Miljoona yritystä, tällä kertaa onnistuen!

Mä olen käynyt aika ajoin lukemassa täällä, mut jostain syystä vetkutellut rekisteröitymistä. Tottakai mä pelkään, et joku mut täältä tunnistaa, melko henkilökohtaisia juttuja nämä kuitenkin ovat.

Olen reilu 20v nainen ja aika reilusti erilaisia mielen ongelmia on ollut lapsuudesta saakka. Alkoholi astui kuvioihin ekan kerran 13-vuotiaana, silloin en mitenkään tosi rankasti ja usein muistaakseni ottanut, sitten 16-v alkoikin tulla kunnon kännejä viikottainkin. Täysikäistyessäni olin niin kypsynyt koko kuvioon, että onnistuin olemaan alkotta noin vuoden verran, se tuli silloin ihan ongelmitta. Ei vaan tehnyt mieli ottaa. Saatoin silti käydä baareissa tanssimassa ja niin edelleen. Nyt viimeiset nelisen vuotta on alkoholia tullut otettua aika paljon. Välillä viikoittain, välillä harvemmin, pahimmillaan kolme kertaa viikossa. Mulla on välillä ihan onnistuneita taukoja, ja kyllä mä olen opiskelut ja työt pystynyt hoitamaan ihan hyvin. Lähinnä ongelmana on se, et kun juomaan alan, niin loppua ei tule. Melko mahdotonta on ottaa ne muutama juoma, koska siinä kohtaa lähtee lapasesta. Usein kaikki menee ihan ok, olen hauskaa seuraa ja iloinen ja sosiaalinen, mut yleensä kuitenkin estottomuuksissani aiheutan itselleni joko suoraa vaaraa esimerkiksi kaivamalla veitsen kaapista tai sitten epäsuoraa vaaraa hankkiutumalla tuttuun tai tuntemattomaan miesseuraan, sekaannun vääriin ihmisiin. Ja kun en ole sellainen ihminen, mut humalassa tulee esiin se kunnon huomiohuora.

Mä kaipaan rauhaa, mutta en pysty olemaan rauhassa. Viikonloppua kohti mennessä tulee vaan se hullu kuumotus päästä juomaan, kaipaan niin paljon sitä tunnetta, ettei mitään järkeä. Kaikki hyvät ajatukset juomattomuudesta loppuu siihen. Tuntuu, et siinä kohtaa on vaan sellainen vimma päällä, että pitää päästä ottamaan ne kännit. Morkkikset on kauheita, itseinho aivan mahdoton ja monesti en uskalla lähteä ulos ja olen suorastaan vainoharhainen ihmisiä kohtaan. Krapulat pahentuu kokoajan, oksentelen ja tulee harhanäkyjä, mut sekin unohtuu kun se pakkomielle juomiseen iskee.

Mä en halua tätä. Ja silti haluan kokoajan. Nytkin kun kirjoitan tätä. Mä mietin et olenko vaan liian tarkka, mä en kuitenkaan juo vaikkapa viikolla tai yksin kotona. Ja niitä taukojakin on ollut. Mut tällä menolla mä tuun satuttamaan itseni. Mä pelkään et mun on vaan mentävä enemmän pohjalle ennen kuin pääsen ylös. Mussa vaihtuu se tavallinen minä ja se känni-ihminen, ne on oikeesti tosi eri tyypit. Mä olen yrittänyt tosiaan lopettaa miljoonasti. Voi olla et eka viikko menee, ehkä jopa toinen, ja sit lähtee. Voi olla että tauon jälkeen eka yksi, kaksi kertaa menee siivosti, mut sitten lähtee taas käsistä. Mitä useammin juon, sitä varmemmin homma repeää. Vaikka mä haluan lopettaa niin samaan aikaan mä en todellakaan halua sitä, koska onko oikeastaan mikään parempaa kun se nousu?

Tein täällä sen jonkun testin, voimakas riippuvuus ja kehotus lopettamaan. Kohtalotovereita lienee täällä, “oikeassa elämässä” ei ole oikeastaan ketään kenen kanssa jutella tästä vakavissaan.

^ Kuulostipas tutulta! Paikoitellen tosi tutulta, vuoden pituisine raittiuksine kaikkineen. Ja tuo humalassa sekoilu ja vääriin ihmisiin sekaantuminen; sitä oppii varomaan vasta ajan ja tasaantumisen myötä. Jos oppii ikinä.

