Terve vaan kaikille. Olen tässä viime päivinä lueskellut lähes joka topicin läpi täältä Saunasta ja eräillä ihmisillä tuntuu olevan erittäin suuri pätemisen tarve, esim. Mä oon vetännyt polakkaa 40 vuotta, eikä tunnu missään, tai, että tietää kaikista aineista kaiken. Pitää liiotella käyttämiään määriä sekä sitä kaman laatua mitä juuri itse saa.
Tämä ei ole tarkoitettu kenellekkään henkilökohtaisesti, eikä varsinkaan loukatakseni ketään kirjoittajaa tänne. Ihmettelen vaan, että eikö se ole enemmän häpeällistä kun on vetänyt kaikkea maan ja taivaan väliltä, kuin joku ylpeyden aihe?
Pyydän vilpittömästi anteeksi tämän threadin tuottamaa mielipahaa, mutta oli pakko kysyä?
Musta tuntuu, että monet pakenee sitä todellista häpeää naamioimalla koko homman joko vitsiksi tai joksikin ylpeyden aiheeksi. En sano, että joku ei oikeesti voiskin olla ylpeä tuommoisistakin asioista, mutta itse ainakin olen huomannut tekeväni sitä, että lyön liian vaikeat asiat joksikin mukamas hyväksikin sketsiksi. Tosin et nyt läpän heitosta suoranaisesti puhunutkaan, mut mutuilen, että samankaltaisista “puolustusmekanismeista” näissä on kaikenkaikkiaan kyse.
Kyllä täältä niitä besserwissereitä löytyy aika lailla. Itse ainakin suhtautuisin hyvin varauksella neuvoihin, joita jotkut tuntemattomat antavat koskien terveysasioita. Huomannut useammankin kirjoittajan kohdalla, että ristiriitaisuuksia on jatkuvasti kirjoituksissa ja etenkin yksi tietty kirjoittaja huolestuttaa. Tai pikemminkin se, että mieleltään ja käytökseltään epävakaa jakaa neuvoja siihen, mitä missäkin tilanteessa kannattaisi tehdä. Kaikillahan täällä on päihdeongelmia, mutta toivottavasti näiden keskusteluiden lukijat/kirjoittajat suhtautuisivat hieman skeptisemmin neuvoihin. Ehkä itseä tuo Lataamo huolestuttaa eniten.
Sori offtopic, mutta tämä tuli mieleen.
Sen verran aiheeseen liittyen, että olen kyllä huomannut myös ei-päihteisiin liittyvää ikään kuin nokittelua. Jotkut tuntuvat kilpailevan siitä, kuka on kokenut eniten ikäviä asioita elämässään, kenellä on ollut hirvein lapsuus, kuka on saanut huonointa kohtelua lääkäriltä tmv. Lista loputon. Sitä on toisaalta huvittava seurata, mutta toisaalta vaikea ymmärtää, miksi on pakko rypeä siinä itsesäälissä ja valittaa, valittaa, valittaa. Pelkästään vertaamalla eroa ketjujen “positiivista tänään” ja “vittumaista tänään” viestimäärissä huomaa, kuinka negatiivisesti sävytteistä täällä usein on.
Negatiivisista asioista on kait helpompi puhua, muakin on tosin huvittanut joskus toi negatiivinen vs positiivinen ketju, kun vittumaisissa on melkeen kaks kertaa enemmän tavaraa. Toisaalta, ottaen huomioon foorumin luonteen, niin en sinänsä ollenkaan ihmettele, että vittumaisiin tulee kirjoiteltua enemmän. Moni kirjoittajistahan kärsii esim. masennuksesta ja sit niitä hyviä asioita on vaikee nähdä. Ylipäänsä päihdemaailmaa tuskin sävyttää mikään yltiömäinen positiivisuus.
