Terve kaikille! Olen nuorimies, juuri täyttänyt 24 vuotta… mutta silti koen olevani hukassa alkoholinkäytön suhteen.
Asun tällä hetkellä Tallinnassa joka on tunnetusti alkoholin luvattu maa näin suomalaiselle varsinkin, ehkä voi sanoa että ongelmat alkoivat kun muutin tänne noin 2,5 vuotta sitten.
Paperilla kaikki näyttää hyvältä… Olen viimeistelemässä opintojani yliopistossa ajallaan, perhesuhteet kunnossa, ja ulkoisesti ihan hyvinvoivan näköinen. Viimeinen tosin varmasti johtuu siitä että pitkä urheilu tausta takana joten en vielä päässyt “rapistumaan”.
Suomessa asuessani kävin normaalisti ulkona juhlimassa kerran kaksi kuussa, ihan normaali tahti siis. Ja välillä arkisin urheilua seuratessa/saunoessa muutama olut silloin tällöin. Mutta kun tuli Tallinnaan muutto niin jotain tapahtui, aloin vetämään “perseet” melkein joka vko Ke-La… ei se tuntunut silloin niin pahalta, pystyin arjen askareista suoriutumaan ja vähän jopa liikuntaa harrastamaan. Mutta kun perus illat Suomessa päättyy noin 1-4 välissä niin Virossa nehän jatkuu aina ihan aamuun asti, joten aloin huomaamaan kehossani ensimmäisenä muutoksia jo kuukauden jälkeen… Olin turvonnut oikeastaan joka päivä ja olo oli fyysisesti muutenkin heikko koko ajan.
Vuosi ehti kulua näin, mitään henkisiä vaivoja ei krapuloista ja muusta tullut. Ehkä siitä vähän kun läheiset alkoi kommentoida miten vatsa alkaa pikkuhiljaa kasvamaan ja kasvot pöhöttyneen näköiset, mutta ei muuta. Toisena vuotena juominen väheni ainakin päivien lukumäärissä ja putket oikeastaan katosivat kokonaan… Mutta krapulat meni todella kovasti pään sisään. Makasin vielä pari päivää juopottelun jälkeen sängyssä öisin hereillä ja mietin että mitä tässä käy vielä. Illat alkoivat venymään, huomasin että alan käyttäytymään eri lailla kun ennen… En vain koskaan halunnut että ilta loppuu joten saatoin herätä jostain täysin tuntemattomasta paikasta ja mielessä pyöri flasbäkkejä edellisistä illoista ja mitä olin tehnytkään, onni on siinä etten ole ketään tai itseäni mitenkään suuremmin vahingoittanut tai joutunut muutenkaan ongelmiin mutta aivan siinä rajoilla ollaan…
Nyt kun kolmas vuosi Virossa ollaan niin juomis kerrat edelleen vähentynyt mutta niin sanotusti kasetti aivan hajoamassa, on henkisesti niin paha olo illan jälkeen että saatan vain itkeä ja mietin että pitäisi päästä pois? Tehdä jotain ihan muuta, mutta mitä? Yrittänyt viikonloppuja olla kotona ja olla vain, keksiä uusia kiinnostuksen kohteita ja eniten hakenut motivaatiota päästä vanhaan hyvään fyysiseen kuntoon! Mikä ei onnistu alkoholinkäytöllä.
Minusta ehkä huolestuttavinta tässä on se että vierailin viime kesänä lääkärillä kovista rintakivuista ja minulla todettiin rytmihäiriö ja lääkäri käski lopettaa samantien, jos saan tälläisen tuomion niin mikä pään sisällä saa jatkamaan? En vain ymmärrä! Vertaistukea en saa koska ystäväpiirini koostuu alkoholin suurkuluttajista, sekakäyttäjistä sekä huumeiden käyttäjistä… Ja ilmoitettuani aikeistani olla selvinpäin Pe iltana saa aikaan sellaisen “paska myrskyn” että käännyn silti aina juomaan.
Tiedän että olen heikko… Mutta tunnen itseni sen verran hyvin että tiedän että se on on tai off, esimerkiksi tupakanpolton kanssa päätin vain melkein 10 vuoden jälkeen vaan että ei enää ja loppui siihen. Olen mustavalkoinen persoona ja teen päätökseni aina niin joten sen takia uskon että kylmä EI on ainoa vastaus.
Perheeni ei tiedä että on mitään ongelmia, ja en ole tottunut heille puhumaan aroista asioista ikinä! Myös olen huomannut että olen pikkuhiljaa juomassa itseni vararikkoon… Mutta siis juomiseni on seurallista! Tulen paljon positiivisemmaksi, sosiaalisemmaksi, saan uusia ystäviä, uusia ihmissuhteita luotua ja olen todella onnellinen kun olen humalassa! Ystävät sanovatkin että minulla on kaksi persoonaa: Humala minä ja selvä minä.
Haluaisin nyt lopettaa aivan kokonaan, ennen kuin joudun pitkään putkeen, tai satutan jotain läheistäni, joudun ongelmiin tai oikeasti synkimällä hetkelle teen itselleni jotain!
Kiitos kaikille jotka tämän jaksavat lukea! En tiedä tuliko kirjoitettua oikeaan osoitteeseen koska tämä on ensimmäinen kerta kun huudan apua! Kaikki kommentit, vinkit ja tsempit ovat tervetulleita!