Millainen päivä sulla on tänään ?

Hei kaikille,

Olen alkoholisti ja viimeisestä raittiista kaudestani on aikaa jo seitsemän vuotta. Silloin sitä kesti n. puoli vuotta masennuslääkkeiden avulla.

Juomiseni painottuu viikonloppuihin ja usein viikonloput alkavat jo torstaisin.
Ruan kanssa kalliita viinejä, mutta ruoka unohtuu syödä koska muuten hyvästä kännistä lähtisi "terä " pois.

Olen 44-vuotias ja pisin päihteettömyyskauteni oli 3-vuotta. Aina sen on joku laukaissut, tilanne tai ihminen, juomisen.

Aina kun juon ajattelen, että vielä joskus pystyn tähän, täysraittiuteen. Mutta olen mestari keksimään tekosyitä ja myös mestari ruoskimaan itseäni.

Nyt vasta olen havahtunut asiaan, että kyseessä on sairaus josta minä en ehkä selviä vaan itsekseni ja ehkä tarvitsen tukea ja apua… Tiesin Plinkistä ja olen saanut valtavasti tietoa näinä muutamina päivinä kun olen täällä tehnyt testejä ja lukenut viestiketjuja…

Koko Joulu meni kännissä, aloitin jo juomisen viime perjantaina, aattona olin jo niin sekaisin ettei lautanen pysynyt kädessäni. Keskiviikkona heräsin hirveään oloon, kädet tärisivät , puhumattakaan henkisestä tuskasta…

Keskiviikkona aamupäivällä vielä lasillinen viiniä huonoon oloon, eikä yhtään helpottanut…
Kaksi yötä painajaisia ja hikoilua…

Nyt kaksi päihteetöntä päivää takana ja olo alkaa olla jo parempi, tosin mieliala heittelehtii vielä…kokemuksesta ajatus minulla "kirkastuu vasta kolmen kuukauden jälkeen ".

Sisimmässäni haluan viettää päihteetöntä elämää, koska niin on kivempaa, mutta kysymys kohdallani kuuluu ; Onko se mahdollista ?

Mietin kirjoitanko vähentäjiin vai Lopettajiin, tänne ehdottomasti koska en pysty vähentämään heti sen ensimmäisen lasillisen jälkeen olen taas pohjalla, paradoksaalista.

Tänään en juo, tähän on hyvä lopettaa! Ajattelen myös, että kyllä ne Alkot siellä pysyy ilman meikäläistäkin!!

-Eufrosinia- :smiley:

Tervehdys. Tuohon kysymykseesi vastaus on jo tuossa alemmassa lauseessasi. Kun aamulla päättää tämän päivän pysyä irti päihteistä, saa illalle painaa päänsä tyynyyn raittiin päivän päätteeksi kiitollisin mielin. Näillä opein allekirjoittanut, on päivä kerrallaan rakennellut elämääni totaalisesta tuhosta palanen kerrallaan eheämmäksi kokonaisuudeksi.

Jos tuntuu, ettet yksin selviä, apua on kyllä tarjolla. Itse löysin avun vertaistuesta, mutta muitakin toimivia tapoja on.

Jatkat kirjoittelua täällä, aina aamuisin ottaen päivän tavoitteeksi illalla painaa pää tyynyyn kiitollisena raittiista päivästä, niin voit olla varma että mitä ihmeellisempiä positiivisia asioita alkaa tapahtumaan. Näin kävi minulle ja sama tulee käymään jokaiselle joka tälle tielle ennakkoluulottomasti lähtee askeltamaan.

