Minä, alkoholisti

Hei kaikille,

päätinpä rekisteröityä tänne ja kertoilla hiukan omaa tarinaani.

Olen vajaa 3-kymppinen mies. Viime aikoina on alkanut tuntua siltä, että oikeasti, minä, kyllä, juuri minä, olen alkoholisti. Elämäni on ikäänkuin pikkuhiljaa mennyt koko ajan loivaa alamäkeä, ja jos katson, mitä se oli, kun olin nuorempi, niin paljon on tultu alaspäin. Olen tullut siihen tulokseen, että syynä tähän on alkoholinkäyttöni.

Vedin ensimmäisen humalani 15-vuotiaana ja jo silloin rakastuin nousuhumalan tunteeseen. Alaikäisenä en lopulta edes montaa kertaa ollut kännissä, urheiluharrastus piti siitä huolen. Ongelma alkoi syntyä opiskelut aloitettuani useampi vuosi sitten. Vuosia olen juonut siten, että olen ollut arkipäivät selvinpäin, mutta perjantaina vetänyt kunnon kännin. Sellaisen, että siitä selviäminen vei alkuun lauantain, nykyään se vie myös sunnuntain ja alkuviikon. Jos jotain hyvää tästä tilanteesta hakee, niin jostain syystä en ole oikein ikinä jatkanut juomista seuraavana päivänä. Juomiseni on siis ollut hyvin humalahakuista ja aina kertaluontoista. Pikkuhiljaa kuitenkin määrät ovat kasvaneet, alkuun riitti sellainen 12 alkoholiannosta, nyttemmin menee helposti parikymmentä.

Tänä syksynä tilanteeni on lähtenyt menemään selkeästi huonompaan suuntaan. Kesäloma oli tosi kostea, olin pari-kolme kertaa viikossa humalassa. Töihin palattuani elokuussa aloin juoda melkeinpä joka ilta 3-4 alkoholiannosta. Lisäksi join itseni kerran viikossa kunnolla humalaan. Pikkuhiljaa olo on mennyt todella väsyneeksi, ajatukseni muuttuneet katkeriksi ja kyynisiksi. Olen todella häpeissäni myös siitä, että olen perunut useamman työjutun syksyn aikana krapulan takia. Työni on sellaista, että tällainen toiminta on ollut mahdollista, eikä työnantaja ole huomannut mitään. Syksyn aikana useampi päivä meni töissä meni ihan nollapäivänä, joko en mennyt ollenkaan töihin tai pyörin työpaikalla tekemättä mitään järkevää. Tämä on asia, joka minua hävettää melkeinpä eniten. Tulokset työssäni ovat kuitenkin olleet ihan kohtuullisia, mutta selvää on, että nyt uuden vuoden alkaessa tällainen toiminta ei voi jatkua.

Nyt joululomalla minulla on ollut aikaa pohdiskella asioita ja tutkiskella itseäni. Koko loman olen ollut aika väsynyt. Loman aikana olen ollut myös kaksi kertaa kunnolla humalassa, viimeksi lauantaina. Nyt on neljäs päivä kokonaan selvinpäin. Vuosien varrella urheiluharrastukseni ovat jääneet ja ystäväpiirini supistunut. Olen muuttunut kyyniseksi ja katkeraksi.

Yritän oikeasti lopettaa alkoholinkäytön kokonaan joksikin aikaa. Tähän elämään on nyt saatava joku muutos, psyykkeeni ei yksinkertaisesti kestä tällaista. Tätä kirjoittaessa olen allapäin ja koen häpeän tunnetta. Miksi, helvetissä, olen antanut tilanteen mennä tällaiseksi. On uudenvuodenaatto ja olen yksin kotona. Minulla ei nykyään ole paljoa kavereita muutenkaan, mutta mihinkään en viitsi lähteä uuttavuotta viettämään, etten sorru juomaan. Yritän ajatella, että tapahtui nyt mitä tahansa, niin taistelen aina yhden päivän, etten ala juomaan. Aamulla kävin kävelylenkillä ja siivosin, äsken tulin kaupasta ja nyt mietin, että mitähän sitä alkaisi tekemään. Hyvä ei fiilis ole, mutta taistellaan.