Hmm, tosta lataamojutusta olen kyllä eri mieltä. Eihän kukaan oo siellä käskenyt kenenkään hoidattaa itseään millään tietyllä tapaa, vaan mun näkökulmastani ainakin neuvominen on ollut ihan asiallista ja melkeinpä aina kirjotetaan oman kokemuksen pohjalta, mutta tehdään selväksi, että ei tässä mitään lääkäreitä olla, eli meidän maallikoiden “suosittelemat” toimintatavat ei välttämättä sovi muille.
Tosin enpä tiedä, onko tämäkään ketju enää kauaa asiallinen ja neutraali, jos tänne tullaan vihjailemaan, että “eräs kirjoittaja on sellainen ja sellainen.”
Ehkä tämä johtuu siitä, että suuri osa kärsii mielenterveydellisistä ongelmista: masennuksesta yms. huumeiden käytön lisäksi. Tällöin maailmankuva ei ole niin positiivinen.
Käytännössä suureen osaan internetin sisällöstä tulee suhtautua varauksella, erityisesti keskustelupalstojen neuvoihin. Jotenkin vaikea uskoa, että joku juuri jonkun kirjoituksen perusteella tekee asiat tietyllä tavalla ja jos tekee niin vika on yhtälailla lukijassa kun kirjoittajassa.
Joka tapauksessa kun puhutaan keskustelupalstasta ja ihmiset puhuvat ja kyselevät asioita, niin niihin vastataan. Siihen kaikki vertaistuki perustuu. Kai tuo moderointi on sitä varten, että puututaan räikeimpiin asioihin.
Edit: Ehdit Nnaana ensin… no tulipa melkein identtinen vastaus
Samoja juttuja pistänyt silmään nasaalisti kanssa. Parasta viiihdettä on aina ollut tyyppien mestarointi ihmisten lääkityksiä kohtaan, ja kaikki oman kokemuksen pätevöittämänä. Samaan sarjaan kuuluu myös hullun ja nistin pätevyydellä hoitohenkilökunnan ammattitaidon kovasanainen kritisoiminen. Itse ainakin suhtautuisin todennäköisesti melko negatiivisesti, jos joku ikuista kesälomaa viettävä jämäjätkä tulisi kertomaan, kuinka tehdä työtäni. Päihdepuolen sairaanhoitajana toimiva kaveri totesi kerran mielestäni kuvaavasti, “kukaan ei ole yhtä kiittämätön kuin päihdeongelmainen”. Saunaa lukiessa tulee monesti mieleen, että mahtaakohan tuossa toteamuksessa olla vahvastikkin perää.
Ymmärrettävää se tietenkin on aihepiirin huomioon ottaen, mutta toisinaan omassa kurjuudessaan piehtaroiminen tekee foorumin lukemisen hieman raskaaksi. Henk. koht. äärimmäisen vakavia ongelmia nämä toki. Jos ei muuta keksitä, niin vähintään kaupankassa katsonut kieroon tai muuten kohdellut jotenki kaltoin.
Minulla on vahva veikkaus ketä nasaalisti tarkoittaa, mutta pidänpä mölyt mahasssani
^ Ei päihde-/mt-ongelmaiset ole tosiaan ainut ryhmä, joka toisiaan neuvoo lääkitysten suhteen tai arvostelee hoitohenkilökuntaa. Mulla on useampi sukulainen sairastanut syövän ja kyllä nekin keskenään jutteli, et mikä syto on ihan susikarsee ja mikä on ollut itselleen sopiva. JA kritisoivat hoitohenkilökunnan tekemisiä. Koska aihe koskettaa, niin oon lukenut syöpää sairastavien blogeja ja ihan sama meno niissäkin on. No, veikkaan, et oli kyseessä mikä tahansa sairaus, niin helpolla jää negatiiviset kokemukset mieleen ja niistä sitten jutellaan. Kai se tuo lohtua, et ei ole yksin niiden kurjien kokemustensa kanssa, kun kuulee muilta samanlaisia juttuja.
