Teen tänne nyt itselleni oman aiheen omasta vähentämispäivästä, itseasiassa humalahakuisen juomisen lopettamisesta. Monta kertaa olen itselleni luvannut krapulan kourissa että näin ei enää tapahdu. Nyt pyrin tekemään päätökseni eteen edes jotain ja olkoon tämä ensi askel.
Valtin puolelle olen aiheen tehnyt pelaamisen lopettamisesta/ vähentämisestä ja se on auttanut minua sen polun seuraamisessa.
Ryyppääminen ei tee minulle mitään hyvää. Ajatus siitä, että “nyt pidetään taas vähän hauskaa kavereiden kanssa” ei pidä sisällään mitään muuta kuin sen että “nyt saa taas vetää pään täyteen ja paeta omia ongelmia humalan siivittämään olotilaan missä millään mitä teen ei ole mitään väliä”. Seuraavana päivänä olo on fyysisesti kehno, henkisesti liikun kuoleman rajamailla.
Haluan vähentää siksi että en osaa käyttää alkoholia kohtuudella ja haen siitä aina jotain parempaa oloa, nyt pitää yrittää löytää se hyvä olo ilman alkoholia ja ottaa vastuuta elämästäni.
Ryyppääminen tuhoaa terveyteni ja mitätöi ne vähätkin salikäynnit mitä alkoholi-iltamien ja normaalin elämän välissä jaksan tehdä (jaksaisin varmasti enemmän ellen ryyppäisi). Alkoholia olen käyttänyt 18-vuotiaasta asti, vähintään kerran kuussa on tullut vedettyä kunnon kännit, nyt olen 23-vuotias. Vuosi sitten olin paremmassa kunnossa koska pidin taukoa ryypiskelystä ja elin muutenkin terveellisesti. Muistan että olin paljon virkeämmässä tilassa eikä aamujani sumuttanut tunne siitä että tekisi mieli hypätä rekan alle. Olin saamassa elämästä kiinni kunnes liika itsevarmuus sai minut repsahtamaan, olinhan tehnyt paljon töitä joten “ansaitsin” hieman omaa aikaa alkoholin kanssa. Nautin liikunnasta ja yleensä kovan lenkin jälkeen sitä ns. herää ja huomaa että mitä hemmettiä minä teen elämällä jos tämmöisen fiiliksen saa ilman mitään lisäaineita.
Kaikki rahat menevät vessanpöntöstä alas (kirjaimellisesti). Ellen sorru uhkapeleihin niin jokatapauksessa tulee aina baarissa ostettua niitä kallempia juomia, ajattelematta että sillä 200€ voisi ostaa itselleen vaikka jotain pysyvää.
Tausalla on sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja alkoholinkäytön jälkimeiningit vaan vahvistavat tätä olotilaa. Teen töitä ihmisten kanssa mutta se ei ole hauskaa että joudun syömään rauhoittavia jotta pystyn sanomaan “päivää” ihmiselle ilman että koen siitä hirveää ahdistusta.
Nyt pitää yrittää korjata asioita itse, eikä alkoholin avulla. Tämä avautuminen auttaa ja palaan tänne kirjoittelemaan fiiliksistäni tämän seikkailun edetessä. Mitä tunnen? Pelottaa, ahdistaa, ei tekisi mieli mennä töihin, haluaisin paeta ongelmiani, pystynkö tähän, kuka minua tukee paitsi minä itse, miten selviän tilanteista joissa on alkoholia tarjolla tai ryyppypyynnöistä? Enhän minä tästä kellekään muulle kerro kuin parhaille kavereille, toivon että he ymmärtävät. Ja itseni vuoksi minä tämän teen.
Olen kuullut että maailmassa on paljon hyviä ja kivoja asioita, nyt lähden ottamaan tästä selvää.