Vaeltelija, kirjoitit näin

Muutamat julkkikset aloittavat huomenna 100 päivän juomalakon. Lakko tarkoittaa, että jonain päivänä he voivat jälleen ottaa drinksut tai kaljat, kukin makunsa mukaan. Olisiko tuo 100 päivää sinulle sopivan pitkä aika?

Aikoinaan juodessani yritin minäkin vähentää määriä ja pitää joskus taukoja. Ei onnistunut, koska olin jo silloin alkoholisti. Sitten tuli vastaan pohja ja halu lopettaa juominen. Tiesin jotain AA:sta ja menin eräänä iltana palaveriin. Siitä illasta lähtien olen saanut olla raittiina.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Tsemppiä ja voimia! Löydän itsestäni paljon samaa, kuin mitä sinä kirjoitit. Pysy vahvana, minäkin aion! Hyvää uuttavuotta!

Tsempit täältäki!

Mulla vasta eka selvä päivä menossa mutta eka päivä on pahin - hirressäkin.

Mulla kans masennusta, itseinhoa, apaattisuutta yms mutta uskon että kun raitistuu niin alkaa kaikki näyttämään aurinkoisemmalta ja saa tsemppiä elämään. Ainakin niin moni täällä kirjoittaa positiivisista kokemuksista että pakko uskoa :slight_smile:

Nyt pitää vaan pinnistellä tämä alku! Tsemppiä!

Kiitokset lomapuistolle, Sorbille ja Kerttulille tsempistä! Olipa mukava saada tällainen vastaanotto palstalle. Isosti tsemppiä teillekin ja kaikille muillekin tämän ongelman kanssa painiskeleville.

Uskon, että oikeasti minua ei auta ollenkaan mikään sadan päivän juomattomuus. En kuitenkaan halua asettaa itselleni mitään juomattomuustavoitetta miksikään erityiseksi määräajaksi. Mitä olen tutustunut alkoholistien tarinoihin täältä ja muualta netistä, niin vaikuttaa siltä, että paras tapa on taistella päivä kerrallaan. Jokainen selvä päivä on saavutus.

Meneehän se vuodenvaihde näinkin, yksin kotona selvinpäin. Ei mukavasti, mutta kuitenkin. Aamulla oletettavasti kuitenkin kiitän itseäni, etten juonut.

Toistaiseksi kehoni on palautunut juomisesta ilmeisesti suht hyvin, mitä olen lueskellut täältä muiden kirjoituksia. No, minulla ei tietysti rankkaa ryyppäämistä olekaan ikinä ollut useampaa päivää putkeen, mutta kuitenkin. Olen kuitenkin huomannut, että yöuneni on ollut koko ajan huonompaa ja huonompaa. En muista, milloin olisin viimeksi nukkunut kertaakaan heräämättä koko yön. Uni on katkonaista, hikoilen öisin, näen aivan ihmeellisiä unia, olen ikäänkuin jossain rajatilassa unen ja valveillaolon välillä. Lisäksi uni ei selkeästi ole tällä hetkellä hyvää unta, koska olen niin väsynyt.

Olen myös huomannut, että kiinnostukseni seksiin ja sukupuolielämään on vähentynyt. En koskaan ole naisten suosiossa ollut, mutta haluan kuitenkin säilyttää hyvän seksuaalisen kyvykkyyden, josko vaikka vielä jonkun mukavan naisen löytäisin pysyvästi rinnalleni…

Mulla ollut sama: lakon jälkeen otin taas kaksin käsin. Sama ollut tupakan kans: yks rööki niin sama vanha aski päivässä -tahti jatkui. Toiset osaa olla vähemmällä toiset ei. Minun pitää lopettaa kokonaan.

Unen kanssa minulla kans samat ongelmat. Mitä täältä olen lukenut niin unen laatu pitäisi alkaa parantumaan. Kun nukkuu hyvin, jaksaa paremmin ja koko elämä alkaa näyttään valoisammalta. Tämä tsemppaa ainaki mua!

Päivä kerralla, tunti kerralla, minuutti kerralla - selvänä! Tsemppiä !!!

