Miksi Suomessa paljon bentsoja ja masennuslääkkeitä?

Kuulin, että Suomessa käytettäisiin kansainvälisesti mitattuna enemmän bentsoja ja masennuslääkkeitä kuin muissa maissa? Mistähän tämä oikein johtuu? Ollaanko me täällä niin pimeässä pohjoisessa, että ahdistaa ja masentaa, vai onko yhteiskunnassamme jotakin mätää?
Yksi mielenterveyshoitaja oli sitä mieltä, että kun kaikkialla säästetään ja avohoitoon lähetetään laitoksista entistä enemmän porukkaa, määrätään ihmisille sellaiset lääkitykset, että pysyvät mahdollisimman rauhallisina ja helppohoitoisina. Näin tulee ilmeisesti halvemmaksi, kuin panostaa terapioihin yms…

Siksi koska Suomessa aletaan nyt vasta älytä bentsojen ym. lääkkeiden miinuspuolet.

vitut tääl mitää benzoi oo liikaa massareita kyllä tungetaan joka tuutista, tuntuu että ne kellä on bentsoja syö niitä ihan vitusti liikaa ja ne ketkä niit tarvii niin niille niit ei määrätä.

viddu, mä joudun ainakin hankkimaan benet melkein aina kadulta. niinku tänään telarit.

Kyl mä voisin uskoa, että enämpi käytetään…kuin missä? Suurin “käyttäjäryhmä” kuulemma ovat laitoshoidos olevat vanhukset. Siitä voi olla montaa mieltä, niiku kaikesta muustakin, varmaan. Plussaa: miksi vanhan ihmisen pitäis viime vuosiaan viettää ahdistuksia tai unettomuutta kärsien? Miinusta: mikä on syy? Liian vähän henkilökuntaa…? Rauhotetaan ja nukutetaan potilaat, kun ei muuten ehditä tehdä kaikkea; eräs hoitaja kertoi, että aikaa kuluu hyvin paljon raporttien kirjoittamiseen. Eiks joku osastosihteeri tms.voisi kirjottaa ne, jotta hoitajilla olisi aikaa tehdä omaa työtään, joka on h o i t a m i n e n. Omainen oli aikoinaan (80-luvul) vanhainkodis töissä; silloin saatettiin alkaa nukuttamaan asukit jo kuuden, seitsemän aikaan, kun yövuorossa saattoi olla vain y k s i työntekijä :open_mouth: . No, toi on toki vielä iltavuoroa, mut kyl se yövuorolaisen työtä helpottaa, kun vanhukset vetää sikeitä. Mut haitat vanhoil ihmisil on suuremmat kuin nuoremmil. Voi tulla yllättäviä reaktioita, käytösongelmia, aggressiivisuutta. No voipa sitä tulla muutenkin, mut myös lääkket voi aiheuttaa sitä.

Sit joskus 90-luvul tuli se Kaiken Ratkaisu: mielialalääkkeet. Mikä ettei sitten muutkin lääkkeet, jos mielen ongelmat ovat kemiallisia… On niitä sellaisiakin tavattu, joille “portti” laittomiin huumeisiin on ollut mielenterveystoimisto, jossa se kemiallinen ratkaisu oli tarjolla. Halvempaa se on kuin terapia. Ainakin lyhyel ajal. Tiä kui se sit kostautuu päihdehoidois… Kun ollin psykiatrisel osastol, jos siel joku i t k i, kansliasta tultiin bentsokipon kans, että ota nyt, kun sul on noin paha olla. Harvahan siellä itki! Entä jos se itku olis vaik helpottanut oloa, mul ainakin joskus tekee sen. Katkol, kun pyysin tarvittavaa, olikin sit eri asenne: ei aina voi ottaa lääkettä, kun tulee paha olo:confused: .

Klinel olii ulkomaalainen lekuri sitä mieltä, että Suomessa syödään aivan liikaa turhia lääkkeitä…

En usko tuota kyllä ilman todisteita että Suomessa syötäisiin enemmän psyykenlääkkeitä kun muualla. Kyllä niitä muuallakin syödään ihan riittävästi. Eikä se oo pelkästään hoitotahosta kyse, vaan ihmiset myös muuttuvat enemmän ja enemmän uusavuttomiksi ja siihen mentaliteettiin, että se on nappula vaivaan ku vaivaan.