Tervetuloa Eufrosinia. Sinä annat aika monta vastausta itsellesi epäsuorasti. Mulla diagnosi “alkoholismi” oli käännekohta jossa tajusin koko juomahistoriani aivan uudessa valossa. Sairautena josta takuulla en enää yksin selviäisi. Eli jos voit unohtaa rajoittavan sanan “ehkä” niin mielestäni sulla on erittäin hyvät mahdollisuudet selvitä kierteestä.
Eli vastauksia kysymyksiisi suoraan:

• sinulla kuten meillä muillakin on mahdollisuus palata normaaliin elämään
  • suosittelen mahdollisimman nopeaa avun hakua ammattilaisilta. Nämä arvioivat tilanteesi objektiivisesti ja kaunistelematta tai kauhistelematta. Sekä suosittelevat jatkotoimenpiteitä

Olet tehnyt tärkeimmän askeleen ja myöntänyt ongelmasi. Jatkokin on sinusta kiinni. Ainoastaan sinusta. Tukea tulet saamaan, mutta raitistuminen on omilla harteillasi. Kuten kaikilla muillakin.
Tsemppiä ja hyvää viikonloppua. :smiley:

Kiitos Andante ja Kaaleppinen !

Kuten kirjoitin, olen mestari noissa tekosyissä !

Haen apua, aika varattu maanantaiksi ! Paitsi nyt alkaa jo pelottaa, kertoa itsestään kaunistelematta ammatti-ihmiselle !

Olen myöskin katsonut paikkakunnaltani AA-kerhojen kokoontumisia…Olen joskus niissä muutaman kerran käynyt ja tiedän filosofian…

Päivä kerrallaan, Nyt lähden hakemaan hyvää oloa pitkästä kävelylenkistä !

-Eufrosinia- :smiley:

Haaaa! Tollasesta otteesta minä pidän. Vastauksena kysymykseesi siis: Erittäin hyvä päivä mulla on. Kelistä huolimatta. :smiley:

Hauskaa iltaa!

Vitsi, tuntuu hyvälle, 10-20 % lähtenyt syyllisyyden tunteesta pois, kun myöntänyt ongelman.
Täytin jopa selviytymis suunnitelmaa täällä Plinkissä, en ihan loppuun , mutta tavoitteena on täysiraittius.

Mietin tässä jo ensi Kesää… Mulla kun kesät menneet aina alkon ympärillä. Oli kiva lueskella muiden tarinoita ja huomata monella samat huolenaiheet; tulevat lomat, Joulut jne.
Hankalinta varmaan mulla tulee ajatella vain tätä päivää, Voin vaikka jäädä auton alle ensi viikolla, eikä ensi kesää olisi täällä. Miksi murehtia sitä mitä ei ole ?

Tuli äkillinen tarve lähteä AA-palaveriin, muttei sopivaa ryhmää vielä löytynyt, ei siksi, että tuli tarve juoda vaan ihan tekemisen puutteeseen ! Yleensä kun tähän aikaan illasta olen jo aika nuppi sekaisin !

Aamulla lähden joko pienelle juoksulenkille tai sitten pitkälle kävelylenkille !

:smiley: :smiley: :smiley:

Millainen päivä sinulla on tänään?
Kiitos, ihan hyvä päivä. Raitis päivä numero 1219. Kävin yhdellä nettisivulla laskettamassa. :smiley:
Yhden kerrallaan olen noista päivistä elänyt. Tämä hetki käsittää neljä minuuttia taakse ja neljä minuuttia eteen, sen enempää ei läsnäolevan ihmisen tarvitse tässä hetkessä pitää mielessään tahi suunnitella eteenpäin.
Raittius on hyvä vaihtoehto, tsemppiä! :smiley:

Millainen päivä sinulla on tänään?

Kiitän kysymyksestä, minäkin.

Päivä on hyvä. Hyvä päivä monien hyvien päivien ketjussa. Varmasti osansa asiaan vaikuttaa se, että lopetin juomisen … niin , suunnilleen kai me Basin kanssa samohin aikoihin.

Päivä on hyvä, ei tästä löydy yhtään niin isoa moittimisen aihetta että se kokonaisarvioon vaikuttaisi. Ei ole mitään pahaa tänäänkään tullut elämääni pilaamaan.

Ei näiden päivien tästä tämän paremmiksi tarvitsisi muuttua, kunhan tämmöisiä vaan riittäisi!

No, kaiken todennäköisyyden mukaan tulee pahempiakin, mutta luultavasti myös parempia, joten mitäpä niitäkään etukäteen murehtimaan.