Kuten Lucrezia tossa sanokin, niin on sit lukijassakin vikaa, jos noudattaa netistä saatuja ohjeita niin kuin ne ois muka lääkärin ohjeita. Tosiaan, jos kysytään kokemuksia, niin on ymmärrettävää, et ihmiset sit kertovatkin niistä. Toivon mukaan aikunen ihminen kuitenkin osaa puntaroida, et mitä kannattaa tehdä, perustaa hoidattamisensa henkilön X kirjoituksiin jossain foorumilla vai käydä lääkärillä ja kuunnella itse omaa kehoaan, et mikä sopii ja mikä ei.
Epäilemättä valittavatkin ja neuvovatkin, eipä kukaan väittänytkään tämän olevan päihde/mt-ihmisten etuoikeus. Mutta kyllähän se herra/rouva itseaiheutetun sairauden sairastajien nillitys on täällä poikkeuksellisen näkyvässä roolissa. Kuten monissa muissakin asioissa, rahalla saa ja hevosella pääsee, mikäli meininki ei miellytä.
Jotkut ne valittavat siitä, kuinka kurja vaiva masennus on ja toiset siitä, kuinka vittumaista on, kun Plinkin Saunan Vittumaista tänään -ketjussa valitetaan . Kumpi sitten lienee pahempi ongelma? Tietenkin niitä vaikeuksia on elämäänsä revittävä vaikka tyhjästä, ellei niitä omasta takaa ole .
Edit: Toki minuakin vituttavat nistien nillitykset tyyliin: Lekuri ei kirjoittanut mulle Lyricaa, vaikka mä menin sinne vain Kossu-pullon ja 20 mg:n Xanor-annoksen vaikutuksen alaisena kirveen kanssa riehumaan, ja sitten kun kytät tulivat, niin ne laittoivat mut tyystin ilman syytä rautoihin, että on tämä elämä rankkaa, vittu perkele :mrgreen: , mutta saahan sitä vittuuntua vaikka siitä, että aurinko paistaa tai juuri siitä kieroon katsovasta kaupan kassasta ja minun puolestani maristakin siitä Vittumaisissa, vaikkakin siinä tapauksessa asiat olisi hyvä suhteuttaa niin, että tässä nyt lievästi vituttaa, koska huvittaa olla vittuuntunut, eikä tehdä jostakin pikkujutusta mitään ihan maailmaa mullistavaa ongelmaa, ts. koko maailma, joka pyörii mun napani ympärillä, on mua vastaan ja aurinko ja kaupan kassakin ovat siinä salajuonessa mukana .
Kirjoitin tuonne Positiivisiin juuri, kuinka hyvää kardemummakahvini on. Onko moisen pikkujutun ilmoittaminen ja siitä iloitseminen sallittua vai pitäisikö mun vähintään voittaa lotossa, että saan ihan “julkisesti” tuntea hyviä fiiliksiä ?
Mä en ymmärrä, miksi lukea ketjuja jotka ärsyttävät niin paljon, että pitää perustaa oma ketju - jossa voi sitten joku toinenkin purkaa ärsytystään siitä, että toisia ärsyttää :mrgreen: esim. Itse jätän “mikä vaikuttaa nyt” -ketjun yleensä avaamatta, koska evvk eräiden päivittäiset sekistelyinventaariot. Vittumaista tänään -ketju taas on, ainakin mulle, lähinnä mesta mihin kirjoittaa jos joku asia todella pännii. Eri ihmisiä pännii eri asiat, eikä sitäkään tarvitse avata mitä besserwisseröintiin tulee, niin musta on aika raukkamaista heittää tuollainen väite mainitsematta henkilö(it)ä nimeltä - ellei pointtina sitten ole keskustelun sijasta trollaus.
Mä myös ihmettelin, että jos joku ketju vituttaa niin paljon, niin miksi sitä pitää lukea? Lisäksi Lataamo-vertaus oli aika halpamainen, koska siellä ihmiset nimenomaan hakevat tukea ja turvaa toisista ihmisistä kertomalla ongelmistaan ja kyselemällä muilta. Se palsta on tarkoitettu siihen, että siellä saa kertoa aina lapsuuden traumoista nykypäivän olotilaan.