Sitäpaitsi kevyempiä myrkkyjä nykyään kuitenkin käytetään kun vaikkapa 100 vuotta sitten. Silloin meininki oli se, että morfiini, kokaiini ja myöhemmin heroiini olivat kovia sanoja vaivaan kun vaivaan, lapselle ja vanhukselle. Helppoa, halpaa ja laillista. Jos tänä päivänä hieman bentsoja ja SSRI-lääkkeitä popsitaan niin ei kai tuo nyt niin paha rasti ole jos vähän historiaa tarkastelee.

Menemme jenkkien linjalla! Lääkeyhtiöt saavat massit taskuunsa. Kuluttaja on testaaja. Katsoin yhden dokumentin huumeidenkäytön historiasta, lääkeyhtiöt toivat kokaiinin sekä heroiinin markkinoille! Nyt ujous ei ole luonteenpiirre vaan sairaus jota hoidetaan LÄÄKKEILLÄ!

Mt-puoli on täynnä (edes pitkäaikaissairaat eivät pääse tuonne enää, paikka on post-traumaattisen stressin hoitopaikka), 1krt/kk kännit riittää siirtoon a-klinikalle. Joka on täynnä! Laissa on TIETENKIN aukkoja, joten kunnat voivat kiertää laina pykälän jossa todetaan että “mikäli kunta ei pysty järjestämään palvelua määrätyssä ajassa, tulee palvelu saada samaan hintaan yksityiseltä puolelta”.

Miksi Suomessa on niin paljon lapsettomia tai ihmisiä kenen on vaikea saada lapsia? Ei voi johtua hormoneista, joita on väitetty turvallisiksi?! Omituista on, että Japanissa on keksitty miesten e-pilleri. Moraali oli vain 70-luvulla hiukan “löysempi”, joten tämä lääke ei saa myyntilupaa. Ei saisi enää e-pillerit myöskään. Sama periaate, annetaan yhtä tai kahta hormonia jotta oman sukupuolen piirteet pysyvät. Netistä löytyy paljon kokemuksia kuinka mukavia näiden(kin) lääkkeiden lopettaminen aiheuttaa. Lähipiirissä vain 2 ihmistä, ketkä eivät enää uskalla lopettaa näitä! Mielipide-lääkkeet vaikuttavat samalla periaatteella joten rahastusta!!

Itse olen sitä mieltä, että kun katsoo näitä ihania “julkkiksia” (BB, Tukiaiset, Keskiset yms); lapsesta asti pakkosyötetään materian tuottavan onnea, samoin ulkonäön. Nykänen oli alkanut jälleen dokaamaan, soitti SEISKALLE; ei katkolle… En ymmärrä kuka maksaa näiden sekoilijoiden bileet tilaamalla tuollaista paskaa! Järkytyin kun katsoin Cars 2:sen!! Pientä psyykkausta tuleville sukupolville…

Juu nykyään tarjotaan psykoosilääkkeitä kyllä enemmän ja enemmän oli sitten unettomuus, levottomuus, ahdistus jne kyseessä, myöskin näitä mielipide-lääkkeitä. bentsoista ollaan kitsastelemassa (ei henk. koht. kokemusta, itelle kirjoitettu ihan ensimmäiseksi lääkkeeksi jo bentsot kun ensimmäistä kertaa yli 5 vuotta sitten valitin univaikeuksista, nyt sitten onkin mennyt yli 5 vuotta bentsot. eikä ole haitannut vaikka joskus rouhinut kaksin käsin niitä, yleensä kirjoitetaan 200-300kpl rivojakin respalla mitkä otan samantien apteekista (saa sossulta paremman korvauksen koska kuukausittainen lääkelasku isompi…) )… Mutta sitten taas toisissa paikkakunnissa ja varmaan lääkärikohtaisestikin ollaan todella nihkeitä bentsojen suhteen ja porukka sitten ostelee niitä kadulta, välillä jopa törkeään ylihintaan. samaten myös noita vahvempia opiaatteja… 60e itelle maksaa esim oxyt, paketista kadulla saa melkein 2tonnia satsista. tosin pidetään itelle kirjaa ja en myy pois koska tarvitsen jok, ikisen pillerin mitä määrätään. Juuri oli lehdessäkin, että poliisit alkavat olemaan huolissaan siitä kun kadulta saa lääkkeitä + kannabista, hasista ja amfetamiinia “kilpailukykyiseen hintaan”. eli kysyntä on räjähtänyt käsistä, ihan pelkästään bentsoistakin, kun niitä ei enää määrätä niin suuria määriä kuin ennen.
eli olen hieman erimieltä tuosta bentsojen määräämisestä suomessa, masareista ja psykoosilääkkeistä kylläkin, että määrätään ja tuputetaan joka toiselle potilaalle, oli sitten mikä vaiva tahansa kyseessä…