Viiden vuorokausi ilman alkoholia meneillään. Positiivisuuden kautta: Tänä vuonna en ole juonut pisaraakaan alkoholia! :slight_smile: :smiley:

Päivä alkoi aamulenkillä. Tunti reipasta kävelyä. Toistaiseksi on ollut aika helppoa olla juomatta. Jos ja kun olen sunnuntaiaamuun asti juomatta, on se pisin yhtäjaksoinen juomaton aika minulle sitten toukokuun lopun. Surkealtahan se kuulostaa, kun tarkemmin ajattelee. Yli puoleen vuoteen en ole ollut edes viikkoa juomatta.

Tiedän, että monenlaisia koetinkiviä tulee eteen. Ensimmäinen saattaa tulla tietysti koska vaan, mutta tiedän, että viimeistään ensi viikon perjantaina sellainen on edessä. Ja se on iso koetinkivi. Palaan loppiaisen jälkeen töihin. Aivan varmasti perjantaina iskee juomisen himo, kun olen selvittänyt ensimmäiset työpäivät. En edes muista, milloin olisin työviikon jälkeen ollut viikonlopun ilman alkoholia. Tarkemmin ajateltuna, en edes muista, milloin olisin ollut työviikon jälkeen viikonlopun ilman humalaa. Kun kirjoitan ajatuksiani tänne ja avaan tilannettani, minulle itselleni valkenee koko ajan selvemmin, kuinka huonoon tilanteeseen jo itseni päästin. Tiedän, on varmasti monia, jotka ovat paljon huonommassa jamassa, mutta nyt tähän elämään on saatava muutos, kun vielä koen sen kykeneväni muuttamaan. Tänne kirjoittaminen on todella terapeuttista.

Täällä palstalla on selvästi paljon minua vanhempia ja fiksumpia ihmisiä. Miten te olette selvinneet tilanteista, joissa juomisen himo iskee? Neuvonne tulevat olemaan kullanarvoisia.

Nyt sain jo viisi tuntia nukuttua yöllä. Heräsin hikisenä ja unet olivat taas mitä sattuu. No, eiköhän yöuni parannu pikkuhiljaa. Yritän ajatella, että joka yö mennään parempaan päin.

Monissa lähteissä kehoitetaan luomaan itselle erilaisia selviytymisstrategioita tilanteisiin, joissa on ilmeinen repsahdusriski. Niitä mahdollisia tilanteita vaan on ihan hitosti, eikä kaikkia edes tiedä tai keksi. Mun mielestä yksinkertainen on toimivin. Niinpä olen laatinut itselleni kolmen P:n selviytymisstrategian :smiley:

• Pelaa aikaa
  • Perustele itsellesi
  • Poistu paikalta

Pelaa aikaa tarkoittaa sitä, että viivytän ekan ottamista. Joillain riittää 20 minuuttia, mun aikaraja on tunti. Usein pahin himo menee ohi.
Perustele itsellesi tarkoittaa, että perustelen itselleni miksi kannattaa ja miksi ei kannata juoda. Hyviä perusteluja juomiseen on toistaiseksi kasassa nolla kappaletta.
Poistu paikalta tarkoitta sitä, että poistun tilanteesta/paikasta, jossa himo yllätti. Esim. kaupan kaljahylly, pubin/Alkon läheisyys, juhlat, juomaa tarjoava henkilö jne.

HALT on kanssa hyvä sääntö.

sun tarttee hyvissä ajoin viikolla jo “valmistautua” perjantaihin ja viikonloppuun. Jos juomaa alkosta haet niin kierrä ne jo loppuviikosta kaukaa. jos juomat tulee kaupasta niin käy ruokakaupassa hyvissä ajoin viikolla ja osta kaikki mitä tarvit vkl valmiiksi. Ja keksi viikonlopuksi ja etenki perjantai-illaksi jotain mielekästä tekemistä, mieluusti jotain mitä et normaalisti tee (riko rutiineja) Kirjastoon, leffaan, teatteriin, uimahalliin, tee ruokaa, leivo,… Kirjoittele tuntojasi tänne.