Nyt on hyvä.

Päivä raittiina, on aina parempi kuin päivä päissänsä.

Päiviä kertyy laskemattakin, kun keskityn pitämään huolen siitä että tämä kyseinen päivä on raitis.

Laskinpa tuossa insinöörimatikalla sen, että mikäli pumppuni ei kovin montaa kertaa jättänyt välistä lyömättä, on se tähän hetkeen saanut takoa raittiuden tuomaa lisäaikaa yhteensä 247 522 000 kertaa. :slight_smile:

Heippa,

Olen tässä miettinyt viime päivät tätä omaa alko taustaa ja minkä olen oivaltanut on se, että en hallitse itsekseni tätä, tarvitsen ehdottomasti tukea tähän.

Olo tuntuu valaistuneelta, mutta silti päivä on yhtä harmaa kuin eilenkin, get it ?

Joskus luin tarinan miehestä joka kertoi valaistumisesta jotenkin näin ;Ennen valaistumista olin masentunut ja valaistumisen jälkeen olin edelleen masentunut !

Hauskaa päivää kaikille :smiley:

Tänään ei tarvitse juoda ! En juo tänään !

Hyvää Uutta vuotta 2014 !!

1. päivä raittiina, en edes muista milloin olen ollut peräkkäin näin monta päivää ilman alkoa.

Eilen olin juhlissa ja tuntui hyvälle vastaanottaa Uusi Vuosi selvinpäin. Jaksoin kevyesti valvoa ja katsella raketteja ja toivotella läheisille Hyvää Uutta vuotta.

Minua ei haitannut muiden skumppa lasit pätkän vertaa, moneen otteeseen jouduin kieltäytymään lasillisesta, tuskinpa loppuillasta kukaan edes huomannut etten juonut mitään…

Mukavaa oli aamulla lähteä koiran kanssa pitkälle lenkille vaihtoehtona olisi ollut herääminen puolen päivän aikoihin morkkikseen ja fyysisiin krapula oireisiin.

Arki on ollut helppoa, ei ole tarvinnut ponnistella normi asioiden hoitamisiin, ilo on tullut arkisista asioista !Väsynyt olen ollut, johtuukohan tästä muutoksesta ja valtavasta ajatustyöstä.

Olen yrittänyt rentoutua katselemalla hyviä elokuvia, syömällä hyvin… suklaata mennyt vähän… normaalisti en syö karkkia tai makeaa… mutta pidän siitä , kunhan pysyy kohtuudessa.

Normaalisti käyn muutaman kerran salilla ja muutaman kerran yogassa per viikko mutta nyt olen antanut tilaa tälle muutokselle ja antanut kropalle aikaa palautumiseen…Lepo on tehnyt hyvää koska energia tasot nousseet ja huomenaamuna varhain teen pienen juoksulenkin ennen työpäivää. Hope so…

Katselin muutama päivä sitten piirrosta jossa vasemmalla puolella oli pienempi ympyrä jossa luki Your Comfort zone ja oikealla isompi ympyrä jossa luki Miracles happens + alhaalla oli teksti Step Out !!
Ajattelin; I’m Trying

Vanha juttu tuo ajatus meidän mukavuus alueesta ja siitä pois astumisesta mutta ensimmäisen kerran ajattelin alkoholismin olevan oma mukavuusalueeni ! Siitä pois astuminen ajatuksen tasolla on helppoa mutta muutos jokapäiväiseen elämään fyysiselle tasolle ei ole helppoa ja vie aikaa… Joka päivä ajattelu pitää ohjelmoida uudelleen ja varoa ettei palaa samaan ajattelumalliin…

Joka tapauksessa olen kiitollinen näistä selvistä päivistä ja jatkan eteenpäin päivä kerrallaan. Olen muuten huomannut yhden iloisen asian, päivä kerrallaan menemisestä, että pystyn enemmän olemaan läsnä tässä hetkessä ja olen hymyillyt enemmän :slight_smile:

Tästä päivästä tulee hyvä päivä !