Mitä tuohon Cars 2 leffaan tuli, niin “järkytyin” siitä itsekin hieman kun ostin sen 3 ja 5 vuotiaille tyttärilleni. 2 kertaa on katsoneet, eikä kyllä pyydäkään usein sitä pistämään pyörimään, aivan eri kuin ykkösosa… on järjestäytynyttä rikollisuutta, tappamista, terrorismia jne jne. Tosin tähän ollaan pyritty, että AIKUISET jaksaisivat käydä lastensa kanssa elokuvateattereissa, monessa onkin jo paljon ja ollutkin jo vuosikaudet paljon aikuisten huumoria, mitä lapset eivät sinällänsä tajua. mutta tuo autot 2 on kyllä jo melko räikeää todella nuorille lapsille katsottavaa… offtopiciksihan tämä meni taas…
Myös pikkukakkosessa ja sitä ennen tulevassa galaxissa on paljon ihmeellisiä ohjelmia! juuri joku aika tässä kuuntelin kun muksut katsoivat telkkaria se puol 5 - 6 kun tulee galaxi + pikkukakkonen, niin siinäkin oli jokin ihme kuningas ja selitys siitä kun se hoiperteli ja kaatui rappusista alas kun oli niin iso krapula! en siis voinut uskoa sitä, luulin kuulleeni väärin joten time shiftillä takaisinpäin 5min ja katsoin nopeasti uudestaan saman kohdan ja kyllähän siinä niin sanottiin… No nytpä tulee 80+ kanavaa kun otin nuo satelliitti kanavat ja melkein kaikki mahdolliset kanavat siihen, niin ainakin yhdellä kanavalla tulee 3-5vuotiaille ohjelmaa ilman väkivaltaa, kirosanoja yms.
TOISAALTA! muistaako kukaan omaa nuoruuttaan kun tuli esim alfred j. kwak?? se vasta sairas olikin, koko ajan rasismia, vanhemmat kuolevat ekassa vai tokassa jaksossa? käytetään natsi merkkejä hihoissa (se korppi ainakin), näytetään sotaa ensimmäisissä jaksoissa jne jne. joten kyllä niitä todella rajuja piirettyjä on tullut omassakin nuoruudessa melkoisesti, itse sen vasta pari vuotta sitten huomasin kun latasin molemmat tuotantokaudet koneelle ja ajattelin lapsien tykkäävän sarjasta, ja muistella omaa nuoruuden yhtä lempipiirrettyä. eipä tullut näytettyä! Muutoinkin saa olla melko tarkkana noiden dvd:den kanssa kun ostaa lapsille, nyt keräillään disneyn klassikoita, tai melkein ne kaikki hyllyltä jo löytyvätkin, mutta nämä uudet on jo todella rajuja. Toisaalta, merkinnät ja ikärajat on nousseet nyt dvd:issä, juuri eilen katsottiin minkä leffan lapset olisivat halunneet kaupasta, mutta kun katsoi takakantta niin ikärajat siinä 7 ja joissain jopa 11, joten niitä ei tullut ostettua…
Autot 2 näyttää ikärajaksi 3, minkä pitäisi ehdottomasti nostaa sinne 7-11 vuotiaiden kohdalle!
Ostin sen kun tuli kauppoihin, ja sen jälkeen moni tuttu ei ole ostanut sitä vaikka kuinka on lapset kinuneet sitä, juurikin sen sisällön takia… myöskin oli paljon juttuja foorumeilla kun olivat vieneet lapsensa sen elokuvateatteriin katsomaan, että oli suurin virhe, tosin itse en ollut näitä juttuja lueskellut vielä ennen ostoa.
Muutenkin, nykyään kaikki piirretyt 3D:nä! ei sinänsä siinä mitään, mutta eihän ne pysy lasten päässä (ne finnkinon, nuo oman telkkarin paljon paremmat ja myydään erikseen lapsille pienemmätkin) mutta ei saisi katsoa ennen 7 ikävuotta + saattaa aiheuttaa epileptisiä kohtauksia ja päänsärkyä (ainakin itelle tulee pääkipeeksi jos tuntikausia pelailee jotain peliä ne päässä tai katsoo 3D leffoja…)