Minulla tämä vasta toinen selvä päivä että alkuaskelilla täälä ollaan. uusia rutiineja koitan rakentaa ja ahkerasti täälä roikun lukemassa vinkkejä.

Huh huh, nyt on selvästi ensimmäinen koetinkivi edessä. Ajatuksissa pyörii, että vetäisinkö kännit… Tiedän, että ennenkin näissä samoissa ajatuksissa olen sortunut juomaan. Ajatuksillani tarkoitan synkkiä ajatuksia yksinjäämisestä ja naisille kelpaamattomuudesta. Minulla on kiltin ja mukavan miehen syndrooma. Kun katson, millaiset kusipäät, jotka minua nuorempana syrjivät ja kiusasivat, ovat nyt saaneet kauniin naisen ja lapsiakin, niin minulle tulee uskomaton katkeruuden ja epäoikeudenmukaisuuden tunne. Miksi noiden elämä on tuollaista ja minä aina vaan olen yksin ja miksi minusta ei kukaan järkevä nainen kiinnostu? En kehtaa kirjoittaa tähän sitä, millaisia ajatuksia minulla on noita kusipäitä kohtaan.

Elämässä yksin jääminen pelottaa. Se pelottaa todella paljon. Vaikka kuinka yrittäisin nauttia elämästäni yksikseni ja unohtaa naiset, niin ei se ainakaan tämänikäiseltä (vajaa 30v.) mieheltä onnistu. Vaikka nyt pystyisin olemaan juomatta, niin pystynkö muka tulevaisuudessa…

Juuri tällaisissa tilanteissa olen aiemmin turruttanut ajatukseni alkoholilla. Haluan unohtaa ja päästä hetkeksi tunnetasolla eroon surkeudestani. Nyt kuitenkin pitäisi pysyä vahvana ja olla hakematta edes paria kaljaa. Seitsemäs vuorokausi menossa ilman pisaraakaan alkoholia ja koko ajan fyysinen olo on hiukan parantunut.

Anteeksi, tämä on yksinäisen ja surkeuden tunnetta kokevan miehen puhetta. Yritän kuitenkin olla juomatta, toivottavasti onnistun. Tsemppiä myös teille kaikille, jotka viinanhimon kanssa painiskelette.

Hei Vaeltelija!

Minullakin ajatukset pyörivät aika usein yksinäisyyden/yksin jäämisen ympärillä. Olen eronnut yli 10 vuotta sitten. Sen jälkeen on ollut muutama aika epäonnistunut suhde, ja pelkään etten ikinä enää löydä elämänkumppania. On kuitenkin aika ristiriitaista että yksinäisyyden tunne iskee pahiten silloin, kun lopettaa juomisen ja kärvistelee yksin kämpässään surkeissa fiiliksissä. Tosiasiassa tiedostan hyvin, että raitistumisen myötä tulee ihan oikeasti mahdolliseksi löytää aito, vilpitön suhde. Muuten löytää vain niitä, jotka ovat itsekin alkoholisteja, ja sellaista suhdetta taas en halua. Ehkä sunkin kannattaa ottaa tämä huomioon! Muuten sanoisin näin naisena että ei kai voi olla menestyksen kriteeri jos kaverit ovat saaneet “kauniin naisen”?? Naisen ulkoinen kauneus ei voi olla minkäänlainen tae suhteen laadusta. Kuten ei miehenkään…oletko muuten kokeillut nettideittailua? Minä olen todennut sen jos ei nyt hyväksi niin ainakin paremmaksi vaihtoehdoksi kuin baarista etsimisen. Suosittelen kokeilemaan:)

T: Marianne

Yksinäisyyden tunne on todella vahva välillä, vaikka minun ei sitä “periaatteessa” pitäisi tuntea, kun on lähes aina talo täynnä nuoria. Eli lapset, niiden kaverit ja vanhempien tyttöjen poikakaverit. Mutta silti tuntuu yksinäiseltä kun ei ole sitä kumppania. Olenkin nyt miettinyt, että osittain olen varmaan juonut yksinäisyyteeni ja siihen että olen epäonnistunut ihmissuhteissani. Nyt vasta viides raitis päivä menossa, mutta jotenkin minulla on sellainen tunne että jos onnistun raitistumaan niin saatan löytääkin itselleni sopivan kumppanin. Mutta älä nyt missään tapauksessa anna periksi, älä juo yhtään olutta. Mä olen syönyt kyllä tän 5 päivän aikana enemmän kuin yleensä kahdessa viikossa. Ja karkkia on mennyt enemmän kuin viimeiseen puoleen vuoteen, mut ei haittaa kunhan pysyn selvänä. Kyllä se syöminen siitä tasaantuu. Voimia!!!