Hei ja hyvää viikonlopun alkua kaikille, kipakasta pakkas säästä huolimatta !!

Viidettä viikkoa nyt mennään ja tunnetilat ovat selkeästi tasoittuneet, Hyvä !

Olo on erittäin hyvä ja rutiinit pitävät mielen kurissa, yllätys kuitenkin on ettei alko kovin merkittävästi päässä pyöri ja jos tulee mieleen niin muistutan itselleni lempeästi että, tänään en juo ja kummasti se mieli halu siitä häipyy.

Muutaman kerran olen tuntenut oikein fyysistäkin viinanhimoa, ikäänkuin kroppa vaatisi viiniä.
Tulee ns “haamu” tunne siitä lasillisesta viiniä ja tunteesta kun aine rupee vaikuttamaan, kaipaus siitä ! Olen rehellinen ; KAIPAUS

A-Klinikalla kävin mutta olivat siellä sitä mieltä kun mulla ei seka käyttöä ole etten kuulu sinne ja ohjasivat minut johonkin toiseen paikkaan , lappu kouraan ja ulos, vitsi mitä pompottamista… en tietenkään ole mennyt sinne toiseen paikkaan vielä…

AA-palaverissa kävin ja tuntuu kuin ei olisi ihan mun juttu, ehkä se vaan on ryhmästä kiinni täytyy käydä jossain toisessa…

Liikunta on tehnyt myös hyvää, ,nyt se on säännöllistä ja mukavaa kun voi viikonloppunakin valita mitä tehdä, elämä on kivaa :smiley:

Onko siitä vasta 4 viikkoa kun tein lopettamis päätöksen, tuntuu kuin olisi mennyt puoli vuotta… Niin paljon iloa ja läsnä olemista arjessa on ollut ja tunne siitä , että tämä päihteettömyys on todellakin se mun juttu, se on vaan niin luonnollista ja luonnollisuus on kaunista :smiley: .

Tänään en juo enkä murehdi ja huomisesta en tiedä . Kaikki vastoinkäymiset, kärsimykset ja ilot kestän ja elän selvinpäin !

Kaikkea hyvää ja reippaasti tsemppiä! Tänään juon sinunkin puolestasi, ja nostan samalla maljan kaikille Lopettajille! Olkoon minun turmioni Teidän pelastuksenne! :wink:

eufrosinia, kysyt millainen päivä tänään.

Raitis päivä, sain tavata kaupungilla kahvilassa pitkäaikaisen aa-ystävän. Mieli on kiitollinen, että on raitistuneita ystäviä, jotka luottavat ohjelmaan ja yhdessä voimme käsitellä sellaisia asioita, joista palavereissa ei ole syytä puhua.

Raitista iltaa sinulle!

Aivan mukava päivä oli tämäkin.

Työntapaista…

Päihdeasiaakin sen verran että olin mukana palaverissa jossa päätettiin järjestää taas syksyllä köyhyyden vastainen tapahtuma/asunnottomien yö näilläkin nurkilla.

Ja päätimme järkätä jotain myös päihdetyön viikolla ensi syksynä.

Ja kait siinä jotain muitakin juttuja suunniteltiin. Ja mikä parasta, yhteistyötä noissa kaikissa tehdään useammanlaisten tahojen kanssa.

Muuten sitten tämmöistä rauhallisenleppoisaa elämää. Semmoista kuin nyt sitten hummaamisen ja päihteilyn ja niihin liittyvät muut kohellukset taaksejättäneellä ja nyttemmin niistä viis veisaavalla äijällä nyt sitten perjantaiehtoot ovat.

Kunhan on lämmin mökki, ruokaa ja lukemista, nettikin tässä ja yhteydet monenlaisiin kavereihin pelaavat… mikäpä tässä on ollessa.

Heissan vaan kaikille !!

Onpa vierähtänyt tovi jos toinenkin ja nyt päätin jotain kirjoittaa…!