Ja kipuun niitä tarjotaan, ihan väärin kuhan ei kipulääkkeitä vaan anneta. Vaasa on esimerkki ettei morfiinia ennenkuin 2 vko on jäljellä.

Kulttuuri. Vähän sama juttu, kun jenkeissä määrätään oksikodonia hammassärkyyn.

Masennuslääkkeitä kyllä, mutta benzojen kanssa aletaan olla aika nihkeitä, ainakin julkisella puolella. Yksityisellä se on sitten ihan lääkäristä kiinni, mutta tulevaisuudessa näitä yksityisiäkin tullaan taatusti vahtimaan tarkemmin tuon benzohysterian vuoksi. En tosin tiedä(Mulla ei ole juuri nyt tässä mitään tilastollista faktaa.), kuinka paljon Suomessa benzoja määrätään muihin maihin verrattuna, mutta takuulla on paljon maita, joissa sen benzorespan saa paljon helpommin kuin Suomessa. Mun omakohtainen kokemus on jopa sellainen, että kohtuullisen vahvoihin kipulääkkeisiin(Panacod, Tramal) saa helpommin respan kuin benzoihin, siis ihan sieltä julkiselta puolelta, enkä edes kärsi mistään kovista kivuista :open_mouth: . Riittää, kun joskus on käynyt vähän valittelemassa selkäänsä tai kuukautiskipujaan ja respojen uusinta vain pyörii ihan automaattisesti, pyörinyt jo monta vuotta. Tietenkään en niitä ihan joka viikko tai joka toinenkaan viikko vie uusittavaksi, se nyt herättäisi jo varmasti epäilyjä.

Neuroleptejä tosiaan ollaan kovasti tuputtamassa joka helvetin ahdistukseen ja tätä en voi ymmärtää, sillä benzot ovat todellakin parempi lääke niissä tapauksissa. Jos ihminen on tarkoitus pitää edes jotenkin toimintakykyisenä, enkä puhu nyt kaltaisestani toivottomasta tapauksesta, vaan niistä, joista saattaisi olla yhteiskunnalle vielä jotain hyötyäkin, niin miksi lääkitä se ihminen zombieksi, kun benzot sen sijaan auttaisivat selviytymään arjesta “normaalisti”. Ymmärrän toki benzojen koukuttavuuden ja sen, että toleranssi alkaa herkästi nousta(ei kaikilla), mutta paljon vähemmän haittavaikutuksia benzoilla silti on kuin lepteillä tai mielipidelääkkeillä. Tässäkin pitäisi ymmärtää se hyöty/haitta -suhde, mutta kun ei niin ei. Benzot ovat automaattisesti pahasta, näin on nyt päätetty.

Leptit saattavat olla tarpeen skitsofreenikoille, vaikka tiedänkin skitsoja, jotka eivät todellakaan syö leptejä koko aikaa ja silti pärjäävät, eivätkä ole mitenkään aivan sekaisin päästään. Vaikean, akuutin psykoosin katkaisussakin leptit lienevät paras vaihtoehto, mutta käyttöä ei tulisi jatkaa sen jälkeen, kun psykoosi on saatu hallintaan.