Olis turhan helppo heitellä patenttiratkasuja kuin apoteekin hyllyltä taas: “mene AA:han, mene A-klinikalle, mene sinna ja tänne, plaa plaa”
Mutta osaatko sä sanoa nyt, haluatko sä…

a) lopettaa dokaamisen
b) vähentää dokaamista
c) oppia dokaamaan niin ettei siitä aiheudu harmia

Jos sulla on jo mielessä joku noista vaihtoehdoista parhaana, se on jo lähtökohta mistä lähet elämääsi selvittämään. :slight_smile:

Onko ihan sellasia joita hoidetaan jotenkin, esim. lääkkeillä tai terapialla? Jos on sellasia, niin tuosta dokaamisestahan vois puhuu kans lääkärille tms. ammatti-immeiselle. Sellasten duuni on antaa neuvoja. Mainitsit että sulla tulee krapulassa harhanäkyjä? Sellanen on yleensä jo jonkunasteinen deliriumin merkki, ja tosi vakava! Ellei ne visiot sitten liity johkin muuhun sun psyykkiseen juttuun.

Mulla ei itselläni ole ollut kroonisia mt-ongelmia, paitsi että yhteen aikaan joitain vuosia sitten minulta etsittiin kaksisuuntaista ja ramppasin sen takia vakituiseen kallonkutistaja-tohtorilla jonkun aikaa.
Ei löytyny kaksisuuntasta sitten loppujen lopuks. :slight_smile:

No sepä se! Voiko olla liian tarkka, jos muuten satuttaa itteensä. Ei nuo detaljit, ettei juo viikolla eikä yksin kotona ole oleellisia, jos aina dokatessa tulee harmia, itkua ja hävetystä.

AA:ssa saattasit tuntee ittes liian nuoreks, ellet sitten onnistu löytämään ryhmää missä on ikätovereitasi. Kyllä sellasiakin on, ainakin täällä pk-seudulla. NA:ssa käy ehkä keskimäärin pikkasen nuorempaaki porukkaa.
No jaa… mitäs mä näistä neuvomaan. Neuvokoot viisaammat.

Parempaa alkavaa viikkoa. Maanantai on aina uusi alku, eiksjep? :slight_smile:

Tervetuloa joukkoon. Jos kerran joudut viinan kanssa jatkuvasti vaikeuksiin, et ole turhan tarkka huolestuessasi asiasta. Kun aikaa kuluu ja ikää karttuu noilla vaikeuksilla on taipumus pahentua. Yksinkertainen ratkaisu on lopettaminen. Olet siis aivan oikeassa paikassa, kun kirjoittelet täällä.

Moro. Äääärimäisen tuttua noi “kuumotustuntemukset” ja juurikin 20 veen molemmin puolin ja kuinkas mun kävi ? Päädyin juomaan täyspäiväisesti ja nyt 40 v ja keräilen itteeni ja haen tasapainoa. Mulle hoettiin silloin “sulla on vielä koko elämä edessä” blaablaa, fuck off ja mua oikeestaan naurattaa nyt, vaikkei pitäis, vaan niinhän se kyllä oli.
En suosittele tätä reittiä, naisilla fyysinenkin riippuvuus herkemmässä. Fiksuutta herätä ja tehdä asialle jotain, itse pidin huolen vaan, että juominen ei lopu, vaikka tiesin tuhoovani kaiken, ihmis-suhteet, duunit, kaikki män, ei melkein vaan kaikki. “Elämää ei kannata heittää hukkaan”, totes iso-isäni melkeinpä viimeisinä sanoinaan ja se äijä oli oikeassa… Pysy taajuudella ja tervetuloa. :slight_smile:

Kiitos tosi kovasti kaikille. Mä pelkäsin, ettei tule vastauksia, joten tuli oikein hyvä fiilis nähdä nämä kaikki tekstit… vaikka vakavasta asiasta onkin kyse.

