Miksi pulloja ei saa piilottaa?

Voi v… mua ärsyttää hyvää tarkoittavien, mutta asiasta tietämättömien neuvot.
Mulle sanottiin, että enkö voisi kommentoida miehelle juomista, piilottaa pullot jne jotta mies ei joisi. Mä vaan totesin, että käsittääkseni niin just ei kannata tehdä ja että en voi poliisiksi ryhtyä. Sanoin myös,että kyllä sen viinan saa mistä vaan jos himo on. Mutta en osannut sen kummemmin perustella miksi juuri niin ei tule toimia. Kertokaapa nyt sitten, että saan idiooteille rautalangasta väännettyä. Miksi alkoholistin juomista on turha yrittää estellä?

Siksi että piilottelemalla pulloja asettuu osaksi ongelmaa. Sellainen että muut ovat juonessa mukana, joko estääkseen tai yllyttääkseen, on viimeinen mitä alkoholisti tarvitsisi “herätäksen” tai raitistuakseen. Sehän on ihan suoraan verrattavissa että kaikki muutkin ympärillä osallistuvat ongelmaan, lähtevät ikäänkuin alkoholileikkiin mukaan. Suora puhe, suorat teot,ELI niinkuin kohtelisi ihmistä, jollaiseksi alkoholistinkin pitäisi jonain tulevana päivänä itsensä tuntea, jotta hänkin voi alkaa kohdella muita ihmisiksi laittamalla ongelmansa hallintaan käyttäen kaiken avun mitä tarvitsee , mitä terveydenhuolto tai a.kerhot tarjoavat. Tukemista tai auttamista ei ole mikään leikkiminen pulloilla, niiden laskeminen ja kyseleminen paljonko joit, omien menojen ja tekemisien estyminen, jopa koko elämän estyminen tai suunnittelu toisen juomisen pohjalta, antaen toisen toistuvasti kohdella itseään väärin ja niin edelleen. Pitää antaa sellainen malli miten maailma oikeasti toimii, ja kellään 5 miljardista ihmisestä ei pitäisi olla niinpaljon tekemisen puutetta, siksi tähän osallistumiseen valikoituu joku hyvää tarkoittava läheinen, joka vääristää pulloleikkeihin ryhtymällä lisää sitä alkoholistin vinoutunutta maailmankuvaa, että kaikkien muidekin elämä pyörii pullon ympärillä, kun päinvastoin se on ylimääräinen aine jota ei tarvita edes tosielämässä mihinkään pätevään tarkoitukseen.

Tämä oli mielestäni ihastuttava kysymys. Kertoo samalla jotain suomalaisten suhtautumisesta alkoholiin.

Miksi ne pullot pitäisi PIILOTTAA, kun ne voisi samalla hävittää? Mutta ei, eihän sitä nyt viinaa viemäriin.

Mutta palataan tuohon pullojen piilottamiseen. Oletetaan, että alkutilanteessa putelit, tölkit ja viinatonkat on ihan näkyvillä. Sitten alma kyllästyy miehensä juomiseen ja leikki alkaa. Tähän tietysti sopii hyvin se, että asiasta ei puhuta - korkeintaan rivien välistä annetaan ymmärtää että toisen osapuolen toiminta on hanurista.

Ensin pullot piilotetaan ja sitten toinen tajuaa jutun juonen ja etsii ne. Juo, ja piilottaa uudet pullot vähän paremmin. Alma etsii, ja etsii uudet piilopaikat… Juopon vastaisku on kehittyä ovelammaksi juopoksi ja tämän leikin ansioista varsinainen ongelma jää taka-alalle. Tajuatte varmaan? Sopisi hyvin suomalaisen sketsiviihdetuotannon materiaaliksi.

Kerronpa tähän alkoholista riippuvaisen näkökulman eli omani. Juovalle alkoholi on pyhä asia. Sitä kunnioitetaan kaikissa tilanteissa. Koskaan ei sylkäistä lasiin, koskaan ei kaadeta juomaa tahallaaan mihinkään tai jos vahinko käy ja pullo tai lasi kaatuu käydään heti hakemassa tilalle uusi juoma. Itse muistan käyttäytyneeni jopa aggressiivisesti kun nuoruuden rakastettuni kerran vei kossupulloni ja piilotti sen jonnekin.

Alkoholin pyhyys konkretisoitui mulle ihan tässä hiljattain. Olen ollut juomatta viime syksystä lähtien (hassua en enää laske kuukausia kun en muista montako on takana). Äitini joka ei vieläkään ymmärrä että olen riippuvainen ja että olen lopettanut juomisen toi luonani käydessään kaksi pulloa kotiviiniä, tai pullot toi äidin mies joka niitä viinejä tekee. Joka tapauksessa en halunnut asiasta nostaa metakkaa (äiti olis loukkaantunut) enkä kommentoinut asiaa mitenkään kun mies jätti viinit keittiön pöydälle. Kun he lähtivät kävelin suoraan kuin robotti keittöön ja kaadoin viinit viemäriin.

Tunne mikä viinien kaatamisesta tuli oli tosi outo. En voinut jälkeenpäin uskoa, että olin tosissaan kaatanut viinit viemäriin. Terapeutillenikin hoin monta kertaa että ikinä siis ikinä en ole viinaa viemäriin kaatanut. Oli kuin olisin jotenkin häpäissyt pyhän juoman kunnian ja toisaalta en oikein ymmärtänyt, että miksi toimin niinkuin toimin, jotenkin robottimaisesti ajattelematta mitään. Terapeutin mielestä olin ehkä aikaisemmin ajatellut, että jos tuollainen tilanne tulee että joku antaa alkoholia niin olin mielessäni päättänyt, että kaadan juomat viemäriin. En tiedä, en ainakaan tietoisesti ole tuollaista päätöstä tehnyt. Toisaalta sit taas en tiedä olisinko toiminut niinkuin toimin jos äiti olis tuonut jotain kallista juomaa esim. konjakkia. Se olis ollut jo niin superpyhää juomaa että sitä ehkä en olis voinut viemäriin kaataa. Kotiviini on hiukka eri asia varsinkin kun tiesin että äidin mies tekee tosi pahaa kotiviiniä :slight_smile: Joka tapauksessa erittäin hyvä mieli on nyt siitä että toimin niinkuin toimin. Sain jotenkin luottamusta lisää, että pystyn jatkossakini olemaan juomatta tapahtui mitä tapahtui.

Kysyjälle: Jos joku kysyy mikset piilota miehesi pulloja niin voit vastata että että ei aikuista ihmistä voi alkaa toinen aikuinen holhoomaan, itse hän tekee mitä haluaa omalla elämällään.