Kyllä ainakin Dormiplant-paketissa oli punainen kolmio vielä vähän aikaa sitten. En kyllä minäkään ymmärrä miksi.

Pitäisiköhän alkaa itse piirrustella vaikkapa Panadol- tai Samarin-paketteihin punaisia kolmioita :confused: ? Josko placebo-vaikutus sitten toisi vaikka minullekin kunnon yöunet tai jotakin. Tai jos piirtelisi noihin neuroleptipakkauksiin punaisia kolmioita, niin menettäisivätköhän ne zombie-vaikutuksensa…?

Joo, valeriaanapurkissa on punainen kolmio mutta esimerkiksi Lyrica-pakkauksessa ei. Onhan se välillä ihan hauskaa juu. Bentsot ei tästä maailmasta häviä mihinkään ennenkun markkinoille tuodaan muita toimivia ja yhtä turvallisia ratkaisuja.

Niin mennään. Tästä on kirjoittanut merkittävä yhteiskuntakriitikko Brett Easton Ellis superahdistavissa romaaneissaan. En vielä ollut vaikeas bentsokoukus, ja lääkerespat tuli yhdeltä lekurila, kun Elllisiä lueskelin. Tunnistin kaikki lääkemerkit… :open_mouth: . Mä olen pähkäillyt, että ehkä nykypäivänä ollaan itsekeskeisempiä, kuin joku vuosikymmen sitten… Informaation määrä on lisääntynyt valtavasti; joskus pelottaa ajatus, että kaikki ympäröiväs maailmas on tolkuttomas kaaokses. Silloin tulee ajatuksia siitä (tai ulkoaohjattua toimintaa ilman ajatusta :confused: ), että se, mille voin jotain, on oma ruumis tai mieli, niiden kontrolloiminen. (Mikä saattaa viime kädes olla yksi suurimpia huijauksia, illuusioita… :open_mouth: ) Ruumiin muokkaaminen, tai mielen, lääkkeil; muotidieeteil; ostamalla merkki-ja muita tuotteita, jotka keksitään eka, ja sit mainonnalla “tarve” - ehkä kaikki edelmainittu antaa hallinnan illuusion tunteen… Ja tiedotusvälineet menee kritiikittä mukaan… :frowning:.

Mä en täysin tajua tätä vastakkainasettelua bentsot vs.leptit. Tai tajuan osittain, on muaki joku shrinkki tuputtanut korvaamaan bentsot kokonaan lepteillä ja kehtas väittää, että auttavat tehokkaasti ahdistukseen, olikohan omakohtaista kokemusta k.o.lekuril :unamused: . Mul on molemmat käytös, mut leptien ahistusta lievittävä vaikutus on pieni. Haitat näiski riippuu annoksista, tietysti, tämän vuoksi kirjotin, etten täysin tajua vastakkainasettelua.“Ystävällinen”, varmaan pari viikkoa aiemmin lääkiksestä valmistunu jurpo kallonkutistaja kohteliaasti kysäisi eräs kerta, olenko mieluummien bentsozombi kui leptizombi :imp: . Mä olin perustellut kieltäytymistä (että bentsot vaihdettaisiin täysin lepteihin) sanomal, etten halua tulla leptizombiksi, kun tiesin, että ne nostais annokset helvetillisiksi. Ehkä ois pitänyt vastata, että joo, bentsozombeilla on kivempaa :sunglasses: .

