Miksi pitää aina yrittää päteä?

Mielestäni asioista perillä oleva, ja vapaa-aikaansa näiden hommien opiskeluun uhrannut on oikeutettu “pätemään”. Täällä kun on ihan riittämiin näitä “olen todennut käytännössä”-tyyppejä, jotka jakelevat mielipiteitaan ja kokemuksiaan faktoina. Joku pääsee pahimmassa tapauksessa hengestään, kun luottaa näihin suuriin kadun tietäjiin.

Juuri näistä “suurista kadun tietäjistä” tämä koko topic lähti liikkeelle.

Jep, ehkä nykyään ei enään täällä niinkään näy tuollaista kirjoittelua. Joskus aikoinaan, kun itse en edes vielä kirjoitellut, täällä näkyi aika paljoin sellaista “Anna mennä, en minäkään kuollut”-meininkiä, kun joku kyseli jostain äkkiseltään vaarallisen kuuloisesta kombosta.

Tuli ihan mieleen eräs nimeltämainitsematon ihminen - älkää huoliko, ei palstalainen - joka kinas mun kanssa aineiden kemiallisista nimistä taannoin, eikä suostunut MILLÄÄN uskomaan, että diasetyylimorfiini = heroiini. Heroiini on kuulemma heroiinia diasetylimorfiini diasetylimorfiinia. Googlasin sille ummet ja lammet, mut ei kun hän tietää että heroiini ei ole diasetylimorfiinia, sanoinpa minä mitä tahansa tai joku valmistunut kemisti, niin hän ei silti usko. No, ehkäpä kyse oli vaan siitä et oli liian vaikea niellä se, että on väärässä. En kyllä ymmärrä, mitä joku voittaa tuommoisesta vänkäämisestä. Joo offia, offia… Vihaan sellasta, että tiedän lähtökohtaisesti tietäväni enemmän jostain asiasta kuin kanssakeskustelija ja sitten vängätään viimeiseen asti vastaan ja aletaan aggressiiviseksi, vaikka olisin osoittanut jo olevani oikeassa. Ehkäpä niillä palstan pätijöillä - joita en kyllä edelleenkään ole huomannut kamalasti olevan - on sitten sama ongelma kuin tuolla yllämainitulla henkilöllä. :mrgreen:

En tiedä pidetäänkö minua “pätijänä”, mutta olen lukenut farmakologian kirjallisuutta harrastuksena jo viimeiset 15 vuotta ja lisäksi minulla on 84 opintopistettä kemian opintoja suoritettuna yliopistossa (mukaanlukien orgaanisen kemian laboratoriokurssit), joten voin väittää jossain määrin tietäväni jotain.

Jonkin verran pätemisen tarvetta minulla saattaa olla (nuorempana oli vielä enemmän), ehkä se on niitä “narsistisia piirteitä”. :mrgreen:

Joo, näitä oli aika paljonkin joskus männävuosina. Mutta silloinkin ihmiset, jotka tiesivät asioista jotain (mm. joo minäkin) viestivät jossain välissä että ehkä sitä lakkaa, piriä, subua, viinaa ja dormicumeja EI VÄLTTÄMÄTTÄ kannata vetää sekaisin yhden illan aikana, näin niinkuin karrikoituna. Mä luulen, että suurin osa näistä “voinko ottaa x määrän subua kun oon jo syönyt 5 milliä Xanoria ja juonut 12-packin” -kyselijöistä on tosi junnuja… ja mun mielestä heille on vastattu toki varsin tiukasti mutta myös asiallisesti, ihan eri aineiden vaikutusmekanismeista lähtien ja painotettu sitä hengityslaman tms. vaaraa… Ylipäänsä meno täällä on skarppiutunut erittäin paljon viimeisen viiden vuoden aikana. Liittynee siihen, että aika harvalla (vaki)kirjoittajalla on enää kiinnostusta sellaiseen nollausränniputkeen (joo, itsekin olen niitä harrastanut) ja jengi on vaan ylipäänsä kasvanut. Ei mua ainakaan enää huvita todellakaan vetää sellaisia kuoseja mitä joskus 10 vuotta sitten otin, vaikkei ne sinänsä mitään övereitä olleetkaan, mutta ei sitä vaan kolmekymppisenä todellakaan palaudu yhtään mistään samalla tavalla kuin silloin aikoinaan… :unamused: Joten eipä se maksa vaivaa. Itellä juurikin stimut jääneet (satunnaiskäytössä) ton takia, en kestä niitä laskuja ja sitä pohjatonta masennusta mitä niistä seuraa seuraavan muutaman päivän ajan, vaikka sitä kuinka tasoittelisi bentsoilla :imp: Ja varmasti erittäin hyvä näin.