Jokainen siellä kirjoittava on lääkityksistään puhuessaan mielestäni painottanut, että kaikki on yksilöllistä. Toiselle sopii toinen lääke, toiselle toinen, toiselle ei mikään. Mielenterveysongelmat eivät ole itse luotuja ja hyvinkin todellisia niiden kanssa painiskeleville. Ei siellä ole tarkoitus kilpailla kellä on ollut kauheinta, minkä takia todella luette näitä jos ne niin pistävät korpeamaan?
Ja tuo nimellä mainitsematon henkilö-shaisse on aika vitun perseestä .
Mitä tulee ketjun alkuperäiseen aiheeseen, niin sillä kait sitä yleensä pädetään, mikä parhaiten osataan, vaikkei se oikeasti mitään niin hienoa olisikaan. En tosin ole huomannut täällä mitään ihan hirvittävää pätemistä millään vuosikymmenien polakan vetämisillä tmv. viime aikoina. Taisit lukea aika vanhojakin ketjuja, OliMageeta, jos kerran kaikki Saunan ketjut kahlasit lävitse .
Jos todella tietää aineista paljon, niin se on musta ihan okei pätemisen tai “pätemisen” aihe. Ei kai farmakologia sen huonompi tieteenala ole, kuin vaikkapa historiakaan. Onhan täällä näitä, jotka oikeasti aineista jotakin tietävätkin, ihan siitä riippumatta, mitä itse käyttävät ja kuinka paljon(Petri ja Hilbert tulivat ensimmäisinä mieleeni, minä kun uskallan mainita ihan nimeltä :mrgreen: ) ja IMO on vain hyvä, että sitä tietoa jaetaan.
Vaikkei narkkaaminen olekaan mikään paras mahdollinen harrastus, niin eiköhän jokainen, joka sille tielle on lähtenyt, ole jossakin vaiheessa sillä pätenytkin, ainakin jossakin määrin. Narkkareitakin on toki kovin moneen junaan; on niitä, jotka eivät osaa mistään muusta puhua, kuin vetämisestä ja kaikesta mikä siihen liittyy, ja sitten matalammalla profiililla narkkaavia, vaikkakin ihan yhtä pahassa koukussa olevia, jotka saattavat olla vaikka kuinka arvostetussa asemassa yhteiskunnassa ja näin ollen mikään piriverkkareissa pyöriminen kadulla ohikulkijoita häiritsemässä ei oikein tule kyseeseen :mrgreen: . Ja vaikkei sillä huumeiden käytöllään mitenkään erityisesti koskaan olisi pätenyt, ts. huudellut ympäriinsä sitä, kuinka paljon on vetänyt kaikkea mahdollista, niin eiköhän jokaisella huumeiden käyttäjällä ole huumeista myös ne hyvät kokemuksensa. Ei kai kukaan olisi muuten koskaan jäänyt koukkuun, jos huumeiden käyttö olisi alun alkaenkin ollut ihan pelkkää paskaa .
^Joo tuli luettua jotain tosi vanhojakin ketjuja ja minunkin silmään on osunnut Petrin aito tietämys asioista, enkä tällä ketjulla hänenlaisiaan ihmisiä tarkoittanut ollenkaan.
Muiden vastausten lisäksi vielä lisäisin sen, että tuo vertaus “positiivista/negatiivista tänään”-topicin pituudesta on ollut esillä vuosia. Useimmat ihmiset kirjoittelevat ennemmin ne paskamaiset asiat nettiin, kun valittavat ystäville. Fakta kuitenkin on, että ihminen pyrkii näyttämään parhaat puolensa muille… Vasta pidemmän ajan päästä näkee ne “ei niin positiiviset” puolet esim seurustelukumppanissa (1/2v keskimäärin).