Kiitoksia tsempistä Mariannelle ja Nainen 44v:lle!

Ehkäpä pahin olo meni jo ohi, nyt ei ole viinanhimoakaan tällä hetkellä. Yritän edelleen ajatella, että ihan sama, miten päivä menee, kunhan en juo. Pitää olla nöyränä oman ongelmansa edessä. Kävin päivällä kävelyllä ja ehkä menen vielä illalla tunniksi uudestaan, onpahan sitten helpompi saada nukutuksi.

Ajattelin jo itsekin tuota, mitä Marianne sanoit. Selvänä löydän ehkä uusia harrastuksia, joista olisi mahdollista löytää sopiva ja fiksu kumppani. Kun juo, niin löytää tosiaan vain alkoholisteja, ja vaikka itse olen alkoholisti, niin en kuitenkaan sellaista suhdetta halua löytää. Uskon, että minulla kuitenkin toivoa on kumppanin löytymisestä, teen esim. ihan suht järkevää työtä kuitenkin. Se vaan on petollista, kun vaikkapa Facebookin kautta seurailee vanhojen opiskelukavereiden ja alaikäisenä samalla paikkakunnalla asuneiden elämää, monet tuntuvat pariutuvan, hankkivan lapsia ja taloja ja autoja ym… Tiedän toki, että kaikkien elämä ei ole niin hyvää kuin miltä se somessa näyttää.

Olen kyllä nettideittailua kokeillut ja esim. Tinderiä myös, mutta näissä, mitenhän sen nyt kauniisti sanoisin… On ainakin ikäisteni ihmisten kohdalla naisten markkina. Naiset saavat hirvittävän määrän viestejä, iso osa miehistä taas ei saa viestiä keneltäkään eikä edes vastauksia omiin viesteihinsä. Tämä on toki minun mielipiteeni, mutta olen muiden samanikäisten, mielestäni suht fiksujen miesten kanssa tästä jutellut ja he jakavat saman kokemuksen. No, tämä pariutumisen dilemma alle 30-vuotiaiden keskuudessa ei kuitenkaan ole tämän keskustelun pääteema, joten se siitä.

Ja Nainen44v, minusta sinulla on ihan täysi syy kokea yksinäisyyttä, jos seurana on lähinnä ihan eri-ikäisiä ihmisiä, joilla on oma elämänvaiheensa menossa ja omat juttunsa. Kai ihmisellä aina on kaipuu suurin piirtein oman ikäistensä ja samankaltaista elämää elevien luo, joiden kanssa voi jakaa asioitaan ja kokea yhteenkuuluvuuden tunnetta.

Tämä yksinäisyyden kokemus, se tuntuu olevan syy lukemattomien ja taas lukemattomien ihmisten juomiseen. Yksinäisyys ja sitä myöten kelpaamattomuuden tunne, se ajaa juomaan ja hakemaan asioiden unohtamista.

Moikka,

Juu, ei nettideittailu toki ole tämän foorumin pointti, mutta en voi olla vähän vielä jatkamasta teemaa…sitä paitsi onhan kuitenkin tosiasia, että alkoholin käyttö liittyy kiinteästi seksuaalikäyttäytymiseen ja ylipäätään hankkiutumiseen vastakkaisen (tai saman) sukupuolen juttusille.