Tarharyhmä: Kyllä mä haluan lopettaa, ja näin maanantaina juuri herättyäni sen pystyn sanomaankin :smiley: . Mä olen kuitenkin jo kokeillut noi muut ja aika pitkälti nähnyt, että ne ei vaan toimi. Ja mulla on tosiaan ihan lääkkeet ja terapia. Diagnoosi ei oo satavarma, mut hoitoon ei vaikuta, joten lopulta ihan sama. Tällä hetkellä kuitenkin papereissa lievempi kaksisuuntainen ja miljoona persoonallisuushäiriötä (epävakaa, estynyt, oli joku muukin kokonaan ja sitten piirteitä…). Terapeutin kanssa tämä on yksi iso juttu mistä ollaan juteltu, mä jo kerran siellä päätin meneväni A-klinikalle, mut loppuviimein jänistin. Psykoosijuttuja mulla ei ole ollut, joten vissiin jonkunlaista deliriumia nuo harhat ovat olleet. Ne on nyt tulleet kuvioon mukaan tän kesän aikana. Kiitoksia viestistäsi!

Smokki_ja_Sikari sekä 1970, kiitos teillekin. Omalla kohdalla en uskokaan, että suoraan ikä mitenkään tasaisi tätä. Lähisukukin on eri tavoin alkoholiongelmaista. Työt hoituu heilläkin yms, mutta pakko juoda. Sen tiedän, että nämäkään ihmiset eivät ole mun iässä todellakaan olleet tässä määrin alkoholiongelmaisia, joten uskon mulla olevan ison riskin siihen täyspäiväiseen juomiseen, jos en saa tätä pysähtymään.

Terve virna!

Tosi hienoa lukia että nuoretkin ihmiset havahtuvat alkoholiongelmiinsa, eikä vain ohita sitä olankohautuksella todeten sen olevan vai normaalia kulttuuriin kuuluvaa skeidaa.

Yllä oleva lainaus viestistäsi pisti silimään ja haluan muistuttaa, että alkoholismin määritelmä ei ole se että juo täyspäiväsesti ja elämänsä voi todellakin pilata alkoholin avulla huomattavasti harvemminkin tapahtuvalla juomisella. Itse en ole semmonen “alkkis” joka juo (joi) päivittäin, vaan pääsääntöisesti kerta viikkoon riitti mulle. Tosin kun join, niin join todella humalahakuisesti. Eihän siitä seurannut kuin kaikkia paskaa elämään, eíkä se juominen ole enää sen arvoista. Pelekästään noillakin peruseilla juomisessani pidän itseäni alkoholistina, mutta ei se diagnoosi nykyään mulle merkkaa paljoakaan, koska itse tiedän että haluan elää ilman alkoholia ja se riittää.

Alkutaipaleella minäkin vasta olen, mutta tiedän mitä haluan ja kuinka sen saavutan. Olen vain juomatta :slight_smile: .

Totta puhut Prossa!

Ja voit varmaan kuvitella, että kuinka vaikeaa tässä iässä on kavereille (jotka ovat niitä juomiskavereita myöskin) puhua näistä. Se on normaalia haluta lopettaa ja sitten kuumotella lisää, on normaalia nähdä harhoja, on normaalia kaatua niin, että on parista sentistä kiinni saada päähän osumaa suihkulähteestä jne. Tän vuoksi mä luulen, että tämän palstan tuki tulee olemaan aika korvaamatonta. Vaan kyllä mä toisaalta oon myös palautetta saanut juomisestani, just kun tulee se ihmissuhdesekoilutaipumus. Muu kaikki on aika lailla “normaalia”.

mies metsänreunasta: kiitos viestistäsi! Jos tämä olisi se miljoonasensimmäinen kerta, kun onnistun. :slight_smile:

Parin viikon päässä on tulossa tosi kova koetinkivi, viikonlopun täydeltä ryyppäämistä. Tai siis pitäisi olla ryyppäämistä. Nää tyypit on sellaisia että tunnen ne vaan juomiskuvioista. Mut mä silti aion olla juomatta. Olen juomatta. Teen mielikuvaharjoituksia ja tiedän, että olisi aivan superhieno tunne vetää toi läpi selvänä, siellä kun on paljon muutakin koettavaa.

Teretulemast,

ei se aina helppoa ole. Itselläni oli aikoinaan firman “kalareissu” ja tiesin, että siellä vedetään kaksin käsin. Päätin, että en juo. Ei tehnyt vaikeaa ollenkaan, muutama hlö muutaman kerran tarjosi ja sanoin, että en juo tällä kertaa mitään. Toinen kysyi, että häh, onko sulla joku lääkekuuri tms.? Totesin, että ei ole, en vain juo. No, tämä oli vain yksi keissi elämässäni ja kaikenmoista tuubaa muutakin on ollut, jos ketjuani vilkaiset.

Vaikka iältäni voisin melkein olla sinun daddysi, niin ihan kiva, että nuori nainen tässä kohtaa tajuaa, mistä on kysymys- komppaan aiempia, että ei se paremmaksi varmasti muutu iän myötä, jollei asioille meinaa tehdä jotain.

P

Moikka Pettteri, mä olen harkinnut tuota lääkekuuriin vetoamista. Ja siis oikeasti mun lääkkeiden kanssa ei edes pitäisi juoda. Mut voishan sitä pyytää vaikka antabukset ton reissun yli, on siitä puhuttu. Sitten en edes valehtelisi. Kävinkin aiemmin lueskelemassa ketjuasi, tsemppiä paljon. Se piirasohje kuulosti tosi hyvältä.

Ei se vain kuulosta, vaan se myös maistuu =) Entinen pomoni (insinööri!!) joka on vanha poikamies, teki tämän piirakan kun ns. pakotin. Meni viikonloppu ja kysyin, että miten onnistui? Totesi, että no olihan se ihan hyvää, mutta jotenkin raakaa, koska ostamani vuoka taisi olla 24cm kun ohjeessa oli 27cm… Miksei insinööri tajua, että ei sitä kaikkea muhjua tarvitse työntää siihen vuokaan, jollei mahdu?? =)

P

Helppo nakki:)
Dg: alkoholismi, eli tunne-elämän häiriö
hoito: juomisen lopettaminen, AA ja 12 askelta
Tiedän että joku ärsyyntyy nyt todella pahasti, mutta tämä on oma kokemukseni, vuosien omavoimaisten yritysten jälkeen. Juomisen voi aina lopettaa, yksin tai esim. käymällä A-klinikalla, mutta AA:n avulla voit lopettaa juomisen ja samalla eheytyä henkisesti. Olen ollut 8kk juomatta(aika vähän aikaa loppujen lopuksi) Juomahimot katosivat kun luovutin eli lakkasin rimpuilemasta ja yrittämästä. Kertaakaan ei ole tehnyt kongreettisesti mieli juoda(tosin asiaa on pitänyt käsitellä pään sisällä)sen jälkeen. Olen syönyt vuosia mielialalääkkeitä entisen elämäni aikaan, mutta en tarvitse niitäkään enää. Syön terveellisesti, harrastan liikuntaa ja yritän elää kaikinpuolin kohtuullista elämää itseäni, elämää ja muita kunnioittaen, höysteenä sopivasti nöyryyttä ja kiitollisuutta. Amen.Siinä se kaikessa yksinkertaisuudessaan on :slight_smile:

Tuota mä olen miettinyt, mutten vielä uskaltanut. Huvittavaa, että pelottaa jonkun tutun näkevän mut menemässä sinne, kun toisaalta kaikki voi nähdä mut ylilyöntikunnossa heilumassa baarissa, ja on sekin aika noloa. Mutta kyllä se mielessä on ja tuntuu et oikeasti tarvitsisi vertaistukea.

Näin tiistaiaamuna vähän voimaantuneempi olo. Tai on enemmän itseluottamusta tämän suhteen. Koko eilisen päivän mä toitotin itselleni, että nyt on uusi aika, ehkä sillä on joku vaikutus. Itkuinen ja herkistynyt olo, se ei ole uutta tosin. Mitenhän mahtaa työt sujua kun on tällainen.

Huomenta vaan! Tai no, päivää. Kyllä kai sillä tehonsa on, pitää jatkaa.

Äsken iski jostain juomisinto ensi viikonlopun varalle. Tai se muistikuva nousuhumalasta. Mä mietin, et vaikka mulla ei tää juominen olekaan jokapäiväistä ollut, pitäis kai itseään jotenkin kiittää ja palkita jokaisesta onnistuneesta päivästä. Nyt sitä jotenkin kauhulla odottaa tulevaa viikonloppua ja miettii, et ei tällä ole mitään väliä, en mä ennenkään ole näin kesken viikkoa pahemmin juonut, ei tässä oo mitään erikoista, yhtä hyvin sitä voi sitten revetä viikonloppuna. Mut jos mä viikon ajan teen tietoista matkaa pois juomisesta, niin kai sillä jotain vaikutusta on?

