Onko kyseessä
A: Hintäkysymys
B: Hallintakysymys
C: Metkupotilaat kuolevat nopeammin
D: Kaikki yläpuolella mainitut
Kertokaa jos tiedätte!
Onko kyseessä
A: Hintäkysymys
B: Hallintakysymys
C: Metkupotilaat kuolevat nopeammin
D: Kaikki yläpuolella mainitut
Kertokaa jos tiedätte!
No mikään asiantuntia en ole, mutta ainakin hintasyy on yksi. Metkuhoitohan tulee melkoisesti halvemmaksi kuin esim. Suboxone hoito, joka kalliiden lääkepatenttien maksaa paljon, tarkkoja summia en muista.
Toinen syy on piikityksen vaikeuttaminen. Kun sehän nyt on fakta, että varsin monet Subutex/Suboxone korvaushoitolaiset ovat alkaneet käyttämään lääkkeitään IV:sti. Metkun kanssahan tuo ei niin helposti onnistu, kun kaadetaan liemet klinikalla naamaan ja se on siinä.
Kolmas syy lienee korvaushoitolääkkeiden katukaupan vaikeuttaminen. Kuten yllä mainitsin niin metku nautitaan nestemäisenä klinikalla joten jemmaamisesta tulee aika hankalaa. Sitä en sitten tiedä miten metkun kanssa annettaan kotilääkityksiä hoidon edistyessä…
Neljäs syy sitten taas varmaan metkun potentiaalisuus. Sitähän toisinaan sanotaan korvaushoitopotilaiden “saattohoidoksi” joten siitä päätellen metadoni antaa sellaisen “olon” annoksen ollessa kohdillaan, että ei liiemmin tee edes mieli väärinkäyttää mitään. Ja sekin siinä on, että metku on todellakin tappavempaa kuin buprenorfiini, joten oheiskäyttö metkun kanssa lienee paljon vaarallisempaa kuin oheiskäyttö bupren kanssa.
No mutta nuo nyt oli vain mun oletuksia. Kenties joku asiasta enemmän tietävä voisi valaista enemmän Maagoa?
Meilläpäin metkua saa vain jos on tolea niin paljon että bubrenorfiini ei riitä! Eli yli 5 kasin palloa ku kiskonu aikasemmin ni sit tarvii metkua meilpäin. Sit saa ihan pari tyyppiä eli meil suositaa bubrenrfiinia, meil myös on todella löysät säännökset niiden suhteen ja meillä on mahollist vetää välist yms.
Jos tää on taas siitä et sul vaiheettii bubre metkuu, ni sehän oli seuraus. Sä jemmasit 2 kertaa lääkkeitä ja sait 2 varoitusta, kolmannel kerral meinasit tehdä sen, et tehny mut jäit kiinni. Se varmaan lukee hoito-sopparis et joko lentää ulos koko hoidost tai sit vaihdetaan metkuu ettei lääkkeitä vedä välistä. Sul oli oikeus bubreen, mut menetit sen. Joissakin paikoissa on tosi tiukat säännöt ja tiedän hlön joka on kolmatta kertaa korvaushoidossa ja nyt ollut vuosikaudet, metkulla ja pärjää hemmetin hyvin. Aikasemmat 2 kertaa lensi korvauksesta ulos ja jatkoi käyttöä! Mä tahtoisin et meil vahdittais enemmän noita säädöksiä, koska korvauksessa olevat myy lääkkeitää, vaihtaa niit, sekakäyttää ja rännää yms. kaikkea muuta kivaa, eikä kukaan välitä! Kukaan ei lennä ulos ja tehdään selväks heti hoitoo tulles et sun pitäis auttaa muita sun bubreil, joten ympäristön painostus on aivan helvetillinen jos siihen kaveripiiriin jää. Mä oon pärjän xone-hoidos, mut mä en oo tekemisis niitten ihmisten kanssa koska ne käyttää! Mä en ite ole kokeillut metkua koskaan, sitä ei ollu täällä ennen viime kesää mut koska useampi mun tuntema ihminen on tyytyväinen metukka-hoitoon ni en voi sanoa muuta ku et yritä anella sitä annosta kohilleen, se bubre-hoito on sun kohdalta mahdotonta, koska rikoit sääntöjä… Meillä jos poliisi tulee ilmoittamaan et mä oon myyny tyypille x mun korvaushoitolääkkeit ni mä lennän hoidost samantien ulos. Sä sait kuitenkii mahiksen yrittää viellä metkun kans tai sit voit jatkaa siitä mihin jäit ennen korvaushoitoa… Koita kestää!