Miksi kohtuukäyttöä pitäisi vähentää?

Tervehdys kaikille.

Olen näitä viestejäkin lukiessani pohtinut, miten alkoholiongelma määritellään. Tapoja on varmaan monia. Joku muuttuu väkivaltaiseksi, joku itsetuhoiseksi. Joku tekee typeryyksiä, joku vain nolaa itsensä. Joku tuhoaa aivonsa, joku maksansa.

Alkoholin vaikutukset ovat yksilöllisiä. Joidenkin sisuskalusto kestää lähes kaiken mahdollisen, toiset saavat kirroosin nuorina. Juomisen määrässä ei välttämättä ole paljon eroa. Jokaisen tulisi suhtautua alkoholiin juuri omista lähtökohdistaan, ei muihin vertaamalla. “Jos naapurin Esko ottaa pullon päivässä ja on terve, kyllä minäkin voin”. Ei näin.

En ymmärrä ollenkaan niitä, jotka ottavat alle kymmenen annosta viikosta ja kokevat siitä huonoa omatuntoa. Tuo määrä on niin kaukana riskirajoista, että ei ole vaaraksi terveelle ihmiselle. Syynä on pikemminkin syyllistävä ja holhoamiseen perustuva alkoholipolitiikkamme sekä täysin kieroutunut kasvatuksellinen asenne alkoholiin. Viinaa pitää juoda salassa ja häpeillen, jolloin sitä tulee juotua usein liikaa “kun kerrankin saa”. Keski-Euroopassa - esimerkiksi Saksassa - jengi kävelee kadulla keskellä päivää olutpullot kädessä, niin futismatsiin menijät kuin töistä palaavat pukumiehetkin. Eikä kukaan ihmettele. Suomessahan semmoisesta mulkoillaan ja soitetaan poliisi. Että “täällä ryypätään keskellä päivää”.

Luokittelen itseni kohtuukäyttäjäksi. En pidä juomispäiväkirjoja, mutta viikossa otan 20-30 annosta (1-2 pulloa viiniä, lisäksi olutta ja lonkeroa), lomareissuilla yms. poikain retkillä enemmänkin. Jonkun tilaston mukaan olen suurkuluttaja, tämä on ollut juomiseni taso ainakin 10 vuotta. Olen yli kolmekymppinen, juomiseni painottuu viikonloppuun. En ole humalassa väkivaltainen enkä tee tyhmyyksiä. En esiinny humalassa lasteni nähden. Joskus otan arkena pari lasia viiniä, jos töissä on ollut oikein tiivis päivä. Kävin tällä viikolla verikokeessa, kaikki maksa- yms. arvoni ovat erinomaiset. Ja ovat aina olleet.

Kun vieläpä pidän viinin mausta kielelläni, miksi ihmeessä minun pitäisi vähentää juomistani? Miksi kenenkään vastaavassa tilanteessa olevan pitäisi? Pelkän vähentämisen takiako? Vai siksi, että jonkun kukkahattutädin mielestä viina on vain pahasta ja johtaa kurjuuteen? Miksi kohtuukäytöstäkin pitäisi potea syyllisyyttä?

Arvostan kokemuksianne ja mielipiteitänne jo etukäteen.

Moi
Olen jossain määrin samaa mieltä. Alkoholin käyttöä kannattaa aina miettiä ja katsoa peiliin. Karkasiko taas lapasesta :imp: . En itse ole vielä sortunnut vieraisiin enkä räyhäämiseen yms. Mutta on hyvä jos sitä seuraa ja menikö överiksi. Koska minulla se ainakin hiipii kohtuukäytön yli ja sitä olen tässä korjailemassa takaisin. Vieroitus oireita pukkaa mutta onneksi jäänyt vielä aika pieneksi, pientä vapinaa :smiling_imp: mutta eiköhän se siitä rauhoitu :slight_smile:
T.T

Mielestäni pohdintasi on mielenkiintoista ja sinulla on monia hyviä pointteja.