Mistä ihmeestä miehille on syntynyt sellainen käsitys, että nettideiteissä naiset saavat koko ajan mahdottomasti viestejä, mutta miehet eivät sen sijaan juuri yhtään? Ihan äskettäin yksi tuntemani mies esitti mulle tätä samaa. Oman kokemukseni perusteella - ja olen kokeillut useita sivustoja - tässä ei ole mitään perää. Nainen saa varmaan paljon viestejä, jos hänen profiilinsa tai valokuvansa on seksuaalisesti avoimen vihjaileva. Mutt jos ei ole valokuvaa, niin kuin minulla yleensä ei ole, ja jos profiili on täysin asiallinen ja vilpitön, niin kyllä nainen saa olla itse aktiivinen jos meinaa saada kontakteja. Eli olematta nyt mikään asiantuntija suosittelisin sulle että jätät ne ensinäkemältä hoteimmat misut omaan arvoonsa ja keskityt ensin ihan oikeasti siihen, mitä henkilö kirjoittaa. Jos siis haluat löytää ihan sellaisen oikean suhteen.

No sitten vielä, mikä ihmeessä on kiltin ja mukavan miehen syndrooma?? Meinaatko sitä että naiset rakastuvat aina renttuihin ja sen takia sunkin pitää esittää sellaista keinolla millä hyvänsä eli viinan voimalla? Itse olen kyllä sitä mieltä että tämä on perätön uskomus numero 2. Kyllä moni nainen haluaisi rinnalleen nimenomaan kiltin ja mukavan miehen. Sitä paitsi, mitä enemmän naiselle tulee ikää, sitä enemmän hän alkaa arvostaa miehissä seksuaalista kyvykkyyttä/innokkuutta, mikä taas on miehelle yksi peruste juoda vähemmän eikä enemmän. Kaikkihan me tiedämme miten alkoholi vaikuttaa tällä elämän alueella, eikö?

En tiedä, kuinka järkevää näistä asioista on nyt alkaa “väitellä”, mutta vastaanpa nyt kuitenkin. Lainaan omaa aiempaa viestiäni: “ainakin ikäisteni ihmisten kohdalla naisten markkina.” Kommentoin siis asiaa 20-30-vuotiaiden näkökulmasta. En tiedä, minkä ikäinen, sinä, Marianne, olet, mutta uskallan väittää, että tässä ikäryhmässä (20-30v) naiset saavat moninkertaisen määrän viestejä ikäisiinsä miehiin verrattuna. Mitään tilastotietoa asiasta ei ole esittää, mutta miespuolisten tuttujeni lisäksi myös naiset, joiden kanssa olen asiasta jutellut, ovat tämän vahvistaneet. Yleensä, jos tämän asian sanoo ääneen, saa naisten vihat päälleen, sen olen huomannut. Tätäkin palstaa lukee varmasti hyvon moni mies, joka voi allekirjoittaa tämän asian. Ja kyllä minä olen ne “hoteimmat misut” jättänyt “omaan arvoonsa” ja pyrkinyt keskittymään naisiin, jotka vaikuttavat syvällisemmiltä.

En sitä tarkoita, että minun pitäisi viinan voimalla mitään renttua esittää. En ole niin koskaan tehnyt, olen kiltti ja tavallinen mies ja sillä siisti. En ole sen takia juonut alkoholia, että olisin renttu ja sitä kautta saisin naisia. Mielestäni tämä kyllä tulee aiemmista viesteistäni varsin selkeästi esille. Kun katson kaveripiiriäni ja sitä millaiset miehet ovat suosittuja naisten keskuudessa ja millaiset eivät, niin on aivan selkeä fakta, että ainakin minun elämänpiirissäni kiltit ja mukavat miehet ovat epäsuosittuja ja jännittävät/vaaralliset miehet suosittuja.

Toivon kuitenkin, että jatkossa voitaisiin keskittyä enemmän tässäkin ketjussa tämän palstan varsinaiseen tarkoitukseen, eli päihteettömyyden edistämiseen meidän kaikkien kohdalla.

