Hei,
Rekisteröidyin foorumille pystyäkseni hieman avaamaan pääni sisällä vellovia ajatusvirtoja. Liittyen alkoholiin. Suomen viralliseen ykköspäihteeseen. Ajattelin tässä purkaa hieman ajatuksiani ja ottaa vastaan kommentteja ja kritiikkiä… Eli aloitan:
Olen 22-vuotias miespuolinen, Etelä-Suomessa asuva opiskelija. Olen suhteellisen “kiltti poika”, en nuorempana ollut mukana minkään sorttisissa tappeluissa tai kiusaamisissa, olin aina ajoissa kotona lukemassa läksyjä ja koulussa menestyin ihan riittävän hyvin. Vielä neljä vuotta sitten en kokenut itseäni samaksi ihmiseksi joka olen nyt. Jostain syystä tämä muutos on ollut positiiviseen suuntaan.
Yläaste- ja lukioajat olin se luokan hiljainen kaveri joka keskusteli välitunnilla lähinnä kouluun liittyvistä asioista. Kavereita oli muutama luottotyyppi, mutta yläasteella minua nälvittiin muutaman henkilön toimesta mutten ryhtynyt koskaan puolustamaan itseäni fyysisesti seurauksien pelossa. Lukioon siirtyessäni homma helpotti aika hyvin. Vapaa-ajalla yritin keskittyä kaikkeen muuhun kuin kouluun. Mitään päihteitä en tuolloin käyttänyt.
Jossakin päin lukion loppua opin juomaan alkoholia. En aluksi pitänyt edes minkään alkoholijuoman mausta, lähinnä kuvotti kumota jotain viiniä kurkkuun. Ennen pitkää vain tajusin että alkoholi vei pois kaiken sen jäätävän epävarmuuden minkä selvinpäin koin sosiaalisissa tilanteissa. (Minulla on diagnosoitu keskivaikea masennus ja sosiaalisten tilanteiden pelko). Kaikki oli vain helpompaa humalassa, ja ennenpitkää tilanne kehittyi siihen että erilaisissa bileissä käyminen ja seurassa hengailu onnistui täysin luonnostaan - tietysti kännissä. Juhannuksen 2006 tienoilla kävin jo alkoholimyrkytyksen porteilla erään vähän hätiköidyn illan takia, mutta onnistuin jotenkin salaamaan tämän vanhemmiltani.
Vanhemmistani en ole puhunut vielä mitään. Isäni ongelmana oli myös alkoholi, hän joi 6-12 pulloa kaljaa joka ilta ja oli monesti aiheuttamassa melkein eron äidistäni. Jotenkin vain koko perhe pysyi kasassa. Muistan joskus vanhempieni riitoja kuunneltuani päättäneeni, etten ikinä joisi alkoholia. Toisin kävi.
Lukioajoista on kulunut noin 4 vuotta. Laittomista päihteistä käytän nykyään toisinaan kannabista, bentsoja, ja toisinaan amfetamiinia jos on tarve tanssia pidempään kuin pelkällä vesipullolla yksin jaksaisi. Siltikin tunnen että alkoholi on ainoa jonka suhteen minulla on iso ongelma.
Jos minua hermostuttaa koulupäivän tai töiden jälkeen, juon kahdesta kuuteen tölkkiä olutta. Jos minua vituttaa rankan viikon jälkeen, soittelen kaveriporukalle ja sovimme että perjantai-iltana vedetään “naamat”. Lauantaiaamuna on krapula, mutta onhan se sen arvoista, koska minulla on ollut hauskaa kaveriporukassa ja voimme aina maanantaina kertailla viikonlopun seikkailuja. Tätä jatkuu ties kuinka monta viikkoa putkeen. Viime viikonloppuna vietin syntymäpäiviäni ja seuraavana päivänä menin isoihin pippaloihin Helsinkiin, ja olin koko viikon juomatta. Mutta lauantaina join itseni yksin kotona tukevaan humalaan, ja samoin sunnuntai-iltana, maanantai-iltana ja nyt tiistai.-iltana tätäkin kirjoittaessa olen juonut runsaasti olutta.
Minua pelottaa se, että alkoholin käyttöni ei aiheuta minulle vielä mitään pysyvää haittaa. Töihin menen ajallaan, kouluun pääsen 90% varrmuudella aina aamuisin, ja terveyskin on kunnossa, koska liikun aktiivisesti. Pelkään vain etten osaa enää rentouttaa itseäni muulla tavoin kuin alkoholilla. Rauhoittavia lääkkeitä söin aikoinaan reseptillä, nykyään olen hankkinut niitä myös kavereilta sillä verukkeella että toimivat krapulalääkkeenä. Paskat. Vedän niitä tietoisesti viinan kanssa että säästyisi rahaa baarissa.
Olen yrittänyt monta kertaa jättää juomisen ja kaikki muut päihteet kokonaan pois elämästäni. Vastaus on kuitenkin aina sama. Viikonloppuisin joku kuitenkin kysyy mukaan oluelle tai bileisiin, joissa kuitenkin porukka juo tai käyttää muita päihteitä. Jos kerron ihmisille että aion lopettaa juomisen, ei siitä tule mitään, koska kukaan ei usko että lopettaisin kokonaan. He sanovat, kukaan ei tunnu tajuavan että olen tosissani. Ja juuri sen takia en pysty lopettamaan juomista. Menen kauppaan rankan päivän jälkeen ja oluthyllyltä tarttuu mukaan six-pack jos toinenkin. Olenhan muuttunut viimeisen 4 vuoden aikana positiivisesti osaltaan juuri alkoholin ansiosta.
Minusta tuntuu kuin olisin aloittanut murrosikäni vasta 19-vuotiaana. Eri päihteiden kokeilu ja bileissä heiluminen ovat tulleet jotenkin itsestäänselviksi asioiksi. Joku toinen naispuolinen kirjoittelija totesi samanlaista, jostain syystä kiinnostuksen kohteet ovat vaihtuneet. Pysyviä seurustelusuhteita en ole saanut aikaiseksi. Jotenkin tunnen vain “heränneeni” jostakin pitkästä unesta. Mutta tuntuu että parin vuoden sama tilanne voi kääntyä laskuun.
Mitähän tässä tilanteessa pitäisi tehdä?