Jokainen ihminen reagoi alkoholiin eri tavalla, koska jokainen ihminen on erilainen. Sinun käyttämäsi määrät merkitsevät jollekulle selkeää terveydellistä riskiä ja samalla käytön määrä voi aiheuttaa monia sosiaalisia, taloudellisia ja psyykkisiä ongelmia. 100 kiloinen mies ei välttämättä humallu sixpackista paljoa, mutta sen sijaan 60 kiloinen nainen suurella todennäköisyydellä.

Suomessa ns. riskirajat on laskettu kokonaiskulutuksen perusteella. Mitä enemmän kulutetaan yleisesti, sitä enemmän saa ns. kuluttaa. Suomessa riskirajaksi on miehillä määritelty 24 annosta ja naisilla 16 annosta viikossa. Kaikkiin rajoihin pitää suhtautua kriittisesti. Eihän esimerkiksi painoindeksi kerro ihmisen lihavuudesta välttämättä mitään, koska toiset ovat luonnostaan tukevarakenteisimpia ja joillakin on enemmän lihasta kuin toisilla. Rajat ovat kuitenkin suuntaa-antavia. Kuten termin nimestä voi päätellä, kyseessä on käytön määrän keskimääräinen raja, jonka ylityksestä aiheutuu keskimäärin terveydellisiä haittoja (psyykkisiä ja fyysisiä haittoja).

Mielestäni 20-30 annosta viikossa on paljon. Kuten sanoit, tuo määrä on jo riskirajoilla tai sen yläpuolella. Terveyden kannalta tällaiset määrät aiheuttavat tilastollisesti pitkällä tähtäimellä terveydellisiä haittoja. En lähde moralisoimaan. Jokaisen ihmisen alkoholin käyttö on täysin oma henkilökohtainen asia. Paljon alkoholia käyttävä ihminen ei välttämättä näe omassa alkoholinkäytössään mitään ongelmaa. Työt saattavat sujua, perhe-elämä olla kunnossa, olla kavereita jne. Elämä saattaa vaikuttaa tasapainoiselta ja hyvältä, ja voi sitä myös olla. Alkoholinkäyttöä voisi pitää myös elämäntapana, sellaisena valittuna polkuna, jota ihminen haluaa kulkea. En näe siinä itsessään mitään pahaa, että joisi vaikka päivittäin tai vaikka sen pullon viiniä ruuan kanssa, kuten ranskalaiset kliseisesti tekevät (Ranskassa on muuten Euroopan korkeimmat maksakirroosiin sairastuneiden määrä tilastollisesti).

Kysymys kuitenkin kuuluu: miksi juoda 20-30 annosta viikossa? Mitkä ovat ne syyt, että haluat käyttää alkoholia niin paljon? Oletko miettinyt asiaa?

Minun täytyy kommentoida myös siihen, kun sanoit ettet voi ymmärtää alle kymmenen annosta käyttävien vouhotuksesta siitä, että he juovat liikaa. Itse näen, että 10 annosta on itselläni ns. riskiraja. Joskus saattaa mennä 20 annosta viikossa jos on kunnon juhlat tai jotain. Mutta tuo 10 annosta on mielestäni jo paljon. Se on kuitenkin 10 pulloa keskiolutta tai 6,5 isoa tuoppia. Eikö tämä tunnu paljolta sinun mielestäsi?`Tai mitä ajattelet lavasta kaljaa? Onko se paljon yhdelle ihmiselle viikossa juotavaksi?

Minä olen sitä mieltä, että jokainen saa kokea asian ongelmaksi, jos se siltä tuntuu. Jos joku kokee 10 annosta viikossa liialliseksi, tällöin hänen täytyy pohtia sitä miksi näin tuntee ja voisiko asialle tehdä jotain. Jokaisen tulee määrittää itselleen oma kohtuukäytön raja ja jos haluaa niin myös pysyä siinä.

Se, että tulit tänne päihdelinkkiin kirjoittamaan kokemuksistasi ja tunteistasi, kertoo siitä, että pohdit omaa alkoholinkäyttöäsi ja heijastelet sitä muihin. Se ei välttämättä kerro muutoksentarpeesta tai muusta. Se kertoo kuitenkin siitä, että mietit asiaa. Toivottavasti löydät täältä peilauspintaa omaan elämääsi! :slight_smile:

No, tämähän ei nyt pidä paikkaansa.

Suomen alkoholipolitiikka ja sen hintapolitiikka on sallivampia kuin suuressa osassa maailmaa, samoin asenteet alkoholin nautiimiseen.

Haittoja pikemminkin hyssytellään kuin moralisoidaan. Alkoholi on kuitenkin työikäisten suomalaisten suurin kuoleman aiheuttaja, hyvinä kakkosina tupakointi ja lihavuus.
Suomessa ei myöskään juoda alkoholia salaillen, vaan täällähän mäyrikset tai “salkut” käsissä vaeltaa jengi suunnilleen vauvasta vaariin. :smiley:

Olutpullot kädessä kävelevää porukkaa ei näe Saksassa juuri senkään vertaa kuin Suomessa; muissa olutkulttuurimaissa kuten Tsekeissä tai Iso-Britanniassa ei senkään vertaa.

Alkoholin ongelmallinen käyttö jaetaan moneen eri asteeseen: suurkulutukseen, ongelmalliseen käyttöön, satunnaiseen ongelmakäyttöön ja alkoholiriippuvuutteen eli alkoholismiin.
(Duodecim)

Dropkick Murphys on muuten hyvä bändi, ja olen nähnyt sen livenäkin Englannissa joskus. :bulb:

Post scriptum:
Ketjun aloittajan ei toki tarvitse vähentää. Mitäpä sitä vähentämään jos on oloonsa ja eloonsa tyytyväinen, eikä ongelmia päihteiden kanssa ole.
Tämä foorumi on kuitenkin nähdäkseni etupäässä ihmisille, jotka jonkin asteiseen muutokseen alkoholinkäytössään pyrkivät: joko vähentämään tai lopettamaan.

Hyvää juhannusta. :slight_smile:

Tämä oli mielenkiintoinen kommentti kun olen omasta puolestani ajatellut ettei syyllistäminen ja holhous lopu pelkästään alkoholin käyttöön.
Esim.Sairaana töihin, miten pukeudut, oletko siisti, oletko ymmärtäväinen,-hyväntuulinen,-sosiaalinen, onko talous kunnossa ja nykyinen laihduttamisvouhotus.
Ehkä tämä syyllistämisvouhotus johtuu tiukasta kristinuskosta, josta me ei vielä olla niin kauas kuljettu mitä se entisaikaan oli, uskomukset juurtuu todella syvälle.
Jokainenhan miettii omalla tavallaan, minä mietin miksi mietin mitäkin :unamused:

Jättäkää iltapäivälehdet lukematta niin elämä helpottuu.

u

Moi
Tähän varmaan tuli lainausta lainauksen perään jne…
Mutta Sakasan kulttuurin tunnen aika hyvin kun kuljin siellää 90 luvulla 5 vuotta. Ehkä se on muuttunut siitä, en tiedä. Ei siellä kuljeta pullo kädessä kaduilla. Mutta siellä juodaan kumminkin tosi paljon päivittäin. Yhdelle asennusporukalle koppa olutta. Asiakas kysyi että miksi olut ei kelpaa, sällit sanoi että tehdään nää työt ensin :smiley:

Siellä juodaan tosi paljon olutta jo lounaalla ja illalla vielä enemmän. Voi olla että on muuttunut siitä mutta olut on siellä edullista ettei tarvi kaduilla kulkea vaan mennä lähimpää pubiin. Ei ole mitään klo 9 sääntöjä :laughing:

Tämä ei ole mitään hyssyttelyä että juokaa vaan kaikki mitä kaupasta löytyy :imp:
T.T

Olut on Saksassa muistaakseni Suomen hinnoissa, ja muualla, esim. Iso-Britanniassa jopa kalliimpaa. :slight_smile:

Mutta onko hieno juttu että “juodaan tosi paljon päivittäin”? Alkoholi aiheuttaa kuitenkin jatkuvasti käytettynä sekä fyysisiä, psyykkisiä että sosiaalisia haittoja.
Ei sen lipittäminen muutu terveelliseksi siinä välissä kun mennään laivalla Suomesta Saksaan. :smiley:

Ei täällä Suomessa kukaan kummemmin syyllistä tai holhoa. Pikemminkin päinvastoin; monet päihdeongelmaiset ja mielenterveysongelmaiset saattaa jäädä pikemminkin heitteille, ilman hoitoa jota tarvitsisivat. Kukaan ei piittaa, eikä turvaverkko suinkaan ole niin luja ja kattava kuin luullaan.