Neljä kuukautta raittiina ja tuntuu kuin olisi vuosi vierähtänyt niin tuntuu tulleen vuorokauteen lisää tunteja ja viikkoon lisää päiviä !Olen liikkunut aivan kroppa kipeänä ja löytänyt uuden harrastuksenkin joka vienyt paljon energiaa… ystäviä olen tapaillut, kyläillyt mitä en alkon kanssa juurikaan tehnyt, lukenut kirjoja, maalannut seiniä, käynyt leffoissa jne. elämä on ollut ihan kivaa !

AA-kerhoissa en edelleenkään ole käynyt enkä myöskään siellä “päihde-paikassa” mihin minut A-klinikalta ohjattiin, ei ole tullut tarvetta. Mielessä olen kuitenkin nämä auttavat tahot pitänyt jos löytäisin itseni taas viinipullon kanssa. Alkossa kävin viime viikolla ostamassa ystävälleni hyvän punaviinin palkkiona avusta, hän itse mainitsi punaviinipullon oleva sopiva korvaus.

Innoissani siellä alkossa katselin ja kiertelin, samat lempipullot siellä hyllyissä tönöttivät, oli mukava nähdä niiden läpi.

Se ,että pystyn näkemään alkon läpi on mulle erittäin tärkeä ja käänteentekevää, eli mitä se aine edustaa: kaikkea sitä paskaa ja helvettiä missä olen elänyt !Kun ja jos rupee tekemään mieli alkoa ja rupean kuvittelemaan pystyväni ottamaan pari lasillista niin pyrin näkemään alkoholin läpi eli mitä se aine edustaa suhteessa minuun. En voi sanoa ,että juomishimoni lähtisi pois vaan olen ikäänkuin risteyksessä jossa minä valitsen sen päihteettömän tien joka edustaa niitä hyviä asioita kuten liikunta,terveys, onnellisuus , elämänhallinta jne.

En voi sanoa, että on ollut helppoa olla juomatta ja minusta tuntuu siltä välillä ,että pelko pitää minut nyt raittiina koska olen paljon kelannut sitä sekoilun määrää kun join, että ihmettelen , että yleensä olen hengissä. Alkoholi pyörii mielessä joka päivä, ei niin ,että tekisi mieli juoda vaan vertailen elämääni koko ajan siihen entiseen kun join. Olen onnellinen siitä etten juo ja kai on ihan luonnollista kelata ja vertailla elämää ennen ja jälkeen, ikäänkuin hakea miinuksia ja plussia. Elämän hallinta on suuri plussa ja muutos omassa kehossa, painoa on tippunut neljä kiloa ja rasvaprosentti pienentynyt aika lailla.Miinusta sokeri, iso miinus. Ennen en syönyt pullaa en karkkia en suklaata en jäätelöä, nyt kaikki nämä ja olen ruvennut leipomaan, kakkuja !! Olen jopa ostanut uusia vatkaimia ja yhden blenderin jolla teen tervellisiä viher ja marja protsku juomia ! :smiley:

Summasummaarum on niin, että mua ei haittaa tuo sokerin ilmaantuminen elämääni pätkän vertaa koska mulla ei siitä lähde lapanen kädestä, näin alkeellisesti olen ruvennut ajattelemaan. Mulla ei siitä tule morkkista eikä ahdista eikä paniikkikohtaus ole hiipimässä ja ottamassa valtaa, enkä myöskään menetä yö unia sen tähden.Pystyn juoksemaan kympin seuraavana päivänä vaikka eilen söin puolet suklaalevystä.

Olen armollisempi itselleni, tykkään itsestäni ja viihdyn itseni kanssa paremmin nykyjään. En välitä enää pienistä vaan yritän luottaa siihen että asiat järjestyvät !!

Hyviä pääsiäispyhiä kaikille ! Levätkää !!