Huvittavaa muuten, et kun on ollut selvinpäin baarissa ja hakee vaikka limun tai mehun, niin sitä kiskoo samaa tahtia kuin siinä olis alkoholia. Muistijälki kädestä ja lasista ja baarista.

Totta, koettu on tuokin vaihe joskus… Siksipä kysyn sinultakin: miksi sinne baariin pitää edes lähteä litkimään sitä ylihintaista limua, kun kaupasta saa samaan hintaan jaffaa koko pullon? Ei kai se päihtynyt "keskustelu"seura voi olla niin ainutlaatuista ja tärkeää, että sitä jaksaa enää selvin päin kuunnella? Mitä siitä ympäristöstä saa irti, kun illan edetessä porukka ympärillä taantuu mutta itse ei halua enää heikentää arviointikykyään? :wink:

Omalla kohdallani vaihtoehtoja ei nykyisellään montaa ole, kun siis en enää juo:

Voin joko…

a) lähteä baariin olemaan asiallinen (eli illan edetessä jään pikkuhiljaa yksin),
b) lähteä baariin teeskentelemään humalaista (eli käyttäytymään kuin idiootti), tai
c) jättää lähtemättä baariin ja tehdä jotain mielekästä, jolloin saan olla oma itseni.

–kh

kuivahikka, toi on tosi hyvä pointti. MUTTA mun irl-sosiaalinen elämä on tällä hetkellä noin 90% erinäistä juomiseen liittyvää tekemistä. Jos mä suorilta skippaan ne, musta tulee tosi yksinäinen ja todennäköisesti ryyppäämään sortuva. Mut oishan se hyvä saada sellasta sisältöä elämään joka ois parempaa kuin baarissa hengailu.

Kävin juuri jutteluavussa, terapeutti sanoi osuvasti “sä myrkytät itseesi”. Aika hirveen kova ahdistus kyllä tuolla iski, mut ainakaan just nyt ei himota juominen.

Siinäpä se onkin. Kun päihderiippuvuuden myötä tulee ehdollistaneeksi elämänsä juomisen ympärille, normielämä ei tunnu muulta kuin ikävältä suorittamiselta.

Minulla asenteena oli vuosikaudet kutakuinkin “minun pitäisi keksiä jotain mielekästä tekemistä, jotta voisin lopettaa juomisen”. Synkempi versio samasta lauseesta kuului “jos asiani olisivat paremmin, minun ei tarvitsisi juoda”.

Jos, jos ja jos. Noissa ehtolauseissa on se lähtökohtainen vika, mitä en alkoholismin kuplassa eläessäni tajunnut, että se arkielämäni “mielettömyys” johtui juuri siitä riippuvuuden vääristämästä elämänasenteestani. Kaikki tekemiset maailmassa tuli arvioitua jotenkin suhteessa juomiseen. En tajunnut, että minun pitäisi ensin lopettaa juominen ja saada pääni selväksi, jotta pystyisin ylipäätään saamaan elämänhallintani kuntoon, jotta minulla olisi sen jälkeen voimavaroja löytää selväpäistä sisältöä elämääni. Kun sitten seinä tuli vastaan ja sain lopetettua, sitä sisältöä itse asiassa alkoi löytyä yrittämättäkin, nimittäin niistä perusasioista joista en ollut kyennyt kännien ja kohmeloiden välillä nauttimaan vuosikausiin. Nyt elämäni sisältöä on elämä itsessään, en edes kaipaa mitään erikoista.

–kh

Joo, eipä tässä paljosta muusta kunnolla mitään irti saa. Ei oikeastaan saa mitään tehtyä, on vaan sellanen lamaus päällä. Kyllä mä tiedän mistä mä nautin ja olen nauttinut, mut eipä niitäkään hirveästi tuu tehtyä. Onhan se nukkuminen ja juominen paljon parempaa…

Nyt on ens viikonlopulle hommattu selvää puuhaa, sit onkin se reissu mihin suhtaudun aika pelonsekaisin tuntein (vaikka oikeasti olen tosi innoissani kun näkee tosi hyviä ystäviä), ja sit on taas selvää puuhaa hankittuna. Yks ystävä lupas vaikka tulla mukaan A-klinikalle jos päätän mennä. Hyviä sellaiset ystävät.