Kotivalolla oli muuten hyvä pointti, ja samaan syssyyyn tai roskikseen iltapäivälehtien kanssa työnnän Seiskan yms. kaltaisensa. :smiley:

Paitsi voihan siellä olla juttu Julia Tukiaisesta, joka tunnusti alkoholisminsa ja raitistui Hietalinna-yhteisössä, J:pään sosiaalisairaalan lähellä.
Systeri Johanna varmaan pitää itseään vielä pääsääntösesti kohtuukäyttäjänä, joskin vain hieman kuppiin menevänä. :smiley:

Moi
Kuten tuossa mainitsin. En tiedä millaista se on tällähetkellä.Se oli silloin mitä oli :slight_smile: Taakse jäänyttä elämää.
T.T

Miksi ihmeessä viestin kirjoittaja on yleensä kirjoittanut tänne? Jos ei koe juomisessaan olevan minkäänlaista ongelmaa, niin miksi yleensä eksyy/kiinnostuu koko plinkistä? Halu provoisoida?

On myöntänyt olevansa alkoholisti ja juovansa ahdistukseen.

Ok, 10 points to Tuksu. Toivotaan hänelle parasta. :bulb:

Ahdistus vs. juominen -astetelmasta saa kyllä ikuisen muna vai kana-kysymyksen, mutta toivottavasti Tuksulle vielä selviää johtuuko juominen ahdistuksesta, vai ahdistus juomisesta.

Ei sinun tarvitsekaan. Kun alkoholi on saanut yliotteen, sen kyllä tietää. Siihen saakka voi juoda ihan vapaasti tai vähentää, miten vain. Ei ole olemassa absoluuttisia määriä. Jos haluaa tietää, miten voi käydä kuningas alkoholin valtakuntaan joutuneille, kannattaa käväistä lopettajien puolella.

No ni! Halveksitaan yhdessä tuksua! Halv halv.

Ei halveksuta ketään vaan mieluummin tuetaan toisiamme ja niitä jotka tukea tarvitsevat. :slight_smile:

Julia Tukiainen raitistui Hietalinna-yhteisössä joka on kuulemma hjuva mesta ja hjuva hoito. Samoin on muita hyviä hoitoja ja keinoja, ja monet toipuu itsehoidollakin.

Parasta mahdollista kesää kaikille Vähentäjille, ja toivon että vähentäminen onnistuu niillä jotka sitä yrittävät.
Ellei joku halua vähentää eikä raitistua, voimme toivottaa hyvää kesää ja kaikkea parasta silti hällekin.

May be force be with you, riippumatta raittiudesta tai aikomuksista sen suhteen. :smiley:

Samoin hauskaa kesää. :slight_smile:

Moi
Tukiaiset on suomen turhimpia julkkiksia :smiling_imp:
T.T

Ei kai sinua kukaan estä juomasta? Jos nyt sitten vaikka nelikymppisenä homma on lähtenyt lapasesta, niin saathan sinä silti juoda. Jos vaimo joskus hermostuu, niin mitäs sitten, turhasta niuhottaa, itsehän sinä juomasi juot. Jos nyt sitten dementia iskeekin vähän aikaisemmin kuin muuten, niin entä sitten - ethän sinä siitä enää kärsi, ja toivottavasti saat jatkaa juomista. Jos lapset joskus kyselee, miksei isä tule leikkimään, niin mitä sitten - poikien kanssa on hauskaa, ja ainahan sitä juoda saa.

Itse sinä juomisesi rajat määrittelet, muut olkoon väärässä. Tilastot ovat tilastoja - ei me kaikki tilastojen mukaan eletä, aina joukossa on joku poikkeus.

Eli sen kun juot, onhan tuossa vielä lisäämisen varaa :mrgreen: . Minä join jo, onneksi enää ei tarvitse.

Moi
Juu, ei muutaku nuppi sekaisin ja kaupan hyllyt tyhjäksi :confused:
T.T