Moro! Olipa mukava lukea onnistumistarinaasi! Tuttuja tuntemuksia minullekkin.Minä olen kyllä välillä tuntenut aika kovaakin himoa alkoon,mutta kuitenkin selvinnyt samoin muistelemalla mitä kaikkea paskaa tuo on mukanaan tuonut.Myös minä kävin hiljattain viinaa ostamassa tutulleni ja eipä tuo oikeastaan mitään kummempaa juomahimoa aiheuttanut.On hyvä pitää mielessä noita tuki ja apu muotoja,jos niitä tarvitsee ja tuonne aa-han pääsee nopeasti menemään.Tuntui tosiaan niin mukavalta huomata taas ettei ole yksin tämän asian kanssa ja mitään ongelmaahan tässä ei ole,kun vaan muistaa olla ottamatta ekaa ryyppyä vaikka joskus mielikin tekisi.Seuraavana aamuna ainakin minulla niin voittaja olo,kun tuosta mieliteosta on selvinnyt.Jatketaan vaan tätä hyväksi havaitsemaamme tietä. :slight_smile: Hyvää Pääsiäisen jatkoa?t.akkari

Onneksi olkoon!

Näitä on tosiaan aina mukava lukea, kuten Akkarikin sanoi.
Neljä kuukautta on pitkä aika, mutta toisaalta se on myös pitkäaikaista juomista ajatellen niin lyhyt aika, ettei kannata turhautua vaikkei vat juomiseen houkuttelevat mielikuvat vielä olekaan kokonaan kuihtuneet.

Niinkin kyllä aikanaan käy, kunhan jatkat samaan malliin. Keskityt noihin mukaviin asioihin elämässä ja nautit niistä. Ja unohdat. Kun kuitenkin tulee muutakin kuin mukavaa tässä elämässä, on parasta unohtaa se ryyppy myös olotilan korjauskeinona. Kyllä niitämuita tapoja sitten tarpeen mukaan omien aivojen työkalupakista löytyy.

Yksinkertaista, eikös vaan!

Mukava pääsiäisen ajan uutinen, ihan parhaasta päästä! :smiley:
Kyllä se viina lakkaa kuljettamasta, kun siihen saa etäisyyttä. Tarpeeksi kauan kun selvänä, niin ei voi kun ihmetellä, että miksi sen paskan olon itselleen halusi uudestaan ja uudestaan. Tottumus on toinen luonto ja toimii tässä asiassa molemmin päin. Alkopitoiseen tottuu, mutta niin tottuu alkottomaankin ja sen tuomat edut puhuvat puolestaan. Hienoa! :smiley:

Eufrosinia, mukava lukea, että olet siirtynyt aktiiviseen elämään! Hyvä myös, että sulla on sen verran etäisyyttä alkoholiin etteivät pullot enää häiritse. Minua ainoastaan ihmetyttää ystäväsi tarve tehdä sinusta viinakuski. Mulla oli samantapainen “ystävä” ympärilläni jolle myös raitistuttuani erehdyin silloin tällöin ostamaan jotain pulloja. Oliko hänen tarkoituksensa sitten asettaa minut houkutukselle alttiiksi tai vesittää uskottavuuttani raittiuden suhteen ulkopuolisten silmissä jää arvoitukseksi. Katkaisin välit tähän tyyppiin koska jossain vaiheessa meitä ei mikään enää yhdistänyt. Perimmäinen motiivi jää pimentoon koska mies ryyppäsi itsensä kaikessa hiljaisuudessa muutama vuosi takaperin hengiltä. Noudatti kehoitustani. Totesin hänelle viimeisen tapaamiseni yhteydessä, että juopot yleensä poistuvat huomaamatta tästä maailmasta. Yksi ongelma vähemmän - tarjosin apuani turhaan.
Älä ihmeessä mieti mitään kaloreita tai muita vähemmän vakavia lieveilmiöitä joita makeisista tai joistain rasvaisista ruoista ehkä tulee. Ei mullakaan ole mitään syytä ja vielä vähemmän aikomusta ryhtyä terveysapostoliksi. Kahvia ja röökiä menee suuria määriä. Samoin suklaata ja makeisia. Menkööt - nämä korvikkeet eivät vielä ole saaneet minua polvilleen!
Hyvää pääsiäisen jatkoa. :smiley: