile:

Ex-mies on tietääkseni ollut tänä vuonna enemmän selvä kuin humalassa ja jo puolitoista vuotta kihlausta takana. Mielenkiintoista nähdä koska tuo kuvio laukeaa - niinhän siinä kuitenkin käy. Onneksi mun ei tarvitse olla siinä osallisena!

me too :slight_smile:

uskoakseni selvisin :slight_smile: hyvällä mallilla suhde juoppoon ja en usko ihan heti, että tulen koskaan ottamaan häntä takaisin sotkemaan jo hyvin alkanutta elämää, missä ei kenenkään tarvitse pelätä mitään. :slight_smile:

Nyt suora on suora ja väärä on väärä - juoppo väänsi kaiken sekaisin, kukaan ei tiennyt lopulta, mikä on totta ja mikä väritettyä sellaista…

Aivan mahtavaa lukea noita omiakin vanhoja viestejä - ensimmäiset viestit kirjoitin, kun en ymmärtänyt alkoholismista pyhää pöläystä. Nyt olen jo hieman hajulla, mitä alkoholismi on…

Mukavaa kesää kaikille - ihan jokaiselle! yks työpäivä ja sit ansaittu loma :slight_smile:

-pyykkipoika-

En tiedä vielä, olenko selvinnyt…

Sekaisin olen kuin seinäkello, mutta omilla ehdoillani. En uskalla edes vielä pahemmin lukea vanhoja viestejäni. En ole mikään tyttönen enkä eteerinen neito, mutta silti omilla jaloilla seisominen tuntuu vähän hataralta. Mikä sinällään on hassua, koska sitä on kuitenkin kannattanut tietynsortin kulisseja aika monta vuotta.

Kaipaan tukea kasvattajana, mikä sekin on hassua koska ei miehestä ikinä ollut siihen, hän vetäytyi ristiriitatilateista tai loukkaantui “mä en sit koskaan saa kasvattaa lapsia” jos menin erotuomariksi siinä vaiheessa kun näin esikoisen silmissä välähtävän tai näin nuoremman kiemurtelevan tuskastuneena.

Raha-asiat jännittää. Entäs jos tulee joku hirveä kriisi, jota varten tarvitsee kaivaa kymppitonni? Tai ok, entäs jos… (nyt en keksi yhtään esimerkkiä… entä jos pesukone menee rikki? Taloyhtiössä on pesutupa! )

Entäs ne asiat, joista ei rahalla selviä? Sairastuminen? Niin, sairauttahan tässä eletään!

Ehkä joku päivä pystyn olemaan varma siitä, että elämän piti mennä juuri näin.

Kuinka lohdullista. Pääsee läpi tuskaisemmankin tien. Voi kuinka haluan uskoa juuri tällä hetkellä tuohon lauseeseen, kun kaikki tuntuu niin YLITSEPÄÄSEMÄTTÖMÄLTÄ jätevuorelta.

Minä myös :slight_smile: Kirjoitin otsikolla Salonkijuopon matkassa, erosin vajaat kaksi vuotta sitten.

On ollut tosi rankkaa, masennuin ja kävin aika pohjilla eron jälkeen. Nyt elämä taas hymyilee, lapsen kanssa elän kahdestaan. Uutta miestä ei valitettavasti ole näköpiirissä.

Nostanpa tämän ylös rohkaisuksi meille muille :smiley:

hyvä rinalda :slight_smile:

otsikkoon vedoten…minäkin selviän :stuck_out_tongue:

laittakaa kaikki merkki tänne, jos uskon puute iskee, voitte katsoa päätöstänne, että tekin selviätte!

Kiitos Rinaldalle :smiley:

Onnea paljon kaikille selvinneille - ja samalla itsellenikin.

Nyt olen varma, että minä selvisin. Kaikki asiat ovat nyt järjestyneet. Miten paljon sitä silloin aikoinaan pelkäsikin, että miten selviää, jos jättää juovan puolison elämästään. Nyt on helppoa hengittää ja ihan kaikilla on hyvä olla - varmasti sillä juopollakin on nyt hyvä olla, kun saa jatkaa autuaallista kohtuukäyttöään :slight_smile:

hyvää Joulunalusaikaa ihan jokaiselle - ja tiedän, että me kaikki selvitään - toisilla siihen vaan menee kymmeniäkin vuosia, riippuen siitä miten paljon on voimia taistella :slight_smile:

• pyykkipoika -

Hei,

Olen käynyt tällä palstalla epäsäännöllisen säännöllisesti kahden vuoden ajan. Aivan ensimmäiseksi kiitos teille kaikille vahvoille ja upeille ihmisille - ei ole olemassakaan sanoja mittaamaan sitä voimaa, mitä olen tältä palstalta kirjoituksienne ja vertaistukenne kautta saanut.

Miten onnistuinkaan kuvittelemaan, että olin yksin tilanteessani… Että ongelmat olivat minun - meidän - eikä kukaan muu voisi niitä ymmärtää? Täällä moni kirjoitus kuulostaa niin kovin tutulta, ne tunteet ja tilanteet, sanavalintoja myöten.

Oma suhteeni päättyi puolitoista vuotta sitten. Elämäni rakkaus. En edes tajunnut kuinka väsynyt ja epätoivoinen olin, irrallaan itsestäni. Mies on juonut aina, mutta jotakuinkin kohtuudella. Harvoin varsinaisia putkia, mutta viikottain. Toisinaan maailman parasta seuraa, toisinaan ilkein, välinpitämättömin ja ylimielisin paskiainen ikinä.

Ne kaikki haukkumiset, huorittelut, syyttelyt - mutta kaikkein pahimmalta tuntui se katse, joka oli täynnä halveksuntaa, ne sanat, jotka oli täynnä vihaa. Kun mä itkin, se nauroi. Totaalinen välinpitämättömyys kaikkea sitä kohtaan, mitä mä pidin tärkeänä ja arvokkaana. Meitä. Eikä mikään saanut sitä loukkaamista loppumaan.

Niitä tyyppejä oli kaksi. Kuin yö ja päivä. Se, joka lähti ja se joka tuli takaisin. Tutuksi tuli se paniikin musta möykky, jolle ei ollut nimeä silloin.

En mä edes tajunnut mitä se voi olla, tai mitä siitä voi tulla. Meidän piti seistä yhdessä maailmaa vastaan, sielunkumppanit. Alussa ihmettelin käytöstä, etsin syitä, ymmärsin ja annoin anteeksi. Sitten kai ne voimat alkoivat loppua. Näin jälkeenpäin tuntuu naurettavalta, miten yritin tilannetta alitajuisesti “hoitaa”. Ensin lähdin mukaan baariin. Sitten lopetin oman juomiseni kokonaan. (En edes itse tiedostanut tätä, jossain vaiheessa vain tajusin että se on jäänyt pois. Ei tehnyt mieli.) No, ja auttoiko.

Koskaan en kieltänyt menemästä. Silti sain kuulla kuinka paljon vaadin ja rajoitin. Syyllistin. “Jos mies on kuusi päivää viikosta selvinpäin, niin eikö se saatana riitä? Eihän tässä voi kukaan olla, eihän sulle riitä mikään.” Alkoholi oli minun ongelmani, minkä todistaa se, että siitä tuli ongelma vasta kun me aloimme seurustella.

Kaikki se riitely, niin henkinen kuin fyysinen… Kaikki humalassa. Selvinpäin niin pahoillaan, niin täynnä rakkautta. Pitää lopettaa, vähentää, opetella ottamaan kohtuudella… Kunnes sitten loppuviikosta - “Mitäpä se oikeastaan auttaa lopettaa, tällainen mä nyt vain olen. Jos mä en juo, niin mä teen jotain muuta paskaa.” Plus kaikki ne muut tekosyyt, joita tuolla muuallakin oli listattu (hyvä päivä töissä/paska päivä töissä/hyvä fiilis/huono fiilis/tarvii päästä ulos/ei jaksa lähteä ulos/laskuni maksan, työni hoidan ja omia viinojani juon…)

Lähtö tuli lopulta äkkiä, mikä oli toisaalta hyvä. Se anteeksiantamisen kierre olis varmaan jatkunut loputtomiin ilman, että joku tuli väliin.

Muutto, uusi työ, uusi elämä… Opettelin hengittämään uudestaan. Vihasin. Näin painajaisia ja heräsin itkien. Kaiken keskellä lohdutin miestä, kuuntelin edelleen. Jokaisella on varmaan omat syynsä, minun kohdallani ne olivat ne muruset - asiat, jotka halusin kuulla, jotka minun tarvitsi kuulla. En ollut väärässä, minä en ollut paha/huono/sietämätön ihminen. Miksi alunperinkään uskoin niin? On surullista, mutta samalla rikkinäisessä mielessäni lohdullista että sama meno jatkuu. Mun kanssa ei jaksanut elää selvinpäin vs. miksi nyt pitäisi olla selvinpäin, kun ei oo edes ketään kotona odottamassa.

On tässä vieläkin matkaa. Ajoittain kuitenkin tuntuu, että ehkä olen kuin olenkin löytämässä itseni uudelleen. Se on pienissä, ohimenevissä hetkissä, se varmuus siitä, millaista elämää haluaa elää. Sitä on vuosia miettinyt vain, mitä pitää olla, tehdä ja hyväksyä. Pitää, pitää ja täytyy. Osaamatta ajatella, että myös niillä omilla tunteilla ja toiveilla on sijansa. Ihan kuin sitä jotenkin katoaisi olemasta ilman toista.

On puhuttu paljon, myönnetty virheitä, korjattukin asioita. Etäältä on helpompaa. Yksi asia kuitenkin on ja pysyy ja vaikka siitä puhutaan, mitään ei tapahdu. Ja niin kauan kun se on siinä, minä en tule olemaan.

Sillä nyt mä tiedän, että on olemassa muutakin. Ei se elämä loppunutkaan. Ja ehkä (tosi varovainen ehkä) mä löydän ihmisen, joka nauttii aidosti niistä pienistä asioista ja yhteisistä hetkistä. Elämästä. Ihan raakana. Ja jos en löydä… No, ei sekään haittaa.

Kiitos teille kaikille, että olette olemassa. Täällä on tarinoita, jotka on tuoneet kyyneleet silmiin, mutta myös niitä, jotka saa hymyn huulille. Voimia kaikille, jotka päättävät jäädä ja niille, jotka päättävät lähteä.

Te olette vahvoja.

-Takkutukka