Kyllä leptien puolustelijoilla on oikeus mielipiteeseensä, kuten on myös mulla omaani(kunhan puolustelijat eivät ole lääkäreitä :stuck_out_tongue: ). Mä en itse vain ole koskaan löytänyt lepteistä mitään hyvää ja niitä on mulle kokeiltu montaa eri lajia(niin vanhan- kuin uudenaikaisiakin) ja eri annoksilla. Psykooseita mulla on hoidettu niillä, joskus nuorempana ja tyhmempänä söin niitä ihan vapaaehtoisesti, kun lääkäri käski, en tosin tiedä oikein mihin vaivaan, kun en psykoosissa silloin ollut, kai halusivat vain hiljentää mut. Lisäksi vanhemmitenkin ottanut ihan vapaaehtoisesti ja oma-aloitteisesti joskus, kun unettomuus on mennyt niin pahaksi, että olen katsonut paremmaksi katkaista sen itse edes vähäksi aikaa, kuin joutua taas psykoosiin. Niiden sivuoireet ovat kuitenkin aina olleet niin kammottavat, että en mitenkään voi sanoa oloni parantuneen niillä, vaikka pahin flippausmeininki onkin pysähtynyt. Aina se olo on kummasti parantunut vasta sitten, kun on siitä leptikoomasta itsensä saanut hereille. Benzoillakin on toki ne sivuvaikutuksensa, jotka olen kyllä huomannut, mutta se varsinainen olo ei ole mitenkään verrattavissa siihen leptizombeiluun IMO.

Minä käytän mielelläni ketiapiinia nuijanukutukseen tarpeen vaatiessa. On mukavaa olla lääke, jota voi viime hädässä käyttää mutta jonka viihteellinen potentiaali on pakkasen puolella. Muita leptejä en olekaan kokeillut, enkä edes halua, tuskin ne paljon paremmaksi tuosta menevät.

Itseasiassa alan pikkuhiljaa jopa pitämään ketiapiinista, sillä herätessä minulla on yleensä jopa normaalia parempi fiilis, eikä yhtään zombie. Haluaisin kyllä mielenkiinnosta kokeilla myös noita vanhan koulukunnan neuroleptejä, ehkä pitää ottaa asiakseen tämä niin sitten tiedän mistä puhutaan.

Mutta en suvaitse kyllä liiallista neuroleptien dissaamista. Joillekkin ihmisille (skitsofreenikoille) nämä ovat kuitenkin edes kohtuullisen normaalin elämän mahdollistavia eliksiirejä parhaimmillaan.

Siihen asti ainakin, kunnes lääketiede kehittyy parempaan suuntaan, jos kehittyy…

Tiedän kyllä skitsofreenikoita, jotka eivät syö leptejä, ainakaan koko aikaa, ja pärjäävät silti ihan hyvin. Tiedän myös skitsofreenikoita, jotka voivat äärimmäisen huonosti leptipäissään.

Niin, ja nämä uuden polven neuroleptit mitä meille neuroottisillekin ihmisille tyrkytetään, eivät ilmeisesti ole läheskään vanhempien tehoisia psykoottisten oireilujen hoidossa. Klotsapiini (70-luvulta) on ilmeisesti vaikeahoitoisessa skitsofreniassa edelleen paras mahdollinen ja toimivin lääke. Toisaalta se on ikävä kyllä myös hengenvaarallinen. Vähän menee offtopikiks mutta menköön.

^ Kyllä niissä uuden polven lepteissäkin aika kammottavia myrkkyjä löytyy, vaikkei niitä ehkä voi ihan verrata johonkin klotsapiiniin, promatsiiniin, klooripromatsiiniin etc. Tuo ketiapiini on todellakin sitä kevyintä tavaraa, ainakin oman kokemukseni perusteella. Ei siis välttämättä edes nukuta mua, jos unettomuus on pahana, isoillakaan annoksilla. Huonon olon siitä kyllä saan, tosin en mitään “kunnon” lepteihin verrattuna. En välttämättä suosittelen kunnon wanhanajan leptien kokeilua, jos siihen ei mitään perusteltua tarvetta ole.

Eikä tämä nyt mielestäni kovin pahaa offia ole, vaikkei varsinaisesti koskekaan benzoja ja mielipidelääkkeitä. Aloittaja kyseli, määrätäänkö niitä paljon Suomessa ja vastaukset ovat aikalailla totta, eli ei benzoja ainakaan, mutta leptejä, etenkin sitä ketiapiinia kyllä, lähes vaivaan kuin vaivaan.

Edit: Hupsista. Klotsapiini taitaakin muuten olla näitä uuden polven leptejä… Hirveää ainetta joka tapauksessa.