Näköjään tänään on toinen vaikea päivä putkeen. Juomisen himo iski, kun olin tunnin lumitöissä ja päälle tunnin lenkki. Ajatus menee jotenkin näin: “olen nyt ollut yli seitsemän vuorokautta juomatta pisaraakaan, pisin aika juomatta yli puoleen vuoteen. Lisäksi olen liikkunut päivittäin ja ulkoillut paljon, joten tekisipä hyvää palkita itsensä saunalla ja muutamalla oluella illan tullen. Ja vielä kun on viimeiset lomapäivät (keskiviikkona töihin), niin voisi kertaalleen vielä rentoutua ennen töihinpaluuta.” Ongelma on vaan siinä, että ensinnäkin, se muutama olut on kaupasta ostettuna minulla 8-10. Ja jo parin-kolmen kaljan jälkeen käyn kaupasta hakemassa lisää, se kun on niin helppoa, kauppaan matkaa alle puoli kilometriä. Tästä päästään siihen, että kotona juon sen 12-13 juomaa, minkä lisäksi todennäköisesti lähden käymään lähipubissa parilla oluella. Kokonaismäärä juomien osalta on sellainen 15-18. Ei todellakaan normaalia.

Yritän nyt kaikin keinoin perustella itselleni, miksi tämä on järjetöntä. Erityisesti yritän ajatella sitä seuraavaa aamua ja sitä lohdutonta pettymystä, jonka koen, kun huomenna tajuan, että lopetin raittiuteni alkuunsa. Kyllä on ihminen idiootti, kun näin päivänselvän asian takia käy itsensä kanssa kamppailua.

Moi!
Nyt tsemppiä! Heikkoja hetkiä osuu kohdalle ja houkutuksia tulee eteen. Nyt katse ja ajatukset tiukasti huomiseen aamuun ja jätä oluet kauppaan!
Voit sitten aamulla kiittää itseäsi!

tsemppiä
keksi jotain tekemistä että saat ajatukset pois juomisesta. leffa, ruokaa, lukemista…

Ja retkahdushan siitä tuli.

Join sunnuntai-iltana 14 olutta kotona. Positiivista, etten lähtenyt lähipubiin enkä hakenut kaupasta lisää juotavaa. Positiivista myös se, että tuo määrä, vaikka iso onkin, ei kuitenkaan ole minulle sellainen, että olisin monta päivää poissa pelistä. Tänään jo suht normaali olo. En osaa selittää, miksi retkahdin. Niin hyvin alkanut raitis jakso päättyi kuin seinään. Retkahdin, vaikka kirjoittelin tännekin.

Aion kuitenkin mennä eteenpäin positiivisuuden kautta. En jatkanut juomista (tosin en niin tee ikinä muutenkaan juomisen jälkeisenä päivänä) ja uskoakseni nyt on helpompaa olla selvinpäin pidempiä jaksoja kuin aiemmin. Sain myös reilun seitsemän vuorokauden mittaisen raittiusjaksoni aikana jo hiukan kuvaa siitä, mihin suuntaan elämä alkaa mennä, kun pysyy selvinpäin ja liikkuu paljon ulkona. Alkoihan mieli olla hetkittäin parempi kuin aikoihin ja yöunikin pikkuhiljaa parantua.

Huomenna edessä töihinpaluu. Nyt on oleellista, etten töihin palattuani hae niitä 3-4 iltakaljaa, mitä syksyllä tein harva se päivä. Jos tämä ei meinaa onnistua, niin sitten on kyllä mentävä aa-kerhoon tai haettava jotain muuta ulkopuolista apua. Uskon vahvasti, että onnistun päätöksessäni. Lisäksi tuleva viikonloppu on koetinkivi, josta on vaan jotenkin selvittävä juomatta. Päivä kerrallaan eteenpäin.

Nyt ulos lenkille kauniiseen pakkassäähän.

Mieti nyt niitä parempia fiiliksiä ja parempia unia mitä tuli kun et juonut. Ja muistuta itseäsi niistä kaikista huonoista asioista mitä juominen tuo

Minulla kans oli tapana töiden jälkeen hakea kaupasta juomat ja vetää känni. Nyt olen tehnyt kauppalistan, maksanut käteisellä ja rahaa mukaan vain sen verran mitä ostoksiin menee, käynyt kaupassa aamulla ennen töihin menoa, ja keksinyt jotain tekemistä heti töiden jälkeen. Ja ärrät kiertäny kaukaa. Näillä minä selvinnyt nämä päivät, nyt menossa 7. selvä päivä

Tsemppiä!