Itse kysyin omahoitajalta hiukan erityylisen kysymyksen, miksi kh:ssa olevan “annetaan” kusettaa menevän hyvin jopa raskauden aikana, vaikka kaikki tietäisivät asioiden menevän heikosti? Pomo sanoi tähän, että “osa kieltää asiat itseltäänkin viimeiseen asti. Mikäli kertoisi nähneensä hlön, hän silti voisi kieltää asian. Voi kestää vuosi, että tämä ihminen sanoo, että ‘olit oikeassa tuolloin’, meni lujaa vaikka en asiaa huomannut”.
Itse olen vähentänyt järjettömästi mihinkään “tänään-topiciin” kirjoittamista, koska on erittäin suuri riski paljasti irl, mikäli päivittäin kirjaa asioita joista puhuu muille. Jossakin vaiheessa voi alkaa yhdistämään, että “tuon asian kuulin tänään, kirjoittaja lienee hlö x”. Etenkin ne positiiviset asiat ovat usein niin positiivisia, että jaksaisin jatkuvasti kirjoittaa. Tosin kun kiire helpottaa, niin juuri Winstomin mainitsemat “keitin tänään todella hyvää kahvia”-asiat voi hyvinkin kirjata…
En ole itse kokenut Saunassa, että täällä kovin paljoa pädettäisiin kovimmilla vetokokemuksilla. Mutta en kyllä luekaan niitä dorkimpia ketjuja. Sanoisin, että täällä on sen verran hyvin suht maltillisia veteraaneja, että aika hyvin tyhmiä juttuja ammutaan alas. Vaikka toki ihmisten tyhmyys on loputonta eikä se täältäkään lopu vaikka kuinka yritettäisiin tehdä tästä vähän fiksumpi foorumi. Ja tietysti yleisenä neuvona voisi sanoa, ettei kannata välttämättä alkaa tonkia sellaista, jota pitää paskana. Kuten jotain “mikä vaikuttaa nyt” -ketjua.
Nyt kun munkin nimi on tässä topikissa pariin kertaan mainittu, niin voin ihan rehellisesti sanoa, että kyllä sitä välillä tulee pädettyä tiedolla ja vastattua hyvinkin tylysti joihinkin kyselyihin (tyyliin miljoonas kerta kun kysytään “toimiiks bentsot?” tms.). Sen verran voin kertoa, että tämä on aivan tietoinen valinta ja kumpuaa halusta keskustella nimenomaan palstan aiheesta (eli päihteistä, niiden vaikutuksista, vaikutustavoista tms.) Oikea persoonani on siis aivan erilainen kuin se, jolla kirjoitan nettiin ja oikeastaan vasta aivan lähiaikoina, kun omakin päihteidenkäyttö on muodostunut jossain määrin ongelmalliseksi, olen avautunut myös näistä asioista. Tarkoitukseni on kuitenkin pääosin jakaa oikeaa tietoa ja positiivinen palaute, jota joskus tulee (esimerkiksi yhdellä kansainvälisellä foorumilla on käytössä tähtisysteemi, jossa hyvin taustoitetuista ja informatiivisista viesteistä saa “pisteitä”) sekä tieto siitä, että parhaimmillaan on saattunut pelastaa jonkun hengen varoittamalla vaarallisesta kombosta, auttaa jaksamaan vastailla niihin “tyhmiinkin” kysymyksiin. Itseäni ärsyttää taas se, että jotkut palstalaiset jatkavat oman mielipiteensä/käsityksensä jakamista, vaikka se olisi jo moneen kertaan todettu vääräksi. Onneksi tätä tapahtuu suhteellisen harvoin.
Mietin kans, että täällähän saattaa olla myös ihmisiä, jotka on työnsä puolesta “tuttavia” erilaisten aineiden kanssa, esim. jos on lukenut vaikka jotain kemian alaa tai lääketiedettä taikka farmakologiaa. Harva täällä suoraan kertoo työpaikkansa tai alansa ja kun kirjoitellaan nimimerkin takaa, anonyyminä, niin kai siitä voi muodostua jotenkin pätevä kuva muille, vaikka henkilö ei “pätiskään”, vaan syystä tai toisesta tietää oikeasti jotain. Ei kaikki oo kaiketi täysin kouluttamattomia nistejä.