Ite yleensä kirjotan vaan tuonne “mikä vaikuttaa nyt”-osioon kun oon segistelemässä ja sitten on joku yyber kombo just ja sil hetkel se tuntuu maailman tärkeimmältä kirjoittaa. Muuten ei varmaan tulis ees kirjotettua tänne mtn.

ps. oon pireissä…:<

Mikä on pätemistä, mikä on normaalia viestintää, kellekin. Snobbailua vai luonteenomaista kertomaa…
Saunassa on paljon asiaakin elämästä ja parasta on rehellinen avautuminen, jota tapahtuu jatkuvasti.
Yleisin syy pätemiselle on ehkä pätevyys. Toiseksi yleisin syy on luulo edellisestä.
Itse en taida olla pätevä näitä asettamiani ehdollisia määreitä arvioimaan.
Toisaalta - taidan selkeästi pyrkiä pätemään asiassa, jossa vielä paljon annettavaa.

Mielestäni sekä päteminen että asioiden vähättely kuuluu vertaistuen luonteeseen. Olen itsekin ollut monenlaisissa terapioissa ja viimeisimmäksi katkolla, jonka jälkeen nyt on luvassa taas ‘aika pitkään’ kestävä terapia. En tiedä muista, mutta itseäni ainakin on viimeiset vuoden alkanut hävettää douppaaminen. Kotonakaan kun eivät siihen kiinnitä mitään huomiota, niin olen jostain syystä sen varjolla alkanut itsekin uskoa että sen pitäisi olla jotenkin näkymätöntä. Eikä esimerkiksi töissä kukaan siitä mitään tiedäkään. Itse mieltäisin kuitenkin tuon pätemisen olevan omien kokemusten esilletuomista, ja joku saattaa sen ottaa päsmäröintinä koska kyseessä kuitenkin varmasti on useimpien päihteiden käyttäjien tapaan henkilökohtaisen kokemuksen tuoma mielipide. Nyt kun on hissukseen tullut elettyä niin en oikeastaan enää edes muista millaista oli kun itsekin muka tiesin kaiken kun olin lukenut lääkeoppaan kannesta kanteen. Vähän ärsyttää kun joku on saattanut ottaa höpinöistäni onkeensa ja alkanut käyttää jotain mitä ei kannattaisi. Silloin siitä ei välittänyt, vaan jotenkin pönkitti itseluottamusta sillä. Loppujen lopuksi olen aika vähän tiennyt ihan faktuaalisesti siitä mistä on puhunut.

Minkä tähden Korkkis ei ole vastannut tähän ketjuun mitään? Sehän taitaa nykyisin olla Plinkin pahin pätijä sen ryyppäämisensä kanssa :mrgreen: .

Tämä topic on jäänyt vähemmälle huomiolle, mutta edelleen ihanaa kun jaksat haikailla sofistikoituneen asiakirjoitteluni perään. :stuck_out_tongue: Ok, luen viestiketjun alusta loppuun ja ehkä annan aiheesta syväanalyysini tai ehkä spämmään päissäni taas jotain nerokasta onelineria. :smiling_imp:

sallittakoon päteminen jos on tietoa ja kiinnostusta aiheesta. taannoin tapasin 50v psykepään vanha tuttu nuoruudesta ja jotenkin tuntuu että vaikka tyyppi on vedellyt kaikkia mahdollisia aineita 30 vuotta ei se juurikaan niistä mitään tiennyt :laughing: